Gå til innhold

Lege blogger om lavkarbo,


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://espenrostrup.com/

Et tips til dere som fanatisk hevder at lavkarbo er farlig, fett er farlig osv. Her er det en lege som forsker på og skriver om lavkarbo. Studier og nyttig info. Kanskje på tide å slutte å hyle så fælt om det "skumle" lavkarbokostholdet, og heller godta at dette er et kosthold som er et godt alternativ til lavkalorikosten?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, nei og atter nei.

Kun vitenskap kan teste dette, og sa langt finnes det ikke bevis. En blogg? Spar meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les før du sier noe, han presenterer vitenskapelige studier. Synd om ordet "blogg" skremmer deg..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er legen:

Litt mer om meg:

Lege ved Hjerteavdelingen, Haukeland Universitetssykehus

Doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Bergen

Styremedlem i Hordaland legeforening

Redaktør i Paraplyen, tidsskrift for Hordaland og Sogn og Fjordane legeforeninger

Landsstyrerepresentant i den norske Legeforening

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei og atter nei.

Kun vitenskap kan teste dette, og sa langt finnes det ikke bevis. En blogg? Spar meg.

...nå kan jo blogger helt fint referere til vitenskaplige studier, da. Noe denne gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Hva enkeltleger sier er et problem, bl.a. WHO og fagmiljøet går hardt ut mot dette.

Ernæring er et omfattende og komplekst fagfelt som inkluderer alle fagfelter innen legevitenskapen samt fagfelt også utenfor dette. Bl.a. kan hverken en hudlege, øre- nese- hals-spesialist, indremedisiner, virolog, almenpraktiserende lege m.m. ha sjanse til å kunne sette sammen retningslinjene innen ernæring.

Ernæring er et fagfelt som inkluderer så mange fagfelt at man må benytte ekspertpaneler som setter sammen og studerer studiene som hele tiden kommer opp. WHO har et stort apparat som jobber med dette, som igjen danner retningslinjene verdens sykehus og enkeltlands ernæringsmyndigheter tar utgangspunkt i. For Nordens del har vi et samarbeid om dette, ergo baserer de nordiske landene seg på de samme rådene med små justeringer.

At WHO har advart mot en galskap som dette sier seg selv, da jeg skreiv det i innlegg tidligere og da nevnte jeg spesifikt at WHO mener at enkeltleger eller eksperter har kompetanse til å gå ut og villede som dem gjør. Men det fikk du ikke med deg vel?

At en lege går ut og sier noe enn et så og si samlet fagmiljø, foruten enkeltmennesker, er en skremmende utvikling. Så denne bloggen får stå for denne legens regning, han går med dette imot hva store og tunge organisasjoner bedriver og hva praksis er ved verdens sykehuser (foruten private slankeklinikker som f.eks. Atkins m.fl. har startet).

Dette er galmannsverk!! Man burde som lege ha forstand nok til å lytte til fagpersonell som kan mye mer om et fag ingen alene kan ha oversikt over, så denne legen har som de fleste som taler lavkarbohydratkostholdets sak sikkert økonomiske interesser i det han sier.

Så han har solgt seg til kommersiell livsstilsopplysningsindustri, prostitusjon på høylys dag ser jeg det som.

Ikke rart fagmiljøet reagerer, her er enkeltleger som går imot WHO og hva store ekspertpaneler sier. Glem denne legen, han prostituerer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde at det sunne lavkarbokostholde går på å kutte raske karbohydrater og at det er dette som er gunstig for diabetikere. Si at jeg kutter ned på poteter, sukker og hvitt brød og bruker i stedet mindre mengder fullkornsris og enkelte ganger fullkornspasta og hiver innpå med proteiner og grønnsaker som (ja) inneholder karbohydrater og en masse vitaminer og fiber, er det vel ikke noe problem?. Det er vel stor forskjell på å følge Atkins og følge Fedon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker også som folk her inne ikke klarer å skille mellom kosthold for å gå ned i vekt, og kosthold for å prestere bra (i f.eks idrett).

Om feks LCHF hadde vært så utrolig bra for kroppen, tror dere ikke at alle idrettsutøvere ville holdt seg til det da?

En ting jeg også finner betenkelig med lavkarbo-kosthold er at det sjelden snakkes om gjennomsnittlig daglig energi-inntak eller dagstotal.

Man får presentert dagsmenyer som ikke inneholder annet enn noen få karbohydrater og mengder av proteiner og fett. Det ville ikke vært overraskende for meg dersom man gikk ned i vekt om man spiste mindre energi enn man forbrukte. Uansett hva man spiste.

