Gå til innhold

Earth hour. Slukket du lyset?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Greit. Jeg slukket noen kilowatt med lys da. Men hjemme var det tomt og i sparemodus, som det pleier når jeg er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skrudde av lyset og brukte lommelykt, tok mobilen ut av laderen, skrudde av ovnene (så jeg måtte varme opp rommet igjen etter Earth hour var ferdig) og tok ut strømmen fra laptopen - har heldigvis god batterikapasitet. :lete:

Nei, jeg synes egentlig Earth hour er en fin symbolsk handling, men den hjelper jo lite, da. Glemte dessverre av det i går, men hadde det ganske mørkt siden vi så film. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi slukket alle lys og tente flust med stearinlys.

Jeg synes det er merkelig å protestere høylydt mot Earth Hour, og argumentere mot at det er poengløst i og med det ikke kommer noen til gode. Min mening blir da at man har misforstått (med vilje?) hele prinsippet, og hva dette egentlig handler om. Earth Hour handler ikke om å "spare strøm i én time fordi det er det som skal til". Det er en kampanje og en markering for å sette fokus på overforbruk og verden vi lever i. Det handler om samhold og at man i løpet av en time skal kunne se dette samholdet i praksis. Jo flere som skrur av lyset, jo lettere er det kanskje å tenke at et økt fokus kan hjelpe på lengre sikt.

På lik linje med ett minutts stillhet, og det å tenne et lys for noen eller noe, er dette en markeing. Det er ikke meningen at akkurat dette er det som skal hjelpe, men det er forhåpentligvis med på å øke bevisstheten.

Å gi blaffen i det hele er én ting, men å skru på ekstra mye lys i protest er bare utrolig barnslig og ganske ignorant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Ja, vi slukket alle lys og tente flust med stearinlys.

Jeg synes det er merkelig å protestere høylydt mot Earth Hour, og argumentere mot at det er poengløst i og med det ikke kommer noen til gode. Min mening blir da at man har misforstått (med vilje?) hele prinsippet, og hva dette egentlig handler om. Earth Hour handler ikke om å "spare strøm i én time fordi det er det som skal til". Det er en kampanje og en markering for å sette fokus på overforbruk og verden vi lever i. Det handler om samhold og at man i løpet av en time skal kunne se dette samholdet i praksis. Jo flere som skrur av lyset, jo lettere er det kanskje å tenke at et økt fokus kan hjelpe på lengre sikt.

På lik linje med ett minutts stillhet, og det å tenne et lys for noen eller noe, er dette en markeing. Det er ikke meningen at akkurat dette er det som skal hjelpe, men det er forhåpentligvis med på å øke bevisstheten.

Å gi blaffen i det hele er én ting, men å skru på ekstra mye lys i protest er bare utrolig barnslig og ganske ignorant.

Og hvor mange endrer vaner etter Earth Hour? Det er et annet poeng. Mange velger å bidra i Earth Hour, for så å fortsette overforbruket. Det er det som irriterer meg. Hva med å gjøre Earth Hour til noe som skjer en gang i måneden? Hva med å slutte å bruke bilen en dag eller to? Det markerer mye tydeligere, og folk tenker mer på andre vaner enn bare strømforbruk... Jeg føler denne markeringen faller litt sammen da overforbruket fortsetter, og jeg bidrar ikke med et godt hjerte, fordi jeg er allerede miljøbevisst fra før.

Ja, det er en fin markering, men folk har også rett til å protestere, og deres poeng er like godt som ditt. Jeg respekterer at du velger å bidra den timen, men jeg respekterer også de som ikke velger å bidra den timen.

Endret av Delphina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrudde av nesten alt lyset i hust, de eneste rommene lyset sto på var badet og gangen. Orket ikke å tenne stearinlys så skrudde på tven. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men mest fordi vi har lamper som bruker mer energi hvis jeg skulle skrudd dem på igjen enn hvis jeg lot dem stå på. Men mye lys var det ikke på her.

:klo: Hva slags lamper er det du har?

Nei, vi slo ikke av. Har aldri støttet Earth Hour. Vi sparer strøm hele året.

Blir provosert av de som oser selvtilfredshet ved å delta i Earth Hour, når de forbruker som tullinger resten av året.... Når disse klarer å slå av lys og utstyr på sine kontorer HVER DAG, tror jeg det hjelper mye mer enn om de sitter i mørket i en time av året. -Mens lyset har stått på på kontoret deres hele helgen....

Tror en holdingsendring på daglige vaner har mye mer å si for overforbruket...

Vi sparer også strøm hele året, så jeg aner ikke hvorfor det må være enten eller. Å slå av de to lampeme som vi pleier å ha på i stua på den tida om kvelden og tenne et par stearinlys i stedet var ikke noe stress og var i tillegg en hyggelig markering.

Jeg skrudde av nesten alt lyset i hust, de eneste rommene lyset sto på var badet og gangen. Orket ikke å tenne stearinlys så skrudde på tven. :sjenert:

Hvorfor hadde du på lyset på badet og i gangen? Oppholdt du deg der hele tiden?

