Gå til innhold

Hva ER det med folka på Lavkarbo.no?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Supera: du er klar over at grønnsaker er karbohydrater ikke sant? som blir til glukose i kroppen?

Det heter lavkarbo, ikke nullkarbo.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det heter lavkarbo, ikke nullkarbo.....

Joda, men hun omtaler jo karbohydrater som roten til alt vondt. Kroppen klarer for øvrig ikke å skille mellom knekkebrød og grønnsaker... Helt greit å kutte ned på karbohydratene, men jeg ser ikke noe poeng i å utelukke en masse sunne komplekse karbohydrater, bare fordi det ikke faller inn under kategorien grønnsaker. For kroppen blir det hipp som happ hva gluksose angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hun omtaler jo karbohydrater som roten til alt vondt. Kroppen klarer for øvrig ikke å skille mellom knekkebrød og grønnsaker... Helt greit å kutte ned på karbohydratene, men jeg ser ikke noe poeng i å utelukke en masse sunne komplekse karbohydrater, bare fordi det ikke faller inn under kategorien grønnsaker. For kroppen blir det hipp som happ hva gluksose angår.

Men mengden glukose har jo alt å si, det er mengden det er snakk om. Lite glukose = liten blodsukkerstigning, mye glukose = mye høyere blodsukkerstigning.

Lett som en plett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen må jo se forskjell på ulike typer karbohydrater, for vi snakker jo om raske og trege karbohydrater? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mengden glukose har jo alt å si, det er mengden det er snakk om. Lite glukose = liten blodsukkerstigning, mye glukose = mye høyere blodsukkerstigning.

Lett som en plett.

Det er jo nettopp det jeg mener. Med mengdekontroll så har det ikke noe å si om karbohydratene kommer fra grønnsaker eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen må jo se forskjell på ulike typer karbohydrater, for vi snakker jo om raske og trege karbohydrater? :klo:

Nei, den gjør ikke det. Men "raske karbohydrater" er som oftes ensbetydende med lite næring og mye usunt fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo nettopp det jeg mener. Med mengdekontroll så har det ikke noe å si om karbohydratene kommer fra grønnsaker eller noe annet.

Jo, fordi karbohydrater fra bær, grønnsaker og nøtter inneholder mye mer næring enn i fra f.eks brød i form av mye mer vitaminer og mineraler.

Det er ikke bare snakk om å kutte ned på karbohydrater, det er og snakk om å spise mat som er ren og mest mulig næringsrik for god helse. Man skal spise sunt og variert også på lavkarbo og jeg for eksempel lager all mat fra bunnen av.

Sammensetningen i måltidene er og viktig, riktig mengde proteiner, grønt og fett. Etter 6 år så går dette så automatisk at jeg ikke tenker noe mer på det enn det de som spiser høykarbokosthold.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, fordi karbohydrater fra bær, grønnsaker og nøtter inneholder mye mer næring enn i fra f.eks brød i form av mye mer vitaminer og mineraler.

Det er ikke bare snakk om å kutte ned på karbohydrater, det er og snakk om å spise mat som er ren og mest mulig næringsrik for god helse. Man skal spise sunt og variert også på lavkarbo og jeg for eksempel lager all mat fra bunnen av.

Sammensetningen i måltidene er og viktig, riktig mengde proteiner, grønt og fett. Etter 6 år så går dette så automatisk at jeg ikke tenker noe mer på det enn det de som spiser høykarbokosthold.

Joda jeg er enig i dette. Jeg snakker kun ut fra karbohydrat/glukose-perspektivet. Slikt kosthold du beskriver ville jeg ikke nødvendigvis kalt lavkarbo - selv om det er det - fordi prinsippet er mest mulig ren mat, ikke nødvendigvis minst mulig karbohydrater i og for seg. Syns det da blir litt misvisende å snakke om lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt avsporing, men kvinnerkvinner: kunne du fortalt hva du spiser til de ulike måltidene? Er ny på lavkarbo, og er ikke så kreativ :) Blir mye egg, skinke, skyr og nøtter til frokost og lunsj, og kjøtt/fisk/fugl med grønnsaker til middag. Men får egentlig i meg for lite karbohydrater (maks 20 g daglig), så vil gjerne inkludere grønnsaker til frokost og lunsj også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt avsporing, men kvinnerkvinner: kunne du fortalt hva du spiser til de ulike måltidene? Er ny på lavkarbo, og er ikke så kreativ :) Blir mye egg, skinke, skyr og nøtter til frokost og lunsj, og kjøtt/fisk/fugl med grønnsaker til middag. Men får egentlig i meg for lite karbohydrater (maks 20 g daglig), så vil gjerne inkludere grønnsaker til frokost og lunsj også :)

Frokost er gjerne et knekkebrød (hjemmelaget) med smør og mye ost på. Hiv på masse paprika og agurk. 1/2 avacado.

