Gå til innhold

Hva ER det med folka på Lavkarbo.no?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor har jeg nevnt LCHF?

Jeg konstaterte fakta, at når du reduserer inntak fra en energikilde, må energien nødvendigvis komme fra en annen energikilde...

Vi har tre kilder til energi, karbohydrater, fett og protein.

Når noen reduserer inntaket av karbohydratene, må inntaket av fett og/eller protein økes.

Noen velger å øke både protein og fettinntak, andre velger å kun øke fettinntaket, det kommer an på hvilken lavkarbofilosofi en følger.

Men faktum er at inntaket av en av disse må økes, og man må enten ha et høyt proteininntak, eller et høyt fettinntak for å gå på lavkarbo.

Og når du sier at for lavt fettinntak tidligere i livet er årsaken til problemer ved økt fettinntak ved lavkarbokost, så forteller du meg samtidig at du ikke vet hva du snakker om!

Jeg brukte galleproblemer som et eksempel på problemer som kan oppstå ved økt fettinntak, men det finnes andre problemer også.

Jeg har Mb Crohns, og har prøvd lavkarbo, "specific carb-diett", og mange andre dietter som visstnok skulle være universalkurer som skulle gi meg en bedre hverdag. (I følge enkelte innlegg i denne tråden, kurerer jo lavkarbo alt!)

Jeg kan si det veldig enkelt, lavkarbo fungerer IKKE for meg og min mage.

Men jeg vet at det fungerer for andre, og er ingen motstander av lavkarbokosthold, alt jeg ønsker at det ikke blir framstilt som en mirakelkur som passer for alle.

Det er få lavkarbokosthold som oppfordrer til høyprotein. De aller fleste sier lavkarbo, normalprotein og høyfett. Protein er en forferdelig dårlig energikilde... Det er en byggestein. På LCHF ligger man på ca

0-5 e% karbohydrater

20-25 e% proteiner

70-80 e% fett

Du må gjerne lære meg mer om hva som kan være problemer med økt fettinntak på lavkarbo. Jeg er bare en menigmann uten medisinsk utdannelse, så nei jeg vet ikke om alle kroppens funksjoner, men jeg lærer litt etter litt. Det jeg har hørt sålangt er om galleproblemer siden det er galle som bryter ned fett. Hva annet er det?

Måtte lese litt om Crohns nå. Insulin øker inflammasjon i kroppen, så da burde jo lavkarbo være bra for Crohns også. I tillegg er også for mye omega-6 betennelsesfremmkallende, så oljer som maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør ikke brukes.

Haha, kurerer alt ja. Hvor har noen påstått det? Som om høykarbo er så supert til å forebygge sykdommer... Lavkarbo hjelper for utrolig mye og er kostholdet vi har tilpasset oss å spise. Selvfølgelig kurerer det ikke alt. Det kurerer ikke AIDS f.eks. Hvis du leter etter et kosthold som kurerer absolutt alt, så skal du lete lenge. Men finner du et kosthold som gjør bedre enn lavkarbo for deg, ja så spiser du heller det. Men for den generelle befolkningen, så er lavkarbo løsningen. Det vil alltid være noen som det ikke passer for på grunn av spesielle sykdommer.

Og så det også er sagt, det er folk som spiser lavkarbo som likevel ikke spiser sunt. De gjør det på feil måte og spiser for eksempel ødelagt fett. Ingen har godt av å spise margarin. Margarin er allergi på boks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor har jeg nevnt LCHF?

Jeg konstaterte fakta, at når du reduserer inntak fra en energikilde, må energien nødvendigvis komme fra en annen energikilde...

Vi har tre kilder til energi, karbohydrater, fett og protein.

Når noen reduserer inntaket av karbohydratene, må inntaket av fett og/eller protein økes.

Noen velger å øke både protein og fettinntak, andre velger å kun øke fettinntaket, det kommer an på hvilken lavkarbofilosofi en følger.

