Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skulle sett på denne filmen men fikk ikke anledning da den gikk på TV. Ryktene sier at det er en film alle krigsmotstandere vil elske og alle krigstilhengere vil hate fordi den på en så forferdelig måte viser hva Israel gjør mot Palestinere, inkl barna.

Finnes det noen sted på nettet der det er mulig å finne den ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Poenget er likevel det at uskyldige blir drept. Barn og andre sivile.

Poenget er at de blir drept fordi de som angriper Israel noen ganger gjør dette fra posisjoner hvor sivile og atpåtil barn oppholder seg, fordi de da oppnår en av to ting; nemlig at isralittene holder tilbake mens de påfører israelske sivile (også barn) skader og tap, eller at de har vann til propagandamølla i bl.a. Norge når isralittene forsvarer seg. Er dette vanskelig å forstå?

At sivile og spesielt barn lider som en følge av en konflikt som voksne mennesker holder liv i er selvsagt grusomt, spesielt når man ikke strekker seg så langt man overhodet kan for å hindre at det skal skje. Det gjør man så absolutt ikke hvis man skyter med raketter fra et boligområde eller taket av et sykehus.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for linken.

Det er tragisk at noen i det hele tatt kan behandle mennesker på den måten Israel gjør. Jeg forstår bedre og bedre hvorfor stadig flere mener det må settes igang internasjonale tiltak mot Israels overgrep mot sivile i Palestina. Filmen viser med all tydlighet at ofrene i Palestina er sivile i og med at vi ser det blir bært ut døde barn på 4-5 års alderen fra ruinene der Israelskere har bombet boliger sønder og sammen.

Skrevet (endret)

Takk for linken.

Det er tragisk at noen i det hele tatt kan behandle mennesker på den måten Israel gjør. Jeg forstår bedre og bedre hvorfor stadig flere mener det må settes igang internasjonale tiltak mot Israels overgrep mot sivile i Palestina. Filmen viser med all tydlighet at ofrene i Palestina er sivile i og med at vi ser det blir bært ut døde barn på 4-5 års alderen fra ruinene der Israelskere har bombet boliger sønder og sammen.

Denne konflikten har flere nyanser enn bare at "Israel masakrerer sivile palestinere", noe som er typisk for det mediabildet vi blir servert i Norge. Problemet er at ingen ønsker nyanser, det er vanskelig å forholde seg til, og denne filmen er på ingen måte en objektiv fremstilling av konflikten, men bidrar istedet kun til å polarisere debatten ytterligere.

Edit: Og denne scenen du sikter til hvor døde barn bæres ut av en ruin er blant innholdet som kritiseres i denne filmen. For alt vi vet kan disse være offer som menneskelige skjold fordi Hamaz-sympatisører har angrepet fra dette stedet. Så igjen, denne filmen er ingen dokumentar eller formidler en objektiv fremstilling av konflikten.

Endret av Larsern
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Poenget er at de blir drept fordi de som angriper Israel noen ganger gjør dette fra posisjoner hvor sivile og atpåtil barn oppholder seg, fordi de da oppnår en av to ting; nemlig at isralittene holder tilbake mens de påfører israelske sivile (også barn) skader og tap, eller at de har vann til propagandamølla i bl.a. Norge når isralittene forsvarer seg. Er dette vanskelig å forstå?

At sivile og spesielt barn lider som en følge av en konflikt som voksne mennesker holder liv i er selvsagt grusomt, spesielt når man ikke strekker seg så langt man overhodet kan for å hindre at det skal skje. Det gjør man så absolutt ikke hvis man skyter med raketter fra et boligområde eller taket av et sykehus.

Det som er vanskelig å forstå er at man ikke ser at Israel okkuperer land. Det er klart at Hamas og andre angriper når deres landområder blir okkupert. Det er som med Norge under 2. verdenskrig. Landet ble okkupert, men man ga ikke opp for det om. Enkelte grupper jobbet for å gjøre det de kunne for å få tyskerne bort. Det er likevel tragisk at barn og sivil blir drept, selv om det skulle være slik at Hamas og andre er så idiotiske at de velger å skyte raketter fra steder hvor sivile oppholder seg. Men det er likevel rart, at Israel som surrer rundt med sine flotte droner, ikke klarer å styre seg unna steder hvor barn oppholder seg.

