Gå til innhold

Kjærringe bak rattet!


Envy

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Sett flere av dine innlegg TS, og du virker en smule hissig ;)

Men ja, ser frustrasjonen, kjører ganske fort jeg å.

Men det er STOR forskjell på å kjøre en liten drittbil og en stasjonsvogn! De er MYE mer ubehagelige å kjøre fort med!

Ellers synes jeg en skal respektere at noen kan være mer usikker, så fremt en slipper andre forbi kan de kjøre så sakte dem gidder.

Ville du være brydd med å begrunne hvorfor du omtaler små biler som "drittbiler"? Det er faktisk mange som slett ikke har behov for en stasjonsvogn eller en svær statusbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler på TS er så flink til å kjøre bil som hun vil ha det til. En ting jeg mener er at ALLE som snakker i mobil når de kjører , burde mista lappen på evig tid!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vicci

æh serriøst. Små biler ≠ lav fart, det burde du visst TS ;) Det er når man kommer opp i hastigheter på 100-130 man kan begynne å klage på 1.1 literne. Seriøst, bare fordi man har STOOOOR bil, er man ikke kongen av veien, selv om til og med jeg liker å tro det!

Men ja, er delvis enig med de som kjører sakte, jævli irriterende. Noen lærer ikke å slippe folk forbi. Men husk, du er ei kjÆrring bak rattet selv, for det er nok det folk hyler mot deg når du suser forbi/mot i en mindre kontrollert forbikjøring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SnakeOil

Hvor mange sminker seg i bilen her da?

Har sett det flere ganger jeg, kvinnfolk som legger hele maleriet før Sinsenkrysset.

Farlige greier, uansett om de kjører i 40 i 80-sonen når de gjør det. :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Seriøst!? Hva er greia?

Hahaha! Jeg må le, takk for et "artig" innlegg :fnise:

Jeg kjører ikke selv! For jeg ble oppdratt i en familie med en hissig far som alltid slang dritt om "kjærringer bak rattet", og jeg akter ikke å ende opp som en av de :trist:

Derimot har jeg sett så mye av det samme selv. Når jeg er ute på kjøretur med typen også, samme skvipet. Værste er når damene sitter der og sladrer med noen eller i telefonen, eller rett og slett sminker seg (!!). Går så vidt fremover, hihi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så greit at du har oppskriften på 100% trygg kjøring, men hvis du er en erfaren bilfører burde du vite at kunnskap og instinkt ikke alltid samarbeider når bilen mister veigrepet på is og/eller sørpe. Hvor bra det går når man får sleng på vinterføre avhenger av praktisk erfaring med å rette opp sleng på glatt føre, og ikke hva du vet om ratting, gassing og bremsing. Når ting skjer fort, sånn som biluhell gjør, handler man etter instinkt og ikke etter teoretisk kunnskap. Du får ikke tid til å tenke hva du skal gjøre eller ikke gjøre med ratt, gasspedal og bremsepedal. Hvorvidt man klarer å rette opp bilen igjen, avhenger av hvor godt kunnskapen sitter i instinktene slik at man nærmest ubevisst gjør de riktige valgene. Det nytter ikke at den sitter i hodet da man ikke får tid til å tenke.

Egentlig burde alle ha ekstra glattkjøring og virkelig øve seg i praksis på å manøvrere bilen på glatt og dårlig føre. Mange kjører i fartsgrensa uansett føre og tror de takler alt fordi de jo vet akkurat det du sier her, Mocca. Har de aldri prøvd å ha sleng på bilen har de egentlig null erfaring med egne reaksjoner og kjører rundt på ren selvtillit og flaks.

Svært få er helt uegnet til å kjøre bil, så de fleste trenger rett og slett masse øvelse. Er man veldig usikker på vinterføre bør man prøve å få testet ut egne og bilens reaksjoner på glattkjøringsbane e.l. Bilkjøring læres best av praktisk øvelse, ikke teoretisk kunnskap. Og så er det selvsagt en stor fordel å være litt tøff og virkelig føle seg trygg uansett føre, og her har ofte gutter/menn et fortrinn.

Ja, nettopp man må vite mer enn bare i teorien hva man skal gjøre. Men det er det sjelden disse sinkene vet, for de får jo panikk bare værmeldinga viser snø....

Man må teste ut litt, og det er forskjell fra bil til bil hvordan den oppfører seg også.

