Gå til innhold

Vi begynner å prøve i JULI - ER VI FLER?!


Gjest LOGAN

Anbefalte innlegg

Det var jo ikke dumt :)

Men jeg tenker som så at det gjør ikke noe om jeg hadde blitt gravid nå, så tenkte å kutte pillene nå i april også bare ta det litt som det kommer, i og med at jeg ikke regner med å bli gravid med det første. Høres dette litt teit ut? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg synes ikke det høres teit ut :) jeg sluttet selv på pillene i midten av februar, og vi tar det også bare derifra. Jeg tenker at det skjer når det skjer, og vil at vi skal nyte tiden fremover og ha sex når vi har lyst :) jeg håper jeg greier å ha et avslappet forhold til dette med prøving fremover, selv om jeg er svært interessert og leser en del om emnet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er planen våres også :) Har ikkje lyst å begynne å stresse med det før det er "nødvendig" :P

Leser en god del selv og ja. Synes det er spennende å lese hva og hvordan andre gjør det. Har ingen fra før av (som du sikkert har fått med deg :P) så er jo en veldig spennende og lærerik prosess, og man vil jo helst ikkje gjøre noen feil :):danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som vi er i ganske lik situasjon da:) ingen fra før av her heller, så det er kjempe spennende! Får en god følelse i magen hver gang jeg tenker på at samboeren min faktisk har lyst på barn med meg :rodmer: syns det er en enorm kjærlighetserklæring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant! :hoppendeglad: Kunne ikke sagt det noe bedre sjøl!

Gleder meg så utrolig masse, og synes faktisk at den perioden her, når vi har bestemt oss for å prøve og legger om på kosthold og alt for ungen vi skal få sammen, er fantastisk også! Så lurer på hvordan det blir når pinnen viser 2 streker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er jo allerede i ganske lykkerus, men blir sikkert enda mer den dagen man står med en positiv test i hånda :) er bare litt redd for at jeg skal tenke så mye på det at jeg glemmer alt annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, tror det er lett at det blir litt sånn.. Merker det godt selv at hodet ikke alltid er helt med på jobb og sånn, og det er jo ikke bra! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut som en tråd som kanskje kan hjelpe meg.. Sambo og jeg har så lyst på barn og har (tilfeldig nok) tenkt til å begynne å prøve i Juli. Jeg har vært av og på pillen siden jeg var rundt 16 år, og nå er jeg 23. Burde jeg slutte med pillen nå for at hormonene skal ut av kroppen? De gangene jeg har vært av pillen, har jeg alltid hatt veldig uregelmessig mens.. Håper på gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen så koselig å høre! :strix:

Jeg ville nok, som Vanilje* har sagt, sluttet på pillen og heller brukt kondom i mellomtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda vi er veldig usikre på om vi skal gifte oss først... For oss personlig så betyr det ikke veldig mye å være gift før barn, men vi vet at familiene våre ville likt det. Men et bryllup koster så mye, og det tar jo så lang tid å planlegge det hele. (Jeg vet jo forsåvidt at et barn ikke er noe billigere :tongue: ) Også skal man begynne å prøve på barn, og gå gravid i ni måneder. Tror ikke jeg har tålmodighet til alt dette :ler: Jeg vil heller få barn snart, og heller bruke laaang tid på å planlegge bryllup.

Men hva har folat med alt dette å gjøre egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du vet hva du vil egetnlig, og jeg kunne ikkje vert mer enig. Vi er ikke forlovet enda heller vi :sjenert:

Passer du på å ta det viktige B-vitaminet folat mens du prøver å bli gravid og de første tre månedene i svangerskapet, øker sjansene for å få et friskt barn. Med et godt kosthold kan en få i seg nok folat, men før og under graviditeten er det anbefalt å ta et ekstra tilskudd.

Barnelege Kristin Brække har sammen med gynekolog Annetine Staff undersøkt bruken av folat blant gravide i Oslo-området. I løpet av tre måneder ble alle gravide på Ullevål spurt om folatbruk før og under svangerskapet. Kun én av fem hadde tatt folat tidlig nok til at det kunne ha effekt på forebygging av ryggmargsbrokk. Vi har spurt Kristin Brække om hvorfor folat er så viktig i svangerskapet.

Hva er folat?

Folat er et vannløselig B-vitamin. At det er vannløselig innebærer også at du skiller ut et eventuelt overskudd av vitaminet i urinen. Det samme skjer med for eksempel C-vitamin. Folat finnes i grønne grønnsaker, appelsinjus og hele korn. Med et godt kosthold kan en få i seg nok folat, men før og under graviditeten er det anbefalt å ta et ekstra tilskudd. Folat fra tabletter er dessuten i en form som kroppen lettere tar opp enn naturlig folat.

