Gå til innhold

Meget overvektige mennesker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vanligvis ville jeg ikke tenke særlig over hva noen spiser, helt uavhengig av om de er tykke eller tynne. Men i dag overasket jeg meg selv med å reagere med innvendig hakeslipp over hva en mann kjøpte av mat. Dette var på varemessa i Lillestrøm, det arrangeres en messe som heter SMAK, og det var nettopp det det ar plenty av. Smaksprøver av alt mulig, fra luksus til junk, varmt og kaldt, fisk, kjøtt, kaker osv. Og utenfor messehallene er det en burgersjappe. Jeg stoppet utenfor denne, der var det lite folk (naturlig nok, ettersom de fleste var vel fornøyde med smaksprøvene) så det var rolig nok til å få tatt en telefon. Da ser/hører jeg en mann, en svært fet mann motta maten han har bestillt. Han får spørsmål om alle som skulle ha burger ville ha dressing på, og de bekreftet han. Så dama hadde dressing på fire store burgertallerkner med pommes frites til. Mannen får låne et brett så ha får med seg maten og rusler for å (trodde jeg) finne de tre andre som skulle ha mat.

Men neida, han setter seg ved et bord alene og begynner å spise. Og innen jeg var ferdig i telefonen hadde han spist fire store gatekjøkkenburgere og fire digre hauger med friterte poteter.

Min reaksjon var å tenke stakkars mann! Dette er langt fra normalt og han må ha et svært usunt forhold til mat og til sin egen kropp. Mitt anslag er at dette utgjorde rundt 4500 kcal. Og det er det helt sinnsvakt å presse i seg på 15-20 minutter.

Og nei, jeg er ikke særlig stolt over å "følge med" på en mann på den måten jeg gjorde i dag, men da jeg oppdaget at han satt alene klarte jeg bare ikke å la være.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg regner med at dette kommer til å bli en kranglete diskusjon, men jeg og ei venninne diskuterte dette her om dagen. Hva tenker du hvis du ser en meget overvektig person som sitter på for eksempel en bussholdeplass spiser chips eller sjokolade?

Kansje det var ukens eneste sjokolade.

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Men neida, han setter seg ved et bord alene og begynner å spise. Og innen jeg var ferdig i telefonen hadde han spist fire store gatekjøkkenburgere og fire digre hauger med friterte poteter.

Dette ville nok jeg også ha reagert på. Men det ville jeg nok gjort hvis en slank person spiste like mye også, det er utrolig mye (og ekkel) mat.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tenker akkurat det folk er for pysete til å innrømme; nettop det at den sjokkisen er det siste hjertet til denne personen trenger og at hvis h*n ikke vil tidlig i grava så m h*n skjerpe seg.

De fleste er feite fordi de er late og spiser for mye, alle unnskyldningene om stoffskifteproblemer er å ikke ta ansvar for egen kropp.

Endret av Kim
Skrevet

Ja, jeg regner med at dette kommer til å bli en kranglete diskusjon, men jeg og ei venninne diskuterte dette her om dagen. Hva tenker du hvis du ser en meget overvektig person som sitter på for eksempel en bussholdeplass spiser chips eller sjokolade?

At det var ukas kos.

Skrevet
Skal man beundre dei då eller?

Eg har ingenting til overs for overvektige mennesker, og eg tykkjer det er direkte ubehagelig å sjå på dei.

Man skal behandle den som vanlige mennesker. Du er ikke noe bedre menneske enn noen av dem. Alle er likeverdige. Faktisk synes jeg det er direkte ubehagelig og lese ditt innlegg.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror mange av de ikke skjønner hvorfor de er fete og som så mange av dem skylder de på lav forbrenning....så jeg tenker om mannen som spiser sjokoladen at han ikke vet bedre......andre ganger kan jeg tenke at de er ekle...jobbet i dagligvare og sett tydelig sammenheng mellom det de har lagt på båndet og hvordan de ser ut. Husker jeg la merke til en famililie som handlet der ofte, det var en ukedag og de lesset på godteri og junk. Tenkte at de sikkert skulle feire bursdag eller noe sånt, men det samme gjentok seg i helga...og hver gang de handlet. Tror aldri noensinne de kjøpte frukt eller grønnsaker. Hele familien, mor, far og 3 barn fra ca 3, 7 og 10 år var overvektige.

