Gå til innhold

Ravens lune vrede

Raven Emerald

Anbefalte innlegg

Åhhh, gleder meg til å feire jula med dere! Med alle 3 :nisse:

Regner med det blir 3 nøtter til askepott klokka 11 på julaften, og pinnekjøtt til middag, og babykos. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gleder meg masse til søster-besøk. ^^

Vet ikke hvordan vi legger opp julaften i første omgang, siden det kommer litt an på når babyen kommer. Men det blir iallefall Tre Nøtter til Askepott. Vi tar sikkert julaften hos foreldrene til Tino, så pinnekjøttet får vi satse på å spise enten første eller andre-dag. Men det finner vi ut av.

Har ikke lyst å la være å feire jula hos dem, når reiseveien er såpass kort at det ikke burde by på problemer å reise dit selv kort tid etter fødsel. Og selv om tanken på ikke å spise pinnekjøtt på julaften ikke faller helt i smak, veier risalamanden godt opp for det... =D Jeg som ikke en gang liker riskrem, får vann i munnen av den. :fnise:

Så selv om dansk jul ikke på langt nær er det samme som norsk jul (som jeg altså liker aller best), må jeg si at den danske jula absolutt er verdt å få med seg.

Julesangene er rare, da. Særlig Et Barn Er Født... Den er heeelt merkelig. Og så slipper jeg unna Sølvguttene...det er en usigelig lettelse. =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er risalamande? Og hva spiser dansker på julaften egentlig? Kan godta pinnekjøtt dagen etter julaften, eller andre juledag, eller når det nå blir. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hva er risalamande? Og hva spiser dansker på julaften egentlig? Kan godta pinnekjøtt dagen etter julaften, eller andre juledag, eller når det nå blir. :P

Ris à la mande er riskrem på dansk måte. Les om dette på google.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riskrem med vanilje, hakkede mandler, og varm kirsebærsaus (i denne familien, iallefall). Og så har de hel mandel i denne, istedet for i risgrøt. =P

I fjor spiste vi and og ribbe. Med masse yummy tilbehør. ^^ Så jeg savnet ikke pinnekjøttet så mye som jeg fryktet.

Og selvsagt er det disket opp med ymse drikker, både med og uten alkohol. =) De satser vel først og fremst på ulike typer juleøl, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg være med også? :sjenert: Ribbe og and høres nydelig ut til julaften!

For all del..! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra babykos da. :D

Dessuten må jo det fremtidige ekteparet møtes?

Jada, men så lenge de iallefall får vite hvilke planer som er lagt for deres fremtid, er det vel godt nok, vel? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei med deg:-)

Blir dansk jul her også i år. Mamma, pappa og lillesøster kommer den 22 og blir til den 25. Gleder meg!! Tror det blir and her. Jeg har aldri skjønt hva det store er med ribbe. I norge pleier vi å ha kalkun og pinnekjøtt annenthvert år. Men tror skatter-basse ville sett dumt på meg hvis jeg kom med pinnekjøtt.

Enig med deg med ris ala mande - jeg liker ikke riskrem heller.

Høydaren med dansk julemat synes jeg likevel er brune kartofler...det er SINNSYKT digg.

God lørdag til deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei med deg:-)

Blir dansk jul her også i år. Mamma, pappa og lillesøster kommer den 22 og blir til den 25. Gleder meg!! Tror det blir and her. Jeg har aldri skjønt hva det store er med ribbe. I norge pleier vi å ha kalkun og pinnekjøtt annenthvert år. Men tror skatter-basse ville sett dumt på meg hvis jeg kom med pinnekjøtt.

Enig med deg med ris ala mande - jeg liker ikke riskrem heller.

Høydaren med dansk julemat synes jeg likevel er brune kartofler...det er SINNSYKT digg.

God lørdag til deg!!

Skal ha pinnekjøtt, det jeg. Men ikke på julaften. Pinnekjøtt og kålrabistappe... YUM. Skjønner heller ikke greia med ribbe; synes ikke det er så fantastisk godt. Men and med brune kartofler..! *sikle* Og selv om jeg ikke normalt liker riskrem, er altså risalamande fantastisk. Jeg aner ikke hvorfor den blir så god, mens den norske jeg kjenner til ikke smaker litt godt, engang. ÅÅÅ, nå kjenner jeg at jeg gleder meg til jul..!

Har dere forresten levende lys på treet? Måtte krangle litt med samboer på den der, for jeg nekter plent å ha annet enn elektriske lys, mens han insisterte på at det måtte være levende. Jeg fikk trumfet gjennom viljen min på den, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha pinnekjøtt, det jeg. Men ikke på julaften. Pinnekjøtt og kålrabistappe... YUM. Skjønner heller ikke greia med ribbe; synes ikke det er så fantastisk godt. Men and med brune kartofler..! *sikle* Og selv om jeg ikke normalt liker riskrem, er altså risalamande fantastisk. Jeg aner ikke hvorfor den blir så god, mens den norske jeg kjenner til ikke smaker litt godt, engang. ÅÅÅ, nå kjenner jeg at jeg gleder meg til jul..!

Har dere forresten levende lys på treet? Måtte krangle litt med samboer på den der, for jeg nekter plent å ha annet enn elektriske lys, mens han insisterte på at det måtte være levende. Jeg fikk trumfet gjennom viljen min på den, da...

Det hadde jeg aldri turt! :snurt: Tenk hvis det begynner å brenne da! Er jo mye større sjanse for det hvis lysene er levende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde jeg aldri turt! :snurt: Tenk hvis det begynner å brenne da! Er jo mye større sjanse for det hvis lysene er levende.

Det var mitt argument, også. Men det er helt vanlig her i landet, visst, og svigers har levende lys på sitt tre... De blåser dem ut når det ikke er noen der, da. Så sånn sett er det trygt. Og i tillegg vil jeg ha et lysende tre hele tiden, og da er det ikke snakk om levende lys, nei.

Vi er fortsatt ikke enige... =P

Endret av Raven Emerald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress å slukke/tenne alle lysene hver gang man går ut/inn i juletrerommet. Dessuten er jo noe av det fineste i verden når det er mørkt i huset, og man står opp midt på natten for å gå på do/ta seg et glass vann, og man ser det lysende juletreet. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress å slukke/tenne alle lysene hver gang man går ut/inn i juletrerommet. Dessuten er jo noe av det fineste i verden når det er mørkt i huset, og man står opp midt på natten for å gå på do/ta seg et glass vann, og man ser det lysende juletreet. :jepp:

Jeg vet.

Som sagt, der la jeg ned veto... Den der var udiskutabel for meg. :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, den disusjonen om lys har vi ikke hatt enda. Har liksom ikke tenkt på noe annet enn elektriske jeg da.

Men tror kanskje at levende ikke helt er greia - bikkja vår har det med å hoppe rundt så det er jo ikke en kjempekombi med levende lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Ikke før jeg kommer hjem fra Norge. =P Har nemlig ingen planer om å føde før den tid, og om jeg lager tippeliste for dét, kommer hun heeelt sikkert ut på et ugunstig tidspunkt. =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...