Hvorfor skal jeg ta folat?

Folat er helt nødvendig for celledeling i kroppen. Slik celledeling skjer hele tiden i kroppen din, men oftere i vokseperioder. Fosterlivet og spesielt den første tiden i svangerskapet er en tid hvor celledeling skjer veldig hyppig, derfor trengs det mer folat.

Men den viktigste grunnen til at man anbefaler folat i forbindelse med svangerskap, er at det har vist seg å redusere risikoen for ryggmargsbrokk (nevralrørsdefekt) markant. Ryggmargsbrokk er en tilstand hvor fosterets ryggsøyle ikke lukker seg helt, slik at ryggmargen skades og barnet kan få bl.a lammelser i bena, problemer med vannlating og avføring. Dette er en alvorlig misdannelse. Heldigvis forekommer ryggmargsbrokk kun i ca. 1 av 1000 svangerskap (altså ca. 60 svangerskap per år i Norge). Ryggmargsbrokk er dessuten en av de få misdannelsene man kan forebygge!

Når skal jeg ta folat?

Fordi folat er viktig helt fra unnfangelsen (første celledeling skjer innen ett døgn etter unnfangelsen) og ryggmargen lukkes allerede 28. dag etter unnfangelsen (i uke 6), anbefales kvinner som planlegger å bli gravid å begynne med tilskudd gjerne tre måneder i forkant av prøvingen. Det er lurt å begynne med tilskuddet samtidig som man slutter med prevensjon.

Du kan også begynne med tilskuddet etter å ha blitt gravid, men virkningen er ikke like bra. Men det er ingen grunn til panikk. Ryggmargsbrokk er heldigvis en sjelden tilstand.

Hvor mye folat skal jeg ta?

Anbefalingen er å ta eget folattilskudd på 0,4 mg daglig før du blir gravid og de første tre månedene av svangerskapet. Du får kjøpt folsyretabletter (folat i tablettform) på apoteket.

Dersom du tar multivitaminer som inneholder folat skal du ikke ta flere av disse for å oppnå riktig dose av folat. Da risikerer du å få for mye av andre vitaminer. Da bør du heller ta en ekstra folsyretablett.

Fordi folat er vannløselig vil du ikke kunne få overdose av vitaminet, men bør ikke ta mer enn anbefalt.

Etter de første tre månedene av svangerskapet, trenger du ikke like mye tilskudd av folat og kan redusere dosen. Da kan du enten fortsette å ta de samme tablettene, men annenhver dag, eller du kan ta multivitaminer som inneholder folat. 0,2 mg per dag er nok resten av svangerskapet. Du bør fortsette med samme dose mens du ammer.

Hvem bør ta folat?

Alle som planlegger å bli gravide, er gravide eller ammer bør ta tilskudd av folat. Dersom du ønsker å ta 0,2 mg folat over en lengre periode, er det også gunstig. Folat kan også tas sammen med andre medisiner, og spesielt kvinner med epilepsi bør ta folat.

Diabetikere og epileptikere bør dessuten planlegge svangerskapet nøyere i samråd med legen sin. Epileptikere er anbefalt hele 4 mg tilskudd av folat.

http://www.babyverden.no/Prover-a-bli-gravid/Tid-for-a-prove/Husk-a-ta-folat/

Der står forhåpentligvis det du trenger vite om folat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner vi å bli en herlig gjeng;)

For å oppsummere, er 28 år og har ingen barn fra før vi heller. Vi er ikke forlovet og ikke gift - har det ikke så travelt på det området!

Jeg kan også med hånda på hjertet si at mitt fokus rundt alt som ikke har med graviditet om dagen er heller fraværende! Det sitter friskt i hodet til enhver tid - men slik blir det vel!

Lissom: når du har gått uten prevensjon, hvor lange perioder har det vært?! Det er faktisk ikke sikkert det blir uregelmessig nå forde og det kan også være at det tar TID før du blir regelmessig! Jeg har selv vært veldig opp og ned med dette. I høst når jeg sluttet på p ring ble det regelmessig med engang men fikk alikevel en merkelig "runde" hvor det absolutt ikke var regelemssig i mndskifte jan/feb i år. Men nå har det gått seg til igjen!