Jeg er ikke helt i mot all form for lavkarbo, men jeg mener at man må tilpasse kosten sin etter de daglige behovene. Dersom man skal fylle på etter trening, så tyller man ikke i seg en bolle med kli og fløte i spedd med en halv boks med økologisk proteinpulver.

Selv prøver jeg å unngå å spise unødvendige karbohydrater som sukker og lyst brød. Men jeg unner meg det i blant.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han slår ikke hull på noe som helst.

Det som har vært min årelange motstand på lavkarbo er det at INGEN har kunne bevise at man ved årevis "bruk" av denne livsstilen, jeg snakker ÅR etter ÅR, så er det ikke noe svar på om det har en innvirkning på hjerte og kar. Han snakker her om en artikkel som bekrefter at 2 år ikke var noe problem, men 2 år i vår levetid er da ingenting. Hva med 10-20? Hva med 20-åringene som nå har gått på lavkarbo i 2 år, og vil fortsette med dette i mange år til. Hvordan vet vi at de ikke vil daue foran barna sine fordi de så gjerne ville bli slanke på et kosthold som ikke var bevist trygt for kroppen?

Det finnes ikke bevis for at lavkarbo er bra over flere år. Dog vet vi at et normalt kosthold får oss opp i høy alder. 2 år er altså ingenting sett i et normalt liv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han slår ikke hull på noe som helst.

Det som har vært min årelange motstand på lavkarbo er det at INGEN har kunne bevise at man ved årevis "bruk" av denne livsstilen, jeg snakker ÅR etter ÅR, så er det ikke noe svar på om det har en innvirkning på hjerte og kar. Han snakker her om en artikkel som bekrefter at 2 år ikke var noe problem, men 2 år i vår levetid er da ingenting. Hva med 10-20? Hva med 20-åringene som nå har gått på lavkarbo i 2 år, og vil fortsette med dette i mange år til. Hvordan vet vi at de ikke vil daue foran barna sine fordi de så gjerne ville bli slanke på et kosthold som ikke var bevist trygt for kroppen?

Det finnes ikke bevis for at lavkarbo er bra over flere år. Dog vet vi at et normalt kosthold får oss opp i høy alder. 2 år er altså ingenting sett i et normalt liv.

Eskimoene levde på lavkarbo i generasjoner. Undersøkelser viste at de hadde overraskende bra helse og levealder, forholdene tatt i betraktning (med dette mener jeg ingen leger, medisiner, osv.).

Da venter jeg bare på at du skal tilbakevise dette "ubetydelige" faktum. :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er IKKE eskimoer, så det er et jallaargument.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, eskimo-argumentene dine har vært tatt opp her flere ganger tidligere fra din garde, og har alltid fått svar tilbake som gjør at det å bruke eskimoene som et eksempel bare er svada. Du kan bruke søkefunksjonen så finner du det sikkert :) Kjenner jeg deg rett så gjør du ikke det.. frykten for å bli motbevist er vel litt for stor ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eskimoene levde på lavkarbo i generasjoner. Undersøkelser viste at de hadde overraskende bra helse og levealder, forholdene tatt i betraktning (med dette mener jeg ingen leger, medisiner, osv.).

Da venter jeg bare på at du skal tilbakevise dette "ubetydelige" faktum. :popcorn:

Vi kan ikke sammenligne oss med eskimoer. For det første har de levd isolert så lenge at de har tilpasset seg sitt kosthold og sitt klima på en annen måte enn hva vi har, som har hatt et mer variert kosthold i et helt annet klima. For det andre har eskimoer tradisjonelt sett hatt en helt annen livsstil en hva mange nordmenn har i dag. Det sier seg selv at hvis man lever i et kontinuerlig iskaldt klima hvor man må gjøre alt manuelt arbeid selv for å overleve, inkludert jakt, så kreves det et annet kosthold enn en nordmann som jobber på kontor i åtte timer, kanskje går tur en liten time for deretter å sitte sofaen og se tv resten av kvelden.

