Gå til innhold

Masteroppgave-tråden


Pingting

Anbefalte innlegg

En liten heiagjeng til dere som fortsatt holder på - hang in there! :duskedame:

Jeg har fortsatt ikke fått karakter på min, og det er snart en måned siden jeg leverte. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En liten heiagjeng til dere som fortsatt holder på - hang in there! :duskedame:

Jeg har fortsatt ikke fått karakter på min, og det er snart en måned siden jeg leverte. :sukk:

Takk, Tabris :) Trenger litt heiing nå, kjenner jeg.

Lykke til med karaktersetting og muntlig, skumle greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at det er flere som sitter inne å skriver ferdig masteroppgaven i disse dager:) Men sist jeg var hos veileder sa hun at jeg måtte ha bedre samsvar mellom teori og empiri.

Hva betyr det egentlig at det er dårlig samsvar mellom teori og empiri og hvilke konsekvender får det?

Håper noen kan svare, takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for heiagjeng og lykkeønskninger, :klemmer: det ble faktisk litt bedre de siste timene, og nå har to delkapitler til blitt komplette og fått bedre struktur. Nesten ferdig nå.

Får bare si lykke til tilbake, både med videre jobbing og karaktersetting!

Og jeg tenkte heller ikke noe særlig på karakteren før for en måned eller to siden, men håper på at planen om å gjøre det så bra som mulig logisk sett vil medføre en karakter man kan være fornøyd med. Selv om det føltes mye bedre å bare "gjøre så godt man kan" i stedet for den følelsen jeg har nå hvor alt må sees med et kritisk blikk for å gjøre karakteren så god som mulig.

Om jeg hadde fått beskjed om at det var dårlig samsvar mellom teori og empiri ville jeg tolket det som at teoribiten min ikke stemte overens med det jeg hadde gjort i analysen. Enten ved at jeg hadde tatt med unødvendig teori, ikke tatt med noe som var nødvendig, eller rett og slett at det jeg hadde gjort i analysen gikk imot noe jeg nevnte i teorien.

Kan det stemme for deg? Eventuelt så kan du jo spørre veileder om hva hun mente.

Edit: skriveleif. Jeg skriver oppgave på engelsk, og merker at det går ut over norsken ja... :fnise:

Endret av Estë
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er dere som fortsatt holder koken og skriver! Heier på dere jeg også:)

Selv har jeg muntlig i morgen, og merker heldigvis at jeg ikke er nervøs lenger, bare vanvittig klar til å få det overstått!

Også lurte jeg på noe. Jeg har hatt en utrolig hjelpsom og hyggelig veileder. Uansett hvordan det går i morgen vil jeg gjerne gi henne en slags "takk for hjelpen", spesielt siden hun strakk seg langt for å hjelpe meg å bli ferdig innen fristen (vi møttes i helgene og sent på kvelden siste ukene). Hva kan man gi? En blomst er jo en klassiker, men gjerne noe annet i tilleg. Konfektsjokolade? Te? Tenker dere å gjøre noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å bake enten sjokoladekake eller jordbærmuffins til veilederen min, samt skrive et lite takkekort. Jeg er veldig for å si takk til flinke veiledere, og jeg vet fra tidligere i semesteret at veilederen min er glad i kake.

Men man skal nok være litt forsiktig og ikke gjøre det før karakteren er satt, med mindre man vet at veileder ikke skal være sensor på oppgaven. :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva betyr det egentlig at det er dårlig samsvar mellom teori og empiri og hvilke konsekvender får det?

Synes Estë ga noen bra forslag, og antakelig er det det at du har teori som ikke brukes/ikke er relevant. Eventuelt at du har empiri hvor en annen teori kanskje hadde vært litt mer anvendelig. Vil i tillegg foreslå at du kanskje ikke har brukt teorien du har godt nok mens du presenterer empirien og diskuterer?

I mitt eget tilfelle så diskuterer jeg masse mens jeg presenterer empirien, og må ofte jobbe med å dra inn poengene fra teorikapittelet mitt. Jeg bruker jo teorien, men må minne meg selv på å si det litt mer eksplisitt innimellom.