Dette viser seg forøvrig å ikke være min dag, kom akkurat hjem fra legen. Har UVI, soppinfeksjon og venter også TR! For en flott mandag! haha!!! Håper det går fort over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å hjelpes.... Unnskyld meg, men er det mulig?? " vil

Ikke ha noe januarbarn"???!! Vær glad om du i det hele tatt kan få unger!! Med så mange som sliter her inne burde det ikke vært mulig å slenge ut noe sånt en gang. Skulle virkelig ønske at ikke alle tok sin fruktbarhet for gitt og henger seg opp i sånne luksusproblemer og bagateller.

men kjære vene da... va for all del ikke meningen å fornærme noen.. men denne tråden heter "vi som begynner å prøve i JULI"... ut ifra de som har skrevet her inne på denne tråden er det ingen jeg har fått med meg som sliter.. er vel ingen av oss som vet om vi sliter eller ikke enda..? siden vi ikke prøver før i juli mener jeg?

Å jeg vet faktiskt ikke om jeg kan få barn, jeg tar aldeles ikke min fruktbarhet for gitt..! Det at jeg ikke vil ha januarbarn er ene og alene pga jobb og økonomi, og jeg vil at barnet skal ha et best mulig utgangspunkt når og hvis det kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kjære vene da... va for all del ikke meningen å fornærme noen.. men denne tråden heter "vi som begynner å prøve i JULI"... ut ifra de som har skrevet her inne på denne tråden er det ingen jeg har fått med meg som sliter.. er vel ingen av oss som vet om vi sliter eller ikke enda..? siden vi ikke prøver før i juli mener jeg?

Å jeg vet faktiskt ikke om jeg kan få barn, jeg tar aldeles ikke min fruktbarhet for gitt..! Det at jeg ikke vil ha januarbarn er ene og alene pga jobb og økonomi, og jeg vil at barnet skal ha et best mulig utgangspunkt når og hvis det kommer..

Jeg vet - men da er dette ute av verden så nå kakler vi videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet - men da er dette ute av verden så nå kakler vi videre ;)

oki. den er grei.. ble egentlig veldig lei meg nå.. var virkelig ikke ment på den måten.. skal ikke si så mye fremover jeg...

lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

oki. den er grei.. ble egentlig veldig lei meg nå.. var virkelig ikke ment på den måten.. skal ikke si så mye fremover jeg...

lykke til alle sammen!

jo det skal du!! hehe - du skal fortsette å skravle med oss!

dette var jo bare en misforståelse med en person som sikkert sliter med prøvingen og uansett om dette er et annet forum så ble det tatt litt ille opp!

Men vi kjører på videre og krysser fingrene for en fruktbar juli måned sant?!

Om du leser om min blåmandag her så får du litt å le av så humøret stiger raskt tilbake! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow så mye som har skjedd på denne tråden siden fredag da!

Hyggelig å se at det har kommet til flere nye!

Logan: Ang kosthold så har jeg omtrent akkurat som deg. Jeg skal prøve å miste ett par kilo frem til sommern og jeg trener regelmessig da, både styrke og kondisjon. Og i sosiale sammenhenger så blir det alltid litt "fy mat".. :) Jeg har kuttet ut alt av søtningsstoff jeg da (aspartam) og har derfor litt sukker i kostholdet. Ellers så sørger jeg for å få i meg nok antioksidanter og omega 3. Sambo liker ikke fisk (Særingen) så det blir tilskudd. Har blitt flinkere til å gå tur nå som våren har kommet.

jeg kom over denne artikklen: LINK

(...)folk begynt å tro at det å være forelder er følelsesmessig givende. Myten om den lykkelige forelderrollen er dermed et moderne psykologisk fenomen, skriver de i en pressemelding fra Association of Psychological Science.

Noen som har en kommentar?

Endret av Cleopatrah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier at jeg ikke spiser sukker f.eks så tenker jeg godterier, all sjokolade etc.

Jeg spiser f.eks syltetøy på brødskiven om jeg vil ha det eller jeg tar meg ett glass saft.. har ikke kuttet ALT sukker - så vet dere..

Men bare det å kutte godteri, brus og potetgull har kroppen merket! Sier litt om det inntaket som har vært kanskje ;)

Er med i en annen "slanke" tråd her - si fra om fler vil være med der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også laget eg ticker :) Kan være kjekt å være i god form før en evt. graviditet.. jeg tenker at da er man på en måte bedre "rustet" når man først blir gravid. Men er det farlig å trene spinning og løping når man er gravid? Jeg er veldig glad i de to treningsformene og håper jeg kan fortsette med dem så lenge jeg greier utover i svargerskapet slik at jeg slipper å legge på meg mer enn nødvendig. Sikkert ikke lett men man må jo prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...