Gå til innhold

Ikke drikke i russetida..?

Fremhevede innlegg

Gjest SelvesteTerese
Skrevet

Hvis jeg skal snakke på vegne av meg selv, og hva JEG ville gjort, så hadde jeg nok takket ja til 5000,-

Jeg blir engstelig rundt mye fyll og bråk, selv om jeg ikke er avholds. Jeg har vært full tre ganger i løpet av mitt 20 år gamle liv, og den siste gangen jeg drakk endte nesten med blackout. Siden dette har jeg vært enda mer forsiktig enn før. Jeg fikk aldri muligheten til å bli russ selv, på den linja og vgs jeg gikk på, men hadde jeg vært russ og fått tilbudet, hadde jeg takket ja! Synes 5000,- er mye penger å rutte med jeg!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så er ikke alle som har en mor og far som stapper penger i ræva til ungene sine. Du setter nok pris på penger den dagen du blir litt mere voksen.

Jeg er nå over tredve så voksen vil jeg si at jeg allerede er! ;) Har til og med tjent mine egne penger siden jeg var 16, så penger i rumpa er jeg nok ikke oppvokst med! Likevel så har jeg faktisk tatt en mastergrad OG blitt relativt voksen, til tross for lite penger fra foreldre, tenk at det går ann! Så merkelig at man kan se på 5000 som lite penger selv om man ikke har hatt mye penger før i voksen alder, så rart! ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det at du i det hele tatt har en far som tilbyr en slik avtale synes jeg sier mye (positivt) om både ham og deg. Det som er mest verdt her er at han bryr seg om deg og ikke vil at du skal bli utsatt for ubehagelige situasjoner. Tror jeg hadde tatt imot det fordekte rådet og tatt pengene som en bonus :)

• Liker 2
Gjest Trolltausa
Skrevet (endret)

Så merkelig at man kan se på 5000 som lite penger selv om man ikke har hatt mye penger før i voksen alder, så rart! ;)

Ja, jeg synes det er merkelig at en voksen person synes at 5000 kroner er lite penger.

Jeg hadde forventet at en voksen person hadde hatt mer livserfaring og kunnskap enn å omtale det som er et månedsbudsjett for mat for mange familier som "usle 5000 kroner".

Endret av Trolltausa
  • Liker 3
Skrevet

Jeg hadde glatt tatt pengene, men her gjelder det rett og slett å kjenne seg selv. Jeg drakk bare et par ganger i løpet av russetiden, kunne fint klart meg uten de to gangene også - og jeg hadde det kjempegøy!

• Liker 1
Gjest imli
Skrevet

Jeg synes det faktisk er gå litt for langt ved å drive å anklage folk for å ha et drikkeproblem/alkoholproblem fordi man ikke vil være edru i russetiden sin.

Det er ingen som har påstått det. Les kva folk skriv. Kommentaren min om alkoholproblem gjaldt ikkje generelt dei som ville takka nei til pengar for å la ver å drikke i russetida, men til dei som skreiv at dei ikkje ville ha klart seg utan alkohol i russetida. I det siste tilfellet meiner eg det vitnar om eit problematisk forhald til alkohol, ja.

5000 er ikke mye penger, det er jo det en mobiltelefon koster omtrent, så ift. til å skulle få den summen for å ikke være russ (uavhengig av hvor mye/lite man drikker), er ganske lite!

:roll:

Når ein skal greie seg sjølv og ikkje har særleg god råd, er 5000 kr mykje, jo.

Det er en husleie (eller mesteparten av en husleie),

Det er matforbruk for en person i 2,5 mnd (basert på tallene fra sifo)

Det er transportkostnader for et helt år (basert på månedskortpris for studenter de fleste studentbyer i landet)

Det er et halvt års forventet forbruk på klær og sko (basert på tallene fra sifo)

Så jo, 5000 kr er mye penger.

Nettopp.

Det er faktisk folk her i verda som ikkje har råd til å bruke 5000 kr på mobiltelefon, men som heller brukar pengane på daglege utgiftar. Når ein er van med å gå i null kvar mnd, er det absolutt ikkje dumt med 5000 kr ekstra ;)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...