Er forresten dessverre litt redd for at det ikke er så bra når teorien og empirien ikke samsvarer. Alt i en oppgave må jo henge sammen. Men heldigvis veit du om det, og kan forbedre! Det er jo sånt vi har veiledere til :) Når skal du levere?

Edit: jeg har ombestemt meg; tror ikke veilederen din mente at du manglet relevant teori og/eller hadde teori som ikke var relevant for empirien. For da hadde han vel sagt hva som manglet/måtte bort? Det hadde i hvert fall min gjort. Derfor: jeg heller mot at du ikke har brukt teorien du har aktivt nok i empiridelen. Det er heldigvis det letteste å rette på også :)

Men: det beste er nok kanskje uansett å spør veileder selv ;)

Endret av la marionnette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, er det vanlig å gi veilederen en ekstra takk? :klo: Hadde ikke tenkt på det en gang...men så har jeg kanskje ikke tenkt så mye på at jeg faktisk skal bli ferdig og ha muntlig eksamen heller :fnise:

Tror kanskje ikke jeg kommer til å gjøre så mye annet enn å takke i forordet. Leste i ei bok at man ikke trengte å gjøre det engang, siden de tross alt får betalt for arbeidet de gjør. Synes ikke det var sånn veldig godt argument, så kommer nok til å takke i forordet - men ikke noe mer enn det, tror jeg altså. Hun er helt ok og hjelper meg passe mye, men ikke sånn som din, Hoppeslott!

Masse, masse lykke til på muntligen!!! Så godt det må være å ikke være nervøs, da går det sikkert bra! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har takket min veileder i forordet. Møter jeg ham på muntlig og får et ord med ham etter eksamen, så kommer jeg til å takke ham for all hjelp direkte også. Hvis ikke, så kan det være jeg sender ham en mail og sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg nerdete i dag: det er mye morsommere å sitte og flikke og lese på min egen tekst enn å henge på KG, db.no, facebook, ap.no eller hva som helst annet som vanligvis opptar tida mi.

Er så gøy å se hvordan teksten bare blir bedre og bedre! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldiggris! :fnise: Jeg anser meg som nesten ferdig, har bare småflikking igjen, og har nå nådd det punktet hvor det er fristende å ikke gidde lenger. Jeg vet ikke hvor stor effekt småtingene jeg fikser nå kommer til å ha, så selv om jeg logisk sett vet at alle forbedringer er en god ting, så føles det så innmari mye mindre motiverende enn de større forandringene jeg har fikset tidligere.

Nesten fristet til å bare si stopp og levere en dag før fristen, men jeg vet at jeg vil angre når jeg finner den første stavefeilen i den trykte oppgaven. :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du må fortsette med finpussing og språkvask når du bare har en dag igjen! Du kommer til å angre deg grønn de neste to månedene hvis du slapper av i dag. (Har en teori om at jeg kommer til å henge meg opp i evt dårlig karakter og feil i teksten i et par-tre måneder, deretter kommer jeg til å fokusere på viktigere ting i livet :fnise: )

God sistedagsjobbing, Estë! Leverer du til trykking i morgen også, da? De gjør det på dagen?

Jeg skal jo levere siste utkast til veileder i morgen formiddag, så er egentlig rimelig stressa i dag pga det. Heldigvis klarer jeg å fokusere energien og "stressetheten" på teksten, og ikke på panisk tenkning på alt mulig annet. Jobber vel best under press, jah...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvfølgelig rett, jeg kommer garantert til å angre om jeg ikke bruker de siste dagene skikkelig. Det er bare litt tungt akkurat nå, siden én del av hjernen min er overbevist om at jeg er ferdig, og en annen fortsetter med å skrike til meg om alle tingene som kan bli bedre. :fnise: Har heldigvis ei venninne som har meldt seg frivillig til å lese over og peke ut dårlig språk og stavefeil, så jeg håper på å bli kvitt en del rusk jeg selv har blitt blind for.

Skal forøvrig levere digitalt, så jeg trenger bare å sette av tid til å få systemet til å fungere, ikke noe venting mens ting trykkes. :)

Og lykke til med sisteutkastet. Heldige deg som jobber bra under press. Jeg har pleid å gjøre det, men etter en god del uker "under press" kjenner jeg at det begynner å bli slutt på kreftene nå. Men, snart er vi ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, jeg var så optimistisk at jeg sa at far kunne få oppgaven til korrekturlesing en uke før innlevering :fnise: Samtidig har jeg allerede fått en måneds utsettelse pga noen forsinkelser som ikke var selvforskyldt men som samtidig ikke gjorde at jeg ble forhindret med selve framdriften, så ligger sånn sett godt an. Har jo fått fire uker ekstra.

Føler allikevel at jeg vil ha ALT på plass til i morgen når veileder skal lese for siste gang. Er godt å vite at jeg har gjort alt jeg kan før hun får sisteutkastet til gjennomlesing. Så kan jeg bare rette på hennes kommentarer og innspill de nærmeste ukene. Antakelig blir det ikke få innspill hun har.

Er det innen kl 14 i morgen du må trykke på "send"-knappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede vært nødt til å begynne diskusjonen om utsettelse. Flere av intervjuene som skal gjennomføres blir vanskelige å gjøre i tide. Jaja.

Høres utrolig deilig ut å bare sitte og finpusse :) Lykke til til dere som leverer snart!

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levert! Så utrolig deilig, og så utrolig rart. Føles litt tomt, og litt skummelt å ikke kunne endre mer, og etter å ha sittet med oppgaven fra morgen til kveld føles det rart å plutselig kunne gjøre hva jeg vil...

men fortsatt veldig deilig, det skal sies. Og nå skal hybelen bli ryddig! :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har levert! Så utrolig deilig, og så utrolig rart. Føles litt tomt, og litt skummelt å ikke kunne endre mer, og etter å ha sittet med oppgaven fra morgen til kveld føles det rart å plutselig kunne gjøre hva jeg vil...

men fortsatt veldig deilig, det skal sies. Og nå skal hybelen bli ryddig! :fnise:

:klappe::hoppe::hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede vært nødt til å begynne diskusjonen om utsettelse. Flere av intervjuene som skal gjennomføres blir vanskelige å gjøre i tide. Jaja.

Kjenner jeg er veldig glad for at jeg ikke benyttet meg av intervjuer! Liker ikke at andre til en viss grad styrer arbeidsprosessen min. Må de gjennomføres tett opp til innlevering, eller etter den opprinnelige fristen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levert! Så utrolig deilig, og så utrolig rart. Føles litt tomt, og litt skummelt å ikke kunne endre mer, og etter å ha sittet med oppgaven fra morgen til kveld føles det rart å plutselig kunne gjøre hva jeg vil...

men fortsatt veldig deilig, det skal sies. Og nå skal hybelen bli ryddig! :fnise:

Grattis, grattis, grattis!!! Det er kjempedeilig å få levert!!!

Jeg sitter og venter i spenning på muntlig til uka. Føler at man blir ikke ferdig med master før ALT er ferdig...

Ser at dere diskuterte hvorvidt man skal takke veilederen noe ekstra. Jeg takket veilederen min i forordet og i tillegg skrev jeg kort til han, hvor jeg takket han personlig. Lurte på om jeg skulle kjøpe blomst eller noe liknende, men tror det hadde blitt for mye. Kort er akkurat passe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Estë: Gratulerer et døgn på etterskudd! :roser::duskedame: Må være fantastisk, kan knapt forestille meg det...

Har tatt meg velfortjent fri i dag. Første dag siden 17. mai at jeg verken jobber (jobb-jobb) eller skriver på oppgaven. Sov til halv elleve, og har vært på kafé og shopping hele dagen. Fint vær også, så har vært deilig :) I morgen er det siste veiledning, gruer meg og er veldig spent på hva hun har å si. Håper det ikke er for mye som gjenstår...samtidig som det kanskje er greit å ha noe ordentlig å ta tak i de neste ukene også. Hvis det bare er oppstramming og småplukk som bør gjøres, ser jeg for meg at jeg kan bli veldig lei av å holde på med det i tre-fire uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...