Gå til innhold

Kjærringe bak rattet!


Envy

Anbefalte innlegg

Seriøst!? Hva er greia? Jeg er selv kvinne, kjører en relaitivt lang, og stor stasjonsvogn, og på godt føre og sikt så kjører jeg faktisk i fartsgrensa, og vel så det!

Er jeg den eneste kvinnen i verden som faktisk klarer det???

I sted var jeg ute å kjørte en tur osm vanligvis tar meg 25 min. Først havnet jeg bak en VW Golf. Ble tilslutt nødt til å kjøre forbi da hun lå i 50 i 70 sona, det GIDDER ikke jeg. Da jeg kjørte forbi så jeg at det var en kvinne i 30 årene bak rattet. Fikk kjøre til det var ca 10 min igjen til jeg var fremme før jeg møtte neste hinder, denne gang en kjærring i en Citroen Saxo (også en knøttliten bil). Måtte ut i buss/taxi feltet og komme meg forbi da det nok en gang gikk i 50 (riktignok i 60-sone denne gang). Dama var vel ikke mer enn i 40-årene tenker jeg.

Altså, det må være en sammenheng i saktekjørende kjærringer bak rattet i små drittbiler med 1,1 liters motor? Og hvorfor velger dem egentlig så små biler? Mamma er en av de, og hun påstår hun føler seg tryggere i en liten bil? Det er jo BULLCRAP! Man sitter jo langt mindre tygt, jo mindre bilen er, i den forstand at man har mindre bil rundt seg til å ta av for et evt. smell.

Det skulle seriøst vært særregler for kvinner som vil ta (og beholde) lappen! :sur: Synes forøvrig det er rart at man skal stå fritt til å kjøre så sakte man gidder, det skaper jo farlige situasjoner når bil etter bil må kjøre forbi!?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man velger bil først og fremst etter økonomi og så behov.

Ta deg en bolle, sett på musikk og syng. Det er ikke mye du sparer på å kjøre forbi og en irritert sjåfør er en dårlig sjåfør.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med TS. Kvinner burde ikke få ta førerkort. De er ikke trygge i trafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Du verden for en nedlatende holdning du har, og språkbruk. Kjærringer (kjerringer heter det, hvis du nå absolutt må uttrykke deg på den måten). Drittbiler? Jeg har selv hatt en Saxo, akkurat passe til meg, nydelig å kjøre.

Men for å komme til saken, du er ikke den eneste i hele verden som kan kjøre på vinterføre. Men om jeg hadde sett deg skli av veien i ren irritasjon fordi du måtte kjøre forbi noen som kjørte saktere, hadde jeg flirt og kjørt videre :fnise: .

PS. Jeg har sett på profilen din. Du er 22 år, det vil si at har hatt førerkort i maks 4 år. Ikke rart at du er verdensmester i bilkjøring :skratte:.

Endret av Belladonna
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om verdensmesterskap, det handler om å i det minste kunne kjøre i fartsgrensa når vær og føre langt på vei tillater det.

Hva er poenget med å ligge 20 km/t under fartsgrensa, når det vokser en lang kø bak dem da?

Det hadde jo vært hyggelig hvis det kunne vært en viss flyt i trafikken, men slike sinker står jo for korker både her og der. Totalt unødvendig at vi andre skal måtte kjøre sakte fordi noen som ikke finner gasspedalen skal ligge forrest i sitt eget tempo og drite i alle andre? Egoistisk kaller jeg det :snurt:

Noen gang hørt den sangen av Øystein Sunde, som handler om Gåsemor som ligger forrest i køen på motorveien, den er svært treffende i svært mange tilfeller!

Endret av Envy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da i flere situasjoner sett menn som kjører sånn også.

Menn med hatt. Særlig på dagtid om formiddagen. Sinnsyke greier. Livsfarlig lek de driver med de gamle som ikke skjønner at tiden går saktere for dem enn for alle andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det handler ikke om verdensmesterskap, det handler om å i det minste kunne kjøre i fartsgrensa når vær og føre langt på vei tillater det.

