Steinar40 Skrevet 4. mars 2011 #81 Del Skrevet 4. mars 2011 Likevel kommer du med en dømmelse av dette, og mener at fordi det er feil for deg så er disse menneskene som velger å leve i åpne forhold ikke i stand til å føle kjærlighet. Det som er feil for meg og deg, er ikke nødvendigvis feil for "Anne og Per" som har et bra liv med å leve i et åpent forhold. Forøvrig er jeg enig med Raven Emerald sitt innlegg - bra skrevet Man kan ikke gå rundt å "forstå ihjel" alle andre mennesker. Hovedprinsippet er at like barn leker best. Og hvis jeg da ikke forstår eller respekterer et annet individs innstilling og oppførsel, så blir det et problem. Dvs. når vi må ha noe med hverandre å gjøre, av en eller annen grunn. Har "vi" derimot ingenting med hverandre å gjøre så er problemet løst. Når det gjelder å kunne føle kjærlighet så er dette et umulig tema å diskutere. Kjærlighet er en fullstendig individuell og subjektiv følelse. Det blir som å diskutere smak og behag. Med andre ord helt meningsløst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Passing by Skrevet 4. mars 2011 #82 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Man kan ikke gå rundt å "forstå ihjel" alle andre mennesker. Hovedprinsippet er at like barn leker best. Og hvis jeg da ikke forstår eller respekterer et annet individs innstilling og oppførsel, så blir det et problem. Dvs. når vi må ha noe med hverandre å gjøre, av en eller annen grunn. Har "vi" derimot ingenting med hverandre å gjøre så er problemet løst. Når det gjelder å kunne føle kjærlighet så er dette et umulig tema å diskutere. Kjærlighet er en fullstendig individuell og subjektiv følelse. Det blir som å diskutere smak og behag. Med andre ord helt meningsløst. Du skal ikke forstå noen i hjel, du skal bare akseptere at andre velger å leve på en annen måte enn deg. De må heller ikke forstå hvorfor du velger å leve som du gjør, men bare akseptere det. Andre folk blir ikke automatisk fæle folk fordi om de velger annerledes enn deg. Det er ingenting ved mine venners oppførsel som gjør at jeg ikke kan omgås dem, jeg vet at de lever i et åpent forhold men det er ikke noe de praktiserer midt foran trynet mitt og de snakker heller ikke om sine seksuelle opplevelser til alle og enhver. De er et vanlig par jeg omgås med, vi har ikke sex foran hverandre, de sjekker ikke opp sine venner, og vi snakker veldig lite om sex. Det er ikke umulig å diskutere kjærlighet, du klarer derimot ikke å diskutere det hvis andres meninger på det området er annerledes enn dine. Du har bestemt deg for at de som ikke tenker som deg eller lever som deg ikke er i stand til å føle ordentlig kjærlighet og at de også mangler empatiske følelser. Endret 4. mars 2011 av Passing by 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 4. mars 2011 #83 Del Skrevet 4. mars 2011 Du skal ikke forstå noen i hjel, du skal bare akseptere at andre velger å leve på en annen måte enn deg. De må heller ikke forstå hvorfor du velger å leve som du gjør, men bare akseptere det. Andre folk blir ikke automatisk fæle folk fordi om de velger annerledes enn deg. Det er ingenting ved mine venners oppførsel som gjør at jeg ikke kan omgås dem, jeg vet at de lever i et åpent forhold men det er ikke noe de praktiserer midt foran trynet mitt og de snakker heller ikke om sine seksuelle opplevelser til alle og enhver. De er et vanlig par jeg omgås med, vi har ikke sex foran hverandre, de sjekker ikke opp sine venner, og vi snakker veldig lite om sex. Det er ikke umulig å diskutere kjærlighet, du klarer derimot ikke å diskutere det hvis andres meninger på det området er annerledes enn dine. Du har bestemt deg for at de som ikke tenker som deg eller lever som deg ikke er i stand til å føle ordentlig kjærlighet og at de også mangler empatiske følelser. Ettersom jeg ikke er en tyrann med absolutt makt over andre