Men faktum er at inntaket av en av disse må økes, og man må enten ha et høyt proteininntak, eller et høyt fettinntak for å gå på lavkarbo.

Og når du sier at for lavt fettinntak tidligere i livet er årsaken til problemer ved økt fettinntak ved lavkarbokost, så forteller du meg samtidig at du ikke vet hva du snakker om!

Jeg brukte galleproblemer som et eksempel på problemer som kan oppstå ved økt fettinntak, men det finnes andre problemer også.

Jeg har Mb Crohns, og har prøvd lavkarbo, "specific carb-diett", og mange andre dietter som visstnok skulle være universalkurer som skulle gi meg en bedre hverdag. (I følge enkelte innlegg i denne tråden, kurerer jo lavkarbo alt!)

Jeg kan si det veldig enkelt, lavkarbo fungerer IKKE for meg og min mage.

Men jeg vet at det fungerer for andre, og er ingen motstander av lavkarbokosthold, alt jeg ønsker at det ikke blir framstilt som en mirakelkur som passer for alle.

Nå er det jo slik at så høyt fettinntak SAMMEN med høyt karboinntak ikke er bra. Reduserer du karboinntaket til UNDER 72kh er det ikke farlig å spise mye fett.

Du kan jo også spise opptil 150 kh og fortsatt leve lavkarbo. Da må du senke fettinntaket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, mye hot air her og.

En annen kilde til deg fra forskning.no:

Tynnere av å trene?

"Energiinntak og energiforbruk blir dessverre ofte omtalt som om de var uavhengige faktorer. Det vil si at man kan forandre på én faktor uten at det skjer en endring i den andre. For eksempel sies det at å spise mindre energitett mat, vil kunne hjelpe med å holde vekten. Dette forutsetter at energiforbruket holdes konstant. I teorien kan energiforbruket holdes konstant, men ikke i praksis og ikke over tid.

(...)

Så til alle dere som står krokbøyd over stepmaskiner rundt i det ganske land og teller kalorier; dere har blitt lurt. Det har ingenting å si hvor mye du forbrenner. Det er ganske enkelt ikke sånn kroppen virker. "

Og før noen kommenterer det, nei det betyr ikke at du ikke skal trene eller at det det ikke er sunt å holde seg i aktivitet. Til en viss grad i alle fall. Det kan bli for mye av det gode, akkurat som at du kan få i deg for mye vann for eksempel.

Innlegg endret iht regelen om kopirett. Les artikkelen i sin helhet ved å klikke på lenken.

SportyShorty, mod

Endret av SportyShorty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolltausa

Du må gjerne lære meg mer om hva som kan være problemer med økt fettinntak på lavkarbo. Jeg er bare en menigmann uten medisinsk utdannelse, så nei jeg vet ikke om alle kroppens funksjoner, men jeg lærer litt etter litt. Det jeg har hørt sålangt er om galleproblemer siden det er galle som bryter ned fett. Hva annet er det?

Jeg har heller ikke medisinsk utdannelse, men jeg vet at fettmalabsorpsjon kan ha flere årsaker i tillegg til galleproblemer.

Et par eksempler kan være betennelse og/eller arrdannelse i nedre del av tynntarm, eller motilitetsforstyrrelser.

Jeg selv får fettdiaré på grunn av malabsorpsjon ved høyt fettinntak, det samme gjør mange andre jeg kjenner, selv om de ikke har påvist tarmsykdom.

Endret av Trolltausa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolltausa

Nå er det jo slik at så høyt fettinntak SAMMEN med høyt karboinntak ikke er bra. Reduserer du karboinntaket til UNDER 72kh er det ikke farlig å spise mye fett.

Du kan jo også spise opptil 150 kh og fortsatt leve lavkarbo. Da må du senke fettinntaket.

Dette vet jeg.

Som sagt har jeg prøvd flere typer lavkarbo-dietter, alt fra ketolyse, SCD og Fedon, men ingen av dem passet meg.

Og mer på det generelle planet, ikke direkte rettet til deg Anonym Bruker...

Jeg har sagt opptil flere ganger at jeg ikke er lavkarbo-motstander, jeg vet at enkelte fungerer godt med det.

Derimot passer ikke lavkarbo for alle, noen blir syke av et så høyt fett eller proteininntak, andre behøver en større mengde karbohydrater enn hva som er tillatt på lavkarbo-kost for å fungere optimalt.

Hvorfor er det da så viktig å fortelle meg hvor feil jeg tar når jeg sier at lavkarbo ikke passer for meg?

Endret av Trolltausa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen kilde til deg fra forskning.no:

Tynnere av å trene?

"Energiinntak og energiforbruk blir dessverre ofte omtalt som om de var uavhengige faktorer. Det vil si at man kan forandre på én faktor uten at det skjer en endring i den andre. For eksempel sies det at å spise mindre energitett mat, vil kunne hjelpe med å holde vekten. Dette forutsetter at energiforbruket holdes konstant. I teorien kan energiforbruket holdes konstant, men ikke i praksis og ikke over tid.

(...)

Så til alle dere som står krokbøyd over stepmaskiner rundt i det ganske land og teller kalorier; dere har blitt lurt. Det har ingenting å si hvor mye du forbrenner. Det er ganske enkelt ikke sånn kroppen virker. "

Og før noen kommenterer det, nei det betyr ikke at du ikke skal trene eller at det det ikke er sunt å holde seg i aktivitet. Til en viss grad i alle fall. Det kan bli for mye av det gode, akkurat som at du kan få i deg for mye vann for eksempel.

Innlegg endret iht regelen om kopirett. Les artikkelen i sin helhet ved å klikke på lenken.

SportyShorty, mod

Jo, det er slik kroppen fungerer. Hvorfor ellers kan folk spise hva de vil, så lenge de trener, men kutter de det ut så går man opp med samme mengde mat?

Ta meg, jeg spiser det jeg føler for i hverdagen, binger så det holder i helgene, og holder vekten. Så kommer julen, jeg tar det rolig. Jeg spiser mye god julemat, ikke at jeg overdriver, men jeg holder øye med kaloriene. Jeg overstiger og går opp i vekt, ikke mye, men likevel _opp_. Hvorfor? Jo, fordi jeg har kuttet ut treningen og tatt det rolig i julen, hadde aktivitetsnivået mitt vært som ellers så hadde jeg ikke gått opp noe.

Det er kun de siste 2 årene jeg har tatt det rolig i julen med treningen, de andre årene har jeg ikke gått opp, kun når jeg sluttet å trene, merkelig det der. Det er jo ikke rart at dere blir kalt en menighet som lett lar seg villede, når man tror at en kropp tåler all verden bare det er snakk om lavkarbo.

Verden vil bedras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette vet jeg.

Som sagt har jeg prøvd flere typer lavkarbo-dietter, alt fra ketolyse, SCD og Fedon, men ingen av dem passet meg.

Og mer på det generelle planet, ikke direkte rettet til deg Anonym Bruker...

Jeg har sagt opptil flere ganger at jeg ikke er lavkarbo-motstander, jeg vet at enkelte fungerer godt med det.

Derimot passer ikke lavkarbo for alle, noen blir syke av et så høyt fett eller proteininntak, andre behøver en større mengde karbohydrater enn hva som er tillatt på lavkarbo-kost for å fungere optimalt.

Hvorfor er det da så viktig å fortelle meg hvor feil jeg tar når jeg sier at lavkarbo ikke passer for meg?

Det er lavkarbofanatikere i et nøtteskall det. Jeg vet ikke hva som er verst, konservative kristne eller lavkarbofanatikere.

Det at ting fungerer for dem, betyr ikke at ting fungerer like bra for oss, eller for å si det sånn, at vi har bruk for det.

Karbo er ikke satan i forkledning, og det er ingen ting som tilsier at man kommer til å leve et kort liv og grø en grusom død hvis man lever med et norskt kosthold, med rene råvarer, og ja, KARBOHYDRATER.

