Timseh Skrevet 29. mars 2011 #161 Del Skrevet 29. mars 2011 Men når man vet at man velger et såkalt belastet navn til sitt barn, men likevel velger å totalt overse det folk sier og de fordommene man vet fins der ute... Hva sier det om deg som mor eller far da? Neida, Sonic Lucifer er en liten lysbærer og vi skal bruke hele oppveksten hans til å forsvare at vi valgte å stigmatisere ungen fra fødselen av. Hva sier det om deg som person dersom du velger å ha fordommer mot andre sine navn? Hadde aldri i verden falt meg inn å mobbe eller le av et barn/menneske sitt navn bak ryggen hennes/hans. Skal foreldre ta hensyn til hva omverden synes om navnet og heller velge et navn de synes er mindre pent? Nei, vet du hva! Det er heller mennesker som burde ta hensyn og slutte og legge seg opp i småting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 29. mars 2011 #162 Del Skrevet 29. mars 2011 HenLu og flickan: det finnes en enorm rosa elefant midt i rommet. Den blir ikke borte bare fordi dere lukker øynene for den. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #163 Del Skrevet 29. mars 2011 Torgrim er foresten utrolig stygt det og :S Det het er fyr som likte meg hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvetanten Skrevet 29. mars 2011 #164 Del Skrevet 29. mars 2011 Jeg ler ikke av Sonic Lucifer; tvert imot synes jeg synd på ungen og synes opphavet hans mangler dømmekraft. At Sonic heter Sonic er ikke noe han kan noe for. Så ikke vri dette om til en debatt om mobbing, for det er ikke det. Å velge navn med konnotasjoner til ungene sine er noe man gjør bevisst. Du VET at Lucifer ikke er noe som vil gå upåaktet hen. Du VET at Lulu Cristalle Xeena er noe folk vil stusse på. På samme måte får du visse assosiasjoner til de som kaller ungene sin Bark og Vidje, eller Roger eller Preben Alexander. Heter ungen din Ali eller Omer så er du mest sannsylig v utenlandsk opprinnelse eller har tilknytning derhen. Heter ungen din Cindy Maribelle så sier det på samme måte sitt om deg. Det ungen din heter speiler hva du synes om deg selv og hvor du er i livet samt dine aspirasjoner. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #165 Del Skrevet 29. mars 2011 Jeg må si meg enig med TS. Jeg har faktisk ikke tenkt noe særlig over det før, men når jeg tenker etter så har alle mine bekjente (som er unge mødre uten særlig til utdanning) valgt slike nymotens navn i spesielle kombinasjoner. Eksempler er Leander Nathaniel, Leah Michelle, Zuzahn Amalie etc etc. Men jeg tenker på det som fine navn, og jeg ler ikke av navnene bak disse barnas rygg. Samtidig som jeg kan lure i mitt stille sinn hvorfor man i Norge velger å stave "Susann" på absolutt vanskeligste måte..? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 29. mars 2011 #166 Del Skrevet 29. mars 2011 HenLu og flickan: det finnes en enorm rosa elefant midt i rommet. Den blir ikke borte bare fordi dere lukker øynene for den. Hehe, åpenbart finnes den, ellers ville ikke vi hatt denne diskusjonen. Tviler ikke på at det finnes mennesker som vil se ned på barna med disse navnene og tenke sitt om foreldrene pga navnevalget. Dere beviser jo at dere finnes i denne tråden. Jeg tror imidlertid ikke at det er så mange at det vil utgjøre et problem. Jeg tror faktisk ikke majoriteten i befolkningen bryr seg så mye om hva andre kaller barna sine, og hvilke samfunnslag de evt kommer fra. Tror de som bryr seg mest er de som føler behov for å markere at de hvertfall ikke tilhører white-trash-gruppen, og derfor benytter enhver anledning til å ta sterk avstand fra de livsvalgene de har tatt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 29. mars 2011 #167 Del Skrevet 29. mars 2011 Bare så det er påpekt nok en gang: Navn som Lucifer, Adolf, Stalin, osv stiller i en helt annen klasse enn Leah Michelle etter mitt syn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 29. mars 2011 #168 Del Skrevet 29. mars 2011 Nå forstår jeg virkelig ikke hva du mener lenger, for tidligere har du vektlagt at mange navn ble stigmatisert før, og at navn går mye mer på tvers av samfunnsklasser nå. Bevis for at stigmatiseringen har blitt mindre med årene skulle jeg gjerne likt å se... Men uansett: når en vet at enkelte navn møtes med flere fordommer enn andre, hvorfor forsvare foreldre som nærmest kjører sitt eget personlige korstog for å markere hvor få fordommer akkurat de har mot et navn? Disse foreldrene utsetter jo barna sine, det kjæreste de har, for framtidig stempling. Barna kan jo absolutt bli stemplet selv om de egentlig ikke burde bli det. Slike ting kan være til hinder både under oppveksten og i arbeidslivet, og dette bare for at foreldrene skal få tilfredsstillelsen av å markere sitt eget poeng. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 29. mars 2011 #169 Del Skrevet 29. mars 2011 Bare så det er påpekt nok en gang: Navn som Lucifer, Adolf, Stalin, osv stiller i en helt annen klasse enn Leah Michelle etter mitt syn. Det er jeg selvsagt fullstendig enig med deg i, men likevel møter også ganske vanlige navn fordommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2011 #170 Del Skrevet 29. mars 2011 Syntes det eneste problemet her må være andres fordommer mot mennesker med navn de ikke er vant til. Er det rart det blir mobbing her i verden? Alle kan ikke hete Camilla, Katrine, Erik eller Anders. Selv er jeg høyt utdannet og relativt oppegående, men jeg vil likevel velge et annerledes navn dersom jeg selv får barn en gang. Hvor artig er det egentlig å være en av fire i klassen som heter Christine? I mine øyne bør et navn være såpass personlig at ikke halve omgangskretsen til barnet heter det samme, men jeg respekterer at ikke alle har samme mening, og både håper og forventer at andre viser meg og mitt fremtidige barn samme form for respekt. (Til informasjon er jeg ikke spesielt ung heller, begynner å nærme meg 30) Joda, men poenget er at disse navnene som blir valgt ut for å være "originale" og gi barnet "særpreg" er rett og slett svært utbredt. Det er stor sannsynlighet for at lille Max Lysander vil gå i barnehage sammen med to andre Max Lysander og at lille Emma Amalie vil ha minst en navnesøster i samme klasse på barneskolen. For øvrig er det god tradisjon blant romfolk å døpe barna jenter for Chanel, Chacharel, Escada og lignende. Så de som velger disse navnene i kombinasjoner for å gi barna sine særperg vil ha godt selskap av folk som selv white-trash ser ned på... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 29. mars 2011 #171 Del Skrevet 29. mars 2011 Jeg hadde en venninne en gang som hadde en mor som nettopp hadde født en gutt.. Og der stod navnevalget mellom Loke, Adolf og Balder Andrè. Det ble.. Balder Andrè, he he he. Håper du mener Balder André? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2011 #172 Del Skrevet 29. mars 2011 Samtidig som jeg kan lure i mitt stille sinn hvorfor man i Norge velger å stave "Susann" på absolutt vanskeligste måte..? De gjør det sånn at barnet deres skal måtte stå og stave navnet sitt høyt, hver eneste gang det skal føres opp på noen liste i klassen, på trening, i ferieklubb og andre steder. De ønsker så sterkt å være originale når de registrerer barnets navn at de driter i at stakkar Wibekce Elinohr, Tomm Henrique og Villijam Alexxander skal hate dem helt til de blir gamle nok til å gå inn i folkeregisteret selv og endre navn til Vibeke Ellinor, Tom Henrik og William Aleksander. (Og når de vel har gjort dette er det fortsatt ingen som aner hvordan navnet deres staves, siden det eksisterer så sinnsykt mange rare versjoner...) 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 29. mars 2011 #173 Del Skrevet 29. mars 2011 Nå forstår jeg virkelig ikke hva du mener lenger, for tidligere har du vektlagt at mange navn ble stigmatisert før, og at navn går mye mer på tvers av samfunnsklasser nå. Bevis for at stigmatiseringen har blitt mindre med årene skulle jeg gjerne likt å se... Men uansett: når en vet at enkelte navn møtes med flere fordommer enn andre, hvorfor forsvare foreldre som nærmest kjører sitt eget personlige korstog for å markere hvor få fordommer akkurat de har mot et navn? Disse foreldrene utsetter jo barna sine, det kjæreste de har, for framtidig stempling. Barna kan jo absolutt bli stemplet selv om de egentlig ikke burde bli det. Slike ting kan være til hinder både under oppveksten og i arbeidslivet, og dette bare for at foreldrene skal få tilfredsstillelsen av å markere sitt eget poeng. Hvis det er meg du sikter til, så har jeg aldri ment å vektlegge at navn ble stigmatisert før, for å være ærlig tror jeg ikke det var noe stort problem for de som vokste opp på den tiden det evt ble stigmatisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #174 Del Skrevet 29. mars 2011 Skal foreldre ta hensyn til hva omverden synes om navnet og heller velge et navn de synes er mindre pent? Nei, vet du hva! Det er heller mennesker som burde ta hensyn og slutte og legge seg opp i småting. Så du skal ikke tilpasse deg verden, det er verden som skal tilpasse seg deg? Lykke til! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Passing by Skrevet 29. mars 2011 #175 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) De gjør det sånn at barnet deres skal måtte stå og stave navnet sitt høyt, hver eneste gang det skal føres opp på noen liste i klassen, på trening, i ferieklubb og andre steder. De ønsker så sterkt å være originale når de registrerer barnets navn at de driter i at stakkar Wibekce Elinohr, Tomm Henrique og Villijam Alexxander skal hate dem helt til de blir gamle nok til å gå inn i folkeregisteret selv og endre navn til Vibeke Ellinor, Tom Henrik og William Aleksander. (Og når de vel har gjort dette er det fortsatt ingen som aner hvordan navnet deres staves, siden det eksisterer så sinnsykt mange rare versjoner...) Jeg har et navn som er stavet på en spesiell måte for å gjøre navnet mer uvanlig. Fy flate så lei jeg har vært noen ganger av å måtte stave det jæ... navnet for gud og hvermann. Da jeg begynte på skolen så fikk jeg høre at jeg skrev navnet mitt feil!! Ja, mine foreldre har fått høre det. Har flere ganger tenkt på å endre navnet mitt men etter hvert har navnet blitt meg, vanskelig Barna mine har derfor fått navn som er enkle å stave, likevel er de alene i klassen om å ha det navnet i motsetning til Thomas som har tre andre med samme navn i klassen. Thomas er enkelt å stave, poenget her var vel mer at navnet var gruelig populært en periode Endret 29. mars 2011 av Passing by 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2011 #176 Del Skrevet 29. mars 2011 Ikke Melena heller. Tenker gresk kvinnenavn jeg når jeg hører det. (selv om det tydeligvis også er betegnelsen på en lidelse som gir blodig avføring...) Gresk assosiasjon kan så være, men melena er det latinske navnet på illeluktende, blodig diare som brukes i medisinsk sammenheng. Det er en potensielt livstruende tilstand der man har et blødende sår innvendig. Stakkars det jentebarn ved navn Melena som vil bli lege eller sykepleier. Folk på skoler/vaktrom kommer til å få brekninger/frysninger/motforestillinger hver gang hun presenterer seg... Som lege kom hun til å bytte navn tvert. Man kan ikke hete Melena på en internasjonal legekonferranse, eller når man publiserer forskningsartikler. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mixelite Skrevet 29. mars 2011 #177 Del Skrevet 29. mars 2011 Men når man vet at man velger et såkalt belastet navn til sitt barn, men likevel velger å totalt overse det folk sier og de fordommene man vet fins der ute... Hva sier det om deg som mor eller far da? Hva er det hvem vet? Det virker som om de som bruker ord som White trash og fniser av det de kaller white trash-navnevalg tror at de besitter den hele og fulle sannhet. Det virker på denne tråden som og det er like mange som er uenige i denne "sannheten". Når det gjelder Lucifer... ER det overhode noen som heter det i Norge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mixelite Skrevet 29. mars 2011 #178 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Så du skal ikke tilpasse deg verden, det er verden som skal tilpasse seg deg? Lykke til! Snakk om å forvrenge virkeligheten! Om jeg hadde kalt mine barn Lea Dorothea Chanel, Randi Rullegardine eller Ragna Rekkverk, så trenger hverken du eller verden å tilpasse dere noe som helst! Det handler om å ha respekt for andre mennesker uansett navn, utseende eller såkalt sosial klasse. Forøvrig visste jeg ikke at vi hadde et begrep som hette White Trash i Norge, og må flire litt over at man så villig adopterer et slikt uttrykk, når man øyensynlig har så store aversjoner mot alt annet av utenlands navnekalling. Endret 29. mars 2011 av Mixelite 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2011 #179 Del Skrevet 29. mars 2011 Det er 3, 2, 1 eller 0 menn som har Lucifer som første fornavn. Kor mange heiter ...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cava Queen Skrevet 29. mars 2011 #180 Del Skrevet 29. mars 2011 Gresk assosiasjon kan så være, men melena er det latinske navnet på illeluktende, blodig diare som brukes i medisinsk sammenheng. Det er en potensielt livstruende tilstand der man har et blødende sår innvendig. Stakkars det jentebarn ved navn Melena som vil bli lege eller sykepleier. Folk på skoler/vaktrom kommer til å få brekninger/frysninger/motforestillinger hver gang hun presenterer seg... Som lege kom hun til å bytte navn tvert. Man kan ikke hete Melena på en internasjonal legekonferranse, eller når man publiserer forskningsartikler. Lurer på hvor mange som visste at Melena betydde akkurat det jeg, før de søkte det opp... Ifølge statistisk sentralbyrå er det 0-3 personer i Norge som har fått dette navnet (sjansen er altså tilstede for at INGEN heter det) så problemet med dette navnet er ikke stort! Og om en horde av white trash jenter skulle komme til å kalle døtrene sine Melena så er de jo så stigmatiserte i utgangspunktet at en legeutdannelse er mindre aktuelt... Er jenta da så tøff og flink at hun har klart å komme seg dit i livet at hun publiserer forskningsartikler så er hun sikkert tøff nok til å bære navnet også - eller smart nok til å endre det til Malena... Er det ikke det man vil frem til her da? At det er white trash navn for white trash folk som ikke kommer noen vei i livet uansett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå