Gå til innhold

Kjærringe bak rattet!


Envy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest MrsTux

Jeg er en kvinne i 30-åra, som er utrygg bak rattet. Jeg tar bussen når jeg kan, men av og til må kan jeg ikke unngå å bruke bilen. Og da er det bedre at jeg kjører i en fart jeg mestrer, enn at jeg aker av veien. Som oftest holder jeg fartsgrensen, men noen ganger, på vanskelig føre, kan jeg ikke det.

Å slippe forbi folk, er da en selvfølge, men jeg vil ikke be om unnskyldning for at jeg tar opp plass på veien. Greit, jag kan gå med på at jeg er en kjerring i trafikken, men ikke en f¤¤¤¤. ;)

Gjentatte oppkjøringer har jeg ingen tro på, da det er den jevnlige kjøreerfaring som skaper trygghet bak rattet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kvinne i 30-åra, som er utrygg bak rattet. Jeg tar bussen når jeg kan, men av og til må kan jeg ikke unngå å bruke bilen. Og da er det bedre at jeg kjører i en fart jeg mestrer, enn at jeg aker av veien. Som oftest holder jeg fartsgrensen, men noen ganger, på vanskelig føre, kan jeg ikke det.

Å slippe forbi folk, er da en selvfølge, men jeg vil ikke be om unnskyldning for at jeg tar opp plass på veien. Greit, jag kan gå med på at jeg er en kjerring i trafikken, men ikke en f¤¤¤¤. ;)

Gjentatte oppkjøringer har jeg ingen tro på, da det er den jevnlige kjøreerfaring som skaper trygghet bak rattet.

Noen burde frata deg førerkortet. Å få kjøre bil er et privilegium gitt deg av staten. Ikke en rettighet. Klarer du ikke å leve opp til det privilegiet så burde du heller ikke ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Jeg ser kjerringer bak rattet hver dag jeg, de verste syns jeg er kjerringene som er menn i sytti-åttiåra med hatt og briller og må lene seg over rattet for å kunne se. Også holdt jeg på å bli påkjørt av ei gammel kjerring (ja, kjerring ja for jeg så hvor ille holdningen hennes var) som kjørte altfor fort inn i rundkjøringa og ikke holdt vikeplikten. :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrsTux

Noen burde frata deg førerkortet. Å få kjøre bil er et privilegium gitt deg av staten. Ikke en rettighet. Klarer du ikke å leve opp til det privilegiet så burde du heller ikke ha det.

Jeg har greid å ta førerkortet, dermed er jeg berettiget å kjøre bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har greid å ta førerkortet, dermed er jeg berettiget å kjøre bil :)

Ikke hvis du til stadighet bryter veitrafikklovens §3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes de agressive sjåførene er mye verre en de som er litt slapp på gassen.

Førstenenvnte kan man ikke gjøre så mye med, unntatt å tipse politiet om. De andre kan man ihvertfall kjøre forbi.

Og for at personer som er utrygg bak rattet skal bli trygg, så må de kjøre.

Utsagn som at man da burde bli fratatt sertifikatet, faller på sin egen urimelighet.

De færreste kommer ut etter kjøreopplæring med dødsforrakt og stålkontroll. De som mener det bare tror de har det.

Majoriteten av ulykker som skjer, det er unge mennesker, i utforkjøring, gjerne forbundet med sving. Det bunner i litt for god tro på egne kjøreevner, samt for høy fart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de agressive sjåførene er mye verre en de som er litt slapp på gassen.

Førstenenvnte kan man ikke gjøre så mye med, unntatt å tipse politiet om. De andre kan man ihvertfall kjøre forbi.

Og for at personer som er utrygg bak rattet skal bli trygg, så må de kjøre.

Utsagn som at man da burde bli fratatt sertifikatet, faller på sin egen urimelighet.

De færreste kommer ut etter kjøreopplæring med dødsforrakt og stålkontroll. De som mener det bare tror de har det.

Majoriteten av ulykker som skjer, det er unge mennesker, i utforkjøring, gjerne forbundet med sving. Det bunner i litt for god tro på egne kjøreevner, samt for høy fart.

Kvinner som snegler seg bortover skaper farlige situasjoner i det man blir sittende bak de og irritere seg over at de ikke klarer å i hvert fall holde fartsgrensen. Det gjør at det oppstår farlige forbikjøringssituasjoner i tillegg til at irritasjonen gjør at man blir dårligere fokusert på det som skjer rundt i trafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis du til stadighet bryter veitrafikklovens §3.

Neste gang du vil henvise til paragrafer, sjekk opp hva det faktisk står Paragraf 3, som sier

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

MrsTux slipper folk forbi, hvordan er hun da til fare for andre?

Og, til info, som jeg har skrevet tidligere, fartgrensen er en øvre grense, en veiledning, ikke en påtvunget fart man må holde. Man kjører slik forholdene tilsier.

Unødig hindring er ikke nødvendigvis en som kjører 20km/t under fartsgrensen, det er kun hvis vedkommende nekter å slippe andre forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt talt de som kjører forbi på uforsvarlige steder som skaper de farlige situasjonene. En som kjører i 50 i 70 sonen er irriterende, men ikke farlig. En forbikjører som krysser sperrelinjen for å rase forbi tre biler i en sving er farlig.

Det gjelder å skille mellom de irriterende og de farlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan ts fikk førekortet. Kjerringe bak ratte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med lite erfaring legger man ofte inn en ekstra sikkerhetsmargin, så der en som er god til å kjøre på vinterføre ville kjørt i 60, vil en "kjÆrring" (av alle kjønn) gjerne legge seg på halve farten. Så har man dem som ikke eier vett da, de hadde gjerne lagt seg over den erfarne, og gjerne havnet i en grøft før eller siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en ting som irriterer meg også.