Jeg vet at lavkarbo ikke betyr nullkarbo, men for gjennomsnitts ola nordmann og kari dunk så er ikke lavkarbo nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lavkarbofanatikere i et nøtteskall det. Jeg vet ikke hva som er verst, konservative kristne eller lavkarbofanatikere.

Det at ting fungerer for dem, betyr ikke at ting fungerer like bra for oss, eller for å si det sånn, at vi har bruk for det.

Karbo er ikke satan i forkledning, og det er ingen ting som tilsier at man kommer til å leve et kort liv og grø en grusom død hvis man lever med et norskt kosthold, med rene råvarer, og ja, KARBOHYDRATER.

Jeg vet at lavkarbo ikke betyr nullkarbo, men for gjennomsnitts ola nordmann og kari dunk så er ikke lavkarbo nødvendig.

Hvordan kan du påstå at lavkarbo er noe gjennomsnitts ola nordmann og kari ikke trenger når statistikk og nyhetsartikler den siste tiden viser at HALVPARTEN av nordmenn er overvektige ?

Birger Svihus: "Diabetes type 2 har blitt en folkesykdom i Norge. Diabetes type 2 kan ikke oppstå uten karbohydrater" Jeg tror faktisk Ola Nordmann og Kari hadde hatt veldig godt at ett lavkarbo-opphold bare ved en kort titt på siste tids helseoppdateringer i Norge !

Dere må snart innse at sukkerkostholdet deres med 300 gram karbohydrater per dag er lite ideelt for folk flest, før vi ikke bare nærmer oss amerikanske tilstander men vi faktisk er der! På 1960 tallet ble den amerikanske befolkningen anbefalt å kutte sitt inntak av mettet fett, dette ble fulgt (dokumentasjon: "Sugar the bitter truth") og naturligvis erstattet med karbohydratrik mat. Hvordan har utviklingen i USA vært siden 1960 tallet ? Vil du si at å gå over til et karbohydratrikt kosthold har vært vellykket for den amerikanske befolkningens helse ??

På akkurat dette området er dere snarere du som er den konservativ kristne og vi som støtter evolusjonen, fakta og forskning !

Endret av Furu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du påstå at lavkarbo er noe gjennomsnitts ola nordmann og kari ikke trenger når statistikk og nyhetsartikler den siste tiden viser at HALVPARTEN av nordmenn er overvektige ?

Birger Svihus: "Diabetes type 2 har blitt en folkesykdom i Norge. Diabetes type 2 kan ikke oppstå uten karbohydrater" Jeg tror faktisk Ola Nordmann og Kari hadde hatt veldig godt at ett lavkarbo-opphold bare ved en kort titt på siste tids helseoppdateringer i Norge !

Dere må snart innse at sukkerkostholdet deres med 300 gram karbohydrater per dag er lite ideelt for folk flest, før vi ikke bare nærmer oss amerikanske tilstander men vi faktisk er der! På 1960 tallet ble den amerikanske befolkningen anbefalt å kutte sitt inntak av mettet fett, dette ble fulgt (dokumentasjon: "Sugar the bitter truth") og naturligvis erstattet med karbohydratrik mat. Hvordan har utviklingen i USA vært siden 1960 tallet ? Vil du si at å gå over til et karbohydratrikt kosthold har vært vellykket for den amerikanske befolkningens helse ??

På akkurat dette området er dere snarere du som er den konservativ kristne og vi som støtter evolusjonen, fakta og forskning !

Når ble halvparten av voksene det samme som halvparten av Norges befolkning? Hvorfor skal vi innse det, når det ikke nødvendgvis er det som er årsaken? Du bruker USA som eksemepel. Det er ikke rart at det er blitt mye fedme der, når alt går på høykaloririk fastfood, lite mosjon, mye tv, data ol. Vi har lignende tilstander her og, men ikke fullt så ille. Du får godta ting som det er, istedenfor å skylde på karbohydratene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolltausa

Det er lavkarbofanatikere i et nøtteskall det.