Hva er poenget med å ligge 20 km/t under fartsgrensa, når det vokser en lang kø bak dem da?

Det hadde jo vært hyggelig hvis det kunne vært en viss flyt i trafikken, men slike sinker står jo for korker både her og der. Totalt unødvendig at vi andre skal måtte kjøre sakte fordi noen som ikke finner gasspedalen skal ligge forrest i sitt eget tempo og drite i alle andre? Egoistisk kaller jeg det :snurt:

Noen gang hørt den sangen av Øystein Sunde, som handler om Gåsemor som ligger forrest i køen på motorveien, den er svært treffende i svært mange tilfeller!

Noe både du og jeg helt sikkert kan være enige om, er at mange kunne være flinkere til å bruke speilene aktivt og kjøre til side der det er mulig for å slippe frem andre, dersom de føler seg usikre og ikke vil kjøre så fort. Vinterføre kan faktisk være skummelt, om du tror meg eller ei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe både du og jeg helt sikkert kan være enige om, er at mange kunne være flinkere til å bruke speilene aktivt og kjøre til side der det er mulig for å slippe frem andre, dersom de føler seg usikre og ikke vil kjøre så fort. Vinterføre kan faktisk være skummelt, om du tror meg eller ei.

Der er vi så definitivt enig :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst!? Hva er greia? Jeg er selv kvinne, kjører en relaitivt lang, og stor stasjonsvogn, og på godt føre og sikt så kjører jeg faktisk i fartsgrensa, og vel så det!

Er jeg den eneste kvinnen i verden som faktisk klarer det???

Det skulle seriøst vært særregler for kvinner som vil ta (og beholde) lappen!

Om du var den eneste kvinnen i verden som klarer det så ville det sannelig ikke være rare farten på veiene, med tanke på hvor mange kvinner som er ute å kjører hver dag, mener jeg.

Hvilke særregler hadde du tenkt deg, Envy? Det kunne vært interessant å vite.

Gratulerer med å starte enda en tråd om kvinner bak rattet. Det er synd å si det, men den er like meningsløs som tidligere tråder om emnet vi har hatt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å ligge 20 km/t under fartsgrensa, når det vokser en lang kø bak dem da?

Det handler vel først og fremst om at folk tenker sikkerhet når de kjører så sakte, dårlige vinterdekk, ukjent vei, glatt føre osv! Eller en kombinasjon av disse tingene. Det finnes de som har vært ute en vinterdag før og vet hva bilen og føreren selv er god for og velger å kjøre litt saktere enn å ende med å havne i grøfta. Bedre å være føre var enn å være årsak til trafikkulykker. Forresten fikk du ikke med deg på kjøreskolen at forbikjøring utgjør en ekstrem risiko for ulykker? Spesielt ved busstop o.l. Hjelper ikke å skylle på at bilen foran kjørte sakte hvis du kjører på en 4.klassing på vei hjem fra skolen bare fordi du syntes det gikk litt for sakte i trafikken og bare MÅTTE ta en "kontrollert" forbikjøring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Envy er nok en av de drittungene (jfr kjÆrringer) som tror at verden er skapt for og skal tilpasses henne. ;)

Lurer på om du er en av de som suser over fotgjengerfeltet i det jeg setter en fot ut for å krysse, for fri og bevare meg, de sekundene det tar på stoppe kan du da umulig ha tid til?

Pass på, du risikerer å kjøre forbi livet ditt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan både forstå og samtidig ikke forstå Envy på denne.

At noen mennesker legger seg i 50-60 i 80 sonen skaper farlige situasjoner, og er bilen så dårlig, så kan man ihverfall kjøre til siden og slippe forbi den køen man lager bak seg.

(Strengt tatt burde bilen vært utbedret hvis den føles så farlig å kjøre)

På en annen side, fartsgrensen er ment som en øvre tillatte grensen, ikke påbudt grense.

Jeg kan fint ligge i 50 i 70 sonen der jeg bor, fordi jeg _vet_ at føre nå på vinterstid vil tilsi isbelegg og dårlig grep på gitte strekninger.