Endret av Berentsens
  • Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Det som er vanskelig å forstå er at man ikke ser at Israel okkuperer land. Det er klart at Hamas og andre angriper når deres landområder blir okkupert. Det er som med Norge under 2. verdenskrig. Landet ble okkupert, men man ga ikke opp for det om. Enkelte grupper jobbet for å gjøre det de kunne for å få tyskerne bort. Det er likevel tragisk at barn og sivil blir drept, selv om det skulle være slik at Hamas og andre er så idiotiske at de velger å skyte raketter fra steder hvor sivile oppholder seg. Men det er likevel rart, at Israel som surrer rundt med sine flotte droner, ikke klarer å styre seg unna steder hvor barn oppholder seg.

Jeg tror faktisk at Israel helt bevisst går etter barn og unge, og forsøker å drepe og ivalidiserer barn i Palestina vha krigsmakt.

På den måten oppnår de:

a) å skremme Palestinere til å aksepterer Israels overgerep mot palestinere.

b) at befolkningsøkningen, som er større blandt palestinere enn jøder/kristne i Palestina begrenses. Når det palestinske folket ikke lenger formerer seg slik de har gjort vil de heller ikke lenger ha like stor internasjonal støtte for å få tilbake de landområdene jøder og kristne har tatt ved sine krigshandlinger mot et folk som ikke har hatt noe orinært forsvar i motsetning til ujødene som har fått utstyr, opplæring oh blitt organisert av USA.

c) Ved å øke den kritiske holdningen til Israel i hele den muslimske verden, vil Israel ikke være en aktuell krigsmakt der det trengs i resten av verden. Dermed kan de sende godtroende amerikanere samt andre godtroende land i f.eks. Nato til å føre Israelerenes krig mot muslimene i resten av verden. Om Israel kan send Norske soldater i døden for at Israel skal vinne over muslimene gjør de naturligvis det. Israels statsminister har jo selv sagt at han bevisst har gått inn for å lure f.eks. amerikanerene og at det var veldig enkelt.

Når Israel ikke lenger ser behov for å ta omtåder fra Palestinerene (dvs at områdene ikke har øknomisk eller religiøs verdi for jøder og kristne) vil de fortsette nordover igjen og på nytt begynne masseutryddelse av befolkningen i sør Libanon for å overta områdene der. Men jeg tror ikke de er så dumme at de blir like grådig som deres forbilde fra Tyskland i 30-40 årene. De vil derfor ikke forsøke å ta store områder østover, sørover og evt nord Afrika. Men noe vil de sansynligvis forsøke å tA. Akkurat nå venter Israel bare på en reaksjon fra Tunis, Libya og Egypt, på Israels henrettelser av Palestinerene, slik at de kan går til "motangrep" og ta f.eks. Sinaihalvøya fra Egypt.

Skrevet

Alle parter i en konflikt har ansvar for å begrense sivile tap, dette er nedfelt bl.a. i Genevekonvensjonen, men burde også være rent instinktivt sett fra et biologisk perspektiv. Dersom man da angriper fienden fra en posisjon hvor egne sivilie oppholder seg, så har man altså forbrudt seg mot sine egne. At Israel gjør dette med overlegg mangler fullstendig rot i virkeligheten, men hvis man altså baserer seg på filmer á la Gazas tårer, så er det dette bildet man sitter igjen med.

Dette er uansett ikke sammenlignbart med tyskernes okkupasjon av Norge under krigen eller norges motstandskamp.

Jeg tror faktisk at Israel helt bevisst går etter barn og unge, og forsøker å drepe og ivalidiserer barn i Palestina vha krigsmakt.

Jeg tror palestinere som skyter raketter inn i Israel eller blir stoppet i kontrollposter med eksplosiver, bevisst angriper sivile isralitter; hver eneste gang. Hva er mest sannsynlig?

Gjest Gjest
Skrevet

...

Jeg tror palestinere som skyter raketter inn i Israel eller blir stoppet i kontrollposter med eksplosiver, bevisst angriper sivile isralitter; hver eneste gang. Hva er mest sannsynlig?

Sannsynligheten for at en Palestiner dreper en Israeler er tilnærmet 0%.

De siste årene er det drept ca 800 palestinere og 11 Israelere. Av Palestinerene er det over 280 barn under 16 år.

Denne linken forteller litt( med bilder) hva Paletinske barn utsettes for. Legg merke til den Israelske soldaten som sikter på hodet til den 4-5 ? år gamle gutten.

Eller hva med den 1 år ? gamle babyen ?

Denne linken henviser til en engelsk avis (The Guardian) der en Isralsk offiser ble frikjent da han tømte resten av skuddene han hadde i skytevåpenet i en 13 år gammel Palestinsk jente etter at hun hadde blitt skutt og drept av Israelske militær på GAZA.

Prøv å forsvar noe av dette som Israel gjør mot barn og andre sivile.

Palestinerene forsøker utvilsomt å ta igjen, men det å behandle barn på den måten Israel gjør fordi barna kaster stein forteller en hel del om Israels blodtørstighet. Tenk om vi i Norge skulle akseptert at svensker eller dansker kom hit og skjøt våre barn fordi barna våre hadde kastet stein på de militære ?

Ikke engang nazistene oppførte seg så dårlig mot sivilbefolkningen her i Norge under krigen som det Israelske militære gjør mot Palestinerene.

Skrevet

Sannsynligheten for at en Palestiner dreper en Israeler er tilnærmet 0%.

De siste årene er det drept ca 800 palestinere og 11 Israelere. Av Palestinerene er det over 280 barn under 16 år.

Og hvilken betydning legger du i det? At isralittene uprovosert dreper palestinere eller at de er bedre organisert og utstyrt? Hvor har du forresten tallene fra?

Denne linken forteller litt( med bilder) hva Paletinske barn utsettes for. Legg merke til den Israelske soldaten som sikter på hodet til den 4-5 ? år gamle gutten.

Eller hva med den 1 år ? gamle babyen ?

Denne linken henviser til en engelsk avis (The Guardian) der en Isralsk offiser ble frikjent da han tømte resten av skuddene han hadde i skytevåpenet i en 13 år gammel Palestinsk jente etter at hun hadde blitt skutt og drept av Israelske militær på GAZA.

Prøv å forsvar noe av dette som Israel gjør mot barn og andre sivile.

Palestinerene forsøker utvilsomt å ta igjen, men det å behandle barn på den måten Israel gjør fordi barna kaster stein forteller en hel del om Israels blodtørstighet. Tenk om vi i Norge skulle akseptert at svensker eller dansker kom hit og skjøt våre barn fordi barna våre hadde kastet stein på de militære ?

Ikke engang nazistene oppførte seg så dårlig mot sivilbefolkningen her i Norge under krigen som det Israelske militære gjør mot Palestinerene.

Den første linken fungerer ikke. Soldaten som skjøt jenta er ikke Israel, og det at jeg ikke kjøper propagandaen i Gazas tårer eller resten av det som dukker opp i media (i Norge spesielt), betyr ikke at jeg forsvarer drap. (Forsøk på billige poenger antar jeg?). Parallellene du trekker er også meningsløse. Ja, det har skjedd at steinkastende ungdommer har blitt skutt. Steinkasting mot israelske soldater skjer hver eneste dag, og de hendelsene vi har fått presentert og som du sikkert sikter til vet vi ikke opptrinnene til. Kan det tenkes at det var andre omstendigheter som gjorde at skudd ble avfyrt?

Skrevet

Dette er uansett ikke sammenlignbart med tyskernes okkupasjon av Norge under krigen eller norges motstandskamp.

