Gå til innhold

Kjærringe bak rattet!


Envy

Anbefalte innlegg

Det er faktisk feil...... Statistisk sett er det flere ulykker med menn bak rattet, enn kvinner.

Statistisk sett blir det færre ulykker med færre på veiene. Statistisk sett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5500 kr er boten for forbikjøring i kollektivfelt (uten at man har lov å kjøre der). Det burde svi tilstrekkelig for fartsidiotene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele diskusjonen, så med fare for å gjenta..

Det som er relevant å diskutere er hvem som er farligst i trafikken. Det er ikke de TS irriterer seg over (selv om jeg av og til kan forstå henne, men jeg ser også at det liksågodt kan være mannfolk som ikke bruker speilene):

Ny forskning viser hvorfor unge bilførere er så utsatte i trafikken, området i hjernen hvor dømmekraften sitter er ikke ferdig utviklet før man blir 25 år, jfr. http://www.tryggtrafikk.no/Umoden+hjerne+-+farlig+sj%C3%A5f%C3%B8r.b7C_wtDOYa.ips

Forskere ved universitetet i California (UCLA), har kommet til følgende konklusjon:

«I puberteten har man en voksens lidenskaper, seksualdrift, energi og følelser, men kontrollen kommer først senere. Det er ikke så rart at tenåringer mangler dømmekraft og evnen til å beherske impulser. Det siste området som modnes i hjernen, er den delen der vi foretar sosiale vurderinger, overveier alternativer, planlegger fremtiden og holder hjernen i sjakk. Dette området er frontallappene, og de når først et voksennivå ved 25-årsalderen.»

Dette bidrar til en ny forståelse av unge føreres kjøreatferd, og bør få følger for opplæringen til førerkort. Trygg Trafikks direktør Kari Sandberg vil innføre en prøveordning med gradert førerkort. Det vil si at de yngste førerne ikke har lov til å kjøre på kveldstid, i helgene og med passasjer i baksetet.

– Det bør være mulig å teste en ordning med gradert førerkort hvor ungdom får gradvis mere ansvar. Vi ønsker et forsøksprosjekt i områder hvor det er lett å kontrollere, sier Sandberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg ikke har det SÅ travelt, jeg. Det må jaggu være slitsomt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...