Jeg har hatt lappen i 10 år, kun 1 ulykke, men ikke min feil heldigvis...

Men har sklidd litt rundt iløpet av de 10 årene og har funnet ut hvordan biler oppfører seg, hva som skal gjøres. Ikke minst tar jeg "stikkprøver" av føret, jeg vet hvor jeg må være obs osv....

Det at man er sinke betyr ikke at man er trygg på veien, man må fortsatt vite hvordan bilen reagerer og hva man skal gjøre, rent praktisk. Ikke i teorien.

Jeg har venninner som parkerer bilen hele vintersesongen, mor og svigermor som blir hvite i ansiktet når snøen daler ned....

Jeg mener fortsatt at dersom man sinker på denne måten burde man ikke kjørt bil. Da får man heller øve seg på trygg grunn for å lære p kjøre på vinterføre....

Til slutt så er jeg såklart enig i at farten må tilpasset føret, men selv om det var speilblankt der man kjørte fra, gjelder det f.eks ikke hele kjøreruten, det må man se an... og det er nødvendigvis ikke speilblankt selv om det var det for 1 uke siden....

Man må kunne lese føret og forhold litt når man først skal ut å kjøre bil. Hender jeg lar bilen stå noen dager også, når jeg ser at dette er bare drittføre å kjøre på, det koster mer enn det smaker og jeg ikke må ut eller har mulighet til å ta offentlig transport istedenfor. Jeg vet mine begrensninger som sjåfør.... men velger å la være å kjøre hvis jeg ikke er trygg nok til å kjøre noenlunde normalt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på TS er så flink til å kjøre bil som hun vil ha det til. En ting jeg mener er at ALLE som snakker i mobil når de kjører , burde mista lappen på evig tid!

Jeg lurer på hvor du har det fra at jeg snakker i mobil når jeg kjører? Eller var ikke den siste setning myntet på meg?

Jeg har heller ikke sagt (som jeg tydeligvis nok en gang må presiere) at jeg er noen verdensmester bak rattet, MEN jeg har ihvertfall funnet ut hvor gasspedalen er! Jeg har hatt lappen i snart 5 år, og ja, har hatt 1 ulykke, men da sto det om å kjøre av veien, eller rett i et dyr. Utover det har jeg klart meg fint.

Skal innrømme at jeg er hissig i trafikken, men nok en gang, mange her vet tydeligvis hvordan jeg kjører? Til informasjon så kjører jeg ikke forbi i svinger/bakketopper eller andre situasjoner som er farlige, jeg har god oversikt når jeg kjører forbi, og går heller ikke av veien for å bruke buss/taxi felt om jeg må.

Mange påpeker at det er greit med sinker så lenge de svinger unna for køen som samler seg bak, men greia er den at de fleste av dem vet jo ikke hva et speil er heller. Tror jeg har vært borti en eneste gang at en sinke svinget ut på bussholdeplass og slapp folk forbi, ellers forekommer det aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor du har det fra at jeg snakker i mobil når jeg kjører? Eller var ikke den siste setning myntet på meg?

Jeg har heller ikke sagt (som jeg tydeligvis nok en gang må presiere) at jeg er noen verdensmester bak rattet, MEN jeg har ihvertfall funnet ut hvor gasspedalen er! Jeg har hatt lappen i snart 5 år, og ja, har hatt 1 ulykke, men da sto det om å kjøre av veien, eller rett i et dyr. Utover det har jeg klart meg fint.

Skal innrømme at jeg er hissig i trafikken, men nok en gang, mange her vet tydeligvis hvordan jeg kjører? Til informasjon så kjører jeg ikke forbi i svinger/bakketopper eller andre situasjoner som er farlige, jeg har god oversikt når jeg kjører forbi, og går heller ikke av veien for å bruke buss/taxi felt om jeg må. Mange påpeker at det er greit med sinker så lenge de svinger unna for køen som samler seg bak, men greia er den at de fleste av dem vet jo ikke hva et speil er heller. Tror jeg har vært borti en eneste gang at en sinke svinget ut på bussholdeplass og slapp folk forbi, ellers forekommer det aldri.

Så du kan irritere deg over de du mener bryter reglene, men har lov å bryte dem selv? For jeg regner med at bertebilen din går på diesel eller bensin?

Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du kan irritere deg over de du mener bryter reglene, men har lov å bryte dem selv? For jeg regner med at bertebilen din går på diesel eller bensin?