Naturligvis kan det sammenliknes. Det handler om okkupasjon, det er det dette handler om. Israel okkuperer land. Naturligvis skal palestinerne få lov til å kjempe for sitt eget landområde, det ville alle ha gjort i en lik situasjon.

Gjest Gjest
Skrevet

Den første linken fungerer ikke. Soldaten som skjøt jenta er ikke Israel, og det at jeg ikke kjøper propagandaen i Gazas tårer eller resten av det som dukker opp i media (i Norge spesielt), betyr ikke at jeg forsvarer drap. (Forsøk på billige poenger antar jeg?). Parallellene du trekker er også meningsløse. Ja, det har skjedd at steinkastende ungdommer har blitt skutt. Steinkasting mot israelske soldater skjer hver eneste dag, og de hendelsene vi har fått presentert og som du sikkert sikter til vet vi ikke opptrinnene til. Kan det tenkes at det var andre omstendigheter som gjorde at skudd ble avfyrt?

Linken fungerer for meg.

Soldaten som henrettet jenta er ikke Israel men handlet på vegne av Israel. Rettsaken i etterkant tilsier at Isralske militære har lov til å henrette Palestinske barn på denne måten i og med at offiseren iflg Israelsk lov/praksis ikke hadde gjort noe galt da han skjøt jenta som lå på bakken med 13 skudd.

Jeg antar at du dermed også aksepterer at Palestinske Hamas militæravdeling har rett til å skyte barn på den Israelske siden av muren.

Skrevet

Naturligvis kan det sammenliknes. Det handler om okkupasjon, det er det dette handler om. Israel okkuperer land. Naturligvis skal palestinerne få lov til å kjempe for sitt eget landområde, det ville alle ha gjort i en lik situasjon.

Nei, det er ikke sammenlignbart. Hvordan mener du at å skyte raketter inn mot israelske bosetninger (i tillegg ofte fra posisjoner hvor sivile oppholder seg), eller sprenge seg i kontrollposter er å kjempe for sitt landområde? Gjorde nordmenn det under okkupasjonen?

Skrevet

Linken fungerer for meg.

Soldaten som henrettet jenta er ikke Israel men handlet på vegne av Israel. Rettsaken i etterkant tilsier at Isralske militære har lov til å henrette Palestinske barn på denne måten i og med at offiseren iflg Israelsk lov/praksis ikke hadde gjort noe galt da han skjøt jenta som lå på bakken med 13 skudd.

Jeg antar at du dermed også aksepterer at Palestinske Hamas militæravdeling har rett til å skyte barn på den Israelske siden av muren.

Nei, jeg aksepterer verken at barn eller andre sivile lider, så vær voksen nok til å slutte med den insinueringen. Isralittene derimot later til å verne bedre om sine sivile borgere enn å bruke dem som levende skjold mot fienden.

Jeg har full forståelse for at du føler at det å sverte meg med et slikt synspunkt på sett og vis vil gi deg følelsen av at du har rett og at jeg har feil i denne diskusjonen, men såpass sort/hvitt er ikke dette temaet. Jeg forventer heller ikke at siden du tilsynelatende er anti-israel, at du også støtter drap på sivile isralitter, slik som eksemplet med en barnefamilie hvorav 3 barn (hvis jeg husker riktig) brutalt ble knivdrept i sine hjem mens de sov.

Skrevet

Nei, det er ikke sammenlignbart. Hvordan mener du at å skyte raketter inn mot israelske bosetninger (i tillegg ofte fra posisjoner hvor sivile oppholder seg), eller sprenge seg i kontrollposter er å kjempe for sitt landområde? Gjorde nordmenn det under okkupasjonen?

Klart det er en måte å kjempe for sitt landområde. Palestinerne har ikke de militære kreftene som Israel har, og kan derfor ikke sette inn bakkestyrker, luftangrep og fancy droner for å ta tilbake husene og landområdene sine. Av den grunn brukes ekstreme metoder for å kjempe mot uretten.

Nordmenn under okkupasjonen brukte også ulike metoder som rammet andre enn tyskerne. En meget kjent operasjon under krigen er Tungtvannsaksjonene, hvor DF Hydro ble senket i Tinnsjøen.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, jeg aksepterer verken at barn eller andre sivile lider, så vær voksen nok til å slutte med den insinueringen. Isralittene derimot later til å verne bedre om sine sivile borgere enn å bruke dem som levende skjold mot fienden.

Sier du at det å drepe en 13 åring med over 13 skudd i kroppen er å verne om "sine egne" ???

Denne 13 år gamle jenta var ute og gikk på den Paekstinske siden av muren, og ble først skutt og drept fra et Isrqaelsk vakttårn før en offiser gikk ned og tømte sitt eget magasin i kroppen på jenta. Er det å verne om egne ???

Jeg har full forståelse for at du føler at det å sverte meg med et slikt synspunkt på sett og vis vil gi deg følelsen av at du har rett og at jeg har feil i denne diskusjonen, men såpass sort/hvitt er ikke dette temaet. Jeg forventer heller ikke at siden du tilsynelatende er anti-israel, at du også støtter drap på sivile isralitter, slik som eksemplet med en barnefamilie hvorav 3 barn (hvis jeg husker riktig) brutalt ble knivdrept i sine hjem mens de sov.

Jeg støtter ikke drap på sivile i det hele tatt, men jeg er fortvilet på Palestinerenes vegne når Israelske militære får lov til å henrette barn med kaldt blod.

Jeg ser i andre diskusjoner at noen som støtter pastorens brenning av koranen mener vi må akseptere de enkelte lands lover. Jeg antar at slike mennesker mener at dette også gjelder i andre land, og at Paløestinerene derfor skal ha lov til å skyte Israelske barn fra sine posisjoner (dvs de samme rettighetene som Israelske militære har).

Skrevet

Det er ganske så påfallende at de som konstant har noe å utsette på israelerne, og ustanselig snakker om barn som blir drept på palestinsk side, ikke med ett ord nevner denne hendelsen som skjedde nylig. Det har vært veldig taust om denne saken både i media og ellers.

Men det er vel ikke så nøye så lenge det var israelere som ble drept.

AnonymBruker
Skrevet

Larsern: Det er israelere som bor i Israel, ikke isralitter. Hamas staves med s på slutten, ikke "Hamaz".

Skrevet

Klart det er en måte å kjempe for sitt landområde. Palestinerne har ikke de militære kreftene som Israel har, og kan derfor ikke sette inn bakkestyrker, luftangrep og fancy droner for å ta tilbake husene og landområdene sine. Av den grunn brukes ekstreme metoder for å kjempe mot uretten.

Nordmenn under okkupasjonen brukte også ulike metoder som rammet andre enn tyskerne. En meget kjent operasjon under krigen er Tungtvannsaksjonene, hvor DF Hydro ble senket i Tinnsjøen.

Nei, det er ikke å kjempe for sitt landområde.

Faktisk var jeg ganske sikker på at noen ville komme til å trekke frem sabotasjeaksjonen mot DF Hydro mot slutten av krigen hvor et tjuetalls sivile personer omkom. Sabotasjeaksjonen ble utført fordi denne skuta fraktet tungtvann som tyskerne planla å bruke til våpenproduksjon. Collateral damage, men alternativet kunne vært så uendelig mye verre. At du sammenligner dette med å skyte raketter mot sivile isralitter samtidig som man omgir seg med sivilister som menneskelig skjold, skjønner jeg bare ikke. Ikke gidder jeg å ta denne diskusjonen videre heller.

Skrevet

Sier du at det å drepe en 13 åring med over 13 skudd i kroppen er å verne om "sine egne" ???

Denne 13 år gamle jenta var ute og gikk på den Paekstinske siden av muren, og ble først skutt og drept fra et Isrqaelsk vakttårn før en offiser gikk ned og tømte sitt eget magasin i kroppen på jenta. Er det å verne om egne ???

Nei, og ikke har jeg påstått det heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...