Eller middagsrester fra i går. Hjemmelaget gryterett med kjøtt, knuste tomater, løk, paprika og andre grønnsaker du vil ha oppi.

Lunsj kan være en stor salat med f.eks kyllingfilet, biffstrimler og gjerne olje over.

Eller en kotelett med blomkålmos, eller en enkel som kan være en skyr, noen nøtter og gulostskiver (for travle dager).

Jeg har gjort det til en vane å bruke grønnsaker til hvert eneste måltid og det er ren automatikk å ha paprika, løk, blomkål, brokkoli, squash, kål, salat, tomat, agurk og enda mer i kjøleskapet. Deles opp og has i en boks for et par dager i gangen slik at man slipper å skjære grønnsaker hver eneste gang man skal ha mat.

Det finnes utrolig mange gode oppskrifter på f.eks

http://spislavkarbo.blogg.no/

http://mjuuugly.blogg.no/

http://lenabeatrice.net/

og på lavkarbo.no.

Jeg printer ut og har laget egen oppskriftsbok. Ellers så prøver jeg meg frem og putter i litt av ditt og datt og ser om det blir bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolltausa

Du sier at mye karbohydrater ikke er den store stygge ulven. Men det er fascinerende at mennesker kan spise seg symptomfrie med LCHF fra mange sykdommer og lidelser som legestanden påstår at man i bestefall bare kan lindre og da med (sterke) medisiner. Og fascinerende at folkegruppe som lever LCHF ikke har våre ”epidemier” (overvekt, hjertesykdom, diabetes, ADD og så videre).

Bare et kort spørsmål, du er klar over at lavkarbo-kosthold (eller rettere sagt høyprotein eller høyfett) kan utløse sykdommer også, ikke bare gi symptomfrihet?

En annen bruker har nevnt det i en annen tråd, og jeg mener det er viktig å ta med i denne sammenhengen.

Høyt proteininntak fører til økt belastning på nyrene, og det er ikke alles nyrer som tåler denne økte belastningen.

Høyt fettinntak fører til økt belastning på galleblære og lever, og det er ikke alles galleblærer og lever som tåler denne økte belastningen.

Jeg har filosofien: "rett kosthold til rett kropp", og er således ikke i mot lavkarbo-kosthold eller høykarbo-kosthold, men slik misjonering og fanatisme som kommer til syne i denne tråden skremmer meg!

Endret av Trolltausa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det derfor mennesker som spiser balansert og trener fint klarer å holde seg normalvektige og friske på "høykarbokost"? Anekdoter biter ikke på meg.

En av 2 nordmenn er overvektige, så det stemmer ikke at høykarbo funker for alle. Faktisk funker det dårlig for vell halvparten av oss.

Det er selfølgelig mulig å holde vekta ved å forbrenne karbohydratene, men det finnes eksempler på de det ikke fungerer for også. Meg selv for eksempel. Jeg har klart å legge på meg på vektklubb.no sitt opplegg.

Lavkalori tar ikke hensyn til insulinresistens og forhøyet blodsukker, det er en tragedie syns jeg. Uten karbohydrater kan man heller ikke få diabetes type 2, hvorfor fokuseres det ikke da mer på karbohydratene når vi vet at diabetes type 2 har blitt ett stort problem for folk i Norge?

Endret av Furu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av 2 nordmenn er overvektige, så det stemmer ikke at høykarbo funker for alle. Faktisk funker det dårlig for vell halvparten av oss.

Det er selfølgelig mulig å holde vekta ved å forbrenne karbohydratene, men det finnes eksempler på de det ikke fungerer for også. Meg selv for eksempel. Jeg har klart å legge på meg på vektklubb.no sitt opplegg.

Lavkalori tar ikke hensyn til insulinresistens og forhøyet blodsukker, det er en tragedie syns jeg. Uten karbohydrater kan man heller ikke få diabetes type 2, hvorfor fokuseres det ikke da mer på karbohydratene når vi vet at diabetes type 2 har blitt ett stort problem for folk i Norge?

Hvorfor du har blitt insulinresistent in the first place lurer nå jeg på.....

Problemet er ikke karbohydrater, men SØPPELMAT.

Endret av Niema
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er primært bare karbohydrater som er problemet. Problemet er at folk ikke beveger seg slik de gjorde før. For bare 30 år siden var det ikke vanlig at familer hadde 2 biler, barna gikk til skolen. Dataspill/tv spille fantes ikke. Unger lekte ute. Folk gikk til butikken og handla, menn drev med tyngre kroppsarbeid osv... Vi tåler karbobydrater når vi beveger oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Supera: du er klar over at grønnsaker er karbohydrater ikke sant? som blir til glukose i kroppen?

Er de? Bare karbohydrater? Jøss. Det vil si at f.eks at hundre gram brokkoli egentlig veier 3,2 gram, da. Ettersom det er antall effektive karbohydrater i akkurat den grønnsaken. Eller at hundre gram sellerirot egentlig veier 2,8 gram eller ... Ja, du skjønner tegninga. Det er karbohydrater i alle grønnsaker som er en del av et karbohydratredusert kosthold. Det er bare ikke særlig mye!

Og så må du huske på at du har tre hovedgrupperinger av karbohydrater, enn om de til slutt blir til glukose. Du har monosakkarider, disakkarider og polysakkarider, den første er helt enkel (uten bindinger) og går rett i blodet, disakkarider består av to sukkermolekyler og må spaltes en gang, og polysakkarider består av tre eller flere, og må spaltes desto mer. Jo mer komplekse karbohydrtene er, dess mer må de spaltes, og desto mindre innvirkning har de på blodsukkeret.

Endret av Photobscura
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor du har blitt insulinresistent in the first place lurer nå jeg på.....

Problemet er ikke karbohydrater, men SØPPELMAT.

Om du tar frem ett hefte for næringstabellen tror jeg du vil se at det du kategoriserer som søppelmat stort sett alltid inneholder veldig mye karbohydrater per 100 gram.

F.eks grønnsaker og salater som mange tenker på som karbohydratrikt, inneholder stort sett veldig lite karbohydrater. F.eks Avokado som jeg spiser mye av inneholder 0.5 gram per 100 gram! Slå opp Agurk, issalat, osv osv osv.

Jeg syns selv at lavkarbo virker veldig, veldig logisk bare utifra en titt på næringstabellen og hva mat faktisk inneholder.

Men det er andre her, som Photobscura, som kan forklare deg bedre hvorfor lavkarbo fungerer rent vitenskapelig.

Hva legger du i "dårlig fett"?

Endret av Furu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supera: du er klar over at grønnsaker er karbohydrater ikke sant? som blir til glukose i kroppen?

Joda, men hun omtaler jo karbohydrater som roten til alt vondt. Kroppen klarer for øvrig ikke å skille mellom knekkebrød og grønnsaker... Helt greit å kutte ned på karbohydratene, men jeg ser ikke noe poeng i å utelukke en masse sunne komplekse karbohydrater, bare fordi det ikke faller inn under kategorien grønnsaker. For kroppen blir det hipp som happ hva gluksose angår.

Ja, men hvor har jeg sagt at litt karbohydrater ikke er OK? Hvis man holder seg til grønnsaker som vokser over jorda og ikke korn, så skal man spise ganske mye grønnsaker før det blir mye karbohydrater. Man kan pøse på med grønnsaker til frokost, lunsj og middag og likevel holde seg til f.eks. 15-20g karbohydrater til dagen. Det er noe helt annet enn de ca 300 grammene som staten anbefaler. Jeg snakker om at vi får i oss for mye karbohydrater, ikke at man ikke skal spise karbohydrater i det hele tatt.

Det finnes ingen sunne karbohydrater. De "sunne, komplekse" karbohydratene dine er f.eks. stivelse som lett blir brutt ned til glukose i kroppen. Faktisk ca like lett som vanlig sukker. Så resultatet blir en plutselig blodsukkerstigning. Stivelsen i en kokt potet påvirker blodsukkeret ørlitegrann raskere enn rørsukker til og med!

Det er jo nettopp det jeg mener. Med mengdekontroll så har det ikke noe å si om karbohydratene kommer fra grønnsaker eller noe annet.

Begge deler blir til glukose. Men omdanningen skjer i forskjellig tempo. Trege skjer sakte og over lengre tid. Raske skjer fort. Men gram for gram, alle effektive karbohyrater blir til glukose.

Joda jeg er enig i dette. Jeg snakker kun ut fra karbohydrat/glukose-perspektivet. Slikt kosthold du beskriver ville jeg ikke nødvendigvis kalt lavkarbo - selv om det er det - fordi prinsippet er mest mulig ren mat, ikke nødvendigvis minst mulig karbohydrater i og for seg. Syns det da blir litt misvisende å snakke om lavkarbo.

Jøss, kun nullkarbo er lavkarbo? Da bør du be de som spiser lavfett spise nullfett. Og lavkalori kan ikke spise i det hele tatt. Lavkarbo betyr ikke nullkarbo, selv om det kan bety det. Det er mange retninger innenfor lavkarbo. LCHF er den vanligste:

Du kan spise!

Egg i alle former, kokte, stekte, eggerøre, omelett. Så mange du vil – hver dag.

Fisk og skalldyr, all slags fisk. Gjerne fet fisk som makrell og sild er suverene valg. Ikke

paner fisken. OBS! Oppdrettslaks har mer omega 6 enn omega 3, og bør unngås.

Kjøtt, lam, vilt, svin, storfe, bacon, kjøttdeig, medister. Ikke skjær bort det viktige fettet.

Fulg, kylling, kalkun, and, vilt, grillet, stekt i panne, gryte og stekovn. Behold skinnet.

Innmat, lever, nyrer, osv. Sauser, dressinger, majones, olivenolje, kokosolje (cocosa).

Ikke fettfritt eller fettredusert. Bernaisesaus, Hollandaise, les på forpakningen eller lag selv.

Det er lett å lage saus!

Spis når du er sulten, og spis deg mett!

Sjekk varedeklarasjoner!

Slutt å bry deg om kalorier. Det er antall karbohydrater du må sjekke! Under 5 % er ok.

Finnes det ingen varedeklarasjon – unngå produktet.

Du kan også spise!

Grønnsaker, som vokser over jorda. Kål av alle slag, blomkål, hvitkål, grønnkål, rødkål, asparges, brokkoli, squash, aubergine, oliven, spinat, sopp, agurk, alle slags grønne salater.

Avokado og kokosfett er godt og tillatt.

Med litt mer karbohydrater: Løk, paprika, tomat.

Meieriprodukter, ekte meierismør og setersmør, all slags ost, Philadelphia, Feta, Mozzarella, Cottage Cheese. Ikke geitost og ikke magre oster. Fløte, Creme fraiche, Hmelk, fløte, sukkerfri yoghurt (naturell). Velg alltid de feteste typene.

Om du har vanskeligheter med å gå ned i vekt, kan du begrense meieriprodukter i kosten. Begynn med å ta bort de magreste variantene.

Unn deg til fest!

Når og om det er fest bestemmer du selv, men vektnedgangen kan kanskje stoppe opp.

Mørk sjokolade: Minst 70 % kakaoinnhold

Alkohol: Tørr vin rød/hvit, whisky, cognac, drinker med sukkerfritt blandevann.

Nøtter: Valnøtter, paranøtter, mandel, macademia

Snacks: Bacongull, baconcrisp (knust fungerer også fint som panering).

Unngå!

I disse produktene er det mye karbohydrater, så kutt ned etter dine forutsetninger og

ønskemål. Ønsker du å bedre din helse bør du være forsiktig med disse varene. Hvis du i

tillegg ønsker å gå ned i vekt, må du unngå det meste. Sukker, strøsukker, sukkerbiter, honning,

sirup, syltetøy, godterier, sukkerholdig brus, kaker og kjeks. Ikke glem alt sukkeret som er

”gjemt” og som finnes overalt. Sjekk innholdsfortegnelser! Poteter, rotgrønnsaker, pasta, brød og frokostblandinger; er også sukker, bare i en annen form, også grove og fullkorns varianter.

Potetgull og pommes frites. Ris, mais, cousco us, bulgur; er også sukker.

Margarin! Kunstig fett som er et kjemisk produkt, og inneholder transfett. Bruk ekte meierismør i stedet.

