Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/722927/

Anbefales å ta seg tid til denne.

Interessant dokumentar i forhold til enkeltmennesker/skjebner, og at seeren får følge de, med "no comments". Det blir personifisert med utdrikningslag og bryllup, og den lille gutten som følger gjennom filmen som en "rød tråd". Utrolig at filmskaperne har fått følge den lille gutten på så nært hold overalt, og at de har klart å fange hans registrering av flyene som bråker i luften - utenfor livsritene (bryllup, etc.)

Når så den lille gutten spør den voksne i båten "hvorfor skyter de på fiskere som bare er ute og fisker?", får han, ikke overraskende, svaret "fordi de er sionister".

Filmen gir oss ingen politisk analyse, men et glimrende innblikk i enkeltmenneskers hverdag - i Gaza.

• Liker 2
Skrevet

Nå har jeg ikke sett filmen, men jeg mistenker at den gir et svært ensidig bilde av situasjonen. Har jeg rett? Husk at det er to sider i denne saken, og at Hamas liker å bruke sivile som skjold...

Skrevet (endret)

Nå har jeg ikke sett filmen, men jeg mistenker at den gir et svært ensidig bilde av situasjonen. Har jeg rett? Husk at det er to sider i denne saken, og at Hamas liker å bruke sivile som skjold...

Ja,du har nok rett i det - og det var vel ikke overraskende?

Vibeke Løkkeberg og hennes produsentmann er nok pro-Palestina, så politisk innflytelse ville jeg neppe ha vurdert i forhold til denne filmen. Det blir for mye "Stakkars David mot Goliat". Ikke så overraskende.

Men selvsagt, uavhengig av politisk ståsted, enkeltmenneskers historie kan være interessante nok, de kan ikke "angripes" eller blandes inn i storpolitiske spørsmål.

Endret av bukett
Gjest Gjest
Skrevet

Vibeke Løkkeberg har laget et partsinnlegg, overhodet ikke nyansert. Kun en side får uttale seg, Hamas slipper noe kritisk blikk, mens et gjennomgående tema er at "jødene skal dø".

Synes filmen er forkastelig fordi den er så ensrettet, og her er NRK med på å fyre opp under jødehatet ved å velge å sende den. Sett i lys av at de i nyhetene har laget reportasjer om muslimenes hets av jøder både i utlandet og her i Norge, er dette ytterst kritikkverdig.

Gjest Gjest
Skrevet

Vibeke Løkkeberg har laget et partsinnlegg, overhodet ikke nyansert. Kun en side får uttale seg, Hamas slipper noe kritisk blikk, mens et gjennomgående tema er at "jødene skal dø".

Synes filmen er forkastelig fordi den er så ensrettet, og her er NRK med på å fyre opp under jødehatet ved å velge å sende den. Sett i lys av at de i nyhetene har laget reportasjer om muslimenes hets av jøder både i utlandet og her i Norge, er dette ytterst kritikkverdig.

Uansett hvilken side Løkkeberg tar, er det ikke til å stikke under en stol at det er noen menneskeskildringer her som generelt er interessante.

Om du har ditt politiske ståsted, som meg, (jeg er Israel-venn!) synes je glikevel at det vra interessant å se filmen. Løkkeberg får ikke omvendt meg politisk, for å si det slik ;-)

Litt tiltro må vi ha til folk!

• Liker 1
Skrevet

Filmen gir et innblikk i hvordan israels slakting av barn og uskyldige innbyggere i Gaza påvirker livene deres. Det er helt klart en viktig film, og den viser hvem det egentlig er synd på når krig og konflikter oppstår.

• Liker 1
Skrevet

Filmen gir et innblikk i hvordan israels slakting av barn og uskyldige innbyggere i Gaza påvirker livene deres. Det er helt klart en viktig film, og den viser hvem det egentlig er synd på når krig og konflikter oppstår.

Det er jo en fullstendig ensidig fremstilling av konflikten, ispedd 'kunstneriske friheter' i en film som lanseres for å være en dokumentarfilm. I tillegg er det kjent at filmen inneholder kryssklipping, feilsiteringer og unøyaktige oversettelser.

Ingen legger skjul på at Israel har, og fortsatt driver angrep mot Gaza, på samme måte bør det heller ikke legges skjul på at gazas regjering bruker befolkningen i krigføringen og propagandaøyemed.

Skrevet

Hvilken slakting av barn og uskyldige er det du viser til her, helt konkret?

Skrevet

Hvilken slakting av barn og uskyldige er det du viser til her, helt konkret?

Sier ikke det seg selv? Barn og voksne som blir bombet i stykker.

Gjest Leona
Skrevet

Hva så?

Palestinerne har gått til krig mot israel og systematisk forsøkt å utslette staten israel

og dets folk. Jeg har null sympati med antisemitter.

• Liker 2
Gjest pastablasta
Skrevet

Interessant dokumentar i forhold til enkeltmennesker/skjebner, og at seeren får følge de, med "no comments". Det blir personifisert med utdrikningslag og bryllup, og den lille gutten som følger gjennom filmen som en "rød tråd". Utrolig at filmskaperne har fått følge den lille gutten på så nært hold overalt, og at de har klart å fange hans registrering av flyene som bråker i luften - utenfor livsritene (bryllup, etc.)

Når så den lille gutten spør den voksne i båten "hvorfor skyter de på fiskere som bare er ute og fisker?", får han, ikke overraskende, svaret "fordi de er sionister".

Filmen gir oss ingen politisk analyse, men et glimrende innblikk i enkeltmenneskers hverdag - i Gaza.

Hadde vært interessant å vite om den scenen du nevner her, inneholder innklipp omtalt her?

– Jeg har oppdaget at det i filmen til er klippet inn scener som er direkte manipulerende og ikke ekte dokumentariske. Det gjelder blant annet en scene hvor et krigsskip kommer inn på stranden og skyter. En scene hvor et barn spør om hvorfor dette skipet skyter på fiskebåter som er på stranden.

..siden du omtaler scenen, er det tydelig at den har gjort sin virkning. Men særlig redelig gjort å kalle slikt propagandamøkk for dokumentar er det ikke!

Skrevet

Hadde vært interessant å vite om den scenen du nevner her, inneholder innklipp omtalt her?

..siden du omtaler scenen, er det tydelig at den har gjort sin virkning. Men særlig redelig gjort å kalle slikt propagandamøkk for dokumentar er det ikke!

Hei Pastablasta, forsto ikke helt innlegget og spørsmålene dine jeg...

I den andre sitatet ditt, står det ikke hvem du siterer, det er jo ikke meg du siterer. Jeg er Israel-venn.

Skrevet

Hva så?

Palestinerne har gått til krig mot israel og systematisk forsøkt å utslette staten israel

Her må man skille mellom sivile og styresmaktene. Om folk som selv dreper andre blir drept er helt OK! Men at barn som ikke har gjort annet enn å leve livet sitt blir drept, det er ikke noe å trekke på skuldrene av.

Forøvrig er det forferdelig å se på hvordan Israel, samt den jødiske befolkningen, synes så synd på seg selv, spesielt etter 2. verdenskrig, at de nå selv kan ture frem og leke nåtidens nazister. Det er rett og slett skremmende at en slik stat får så mye støtte til å fortsette sin egen hollocaust av palestinerne.

• Liker 1
Skrevet

Her må man skille mellom sivile og styresmaktene. Om folk som selv dreper andre blir drept er helt OK! Men at barn som ikke har gjort annet enn å leve livet sitt blir drept, det er ikke noe å trekke på skuldrene av.

Forøvrig er det forferdelig å se på hvordan Israel, samt den jødiske befolkningen, synes så synd på seg selv, spesielt etter 2. verdenskrig, at de nå selv kan ture frem og leke nåtidens nazister. Det er rett og slett skremmende at en slik stat får så mye støtte til å fortsette sin egen hollocaust av palestinerne.

Hamas har vel flere ganger angrepet Israel fra posisjoner som sivile har oppholdt seg på, skal da Israel holdes ansvarlige når de da forsvarer seg mot de som bruker uskyldige barn som levende skjold?

