Gå til innhold

Jenter, underlivshygiene

Fremhevede innlegg

Gjest gjest
Skrevet

Hvor har du dette fra? Det jeg har hørt fra leger er at man ikke trenger å bruke såpe nedentil, og kun skal bruke vann. Både samboer og jeg bruker kun vann, og han er den kjæresten jeg har hatt som lukter renest. Han lukter med få unntak nesten aldri noenting. Jeg også har nærmest ingen lukt. Selvfølgelig om det går noen dager, vil det begynne å lukte, men det er jo naturlig.

Menn blir ganske riktig anbefalt å bruke såpe eller Asan, siden de trenger skikkelig rengjøring under forhuden. Kvinner derimot, skal helst ikke bruke såpe da det er for kraftig på slimhinnene, og stresser normalfloraen som er en del av kvinnenes immunforsvar i sjeden. Menn har som kjent ikke skjede, og derfor kan de greit bruke såpe. Intimsåpen er oppfunnet for en grunn...

Men fra naturens side var det jo ikke meningen med såpe uansett, så man kan holde seg ren med vann dersom man har regelmessig og gode rutiner for sin personlige hygiene.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvor har du dette fra? Det jeg har hørt fra leger er at man ikke trenger å bruke såpe nedentil, og kun skal bruke vann. Både samboer og jeg bruker kun vann, og han er den kjæresten jeg har hatt som lukter renest. Han lukter med få unntak nesten aldri noenting. Jeg også har nærmest ingen lukt. Selvfølgelig om det går noen dager, vil det begynne å lukte, men det er jo naturlig.

Dere er blitt vant til hverandre, hadde det kommet en ny person inn i bildet, kan du være trygg på at han hadde kjent lukt dersom alt du gjør er å vaske deg med vann.

Tenk på hvor ofte vi vasker oss med såpe ellers, og i underlivet blir vi ekstra skitne (i tillegg menstruerer du som kvinne). Klart du ikke blir ren og luktfri av bare å bruke vann! Du skal naturligvis ikke vaske inne i skjeden, men underlivet ellers må vaskes med såpe.

AnonymBruker
Skrevet

Vasker med vann foran og såpe bak. Aldri innvendig. Såpe i underlivet, også intimsåpe, fører alltid til soppinfeksjon dagen etter hos meg. Ingen av mine partnere har reagert på lukt eller hatt problemer med oralsex.

Gjest Emera
Skrevet

Dere er blitt vant til hverandre, hadde det kommet en ny person inn i bildet, kan du være trygg på at han hadde kjent lukt dersom alt du gjør er å vaske deg med vann.

Tenk på hvor ofte vi vasker oss med såpe ellers, og i underlivet blir vi ekstra skitne (i tillegg menstruerer du som kvinne). Klart du ikke blir ren og luktfri av bare å bruke vann! Du skal naturligvis ikke vaske inne i skjeden, men underlivet ellers må vaskes med såpe.

Du kan være trygg på at dersom kjæresten din hadde fått sopp hver gang hun brukte såpe nedentil, slik at du ikke hadde kunnet ha sex med henne, da hadde såpen vært en saga blott.

Poenget er: Hva leger eller bedrevitende menn som "har dusjet med mange damer" mener betyr ikke så mye. Det er den enkelte kvinne som selv må erfare hva som er ok for henne å gjøre.

En annen ting. Hvorfor er målet å bli luktfri? Ingen er da det, med mindre de er aldeles nydusjet. "Luktfri" vil også hemme spontaniteten i sexlivet, fordi man må i dusjen selv før den kjappeste kjappis...

Skrevet

Bruker intimsåpe ca annenhver/tredjehver dag, ellers vasker jeg bare med vann. Og klut ;)

Gjest Ruccola
Skrevet

Dere som er plaget med sopp bør bruke dusjolje eller babyolje istedenfor såpe om dere føler det ikke er nok med bare vann.

Det fikk venninnen min beskjed om med legen etter utallige soppinfeksjoner, og det har hjulpet veldig :)

Skal heller ikke bruke truser i sateng/silke for det puster ikke. Bomull er best i undertøy, og kan også vaskes så varmt som undertøy bør.

Skrevet

Det har da ingenting med at vi har blitt vant til hverandre. :fnise: Luktesansen min har ikke akkurat blitt så veldig mye dårligere på 4 år. I tillegg har jeg aldri vært plaget med lukt, bortsett kanskje fra når jeg har brukt intimsåpe siden jeg har fått soppinfeksjon. Det er ganske tydelig at du ikke aner hva du prater om. ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil gjerne legge til en sak som kanskje kan ha noe å si. Jeg barberer meg helt bar nedentil, så lukten setter seg ikke lett. Kan kanskje ha noe å si hvis man har mye hår, og at det er vanskelig å få bort lukt?

Skrevet

Vaseline Intensive Care er såpefri, og den har jeg brukt i ca 10 år. Det fungerer både foran og bak, og jeg er veldig følsom nedentil, og kan ikke bruke noe særlig annet.

