Gå til innhold

hvilken hund bør vi velge?


lystige

Anbefalte innlegg

Ikke alle hunder som er røytefrie og allergivennlige skal nappes/klippes. Jeg har en Bichon Havanais og den skal ikke klippes eller nappes, men jeg klipper den litt allikevel rundt øynene og sånt, men ja det er utrolig mye pelsstell. Disse bjeffer forsåvidt også lite. Kommer litt an på hvordan den er oppdratt. Mi bjeffer aldri og lager ikke lyd i det heletatt, men noen gjør det litt når det ankommer personer på eiendommen eller andre hunder går forbi. Så har du Malteser, Coton de Tulèar og Bichon Frisè som også er røytefrie, allergivennlige hunder som ikke skal klippes/nappes.

En annen hund som passer til kriteriene deres er Shih Tzuen. Den er en fantastisk familiehund, og blir en fantastisk voksen hund hvis den oppdras riktig. Så er de pene å se på også. Det er mye pelsstell, men de fleste som ikke har på utstilling klipper pelsen kortere. Den er også plass til i leilighet.

Egentlig er jeg litt for at hvis man ønsker hund så leser man på nett og i bøker om forskjellige raser og deretter fysisk MØTER en hund av den rasen. Ikke alt det som står på nett eller i bøker er riktig. Det er jo skrevet av noen, av en spesiell person, og den personen kan ha ei bedre erfaring eller verre enn andre. Skjekk ut canis etter hunder dere kunne tenkt dere og deretter oppsøk et oppdrett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Independent: når det er mannen i huset som er mest gira på hund ser jeg ikke for meg at det er de rasene han vil ha ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Independent: når det er mannen i huset som er mest gira på hund ser jeg ikke for meg at det er de rasene han vil ha ;)

Nei jeg skjønner jo det ;) Hehe. Men det er ikke så mange raser som er småe, røytevennlige å velge mellom heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Independent: når det er mannen i huset som er mest gira på hund ser jeg ikke for meg at det er de rasene han vil ha ;)

Ergo Dansk/Svensk Gårdshund. De ser ut som hunder og de er lettlærte og fine i gemyttet. Men de må ha en arbeidsoppgave. Dette er arbeidshunder.

Buhunden er også en knallfin rase. Den er undervurdert. Folk tror at alle hunder men krøllhale er bjeffehunder. Det er feil. Samme med Finsk Lapphund. Mykere enn en buhund i utseendet men ellers litt av samme typen (spisshund).

Men jeg vet om mange barske mannfolk, som har måtte ingå kompromiss og endt opp med "veskehunder" og fått de til å bli skikkelig bikkjer med arbeidslyst og hardførhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vet om mange barske mannfolk, som har måtte ingå kompromiss og endt opp med "veskehunder" og fått de til å bli skikkelig bikkjer med arbeidslyst og hardførhet.

Akkurat det der var nøyaktig saken som skjedde hos oss! Kjæresten ville ha hund, men syns vel kanskje ikke at Havanaisen var riktig rase for oss i begynnelsen. Han syns de var pene å se på, men var redd de var litt for "pyntete" for den bruken han hadde tenkt på som tur i skog og mark, ski og fjellturer. Etter hvert møtte vi en av denne typen og han så fort at han måtte spise ordene sine å innse at en liten hund betyr ikke at det er en ikke-bruks hund. Vi har nå en søt hund på 5kg som har personligheten til en hund på 10kg. Hun er oppdratt til å ikke bråke, hun leker godt med større hunder, hun er med på turer i fjellet, er med på ski, trener agility trening, hun gjeter på sauer og jakter på fugl og andre dyr (dyret er ikke redd henne, men gjeterinstinktene er det ingenting å si på). Kjæresten kunne ikke vært mer lykkelig over rasevalget. Men nå har vi oppdratt hunden på riktig måte, hadde vi ikke det, hadde hun mest sannsynlig ikke kunne gjort alt dette. :gjeiper:

Men hva med Wheaten terrieren? Den er en veldig bra hund. Vi hadde en for noen år tilbake. De er allergivennlig, vanlig størrelse altså middels, og er flotte familiehunder hvis oppdratt riktig. Litt lyd er det i dem fordi de har vaktinstrinkt, og det er ikke smart å ha ytterdøra åpen da de har jaktinstinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo Dansk/Svensk Gårdshund. De ser ut som hunder og de er lettlærte og fine i gemyttet. Men de må ha en arbeidsoppgave. Dette er arbeidshunder.

Buhunden er også en knallfin rase. Den er undervurdert. Folk tror at alle hunder men krøllhale er bjeffehunder. Det er feil. Samme med Finsk Lapphund. Mykere enn en buhund i utseendet men ellers litt av samme typen (spisshund).

Men jeg vet om mange barske mannfolk, som har måtte ingå kompromiss og endt opp med "veskehunder" og fått de til å bli skikkelig bikkjer med arbeidslyst og hardførhet.

Jepp, jeg var enig med deg angående DSG og finsk lapphund. Buhund er også en grei rase og relativt kjønnsnøytral.

Kompromiss som i "jentehund eller ingen hund"? Hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MIn kjære vil ha hund, men jeg er egentlig et kattemenneske! jeg elsker at de ikke lukter, ikke sikler og at man kan klappe dem uten å få fett på hendene...

nå har jeg gått med på å få hund og jeg begynner å glede meg nå.. hvordan skal vi finne en hund som vi begge blir fornøyd med?

Min kjære er mest opptatt av at hunden skal være en turvenn og gjerne ha et godt lynne, jeg derimot vil:

At hunden ikke røyter så mye.

At hunden ikke lukter så mye.

At vi kan ha hunden i stuen og på soverommet (har liten leilighet).

At den ikke er så stor (rottweiler er for stort for eksempel).

At den passer godt rundt små barn..

Hjelp.. hehe.. jeg ser jo at jeg krever mye..

forslag til hund? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoddel eller storpuddel.

Ingen røyting

Ingen sikling

Fine turkamerater

Storpuddel er flott, men krever ganske mye pelsstell. Aldri foreslå labradoodle, goldendoodle osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan dere gå for en ekte grøftemix, noen av de nydeligste hundene jeg har kjent var godtblandet. Sjæfer/collie/retriver-mixen til en kamerat var en fantastisk nydelig hund med et fantastisk lynne og jeg kjenner en helt nydelig kongepuddel/pitbull som ikke røyter og til tross for at hun gjerne hopper rette i elva liker hun ikke å trå på våt grus.

Jeg slår et slag for omplaseringshunder, du kommer garantert til å elske en bastard like mye some en fullblods rasehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint om man kan ta til seg omplasseringshunder, men man burde ikke oppmuntre til blandingsavl ved å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også få nevne Wheaten Terrier. Min familie har en, og hun er det nydeligste vesenet som finnes! Avslappet, rolig rundt både barn og ukjente, takler like godt å være hjemme alene i 6 timer, som en skikkelig skogtur. Hun er dog liten i str. i forhold til mange hunder av denne rasen, men tar uansett veldig liten plass i oppførsel. Helt røytfri, men siden vi vil ha henne langhåret krever hun en dusj og litt børstring ca en gang i uken.

En livsglad og kjærlig hun som er like vakker på både utsiden og innsiden :rødme:

Link til bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Null stress om den er eldre enn pitbull-forbudet :)

Siden Pitbull ble forbudt i 1991 tror jeg det er litt stress likevel, jeg. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Pitbull ble forbudt i 1991 tror jeg det er litt stress likevel, jeg. :P

Aha, jeg er ikke spesielt godt oppdatert på når pitbull-forbudet ble innført. Amstaffen ble forbudt i 2004 :rodme:

:laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MIn kjære vil ha hund, men jeg er egentlig et kattemenneske! jeg elsker at de ikke lukter, ikke sikler og at man kan klappe dem uten å få fett på hendene...

nå har jeg gått med på å få hund og jeg begynner å glede meg nå.. hvordan skal vi finne en hund som vi begge blir fornøyd med?

Min kjære er mest opptatt av at hunden skal være en turvenn og gjerne ha et godt lynne, jeg derimot vil:

At hunden ikke røyter så mye.

At hunden ikke lukter så mye.

At vi kan ha hunden i stuen og på soverommet (har liten leilighet).

At den ikke er så stor (rottweiler er for stort for eksempel).

At den passer godt rundt små barn..

Hjelp.. hehe.. jeg ser jo at jeg krever mye..

forslag til hund? :sjenert:

Kongepuddel !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, jeg er ikke spesielt godt oppdatert på når pitbull-forbudet ble innført. Amstaffen ble forbudt i 2004 :rodme:

:laugh:

Det kan selvfølgelig være jeg blander alle bullene, jeg greier ikke å holde styr på alle de forkjellige navnene. Blandingshunder has ofte bedre helse og de er like gode kjæledyr, det eneste problemet er at man ikke kan forutsee adferd og størrelse slik som man kan med renrasede hunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvfølgelig være jeg blander alle bullene, jeg greier ikke å holde styr på alle de forkjellige navnene. Blandingshunder has ofte bedre helse og de er like gode kjæledyr, det eneste problemet er at man ikke kan forutsee adferd og størrelse slik som man kan med renrasede hunder.

Man kan ikke forutse helse heller, og blandinger er ikke noe friskere enn renraset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...