Det kan kanskje virke slik, men i virkeligheten opplever jeg at folk (uavhengig av kostholdsfilosofi) viser hverandre mer respekt, og er mindre skråsikre på andres vegne, enn det som kommer fram her inne.

Når jeg diskuterer kosthold med andre utenfor nettet, er de aller fleste enige om at alle må finne det kostholdet som passer dem, og deres kropp, best. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke skal mer til for sjokkere deg, syns jeg faktisk litt synd på deg!

*Forbereder en saftig, smakfull biff, med ein ultra-feit saus som jeg skal nyyte mens kg renner av i turbofart* :danse::Hehe:

Smakte den giftige loffskiva med nugatti du spiste til frokost i dag godt? Vet du ikke at den gjør deg syk? Har vel i grunnen aldri vært feil å bruke ens egne små grå i stedet for å følge inkompetente, såkalte "kostholdseksperter" som sitter på tv og driter seg loddrett ut "hvis en blir feit av dette kostholdet som vi nå anbefaler, så har vi jo alltids fedmekirurgi" Snakk om imponerende IQ, som jeg så absolutt stoler på når det gjelder min egen helse :pls:

Akkurat slik som dette er de fleste der inne, jeg fikk fnatt etter en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble halvparten av voksene det samme som halvparten av Norges befolkning?

OK, så så lenge det bare er halvparten av den voksne befolkningen, så er det ikke bekymringsfullt? Snakk om å kverulere i mangel av bedre argumenter.

Folk blir feitere og feitere, de sitter stille på jobben hele dagen og har ikke tiltak til å trene de timene de har fri. For folk som ikke har en fysisk aktiv jobb, er lavkarbo faktisk den beste løsningen. Ikke dermed sagt at det er den eneste løsningen, men den enkleste og dermed beste. Folk vet jo allerede at de bør trene mer, men de gjør det bare ikke. Da må man faktisk komme opp med andre råd, ellers kommer fedmeepedimien bare til å gå en vei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror at det å sitte på rumpa og kun spise lavkarbo er noe så tar du feil. Det er det som er galt med lavkarbo, at det er bare å sitte på rumpa og spise lavkarbo, så går alt bra. Folk trenger å røre på seg, PUNKTUM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du tror at det å sitte på rumpa og kun spise lavkarbo er noe så tar du feil. Det er det som er galt med lavkarbo, at det er bare å sitte på rumpa og spise lavkarbo, så går alt bra. Folk trenger å røre på seg, PUNKTUM!

Hvorfor er det feil å sitte på rumpa og spise lavkarbo om det gjør deg normalvektig, du blir frisk fra diabetes og mange andre plager som tarmsykdommer osv.

Det at DU gidd å trene 2-3 ganger i uka eller hvor mange du gidder betyr jo ikke at jeg gidder det. Om jeg kan sitte på rævva hele dagen, spise meg god og mett uten å tenke på vekt, diabetes og verre ting så er vel det bare vel og bra?

Det er jo ingen lov som sier at man skal trene. Det må være opp til hver enkelt. Og hvis man da faktisk finner en løsning som gjør at man slipper alle plagene som overvektig så er jo det bare bra.

Virker som du ikke liker at folk er late og slanke.

Ja, det finnes feite folk som spiser junk hver dag og ikke rører på seg. Det finnes tynne folk som spiser bare junk og ikke rører på seg. Det finne folk som er feite og trener rævva av seg og spiser sunt. Og det finnes tynne folk som trener rævva av seg og spiser sunt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble halvparten av voksene det samme som halvparten av Norges befolkning? Hvorfor skal vi innse det, når det ikke nødvendgvis er det som er årsaken? Du bruker USA som eksemepel. Det er ikke rart at det er blitt mye fedme der, når alt går på høykaloririk fastfood, lite mosjon, mye tv, data ol. Vi har lignende tilstander her og, men ikke fullt så ille. Du får godta ting som det er, istedenfor å skylde på karbohydratene.