Jeg er klar over at det ikke er lov. Jeg er nå likevel av den oppfatning at det er bedre å benytte seg av et helt ledig felt (hiver meg jo ikke ut der midt i rushen når det faktisk er masse busser etc der) enn å kjøre fobi i motgående, som kan få en mulig fatal avslutning på kjøreturen både for meg og vedkommende i motgående.

Bilen min er forøvrig ingen bertebil, heller det motsatte. Den er relativt matcho, og hadde jeg hatt råd skulle jeg gjerne hatt en Dodge RAM, og ja, bilen min går på bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg er hissig i trafikken, men nok en gang, mange her vet tydeligvis hvordan jeg kjører? Til informasjon så kjører jeg ikke forbi i svinger/bakketopper eller andre situasjoner som er farlige, jeg har god oversikt når jeg kjører forbi, og går heller ikke av veien for å bruke buss/taxi felt om jeg må.

Hva er boten for å kjøre forbi på høyre side igjen? Og hvertfall i kollektivfeltet? Har hørt en gang at den var på 5200,- ikke vet jeg om den stemmer. Men om du føler at det er verdt å komme frem 1 minutt eller 2 ved å ta hassardiøse forbikjøring så er det vel strengt tatt du som burde blitt fratatt førerkoret, ikke den såkaldte sinken du kjører forbi..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er boten for å kjøre forbi på høyre side igjen? Og hvertfall i kollektivfeltet? Har hørt en gang at den var på 5200,- ikke vet jeg om den stemmer. Men om du føler at det er verdt å komme frem 1 minutt eller 2 ved å ta hassardiøse forbikjøring så er det vel strengt tatt du som burde blitt fratatt førerkoret, ikke den såkaldte sinken du kjører forbi..

Så fint at du gadd å lese innlegget rett over her før du bare slenger med leppa da :roll:

Jeg presiserte nettopp at de forbikjøringene det er snakk om er langt fra hasardiøse! Jeg for min del er faktisk en skikkelig pingle når det kommer til forbikjøring, men når jeg ser at sikten er god og at det er trygt å suse forbi, så ja, da gjør jeg det.

Det er jo ikke snakk om flere forbikjøringer på hver eneste tur man er ute på.

Og når ble dette en diskusjon om meg personlig egentlig? Hovedspørsmålet mitt var i utgangspunktet om det er en sammenheng mellom kjerringkjøring (les: sinking) og bittesmå biler. Ikke om det er rett eller galt av meg å kjøre forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg har venninner som parkerer bilen hele vintersesongen, mor og svigermor som blir hvite i ansiktet når snøen daler ned....

Man må kunne lese føret og forhold litt når man først skal ut å kjøre bil. Hender jeg lar bilen stå noen dager også, når jeg ser at dette er bare drittføre å kjøre på, det koster mer enn det smaker og jeg ikke må ut eller har mulighet til å ta offentlig transport istedenfor. Jeg vet mine begrensninger som sjåfør.... men velger å la være å kjøre hvis jeg ikke er trygg nok til å kjøre noenlunde normalt....

Wow, jeg begynner å innse at jeg kanskje ikke er så nervøs på vinterføre som jeg trodde! :) Tror aldri det har vært så ille at jeg har latt bilen stå... Men så bor jeg sånn til at det enten er bilen eller ingenting. Ta bussen er sjeldent et alternativ med ca to avganger i døgnet. Og som før nevnt putrer jeg avgårde i den farten jeg synes passer til føret der og da, og slipper andre biler forbi (kjører helt ut på en busstopp e.l.).

Men så bra å lære at det finnes mer hysteriske kvinnfolk der ute enn meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint at du gadd å lese innlegget rett over her før du bare slenger med leppa da :roll:

Jeg presiserte nettopp at de forbikjøringene det er snakk om er langt fra hasardiøse! Jeg for min del er faktisk en skikkelig pingle når det kommer til forbikjøring, men når jeg ser at sikten er god og at det er trygt å suse forbi, så ja, da gjør jeg det.

Det er jo ikke snakk om flere forbikjøringer på hver eneste tur man er ute på.

Og når ble dette en diskusjon om meg personlig egentlig? Hovedspørsmålet mitt var i utgangspunktet om det er en sammenheng mellom kjerringkjøring (les: sinking) og bittesmå biler. Ikke om det er rett eller galt av meg å kjøre forbi.

