Gå til innhold

hvilken hund bør vi velge?


lystige

Anbefalte innlegg

Ser at andre har foreslått Wheaten terrier, så da slenger jeg på et tips om dens sorte fetter Kerry Blue terrier

De har mange likheter både utseendemessig og i temperament. Tidligere var Kerry blue kjent for å kunne være litt aggressiv, men de individene jeg har truffet har bare vært snille og vennlige, og oppdrettere har jobbet med å avle ut denne egenskapen. Kerry er riktigok ikke like kjent og vanlig som wheaten, og det fødes få kull i året så det kan være vanskelig å få tak i valp.

Pelsen røyter ikke, lukter ikke, men må børstes jevnlig samt klippes (og bades). Til gjengjeld er den verdens mykeste fleeceteppe når den er nybadet og fluffy :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med en av spaniel'ene da? :) Det er kjempesnille allround hunder som passer til de fleste. De kan gå lange turer, men takler en dag eller to i sofakroken også. Også er det jo alt ettersom hva man gjør det til selv, er den vant til å få mye tur vil den også kreve mer tur.

Her kan du lese om de forskjellige spaniel-rasene (ikke alle du får info om, men du ser iallfall navnene på rasene): http://no.wikipedia.org/wiki/Spaniel

Eller kanskje en westie (west highland white terrier)? Snille og fine hunder! Men disse må vel nappes om jeg ikke husker helt feil.

Animal Planet har en helt ok rasevelger som kan gi deg en pekepinn på hvilke raser som passer deg. Den ga iallfall et utfall som passet meg perfekt :)

http://animal.discovery.com/breedselector/dogselector.do

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIn kjære vil ha hund, men jeg er egentlig et kattemenneske! jeg elsker at de ikke lukter, ikke sikler og at man kan klappe dem uten å få fett på hendene...

nå har jeg gått med på å få hund og jeg begynner å glede meg nå.. hvordan skal vi finne en hund som vi begge blir fornøyd med?

Min kjære er mest opptatt av at hunden skal være en turvenn og gjerne ha et godt lynne, jeg derimot vil:

At hunden ikke røyter så mye.

At hunden ikke lukter så mye.

At vi kan ha hunden i stuen og på soverommet (har liten leilighet).

At den ikke er så stor (rottweiler er for stort for eksempel).

At den passer godt rundt små barn..

Hjelp.. hehe.. jeg ser jo at jeg krever mye..

forslag til hund? :sjenert:

Whippet!

De er ca 50 cm i høyde.. har kort silkemyk pels som sjelden eller aldri blir fettete. Ikke lukter de hund eller sikler. De krøller seg veldig godt i sofaen eller i sengen. Passer stort sett supert sammen med barn, sjelden noen er redd en whippet. ikke krever de så mye mental trening eller.. Enkle supre familiehunder.

http://www.whippetutvalget.no/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caitlin

Whippet!

De er ca 50 cm i høyde.. har kort silkemyk pels som sjelden eller aldri blir fettete. Ikke lukter de hund eller sikler. De krøller seg veldig godt i sofaen eller i sengen. Passer stort sett supert sammen med barn, sjelden noen er redd en whippet. ikke krever de så mye mental trening eller.. Enkle supre familiehunder.

http://www.whippetutvalget.no/

Skulle akkurat til å si det, herlige hunder som røyter minimalt, men trenger et litt varmt dekken på vinteren :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MIn kjære vil ha hund, men jeg er egentlig et kattemenneske! jeg elsker at de ikke lukter, ikke sikler og at man kan klappe dem uten å få fett på hendene...

nå har jeg gått med på å få hund og jeg begynner å glede meg nå.. hvordan skal vi finne en hund som vi begge blir fornøyd med?

Min kjære er mest opptatt av at hunden skal være en turvenn og gjerne ha et godt lynne, jeg derimot vil:

At hunden ikke røyter så mye.

At hunden ikke lukter så mye.

At vi kan ha hunden i stuen og på soverommet (har liten leilighet).

At den ikke er så stor (rottweiler er for stort for eksempel).

At den passer godt rundt små barn..

Hjelp.. hehe.. jeg ser jo at jeg krever mye..

forslag til hund? :sjenert:

Hvor mye tid har dere til å mosjonere/trimme hunden daglig? Dette er det dere først og fremst bør ta utgangspunkt i. Dersom dere ikke har allverdens tid til å trimme både kropp og sjel på huden, så er det ganske mange av hundene som er ramset opp i denne tråden dere ikke bør anskaffe dere.

Jeg anbefaler dere å sjekke ut rasevelgeren på canis.no. Den tar høyde for en del, og et er godt utgangspunkt. :)

Vi har bestemt oss for å anskaffe oss en DSG når tiden blir moden for hund (dvs når vi får tid til å ta oss av en hund), og for oss er den et fint kompromiss. Den er ikke for stor (samboeren vil ha en hund på den størrelsen), den er aktiv (for min del er det vesentlig at hunden faktisk kan være med å trimme) og den er kjent for å være ganske robust, til tross for størrelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shih Tzu er en kjempe fin rase,ligger valper til salgs på Finn.no nå.

:goodbye:

Impulskjøp er en dårlig idé. Bruk mye tid på å finne riktig rase, få oversikt over rasen og oppdrettere osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Impulskjøp er en dårlig idé. Bruk mye tid på å finne riktig rase, få oversikt over rasen og oppdrettere osv.

Enig,mente hun kunne inn og se jeg da vettø. :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig,mente hun kunne inn og se jeg da vettø. :popcorn:

Se på bildene for å se hvordan rasen ser ut? Jeg ville heller gjort et bildesøk på Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...