Halvparten av voksne er et veldig høyt tall, eller er dette noe du benekter ?

Når vi tross alt har økt og økt karbohydratinnholdet i kosten i den perioden siden 1960, og amerikanerne har gjort det samme - og vi ser at fedmeproblemet har økt i takt med økning i karbohydrat i kostholdet - hvorfor ikke engang vurdere om karbohydratinnholdet kan være en medvirkende årsak ?

Hadde det vært så enkelt at det bare hadde vært å ta trappen istedet for heisen, spise 5 om dagen, gå av bussen en holdeplass før (og alle rådene som alle overvektige har blitt banket i huet med 1 million ganger) så HADDE IKKE halvparten av Norges voksne befolkning vært overvektig !

Lavkalori-diett virker bare for 3% av de som prøver over tid, hvorfor ikke gå tilbake til det som fungerte så utmerket godt før fetthysteriet kom ? Det fungerer jo for så og si alle lavkarboere, er det rart vi da ønsker å spre budskapet vårt ? :)

Nå har vi faktisk gjort ett ærlig forsøk på å prøve lavkalori-diett/Teorier i vesten en del tiår, det har bare ført til mer overvekt, mer sykdom mer hjerte/kar sykdommer (selv om vi har kuttet i mettet fett!). Om man feiler og feiler tiår etter tiår, er det ikke på tide å prøve noe "nytt" ? (Selv om første bok om lavkarbo ble skrevet for mer enn 150 år siden, så kanskje snarere tilbake til noe vi vet fungerer?)

Anbefaler forøvrig foredraget "Sugar the bitter truth" som jeg mener også ligger ute på youtube. Mannen som holder foredraget benekter selv at han er en "lavkarboer" så han vil du nok like !

Endret av Furu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herre min hatt. Folk er feite fordi de SPISER FOR MYE. Folk har råd til all den maten de vil, og det er mye som frister. Og når aktivitetsnivået da er på bånn..... Ikke rart vi får et fedmeproblem! Men det er ikke karbohydratene sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Furu er hjernevasket, så det er ikke lett for henne å innse kalde harde fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror at det å sitte på rumpa og kun spise lavkarbo er noe så tar du feil. Det er det som er galt med lavkarbo, at det er bare å sitte på rumpa og spise lavkarbo, så går alt bra. Folk trenger å røre på seg, PUNKTUM!

Klart det er bedre å sitte på rumpa og være slank enn å sitte på rumpa og være feit. I tillegg er terskelen for å komme seg ut og trene lavere når man er slank, for man blir ikke like fort sliten, hverken under selve treningen eller i hverdagen generelt.

Jeg tror holdningen din er mye av problemet vi har i Norge i dag: Det skal ikke være enkelt, og det er alt eller ingenting. Ekspertene har ropt om at vi må trene mer i, tja, 20 år? 30? Kan ikke si at det har hatt store effekten på befolkningens vektutvikling.

Dette betyr ikke at jeg er "mot" trening, eller ikke gidder å trene selv. Jeg er derimot realistisk i forhold til den situasjonen som har oppstått i samfunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror holdningen din er mye av problemet vi har i Norge i dag: Det skal ikke være enkelt, og det er alt eller ingenting. Ekspertene har ropt om at vi må trene mer i, tja, 20 år? 30? Kan ikke si at det har hatt store effekten på befolkningens vektutvikling.

Selvfølgelig har det ingen effekt når treningen ikke er proposjonal med det økte inntaket :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har det ingen effekt når treningen ikke er proposjonal med det økte inntaket :filer:

Det spiller vel ingen rolle hva som er grunnen, når konsekvensen er at rådene ikke er tilstrekkelige til å holde gjennomsnittsvekta i befolkningen på stedet hvil en gang, langt mindre få den ned. Det man da må gjøre er å se på om det finnes andre og bedre metoder å informere om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...