Da du begynte å slenge dritt om en hel gruppe mennesker og roser deg selv for din fantastiske kjøring.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da du begynte å slenge dritt om en hel gruppe mennesker og roser deg selv for din fantastiske kjøring.

Nemlig. Og ikke bare en gruppe mennesker men ALLE kvinner i hele verden som har førerkort. Du spør nemlig i åpningsinnlegget ditt om du er den eneste kvinnen i verden som klare å kjøre "i fartsgrensen."

Hva nå "i fartsgrensen" betyr.

Dessuten mener du det burde være særregler for kvinner som vil ta lappen. Minus deg da, selvfølgelig.

Er det rart du får negative reaksjoner som går på deg som person, synes du?

Er selvfølgelig enig i at man skal slippe annen trafikk forbi med jevne mellomrom hvis man velger å holde lavere fart enn fartsgrensen, av ulike årsaker. Noe de aller fleste også gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo selvfølgelig en diskusjon om deg når du selv fremhever din "fortreffelighet" som sjåfør. Du angriper andre og du lager egne regler. Hva hadde du trodd? At du skulle få klapp på skulderen og unison applaus for din idiotiske oppførsel i trafikken? Tro om igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

KG på sitt beste :ler:

Dere leser jo virkelig akkurat hva dere vil også da! Jeg har aldri "fremhevet min egen fortreffelighet", jeg skreiv at jeg holder meg i fartsgrensen, jeg har sågar innrømmet at om føret ikke tillater kan jeg finne på å kjøre saktere, men slipper da folk forbi.

Og jeg har aldri sagt at eventuelle srregler for kvinner med lappen ikke skulle innbefatte meg? Nå dikter dere jo bare opp ting. Og jo, jeg mener fremdeles at det skulle vært en slags ny "kontrolloppkjøring" en gang hvert x-antall år for å kontrollere at sjaføren fremdeles er trygg i trafikkbildet.

Dere tolker jo ting akkurat hvor dere vil, som vanlig, det burde jeg visst. Les det som står, før dere går til personangrep.

Ja, jeg hakker på en gruppe, og jeg skjønner at det er dere som føler dere trufne som også går til angrep på meg, men jeg har da så vitterlig ikke gått til angrep på en enkelt person! Jeg synes fremdeles det er egoistisk og hensynsløst å sinke alle som skulle være så uheldig å havne bak en, uten å ha tanke for å svinge unna og slippe folk forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, jeg begynner å innse at jeg kanskje ikke er så nervøs på vinterføre som jeg trodde! :) Tror aldri det har vært så ille at jeg har latt bilen stå... Men så bor jeg sånn til at det enten er bilen eller ingenting. Ta bussen er sjeldent et alternativ med ca to avganger i døgnet. Og som før nevnt putrer jeg avgårde i den farten jeg synes passer til føret der og da, og slipper andre biler forbi (kjører helt ut på en busstopp e.l.).

Men så bra å lære at det finnes mer hysteriske kvinnfolk der ute enn meg :fnise:

Virker som du leste det til at jeg rett som det er lar bilen stå fordi det er føre jeg ikke tør kjøre på....

På dager der jeg faktisk MÅ ut med bil, altså at jeg ikke kan velge å bli hjemme hvis jeg vil... eller det fungerer med offentllig transport(noe det sjelden gjør siden bussen bruker 1 time på strekningen jeg stort sett reiser og går buss hver time) Det passer ikke alltid overens når barn skal hentes osv....

Da kjører jeg såklart, men når det anbefales å holde seg inne dersom man ikke MÅ ut, så følger jeg stort sett det....

Enten så får man øve seg på trygg grunn slik at man blir flinkere, ellers så får man ta konsekvensen å la bilen stå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Envy, jeg føler meg ikke truffet på noe som helst punkt i ditt startinnlegg, det forhindrer ikke at jeg syns din kjørestil og oppførsel slik du selv fremstiller det i denne tråden er intet mindre enn idiotisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Envy, jeg føler meg ikke truffet på noe som helst punkt i ditt startinnlegg, det forhindrer ikke at jeg syns din kjørestil og oppførsel slik du selv fremstiller det i denne tråden er intet mindre enn idiotisk!

Da mener du det, men etter de forrige uttalelsene dine å dømme hadde du heller ikke lest særlig nøye. Ingen grunn til å hverken gå til personangrep eller være så fryktelig bastant, Brunhilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...