Lukt fester seg i hår, ja..

AnonymBruker
Skrevet

Bruker Asan til å vaske kjønnshårene (jeg er en av disse steinaldermenneskene som ikke er glattbarbert til enhver tid ;) ), den øverste delen mellom de yte og indre kjønnsleppene, og rundt endetarmsåpningen. Vasker ikke med såpe rundt eller i skjeden (i hvert fall ikke i!) men skyller av med vann etter at jeg har vasket det andre. Funker fint det, har aldri hatt noen problemer med infeksjoner.

Skrevet

Vaseline Intensive Care er såpefri, og den har jeg brukt i ca 10 år. Det fungerer både foran og bak, og jeg er veldig følsom nedentil, og kan ikke bruke noe særlig annet.

Lukt fester seg i hår, ja..

Inneholder ikke den sls (sodium lauerth sulfate)? I så fall er den IKKE såpefri. Alle dusj/intim/sjampoprodukter med dette stoffet er potensielt uttørkende for huden og kan irritere slimhinner og sart hud.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som er plaget med sopp bør bruke dusjolje eller babyolje istedenfor såpe om dere føler det ikke er nok med bare vann.

Hvilke typer?

Skrevet

Dere som aldri bruker intimsåpe/laktacyd nedentil? Hvordan klarer dere å føle dere freshe når dere har mensen, tenker spesielt på de som bruker bind? Når jeg har mens er det helt utenkelig å ikke bruke noe som skummer der nede, bruker stort sett bare lactacyd men den skummer ihverfall litt og man føler seg ren.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som aldri bruker intimsåpe/laktacyd nedentil? Hvordan klarer dere å føle dere freshe når dere har mensen, tenker spesielt på de som bruker bind? Når jeg har mens er det helt utenkelig å ikke bruke noe som skummer der nede, bruker stort sett bare lactacyd men den skummer ihverfall litt og man føler seg ren.

Jeg bruker kun vann til å vaske meg nedentil, men aldri bind når jeg har mensen. Føler meg aldri fresh der nede når jeg har mensen, gjorde det heller ikke da jeg brukte såpe og ikke skjønte hvorfor jeg hadde kronisk soppifeksjon.

Jeg føler meg ren selv om jeg ikke bruker såpe i underlivet.

Skrevet

Det jeg ikke skjønner er hvordan man kan føle seg ren når man bare bruker vann der bak.

Synes til og med intimsåpe blir for dårlig til rumpevask. Der må det skikkelig såpe til...

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg ikke skjønner er hvordan man kan føle seg ren når man bare bruker vann der bak.

Synes til og med intimsåpe blir for dårlig til rumpevask. Der må det skikkelig såpe til...

Hm... er det noen som ikke bruker såpe bak? Har prøvd å følge med på tråden og har ikke fått med meg at noen ikke bruker såpe der...

Skrevet

Hm... er det noen som ikke bruker såpe bak? Har prøvd å følge med på tråden og har ikke fått med meg at noen ikke bruker såpe der...

Jeg vet ikke om det er noen i denne tråden, men jeg husker jeg leste om det for en stund siden (muligens her på KG), og da ble det spørrerunde blant venner, hvor det viste seg at flere kun vasket med vann, inkludert i rumpa :tristbla:

Gjest gjest
Skrevet

At du føler trenger noe som skummer før du syns du har fått vasket deg har med vanen din og det psykologiske å gjøre tror jeg... Du blir like ren med olje, som ikke skummer. Fuktighetskrem kan faktisk også helt fint brukes til å rense huden med... Noe av det beste som brukes til folk med urinlekkasjer er nettopp å vaske med krem.

På spedbarn brukes det aldri såpe, og de er ikke skitne. De vaskes med vann for å bevare huden og immunforsvaret. Ødelegges balansen får de bleieeksem. Det samme gjelder faktisk for kvinnens underliv. Men kvinner får selvsagt ikke bleieeksem, siden de ikke går med tette bleier. Derimot får de ofte sopp og BV.

Skrevet

Når jeg dusjer bruker jeg stort sett kun vann, intimsåpe en sjelden gang. Når det gjelder mensen og rumpa, så er det samme sak der. Rumpa er en del av underlivet (i alle fall i mitt hode) og det kunne aldri falle meg inn å bruke vanlig såpe der heller. For å føle meg rein når jeg har mensen så går det i babywhipes ved bytte av OB. Samme greia ved nr. 2. Spiller ingen rolle om jeg dusjer og vasker rumpa (med såpe) om morgenen, men må bæsje rundt lunsjtider. Da er det heller fram med vaskeservietten i tillegg til det tørre og inneffektive dopapiret.

Dusjer hver morgen, og bruker stort sett kun bomullstruser, og er heller ikke glattbarbert. Har aldri merka noe spesiell eller usunn lukt fra underlivet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...