• Liker 1
Skrevet

Blir de det? Kan de ha noe å gjøre med at Hamas bruker sine egne sivile som skjold som en strategi for å hindre Israel i å angripe militære mål? Og at de har militære stillinger så nære sine egne sivile som mulig, så hvis Israel tvinges til å svare på ilden fra Hamas for å stoppe rakettene mot egne sivile, så er det uunngåelig at det går med sivile?

Ja, Hamas bruker faktisk egne som skjold som en bevisst taktikk. Dette fungerer svært bra siden, Israel faktisk prøver å unngå sivile tap på begge sider.

Det er rett og slett skremmende at en slik stat får så mye støtte til å fortsette sin egen hollocaust av palestinerne.

Holocaust? Nå må du pokker meg gi deg. Det er en skam at du kommer med slikt tull.

Den palestinske befolkningen er faktisk voksende, så det er åpenbart at du ikke har satt deg inn i saken, men at du bare lirer av deg tullete påstander som høres fine ut for deg.

Hva med å forholde deg til fakta for en gangs skyld?

Skrevet

Hamas har vel flere ganger angrepet Israel fra posisjoner som sivile har oppholdt seg på, skal da Israel holdes ansvarlige når de da forsvarer seg mot de som bruker uskyldige barn som levende skjold?

Poenget er likevel det at uskyldige blir drept. Barn og andre sivile.

• Liker 1
Skrevet

Hva med å forholde deg til fakta for en gangs skyld?

Faktum er det at Israel oppholder seg på okkupert område. Faktum er at etter at Israel ble opprettet i 1948, måtte flere palestinere flykte. FN har i flere resolusjoner sagt klart i fra om at disse flyktingene skal få komme tilbake til sine hjem. Siden 1967 har FN vært klar på at Israel skal trekke seg ut av Vestbredden fordi bosetningene der er ulovlige - de er på okkupert område.

Ja, Hamas bomber og ja Israel svarer. Men for ta med noen tall; fra 2005 og til 2009 ble det sendt raketter fra Gaza og over til Israel, som førte til at 13 israelere mistet livet. Israel svarte med å bombe i stykker Gaza i 2008/2009 hvor 1400 mennesker mistet livet. Hvem tar flest liv? Det er klart at det er Israel, en av verdens ledene militærmakter. Og det er klart hva Israel har hatt i tankene hele tiden - å utslette palestinernes landområder, for så å ekspandere videre for å få en større jødisk stat.

Skrevet (endret)

Jeg har alltid lært at det er den sterke parten som har det overordnede moralske ansvaret for å spille fair. Argumentet med at Israel 'forsvarer seg' faller til stein når du ser på antall drepte på hver side. Mener de da oppriktig at hver drepte israeler er verdt 100 palestinere, barn inkludert?? Dette er en type overkill som ikke burde høre hjemme i verden idag, og en type overkill som får lov å skje fordi verdenssamfunnet med rette har hatt dårlig samvittighet for hva som fikk skje med jødene i 2. verdenskrig spesielt. Men om du har vært offer for overgrep gir det deg ikke automatisk rett til å overgripe deg på andre. Hva jeg synes er trist er at nær sagt hver gang noen påpeker dette, blir vedkommende automatisk stemplet høylytt som 'antisemittist' og 'jødehater'. Forstår man ikke at denne måten å angripe enhver kritiker på, faktisk etterhvert _vil_ føre til generell skepsis mot egen sak?

Forøvrig gråt jeg når jeg så *Gazas tårer'. På samme måte som jeg gråt for 'Holocaust'. Det var ekte bilder som ble vist i Gazas Tårer, av ekte mennesker fanget i krig som i tråden her blir kalt 'propagandamøkk'. Å reagere mot urett har lite med rasisme eller antisemittisme å gjøre.

Skyt ivei! ;)

Endret av gustav
  • Liker 2
Skrevet

Hva så?

hei

palestina ble okupert av israel og kjemper en frigjoringskrig det er vel lit forskjelig

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...