Gå til innhold

Stigmatiserende babynavn

Kelsier

Anbefalte innlegg

Denne tråden er en eneste stor klagetråd om at mennesker tar egne valg -Det vil det fortsatt være om den blir flyttet! Kansje vi kan døme KGerne her til navne-mafian, for noe lignende har jeg ikke sett. :) Bare se på overskriften, her skal altså barna reddes fra sine mødre -

Jeg er nok en av dem du peker ut som "klager" på at noen har blitt kallet white-trash basert på navnevalg.

Jeg har ikke blitt fornærmet om det er det du tror, (Jeg liker heller ikke amerikaniserte navn) jeg reagerer på at så mange mennesker føler at de kan styggepeke på andre, og kalle dem whitetrash, fordi man ikke deler samme smak i navn.

Jeg tror "white trash" brukes for å forklare hvilken type mennesker man henviser til, rett og slett i mangel av et bedre ord. Vi har ikke et tilsvarende ord på norsk.

Jeg er enig i at "trash" høres ille ut, og ingen mennesker er søppel, men som sagt tror jeg dette brukes mer som et begrep enn i sin bokstavelige mening. Som noen nevnte er det et gammelt og innarbeidet begrep fra sørstatene.

Uten at jeg har sett statistikk på dette, er det mitt inntrykk at det hovedsaklig er i et visst segment av befolkningen man finner babynavn som Leanah Mariell og Caspian Leander. Det er gjerne samme type mennesker som deltar i programmer som "Unge Mødre" og lignende; veldig unge, uten utdannelse, gjerne trygdemottakere, for ikke å snakke om mamma-bloggende. Det må man kunne være ærlig om.

Jeg arbeider innen akademia, er tilknyttet et av landets største universiteter og har mange bekjentskaper både i miljøet generelt og ved andre utdannings- og forskningsinstitusjoner. Og jeg har aldri - aldri - i disse miljøene truffet på noen som har barn hvis navn ligner de som er nevnt som eksempler i denne tråden. Jeg er overbevist om at hva man kaller barna sine er delvis sosialt betinget. Jeg ser ikke problemet i å debattere dette.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror "white trash" brukes for å forklare hvilken type mennesker man henviser til, rett og slett i mangel av et bedre ord. Vi har ikke et tilsvarende ord på norsk.

Jeg er enig i at "trash" høres ille ut, og ingen mennesker er søppel, men som sagt tror jeg dette brukes mer som et begrep enn i sin bokstavelige mening. Som noen nevnte er det et gammelt og innarbeidet begrep fra sørstatene.

Uten at jeg har sett statistikk på dette, er det mitt inntrykk at det hovedsaklig er i et visst segment av befolkningen man finner babynavn som Leanah Mariell og Caspian Leander. Det er gjerne samme type mennesker som deltar i programmer som "Unge Mødre" og lignende; veldig unge, uten utdannelse, gjerne trygdemottakere, for ikke å snakke om mamma-bloggende. Det må man kunne være ærlig om.

Jeg arbeider innen akademia, er tilknyttet et av landets største universiteter og har mange bekjentskaper både i miljøet generelt og ved andre utdannings- og forskningsinstitusjoner. Og jeg har aldri - aldri - i disse miljøene truffet på noen som har barn hvis navn ligner de som er nevnt som eksempler i denne tråden. Jeg er overbevist om at hva man kaller barna sine er delvis sosialt betinget. Jeg ser ikke problemet i å debattere dette.

Jeg er absolutt helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

?

Det navnet reagerte jeg ikke på i det hele tatt.

Jeg kan tenke mitt om en hel rekke navn, men det eneste jeg har kommntert i denne debatten (vel og merke i en annen tråd) var "navnet" Lucifer. Det er en vesensforskjell mellom å kalle ungen sin Franziskah Melizzah og Lucifer.

Gjetter på at anonym tenker på serien Gossip Girl, navnt til to karakterer. Synes navnene var fine jeg, men kansje ikke sammen, tungvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vurderer å kalle eventuell datter for Isabella. Det er jo forferdelig pompøst. Men nå er det sånn at kjæresten min han er spansk, er det da greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vurderer å kalle eventuell datter for Isabella. Det er jo forferdelig pompøst. Men nå er det sånn at kjæresten min han er spansk, er det da greit?