Skrevet

I helgen var jeg på fest med mange jeg ikke kjente. Der var det en jente som var ganske overvektig som stappet i seg mange doughnuts. Første tanken min var i alle dager, hun bør ikke spise det. Men så tenkte jeg at ja, det kan jo hende det er det ene godsaken hun unner seg i løpet av året :jepp:

Hadde hun bare unnet seg fete kaker ol. 1 gang i året hadde hun IKKE vært overvektig!

• Liker 1
Skrevet

Hva tenker du om du ser en utlending står og venter på bussen?

Hva tenker du om gråtende person venter på bussen?

Hva tenker du om en gammel mann står og venter på bussen?

Dette synes jeg vi skal diskutere ......

:popcorn:

• Liker 1
Skrevet

Hadde hun bare unnet seg fete kaker ol. 1 gang i året hadde hun IKKE vært overvektig!

Vi har faktisk ikke noe med og kritisere folk pga utseende deres,vi har ikke noe med det.

Faen å,jeg blir så sur og høre på disse formaningene deres.

Det er deres helse og liv.

Pass på dere selv og så får vi håpe at dere ikke blir "feite og ekkle. :kjefte:

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker sjelden over hva andre spiser, uansett hvor de spiser og hvordan de ser ut. Eneste måtte være hvis jeg f.eks er på restaurant og noen har spiser en rett som ser spennende ut.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tenkt at h*n burde lagt fra seg junk'en og gått i steden.

Skrevet

At det var ukas kos.

På bussholdeplassen? Sørgelig...

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke det er så mange overvektige som spiser ute i det åpne, mange av dem er fullt klar over at de tiltrekkerseg oppmerksomhet fra slike som ts og hennes venninde og alt de putter i munnen vil bli nøye kritisert.

Jeg blir ofte sulten og har liten tid til å stopp og spise, derfor bærer jeg nesten altid noe kjeks eller måltidserstattere i veska, de gjør meg ikke mett men de tar av den verste hungerfølelsen til jeg kommer meg hjem. Jeg er ikke overvektig men jeg føler alikevel et ubehag når jeg spiser ute, spesielt om jeg er alene.

Jeg får vondt av de som sliter med vekta og om jeg ser noen som sitter og spiser usunt når de åpenbart har et problem så skulle jeg ønske de hadde fått mer kunnskap om ernæring når de var yngre. Et av favoritt programmene mine er Superfat vs. Superskinny, der ser du at ernæringråd fra profesjonelle kan gjøre enorm foskjell for mennesker.

• Liker 2
Skrevet

Haha, sant. Jeg liker ikke å snakke negativt om folk jeg ikke kjenner, men hun så dessverre utrolig usunn ut og kunne sikkert ha gått ned 20 kg...

Skrevet

Jeg hadde sett på vedkommende på samme måte som jeg ville sett på en som hostet og harket og som fyrte seg opp en røyk, eller en jeg visste ikke tålte alkohol jekke opp en øl. Det der har du ikke godt av.

• Liker 1
Gjest Delphina
Skrevet

Jeg reagerer rett og slett ikke. I tillegg er det deres eget ansvar hva de putter i seg, som det er mitt eget ansvar å spise så sunt som jeg kan. Jeg har derimot opplevd at skikkelig overvektige mennesker glor på meg om jeg spiser en brødskive eller lignende. Ofte skjer det at jeg må spise en brødskive før jeg hopper på toget, da jeg er litt for glad i å sove. Føler meg noe utilpass, så gjør med andre ord ikke det mot dem.

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg synes synd i situasjonen deres... må jo være et helvete å være tung og sulten hele tiden. Tenker nok "Skulle ønske de fikk hjelp og støtte til å bli et sunnere menneske."

Skrevet

Jeg hadde tenkt noe sånn som at personen venter på bussen, og antagelig ikke lagt merke til sjokoladen/snacksen. For alt vi vet kan det hende personen har allerede gått ned 30 kg og feirer sin vektnedgang der og da. Jeg ser ingen vits i å dømme, det er ikke noe jeg har noe med.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 6
Skrevet

Yvonne: Tommel opp for den! Slike holdninger som din er en sjelden art nå for tiden. Virker som folk flest vil dømme og mobbe andre for alt de kan finne på. Siden hudfarge er ute av bildet så ser det ut til at vekten er det neste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...