Ellers kan jeg legge til at jeg mye mer forsiktig sjåfør nå, enn jeg var da jeg holdt på med privat øvelseskjøring når jeg var 20. Ifølge kjørelæreren min (jeg har nettopp fått lappen) så er dette ikke unormalt, da man som 30 åring er mere var for hvordan trafikkbildet er og kan utvikle seg videre enn man var som 20 åring.

Ikke at det nødvendigvis gjelder TS, men sånn jevnt over gjelder det.

På motorveien klarer jeg ihvertfall å holde gjennomsnittsfarten til resten av trafikken :gjeiper: ,og den gjøken som freser forbi meg i 150, jeg skal le rått og brutalt den dagen h*n står på siden med blålys bak seg. Jeg bare håper h*n ikke dreper andre i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har mange gode poenger her, det er ikke til å stikke under en stol.

Jeg ser at det gjerne går igjen dette med vinterføre. Selv tar jeg det også mer på ro når føret ikke tillater å kjøre i fartsgrensa. MEN nå skrev jeg i åpninginnlegget mitt at disse påstandene dreier seg om da vær og føre tillater at man kjører i fartsgrensa. Det være seg sommer, som vinter. Jeg havner bak sinker på tørre veier om sommeren også jeg :glare:

Jeg tror ikke verden skal tilpasses meg, men jeg bare synes det er så fryktelig unødvendig at man skal måtte beregne på halvtimesvis ekstra når man skal kjøre noe sted, i tilfelle man havner bak en søndagskjører som kanskje strengt tatt burde tatt en ny oppkjøring.

Jeg vet ikke hva slags særregler jeg skulle ønske det var. Det første innlegget var jo skrevet i noe irritasjon, men kanskje at man skulle måtte hatt noen fler oppkjøringer i løpet av livet, for å påse at man ikke er en farlig bilist. Og ja, jeg vil kategorisere de som kjører 20 km/t under fartsgrensa på godt føre som farlige. Jeg er ikke den eneste som kjører forbi disse sinkene, og som nevnt av en av dere lenger opp kan forbikjøringer være farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

PS: Hvis man er usikker på seg selv, bilen og trafikkbildet bør man strengt tatt vurdere å ta bussen.

I Norge have svært lave fartsgrenser ift resten av europa (inkl. Sverige som har samme vinterføre som oss), de fleste bør kunne klare å holde seg i fartsgrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Hvis man er usikker på seg selv, bilen og trafikkbildet bør man strengt tatt vurdere å ta bussen.

I Norge have svært lave fartsgrenser ift resten av europa (inkl. Sverige som har samme vinterføre som oss), de fleste bør kunne klare å holde seg i fartsgrensa.

Fartsgrensene har vel strengt tatt noe med hvordan veiene er i Norge.. de er jo ikke spesielt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arg, der forsvant hele innlegget mitt, prøver igjen;

Lave fartsgrenser i Norge, det har vi, men vi har da også veldig dårlige veier.

Det er nok av europeere som tabber seg ut på norske veier når de er på ferie for å si det sånn :gjeiper:

Utenlandske yrkessjåfører er vel så ille.

Men hvis man ikke klarer å kjøre tilnærmet fartsgrensen på vanlig, tørt føre, og man ser at det blir kø bak se, så burde man ha vett nok til å legge seg inn til siden ved første mulighet, og slippe køen forbi, før noen av dem bestemmer seg for å skape farlige situasjoner. Verre er det ikke.

Det står da også i veitrafikkloven (om jeg ikke tar helt feil) at man ikke skal være til hinder for annen trafikk. De fleste av oss har vel også lært at man skal slippe trafikk forbi hvis man er til hinder.

(her kunne man snakket om blinklysbruk, eller mangel på sådan, blandt norske billister, men det tror jeg at jeg skal droppe :fnise: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er mye bedre å kjøre for sakte enn for fort på vinterføre. Ting skjer fort, og om en holder en lavere hastighet så har en mulighet til å greie seg uten for store skader. Kjør i det tempoet som kjennes trygt ut, ikke la noen andre bestemme over hvor fort en skal kjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...