Isabella er et nydelig navn, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vakkert synes jeg, og ja det passer til opphavet. Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde en venninne en gang som hadde en mor som nettopp hadde født en gutt.. Og der stod navnevalget mellom Loke, Adolf og Balder Andrè. :kvalm:

Det ble.. Balder Andrè, he he he.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva i granskauen er problemet?

Faktisk så er de kule etter mitt syn. Jeg velger heller et navn som jeg synes er pent og kult enn et kjedelig et.

Og vet du hva, det er slkike som dere, som dømmer og henger seg opp i alt som er problemet med det meste her i verden.

Nei, jeg må slutte å henge på kg før jeg kveles av mitt eget spy snart.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

:grine: :grine: :grine: :grine: :grine: :grine: :grine: :grine: :grine: :grine: :grine: :grine: :grine:

Hvorfor må folk ha fodommer mot småting.

Nei, jeg kaster tårene heller på havet og godter meg over dere fjøsnisser som dømmer andre.

Jeg kan fortelle dere den gledelige nyheten at jeg er gravid. Kanskje jeg skal gi min datter Jo som mellomnav? Hva med Jessie, Michelle, Jamie, Cindy eller noe som fornavn.

Dere liker vel ikke den type navn? Det gjør jeg. De er pene, jeg synes de er kule også.

Får jeg en sønn skal han hene Sonic, det er tøft.

Føler meg bedre nå. Blir det slettet gråter jeg i gjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man blir fornærmet over at enkelte har motforestillinger mot navnene man velger, så får man heller velge andre navn, da. Eller akseptere at mennesker synes ulikt. Navn er jo en høyst subjektiv greie, på lik linje med klessmak, hårfrisyre og interiør. Det er sikkert mange som synes at mitt barn har et treigt og sidrumpa bestemorsnavn som helst burde gått i glemmeboken etter femtitallet, og det er greit, det. Sikkert mange treffende generaliseringer man kan trekke fra akademikernes navnevalg også, det tviler jeg ikke sekund på.

Kaller man ungen sin for Gerd Ingeborg så er man sirumpa. :ironi:

Kaller man ungen Leah Chantelle så er man ung trashy bimbo. :ironi:

Man kan mene hva man vil om disse navnene, men at noen skal velge navn på barna sine for å unngå andres motforestillinger synes jeg ingenting om. Gerd Ingeborg kommer kanskje til å vokse opp og bare bli kalt Ingeborg, G.I. eller Gørdy. Leah Chantelle kommer kanskje til å bare bruke Leah eller flytte til Frankrike og synes at det er fint å hete Chantelle.

Forøvrig er jeg sikker på at den lille norske gutten som blir kalt Holger er dømt til å bli vokse opp til å bli en gammel dansk!!!

Endret av Cava Queen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Selvfølgelig er folk likeverdige, uansett hva de blir døpt, men hører jeg at noen i slekta mi døper sin nyfødte datter for Michelle Angelea Chanél eller noe annet "eksotisk" blir jeg flau på deres vegne. Jeg er da ung jeg også, ung nok til å kalles for en "ung mor" om jeg blir preggers. Men aldri i livet om disse nymotens, eviglange white trash navn hadde vært å finne på mine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller man ungen sin for Gerd Ingeborg så er man sirumpa. :ironi:

Kaller man ungen Leah Chantelle så er man ung trashy bimbo. :ironi:

Man kan mene hva man vil om disse navnene, men at noen skal velge navn på barna sine for å unngå andres motforestillinger synes jeg ingenting om. Gerd Ingeborg kommer kanskje til å vokse opp og bare bli kalt Ingeborg, G.I. eller Gørdy. Leah Chantelle kommer kanskje til å bare bruke Leah eller flytte til Frankrike og synes at det er fint å hete Chantelle.

Forøvrig er jeg sikker på at den lille norske gutten som blir kalt Holger er dømt til å bli vokse opp til å bli en gammel dansk!!!

!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Jeg hadde en venninne en gang som hadde en mor som nettopp hadde født en gutt.. Og der stod navnevalget mellom Loke, Adolf og Balder Andrè. :kvalm:

Det ble.. Balder Andrè, he he he.