Vi har bare på lys der vi oppholder oss. Selvsagt hender det at lyset står på både på kjøkkenet og på stua om vi beveger oss mye mellom disse rommene, men på badet ser jeg ingen grunn til å ha lyset på mer enn de minuttene vi virkelig er der inne. I gangen har vi ei lampe på om når det er mørkt om kvelden som bruker 3-4 watt (led-pære) siden lysbryteren er så dumt plassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes der er en fin markering, og skrudde derfor av alt lys. Sparer strøm resten av året også, men synes ikke det er feil å både gjøre dette OG markere earth hour!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men mest fordi vi har lamper som bruker mer energi hvis jeg skulle skrudd dem på igjen enn hvis jeg lot dem stå på. Men mye lys var det ikke på her.

:klo: Hva slags lamper er det du har?

Regner med at hun fortsatt er av de som tror på myten om at f.eks lysstoffrør koster mer å slå av og på enn å la dem stå på.

http://blogg.forteller.net/2007/lyset/

http://nml.uib.no/tema/energi/sporsmal/?offset=1426&antall=10&q_id=5419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var hjemme ti over ti på kvelden i går, og hadde glemt helt vekk earth hour. I hui og hast ut døra til festen på fredag hadde vi også glemt å skru av lys og tv :(

Men mange trær fikk kos og stjerner ble kikket på, og det ble en del UHU-samtaler med uglene på andre siden av vannet i helga, så litt oppmerksomhet har jorda fått av meg og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har vi Earth Night hver natt når vi skal sove. Det holder i massevis for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slukket du lysene mellom 20.30 og 21.30 i kveld?

nei,brukte mere enn normalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange endrer vaner etter Earth Hour? Det er et annet poeng. Mange velger å bidra i Earth Hour, for så å fortsette overforbruket. Det er det som irriterer meg. Hva med å gjøre Earth Hour til noe som skjer en gang i måneden? Hva med å slutte å bruke bilen en dag eller to? Det markerer mye tydeligere, og folk tenker mer på andre vaner enn bare strømforbruk... Jeg føler denne markeringen faller litt sammen da overforbruket fortsetter, og jeg bidrar ikke med et godt hjerte, fordi jeg er allerede miljøbevisst fra før.

Ja, det er en fin markering, men folk har også rett til å protestere, og deres poeng er like godt som ditt. Jeg respekterer at du velger å bidra den timen, men jeg respekterer også de som ikke velger å bidra den timen.

Dersom noen velger å tenke over vanene sine på grunn av fokuset rundt Earth Hour har markeringen vært positiv. Dersom mange velger å fortsette overforbruket, er det heller ingen skade skjedd.

Jeg skjønner bare ikke hva som er så dumt med et forsøk på å sette fokus på noe som er temmelig viktig. Ja, folk kan gi blaffen i arrangementet uten at jeg bryr meg, men å demonstrere ved å bruke mer strøm enn vanlig mener jeg fortsatt er barnslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Har en fetter som er elektriker, det er han som har sagt det, så jeg tror på ham.

Jeg er elektroingeniør, og sier at elektrikerfetteren din tar feil. Dokumentasjonen i linkene du fikk av en annen bruker, er riktig. Lysrør bruker litt mer strøm i oppstarten, tilsvarende strøm i 23 sekunder, men som du ser, lønner det seg uansett å slå dem av når du forlater rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at det var Earth Hour i går, men hadde lysene skrudd av selv om. Har migrene og siden jeg er gravid får jeg ikke ta migrenemedisin så da må lysene av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel.. jeg må ærlig innrømme at jeg glemte det. Men til mitt forsvar så var det kun en liten skrivebordslampe som var på på det tidspunktet. Og den tar ikke all verdens med strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har earth hour store deler av døgnet. Veldig lyst om dagene (har liten leilighet, så lyset fra vinduene holder i massevis.), og om kveldene så har jeg bare et lys på. Så går det omkring 12 timer i bare soving, ingen lyspærer brukt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slukket ikke lyset spesielt fordi det var Earth Hour. Å bruke mindre energi er noe man bør etterstrebe hver dag, alle dager, ikke en time en kveld i året.

Det er en impotent og tåpelig markering, i og med at den er laget for å "sende en melding til politikerne". Så politikerne kan "ta grep" og tvinge oss alle til å gjøre det vi ikke gidder å gjøre selv.

Det er mye man kan gjøre som ikke krever all verdens innsats: Slå av lyset når man forlater et rom (som f.eks badet eller kjøkkenet), sett ned innetemperaturen en grad eller to, slå av elektronisk utstyr som ikke behøver å stå i stand-by, sørg for at utebelysningen er av når det ikke er behov for den (f.eks ved å bruke bevegelsesfølsomme sensorer som kan slå på lyset når noen nærmer seg og det er mørkt), etc, etc. I tillegg kan man gjøre et poeng ut av å ta bussen der man kan, evt gå eller sykle, og la bilen stå i den grad det er praktisk mulig.

Dette er sånne ting som alle kan gjøre i morgen, hvis vi gidder.

Og det er før vi begynner med de litt mer eksotiske tiltakene som varmepumper til oppvarming, eller omfattende etterisolering av alle hus, og solceller på taket. Sånne saker krever nok at myndighetene stepper inn med incentiver, dersom man vil ha dem gjennomført i stor skala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...