Pølser og blandings produkter som inneholder stivelse, potetmel og sukker. Les innholdsfortegnelser – det finnes gode produkter på markedet. Omega 6 rike mato ljer som maisolje, jordnøttolje, soyaolje og solsikkeolje.

Øl, er som flytende brød!

Frukt, inneholder bare sukker og vann. Tørket frukt er derfor konsentrert sukker. Bær er bedre – bringebær har minst karbohydrater.

Bare et kort spørsmål, du er klar over at lavkarbo-kosthold (eller rettere sagt høyprotein eller høyfett) kan utløse sykdommer også, ikke bare gi symptomfrihet?

En annen bruker har nevnt det i en annen tråd, og jeg mener det er viktig å ta med i denne sammenhengen.

Høyt proteininntak fører til økt belastning på nyrene, og det er ikke alles nyrer som tåler denne økte belastningen.

Høyt fettinntak fører til økt belastning på galleblære og lever, og det er ikke alles galleblærer og lever som tåler denne økte belastningen.

Jeg har filosofien: "rett kosthold til rett kropp", og er således ikke i mot lavkarbo-kosthold eller høykarbo-kosthold, men slik misjonering og fanatisme som kommer til syne i denne tråden skremmer meg!

Høyprotein? Normalprotein! Hvorfor tror alle at LCHF også er høyprotein? Grunnen til at høyt fettinntak gir noen problemer, er at de har hatt for lite fett tidligere i livet så det ikke har blitt skilt ut nok galle til å holde systemet gallestensfritt. Det blir ikke propp i et rør som stadig blir skyllet godt ut. Men i et rør som står nesten uten å bli brukt, kan det fort samle seg litt. ;) Men jeg vet om folk som spiser LCHF med gallesten. Det er visst ikke noe problem det.

Er det derfor mennesker som spiser balansert og trener fint klarer å holde seg normalvektige og friske på "høykarbokost"? Anekdoter biter ikke på meg.

Har du ikke fått med deg at Norge ligger på diabetestoppen? Uten karbohydrater, ingen diabetes. Og diabetes er knyttet til overvekt (duh). Det sier vel en god del om at kostholdet vårt er feil? Og det at noen mennesker klarer å spise "balansert" og trene uten å ha vektproblemer er også en anekdote. Noen mennesker røyker hele livet uten å bli syke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolltausa

Høyprotein? Normalprotein! Hvorfor tror alle at LCHF også er høyprotein? Grunnen til at høyt fettinntak gir noen problemer, er at de har hatt for lite fett tidligere i livet så det ikke har blitt skilt ut nok galle til å holde systemet gallestensfritt. Det blir ikke propp i et rør som stadig blir skyllet godt ut. Men i et rør som står nesten uten å bli brukt, kan det fort samle seg litt. ;) Men jeg vet om folk som spiser LCHF med gallesten. Det er visst ikke noe problem det.

Hvor har jeg nevnt LCHF?

Jeg konstaterte fakta, at når du reduserer inntak fra en energikilde, må energien nødvendigvis komme fra en annen energikilde...

Vi har tre kilder til energi, karbohydrater, fett og protein.

Når noen reduserer inntaket av karbohydratene, må inntaket av fett og/eller protein økes.

Noen velger å øke både protein og fettinntak, andre velger å kun øke fettinntaket, det kommer an på hvilken lavkarbofilosofi en følger.

Men faktum er at inntaket av en av disse må økes, og man må enten ha et høyt proteininntak, eller et høyt fettinntak for å gå på lavkarbo.

Og når du sier at for lavt fettinntak tidligere i livet er årsaken til problemer ved økt fettinntak ved lavkarbokost, så forteller du meg samtidig at du ikke vet hva du snakker om!

Jeg brukte galleproblemer som et eksempel på problemer som kan oppstå ved økt fettinntak, men det finnes andre problemer også.

Jeg har Mb Crohns, og har prøvd lavkarbo, "specific carb-diett", og mange andre dietter som visstnok skulle være universalkurer som skulle gi meg en bedre hverdag. (I følge enkelte innlegg i denne tråden, kurerer jo lavkarbo alt!)

Jeg kan si det veldig enkelt, lavkarbo fungerer IKKE for meg og min mage.

Men jeg vet at det fungerer for andre, og er ingen motstander av lavkarbokosthold, alt jeg ønsker at det ikke blir framstilt som en mirakelkur som passer for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...