Det betyr ikke at jeg nødvendigvis avfeier lavkarbo, generelt, bare forklarer hvorfor man ikke automatisk kan sammenligne oss med eskimoer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ms. Raggsokk

Det farlige med at en enkelt lege uttaler seg sånn, er jo at mange - kanskje særlig de som er ferske i gamet - sluker alt rått.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke sammenligne oss med eskimoer. For det første har de levd isolert så lenge at de har tilpasset seg sitt kosthold og sitt klima på en annen måte enn hva vi har, som har hatt et mer variert kosthold i et helt annet klima. For det andre har eskimoer tradisjonelt sett hatt en helt annen livsstil en hva mange nordmenn har i dag. Det sier seg selv at hvis man lever i et kontinuerlig iskaldt klima hvor man må gjøre alt manuelt arbeid selv for å overleve, inkludert jakt, så kreves det et annet kosthold enn en nordmann som jobber på kontor i åtte timer, kanskje går tur en liten time for deretter å sitte sofaen og se tv resten av kvelden.

Det betyr ikke at jeg nødvendigvis avfeier lavkarbo, generelt, bare forklarer hvorfor man ikke automatisk kan sammenligne oss med eskimoer.

At eskimoene biologisk sett skal være annerledes enn oss har jeg ikke sett noe dokumentasjon på. Det må i så fall ha oppstått gjennom muteringer, enten hos oss eller hos dem.

Når det gjelder aktivitetsnivå, så er jo den tradisjonelle anbefalingen at man kan spise mer karbohydrater når man er fysisk aktiv. Hvilket igjen vil si at vi har mer behov for lavkarbo enn hva de gamle eskimoene hadde. Eller sagt på en annen måte: når det var bra for eskimoene å leve på lavkarbo, så vil det i alle fall være bra for oss.

Andre eksempler på langvarig bruk av ekstrem lavkarbo er for øvrig epilepsipasienter; dette kostholdet har vært brukt til å behandle epilepsi siden 1920- tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når det gjelder aktivitetsnivå, så er jo den tradisjonelle anbefalingen at man kan spise mer karbohydrater når man er fysisk aktiv. Hvilket igjen vil si at vi har mer behov for lavkarbo enn hva de gamle eskimoene hadde. Eller sagt på en annen måte: når det var bra for eskimoene å leve på lavkarbo, så vil det i alle fall være bra for oss.

Dette var den mest elleville deduksjonen jeg har lest på evigheter. Om ikke annet gir du mange en god latter :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At eskimoene biologisk sett skal være annerledes enn oss har jeg ikke sett noe dokumentasjon på. Det må i så fall ha oppstått gjennom muteringer, enten hos oss eller hos dem.

N

Så du vil ha dokumentasjon på noe som er bevist skjedd med alle arter her på jorden(tilpasning i årevis) for at du skal kunne ta dette argumentet til etteretning?

Men du vil ikke ha dokumentasjon på at det du driver med faktisk er trygt...

Lenge leve dumskapen.

Bra prioriteringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er eskimoene kjent for å leve lenge forresten?

Jeg leste en rapport på det en gang, men finner den ikke igjen akkurat nå. Du kan søke den opp på forumet, for jeg har linket til den før. Men jeg synes den nye søkerfunksjonen er helt ubrukelig, får den ikke til i det hele tatt.

Det er snakk om eskimoene som levde før moderniseringen kom til dem (i dag har de dessverre overtatt mange av våre dårlige vaner, alkoholforbruk, bla). Forskerne gjorde undersøkelser på dem og kartla sykdommer, levealder, osv. Eskimoene hadde ikke en levealder som er høyere enn i Norge i dag, for eksempel. Men det er jo ganske naturlig, når man tenker på det primitive livet de levde, ingen lege, ingen profesjonell fødselshjelp osv. Levealderen var allikevel imponerende høy, uten at jeg husker noe tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At eskimoene biologisk sett skal være annerledes enn oss har jeg ikke sett noe dokumentasjon på. Det må i så fall ha oppstått gjennom muteringer, enten hos oss eller hos dem.

Når det gjelder aktivitetsnivå, så er jo den tradisjonelle anbefalingen at man kan spise mer karbohydrater når man er fysisk aktiv. Hvilket igjen vil si at vi har mer behov for lavkarbo enn hva de gamle eskimoene hadde. Eller sagt på en annen måte: når det var bra for eskimoene å leve på lavkarbo, så vil det i alle fall være bra for oss.

Andre eksempler på langvarig bruk av ekstrem lavkarbo er for øvrig epilepsipasienter; dette kostholdet har vært brukt til å behandle epilepsi siden 1920- tallet.

Eskimoer reagerer annerledes på noen typer mat, for eksempel er det mer utsatt for hjerte- og karsykdommer som følge av typisk fastfood-mat enn det europeere er. Dette gjelder også nordamerikanske indianerstammer. De har kropper som er tilpasset et kosthold bestående av mye kjøtt og fisk gjennom tusenvis av år, mens man i Europa har spist store mengder kornprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...