Bedre det enn de to førstnevnte, men uttalen av det andre fornavnet blir jo spesiell mot hvordan det vanligvis uttales.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå.

Ronny, Johnny og Tommy er ikke akkurat drømmenavnet på typen, er det? Du ser vel heller for deg en småslesk bilselger/kriminell enn en begavet kirurg/jurist. Tommy kommer ikke fra Oslo Vest akkurat, han er oppvokst i Indre Østfold hos en fraskilt mor.

Er du med så langt?

Vel, om 20 år vil Leander Koriander bli vurdert på tilsvarende måte som Ronny og Tommy. Og du kan gjerne si at du vil kalle sønnen din det allikevel, og at folk er dumme, slemme og sneversynte. Men navn vekker nå en gang visse assosiasjoner hos oss, og det vil ingen i denne tråden klare å gjøre noe med.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mutti 1

Tenk på dette når du velger navn

Navnevalg er ikke lett. Vi gikk rett på slektstreet og fant et navn vi likte, barnet kom og så viste det seg i etterkant at det ble et av de mest populære navnene det året. Jippi, her trodde vi at vi hadde klart å unngå navnetrenden, men den gang ei. Vi gikk på slektstreet med de to andre også, men der har vi klart å finne noe som ikke så mange heter.

I klassen til yngstemann så er det fire gutter som har samme navn, tre jenter heter det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ronny, Johnny og Tommy er ikke akkurat drømmenavnet på typen, er det? Du ser vel heller for deg en småslesk bilselger/kriminell enn en begavet kirurg/jurist. Tommy kommer ikke fra Oslo Vest akkurat, han er oppvokst i Indre Østfold hos en fraskilt mor.

Snakk for deg selv. Jeg har ingen negative assosiasjoner til noen av disse navnene. Jeg har det til enkelte andre navn, men da kun fordi jeg har møtt noen som var lite sympatiske, ikke fordi jeg forbinder dem med noen gruppe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du med så langt?

Vel, om 20 år vil Leander Koriander bli vurdert på tilsvarende måte som Ronny og Tommy. Og du kan gjerne si at du vil kalle sønnen din det allikevel, og at folk er dumme, slemme og sneversynte. Men navn vekker nå en gang visse assosiasjoner hos oss, og det vil ingen i denne tråden klare å gjøre noe med.

Så fint at du har fasiten da. :filer:

Sier som en over at jeg tror Ronny og Johnny var mer stigmatiserende på 60-70 tallet, jeg som er født på 80-tallet har ikke disse assosiasjonene til disse navnene. Kanskje hadde mine foreldre det, men de har heldigvis ikke overført sine fordommer til meg. Dessuten er det nok heller voksne som evt har disse fordommene, ikke barn og de som vokser opp i samtiden. Jeg håper ikke de bryr seg nevneverdig om hva gamlingene synes om navnet deres. Jeg forbinder forøvrig Ronny-Johnny navnene med nordlendinger. I Nord-Norge er disse navnene så vanlig at jeg tviler på at de vekker de assosiasjonene du snakker om.

Og OM det er stigmatiserende, så er det jo foreldrene man stigmatiserer, ikke barna med navnet. Hva så om mora var uutdannet, det betyr jo ikke at barnet blir en slask. Og etter hva jeg har skjønt er foreldrene stigmatisert allerede før de velger navn på barna, så da spiller det kanskje ikke noen stor rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk for deg selv. Jeg har ingen negative assosiasjoner til noen av disse navnene. Jeg har det til enkelte andre navn, men da kun fordi jeg har møtt noen som var lite sympatiske, ikke fordi jeg forbinder dem med noen gruppe.

Helt enig! Er et navn jeg ikke kan fordra fordi det menneske har prøvd å ødelegge mye for meg i livet. Da blir det bare...stygt og jeg tolerer ikke å høre navnet for da forbinder jeg det med henne. Dømmer ingen andre navn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man vet at man velger et såkalt belastet navn til sitt barn, men likevel velger å totalt overse det folk sier og de fordommene man vet fins der ute... Hva sier det om deg som mor eller far da?

Neida, Sonic Lucifer er en liten lysbærer og vi skal bruke hele oppveksten hans til å forsvare at vi valgte å stigmatisere ungen fra fødselen av. :fnise:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...