folk, så er jeg nødt til å akseptere andres (lovlige) valg Men det er helt opp til meg å velge om jeg ønsker å ha noe med dem å gjøre eller ikke. Med visse unntak. Min filosofi her har altså utgangspunkt i uttrykket; "Like barn leker best!" Og jeg sier forsåvidt ikke at det er umulig å diskutere kjærlighet i seg - jeg sier bare at det er umulig å komme frem til noen enighet hvis man ikke har ca samme syn på moral og verdier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava Mae Skrevet 4. mars 2011 #84 Del Skrevet 4. mars 2011 Jeg har vel sjeldent sett noen drite seg så loddrett ut på Kvinneguiden som det Steinar 40 har gjort i denne tråden. Over 6 sider nå har han messet opp og ned om empati i relasjon til trådens tema, men jeg tror han har glemt å sjekke i ordboka hva ordet empati faktisk betyr først. Fra Wikipedia: Empati (fra Gresk, empatheia, bokstavelig: "inn-følelse."Må ikke forveksles med sympati) er evnen til å forstå en annens sinnstilstand eller følelser. Empati er således ikke bare evnen til å se om noen er glad eller trist, men innebærer også evnen til å forstå andres motiver for handling samt deres verdier og holdninger. Et viktig moment i empati, som skiller det fra egosentrisme, er at man opplever de andres motiver, for eksempel, som deres, og ikke bare sine egne; i empati kan andres motiver avvike fra ens egne. I mine øyne er den som har vist aller minst empati i denne tråden ironisk nok Steinar selv. Nei, vent det går jo ikke ann for han er jo monogam! Og de gangene vi møter oss selv i døra, ja da klasker vi til med en og et he he. FLAUT!!!!! All honnør til Raven E. for mange bra innlegg med gode poenger og jeg er for øvrig helt enig med både Raven og TS. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 4. mars 2011 #85 Del Skrevet 4. mars 2011 Til orientering mener Steinar at ordboken ikke gjelder, fordi man skal bruke "sunt vett". Så han finner stadig på nye definisjoner. Når det er sagt, enig, Raven skriver veldig mye bra, her. For meg blir det nesten merkelig å diskutere slik, fordi jeg tenker at det bare er de som lever i forhold som vet hvordan det forholdet fungerer. Selv har jeg fått tilbud om å være elskerinnen til både menn og par som har levd i åpne forhold, og av menn som har jugd på seg å leve i åpne forhold. Å sitte og dømme mennesker som lever annerledes enn meg, det er ikke min oppgave. Jeg kan heller ikke "forstå" hvorfor de lever slik eller sånn, fordi jeg ikke er dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fønix Skrevet 4. mars 2011 #86 Del Skrevet 4. mars 2011 Aaahhhhh, oki. Da kan det forklare hvordan han evner å sammenligne ordene empati og sjalusi, for i mitt hode (og i følge den tullete ordboka) er disse to tingene to motpoler som hvertfall ikke jeg klarer å sette i sammenheng uansett hvor hardt jeg forsøker. Denne tror jeg kanskje jeg skal klare. Empati er evnen til å forstå en annen persons sinnstilstand eller følelser. Når Steinar forstår hvor digg (den hypotetiske) dama hans har når hun kuller en annen fyr, blir Steinar sjalu. Vips! Simsalabim! Var jo ikke noe vanskelig i det hele tatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 4. mars 2011 #87 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Aaahhhhh, oki. Da kan det forklare hvordan han evner å sammenligne ordene empati og sjalusi, for i mitt hode (og i følge den tullete ordboka) er disse to tingene to motpoler som hvertfall ikke jeg klarer å sette i sammenheng uansett hvor hardt jeg forsøker. Forsåvidt enig i at egoisme og empati ofte kan være motpoler i ulike saker og situasjoner. Sjalusi har da også utgangspunkt i egoet. Men jeg tror faktisk ingenting på at folk har sex med andre fordi at de har så mye emapti for disse individene. Det jeg derimot tror på er at de er ego og tenker på seg selv. Vanskelig for deg å (inn)se dette? Endret 