Nettopp fordi hvis man er så utrygg på å kjøre bil at man kjører 20 under fartsgrensa så bør man ikke kjøre bil, da har noe feilet da man fikk kjøreopplæring synes jeg.

Såklart skal man ta hensyn til føret, men de fleste bør likevel klare å skjønne at bilen hopper ikke av veien og ut i grøfta sånn ut av det blå.

Hvis man ikke er brå med gass, brems og rattet, rolige bevegelser, planlegger kjøringen sin litt og er oppmerksom så kommer man langt.

Farstgrensen er en øvre farstgrense ja.... Men det betyr ikke at man bare kan kjøre sakte fordi man ikke føler seg trygg i fartsgrensen. Det skaper farlige situasjoner å være sinke i trafikken....

Man blir faktisk bøtelagt for å kjøre for sakte i trafikken også... Opplevde at ei ble stoppet for noen år siden, lå i 54 i 80 sone.... bot og tilsnakk av politiet.

Veien blir ikke tryggere fordi man kjører 20 under grensa, hvis man likevel har brå bevegelser på rattet bremser eller gasser for brått så kan man fort skli ut av veien...

Jeg skulle ønske man måtte ha en fast kjøreprøve hvert 5-10 år for å sørge for å luke vekk dem som ikke håndterer bilen rett og slett, for jeg mener at man har problemer å håndtere bilen når man konsekvent kjører så sakte.

De samme kutter ofte svingene, bremser i laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid før de skal svinge av fra veien uten å blinke eller noen ting og parkerer omtrent før de svinger av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg er en sinkekjører på vinterstid og innrømmer det. Etter å ha prøvd å kjøre i grøfta på dårlig vinterføre (sørpe og is) til tross for ganske grei fart, har jeg skjønt hvor fort det går fra full kontroll til null kontroll. Og ikke minst hvor vondt det gjør å kræsje inn i et tre i selv lav hastighet. Jeg har ikke lyst til å prøve hvordan det føles i høyere hastighet... Men til forskjell fra andre "kjærringer" er jeg klar over at jeg er en sinkekjører, og kjører alltid ut på nærmeste utkjørsel og slipper andre forbi. Det er lov å kjøre sakte om man føler seg utrygg, men man skal selvsagt slippe andre forbi så snart som mulig. Alle skal bidra til flyt i trafikken. Hvis alle sinkekjørere tar hensyn og slipper folk forbi og alle aggressive stresskjørere begynner å beregne litt bedre tid (og ikke minst roer ned gemyttet litt), blir trafikken så mye bedre for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er en ting som irriterer meg også.

Nettopp fordi hvis man er så utrygg på å kjøre bil at man kjører 20 under fartsgrensa så bør man ikke kjøre bil, da har noe feilet da man fikk kjøreopplæring synes jeg.

Såklart skal man ta hensyn til føret, men de fleste bør likevel klare å skjønne at bilen hopper ikke av veien og ut i grøfta sånn ut av det blå.

Hvis man ikke er brå med gass, brems og rattet, rolige bevegelser, planlegger kjøringen sin litt og er oppmerksom så kommer man langt.

Veien blir ikke tryggere fordi man kjører 20 under grensa, hvis man likevel har brå bevegelser på rattet bremser eller gasser for brått så kan man fort skli ut av veien...

Så greit at du har oppskriften på 100% trygg kjøring, men hvis du er en erfaren bilfører burde du vite at kunnskap og instinkt ikke alltid samarbeider når bilen mister veigrepet på is og/eller sørpe. Hvor bra det går når man får sleng på vinterføre avhenger av praktisk erfaring med å rette opp sleng på glatt føre, og ikke hva du vet om ratting, gassing og bremsing. Når ting skjer fort, sånn som biluhell gjør, handler man etter instinkt og ikke etter teoretisk kunnskap. Du får ikke tid til å tenke hva du skal gjøre eller ikke gjøre med ratt, gasspedal og bremsepedal. Hvorvidt man klarer å rette opp bilen igjen, avhenger av hvor godt kunnskapen sitter i instinktene slik at man nærmest ubevisst gjør de riktige valgene. Det nytter ikke at den sitter i hodet da man ikke får tid til å tenke.

Egentlig burde alle ha ekstra glattkjøring og virkelig øve seg i praksis på å manøvrere bilen på glatt og dårlig føre. Mange kjører i fartsgrensa uansett føre og tror de takler alt fordi de jo vet akkurat det du sier her, Mocca. Har de aldri prøvd å ha sleng på bilen har de egentlig null erfaring med egne reaksjoner og kjører rundt på ren selvtillit og flaks.

Svært få er helt uegnet til å kjøre bil, så de fleste trenger rett og slett masse øvelse. Er man veldig usikker på vinterføre bør man prøve å få testet ut egne og bilens reaksjoner på glattkjøringsbane e.l. Bilkjøring læres best av praktisk øvelse, ikke teoretisk kunnskap. Og så er det selvsagt en stor fordel å være litt tøff og virkelig føle seg trygg uansett føre, og her har ofte gutter/menn et fortrinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett flere av dine innlegg TS, og du virker en smule hissig ;)

Men ja, ser frustrasjonen, kjører ganske fort jeg å.

Men det er STOR forskjell på å kjøre en liten drittbil og en stasjonsvogn! De er MYE mer ubehagelige å kjøre fort med!

Ellers synes jeg en skal respektere at noen kan være mer usikker, så fremt en slipper andre forbi kan de kjøre så sakte dem gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Noen burde frata deg førerkortet. Å få kjøre bil er et privilegium gitt deg av staten. Ikke en rettighet. Klarer du ikke å leve opp til det privilegiet så burde du heller ikke ha det.

Greit å skjule seg bak AB. Feiging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...