10. mars 2011 av MissStiles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Passing by Skrevet 4. mars 2011 #88 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Forsåvidt enig i at egoisme og empati ofte kan være motpoler i ulike saker og situasjoner. Sjalusi har da også utgangspunkt i egoet. Men jeg tror faktisk ingenting på at folk har sex med andre fordi at de har så mye emapti for disse individene. Det jeg derimot tror på er at de er ego og tenker på seg selv. Vanskelig for deg å (inn)se dette? PS! Hilter hadde sannsynligvis ikke empati. Altså var han en såkalt psykopat. En karismatisk psykopat. De farligste av de farlige. Noen har sex fordi de har lyst, og gjerne med andre folk som også har lyst. En felles forlystelse kan man si. Og man har gjerne så mye empati at man vil at det skal være godt for den andre også. Endret 4. mars 2011 av Passing by Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 4. mars 2011 #89 Del Skrevet 4. mars 2011 Noen har sex fordi de har lyst, og gjerne med andre folk som også har lyst. En felles forlystelse kan man si. Og man har gjerne så mye empati at man vil at det skal være godt for den andre også. Ja. Men. På dette området finnes det faktisk ekstreme variasjoner og motivasjoner. Som ikke alltid er like sunt. Eller har noe som helst med empati å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava Mae Skrevet 4. mars 2011 #90 Del Skrevet 4. mars 2011 Men jeg tror faktisk ingenting på at folk har sex med andre fordi at de har så mye emapti for disse individene. Det jeg derimot tror på er at de er ego og tenker på seg selv. Vanskelig for deg å (inn)se dette? Men hvorfor i all verden drar du inn empati i denne sammenhengen? Skal man bruke definisjonen empati i denne tråden så er det kun fordi man enten har empati (forståelse) for de som ikke er i monogame forhold eller ikke. Skal man prelle det så til de grader ned som du gjør så kan man jo si at sex er en egosentrisk handling i seg selv uansett om man er i et monogamt forhold eller ikke. Så fremt man ikke er prostituert eller gjør det av plikt så har stort sett de fleste mennesker sex fordi man synes det er godt. Man kjenner da ikke et fnugg av hvordan sexen oppfattes av den man har sex med, ergo er det en egosentrisk handling. Om man har sex med kona eller nabokona spiller da slik sett ingen rolle? Og ja, jeg har litt vansker for å (inn)se dette. Tror det er fornuften (og ordboka) som stritter i mot.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 4. mars 2011 #91 Del Skrevet 4. mars 2011 Men hvorfor i all verden drar du inn empati i denne sammenhengen? Skal man bruke definisjonen empati i denne tråden så er det kun fordi man enten har empati (forståelse) for de som ikke er i monogame forhold eller ikke. Skal man prelle det så til de grader ned som du gjør så kan man jo si at sex er en egosentrisk handling i seg selv uansett om man er i et monogamt forhold eller ikke. Så fremt man ikke er prostituert eller gjør det av plikt så har stort sett de fleste mennesker sex fordi man synes det er godt. Man kjenner da ikke et fnugg av hvordan sexen oppfattes av den man har sex med, ergo er det en egosentrisk handling. Om man har sex med kona eller nabokona spiller da slik sett ingen rolle? Og ja, jeg har litt vansker for å (inn)se dette. Tror det er fornuften (og ordboka) som stritter i mot.... Selvfølgelig er sex en egosentrisk handling i seg selv. Eneste unntaket er når man selv ikke føler noen motivasjon for det. Som forsåvidt sikkert er en ganske vanlig situasjon. F.eks av pliktfølelse som du skriver. Men når det gjelder om man har sex med kona eller nabokona, så er dette hvor empati kommer inn i bildet. Da skal man faktisk klare å innse selv at kona ikke vil like det hvis man har seg med nabokona. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 4. mars 2011 #92 Del Skrevet 4. mars 2011 Poenget er at når man lever i et åpent forhold, så er det empatien som gjør at det er greit at partner har sex med andre. Det er jo det som er noe av poenget, man elsker partner, og partner ønsker sex med andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 4. mars 2011 #93 Del Skrevet 4. mars 2011 Poenget er at når man lever i et åpent forhold, så er det empatien som gjør at det er greit at partner har sex med andre. Det er jo det som er noe av poenget, man elsker partner, og partner ønsker sex med andre. Og jeg tror da altså ikke på at dette har noe med empati å gjøre. Jeg tror at det har med redusert evne til å kunne føle sjalusi. Og da er det også lett å tenke seg en tilsvarende redusert evne til å kunne føle kjærlighet; ettersom kjærlighet og sjalusi er motpoler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 4. mars 2011 #94 Del Skrevet 4. mars 2011 Vel, det tror ikke jeg. Har du erfaring med åpent forhold? SOm jeg skrev over har jeg flere erfaringer i denne sammenheng enn deg, og som jeg skrev kan kun de som har erfart disse tingene vite hva som egentlig foregår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #95 Del Skrevet 4. mars 2011 Vel, det tror ikke jeg. Har du erfaring med åpent forhold? SOm jeg skrev over har jeg flere erfaringer i denne sammenheng enn deg, og som jeg skrev kan kun de som har erfart disse tingene vite hva som egentlig foregår. Slutt å vær så selvsentrert at du mener bare du kan svar siden du driver å har sex med andre 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 4. mars 2011 #96 Del Skrevet 4. mars 2011 Vel, det tror ikke jeg. Har du erfaring med åpent forhold? SOm jeg skrev over har jeg flere erfaringer i denne sammenheng enn deg, og som jeg skrev kan kun de som har erfart disse tingene vite hva som egentlig foregår. Det finnes selvfølgelig også de som har blitt hjernevasket til å finne seg i at den andre parten har sex med andre. Her kommer prinsippene med flerkoneri og harem inn bildet. Inklusive visse religiøse sekter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 4. mars 2011 #97 Del Skrevet 4. mars 2011 Aha, så du mener at folk som er annerledes enn deg, er hjernevasket? Og trekker inn religiøs fanatisme? Du er så sneversynt at det er ubehagelig! Ingen andre enn de som lever i et forhold vet om det er perfekt eller ikke. Har du erfaring med åpne forhold? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anuket Skrevet 4. mars 2011 #98 Del Skrevet 4. mars 2011 Selvfølgelig er sex en egosentrisk handling i seg selv. Eneste unntaket er når man selv ikke føler noen motivasjon for det. Som forsåvidt sikkert er en ganske vanlig situasjon. F.eks av pliktfølelse som du skriver. Men når det gjelder om man har sex med kona eller nabokona, så er dette hvor empati kommer inn i bildet. Da skal man faktisk klare å innse selv at kona ikke vil like det hvis man har seg med nabokona. Hva med dem som faktisk tenner på å se ektefellen ha sex med noen andre, eller å vite at noen andre har hatt sex med ektefellen? Evner ikke disse heller å føle kjærlighet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 4. mars 2011 #99 Del Skrevet 4. mars 2011 Aha, så du mener at folk som er annerledes enn deg, er hjernevasket? Og trekker inn religiøs fanatisme? Du er så sneversynt at det er ubehagelig! Ingen andre enn de som lever i et forhold vet om det er perfekt eller ikke. Har du erfaring med åpne forhold? Jeg har ingen erfaring med åpne forhold, og jeg kommer heller aldri til å få det ettersom jeg ikke ønsker det selv Og jeg bruker ikke uttrykket perfekt. Intet er perfekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
genacvale Skrevet 4. mars 2011 #100 Del Skrevet 4. mars 2011 Er ikke åpent forhold noe av det samme som et forhold på prøve? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå