Gå til innhold

hvilken hund bør vi velge?


lystige

Anbefalte innlegg

MIn kjære vil ha hund, men jeg er egentlig et kattemenneske! jeg elsker at de ikke lukter, ikke sikler og at man kan klappe dem uten å få fett på hendene...

nå har jeg gått med på å få hund og jeg begynner å glede meg nå.. hvordan skal vi finne en hund som vi begge blir fornøyd med?

Min kjære er mest opptatt av at hunden skal være en turvenn og gjerne ha et godt lynne, jeg derimot vil:

At hunden ikke røyter så mye.

At hunden ikke lukter så mye.

At vi kan ha hunden i stuen og på soverommet (har liten leilighet).

At den ikke er så stor (rottweiler er for stort for eksempel).

At den passer godt rundt små barn..

Hjelp.. hehe.. jeg ser jo at jeg krever mye..

forslag til hund? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tervuren passer dere IKKE!!!

Ser ikke mannen i huset det?

De røyter masse.

Elsker og gå på tur,da blir det lukt.

Trenger litt plass.

Passer godt rundt små barn, nei tror ikke det.

Om dere skal ha hund så bli enig i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katt1; hvor kommer Tervueren inn? :klø:

TS; jeg har ingen gode forslag til dere, men det finnes jo en del "rasevelgere" ute på nettet - kanskje de kan hjelpe til å luke ut en del raser?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv rase velgeren på canis.no! Den gir en peke pinn , så kan dere lese dere opp og spørre og grave om de aktuelle rasene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tervuren passer dere IKKE!!!

Ser ikke mannen i huset det?

De røyter masse.

Elsker og gå på tur,da blir det lukt.

Trenger litt plass.

Passer godt rundt små barn, nei tror ikke det.

Om dere skal ha hund så bli enig i alle fall.

Hva er en Tervur? da skal vi ikke ha det nei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Alle hunder røyter untatt de røytefrie, som må klippes/nappes.

Alle hunder lukter om de ikke blir vasket i ny og ne (noen raser lukter dog mer enn andre)

Om hunden tar stor plass eller liten, kommer ann på hunden og ikke størrelsen. En irsk ulvehund, kan gjerne ligge rolig på sin plass hele dagen, mens en liten hund kan fly i beina på deg hele dagen og ta stooor plass.

Om hunden passer med små barn kommer ann på deres trening av hunden og individet. Nervøse hunder finnes i alle former og fasonger og trenger ikke nødvendigvis ha noe med rasen å gjøre.

Men fine familiehunder, slik jeg anser det, er Dansk/Svensk Gårdshund, Finsk Lapphund, Bichon Friese, Bichon Havanais, Puddel, Mellom og Dverg Schnauzer mm. Dere må bare sette dere inn i de forskjellige rasene og lære dere mest mulig om de ønskelige rasene.

Dere burde også finne ut hva dere ønsker å bruke hunden til. Så kan dere utifra dette velge om dere skal ha gjeterhundblod, vokterblod eller jaktblod. Alle hunder trenger en arbeidsoppgave i sitt liv for å være mest mulig harmoniske. Har de også en arbeidsoppgave, så er de lettere å trene/lære opp til å være slik dere ønsker det.

Og så for pels. Korthårete røyter minst like mye som langhårete. Forskjellen er at korthårspels setter seg fast i alt og blir der, mens langhåra gjerne tar med mer sand ol inn i huset. Langhårspelsen samler seg gjerne i fine dotter på enkelte steder i huset istedet for korthårspels, som setter seg fast i alt.

Lykke til med valget:-) Dere er heldige. Hund i hus er herlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Hva med tibbetansk terrier? Denne raser har lang pels og krever en del pelsstell, men til gjengeld røyter den bare i noen få små dotter som er enkle å plukke opp. Rasen tåler å gå lange turer og er heller ikke veldig stor. bilder Jeg hadde tibbetansk terrier før, hun lærte mange forskjellige kunster, men det tok selvsagt litt mer tid å lære inn ting enn med schæferen jeg har nå. Om hunden går godt med barn kommer mye ann oppdragelse og om hunden blir vant med barn fra starten. Har ikke opplevd at min tibbe var aggresiv mot barn (hun trakk seg heller bort når de ble for pågående), men hun var heller ikke vant med barn fra starten.

Jeg anbefaler ikke denne rasen om dere skal ha den mye alene. Den er som terriere flest veldig knyttet til familien sin og trives ikke alene hjemme. Det resulterer fort i kloremerker på døren og naboer som klager over høy uling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katt1; hvor kommer Tervueren inn? :klø:

TS; jeg har ingen gode forslag til dere, men det finnes jo en del "rasevelgere" ute på nettet - kanskje de kan hjelpe til å luke ut en del raser?

Om din tervueren passer til canis sin rasevelger ja da er det bare og gå for den rase da ;)

Jeg ville IKKE vagt den rasen om jeg hadde sånne krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Om din tervueren passer til canis sin rasevelger ja da er det bare og gå for den rase da ;)

Jeg ville IKKE vagt den rasen om jeg hadde sånne krav.

TUR-VENN ikke tervueren :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om din tervueren passer til canis sin rasevelger ja da er det bare og gå for den rase da ;)

Jeg ville IKKE vagt den rasen om jeg hadde sånne krav.

Da har ikke sagt at de vil ha Tervueren? Turvenn står det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om din tervueren passer til canis sin rasevelger ja da er det bare og gå for den rase da ;)

Jeg ville IKKE vagt den rasen om jeg hadde sånne krav.

Jeg har ingen Tervueren?

Her har det nok skjedd en glipp, som flere påpeker; TS er ute etter en tur-venn. :fnise:

Endret av Zaphireh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om din tervueren passer til canis sin rasevelger ja da er det bare og gå for den rase da ;)

Jeg ville IKKE vagt den rasen om jeg hadde sånne krav.

Du burde lese litt mer grundig før du slenger deg på og svarer, TS skrev at mannen hennes ønsket en turVENN, ikke en Tervuer. Til TS så er dette kort fortalt en belgisk fårehund som kan minne om en beigs sjæfer-collie mix av utseende.

Dere burde se på animalplanet programmet Dogs101 og se på alle de gøyale rasene der, der fortaller de også om forventet levealder og krav til plass.

Førs og fremst burde dere sette dere inn i hva hunden er lagd for siden dette kan prege oppførselen deres, rottefangere kan grave opp hagen, jakthunder som mynder er synsorienterte jegere og kan finne på å jage det meste som løper, terriere er nesten alle arbeidshunder til tross for at enkelte ser søte ut på armen - de trenger noe å gjøre så de ikke kjeder seg.

Jeg synes raser som japanskspisshund eller tysk spitz er veldig fine, de er veldig like pomerianer som er veldig populær nå. Men la de for all del gå selv, ikke bær disse hundene rundt i veska slik som jeg ser enkelte gjør.

Ikke forhast dere, det er et familiemedlem dere skal skaffe, når dere har funnet riktig rase for dere må dere også finne en god oppdretter, det kan også være en tidskrevende oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg anbefale min rase! Bichon frisè! Den lukter ikke, røyter ikke, men pelsen må klippes. Dere kan kjøpe en maskin å holde den kort det er mange som gjør :)

Hvis dere er flink å mosjonere den fra starten av blir det en utmerket turhund. De går veldig bra med barn og er lettlært, leken og spretten. Liten av størrelse også.. 5-7 kilo tror jeg standarden er.

Hvis ikke er Bichon Havanais også verd å se på eller dvergschnauzer :)

Lykke til med valg av rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at raser som ikke røyter krever en hel del pelsstell, de må klippes eller nappes. Små hunder (som f.eks. japansk spisshund) er oftere bjeffete enn litt større hunder, men mye avhenger av eier.

Hvis dere vil ha en liten hund, så er jeg enig med hun som foreslo DSG. Finsk lapphund er også et godt forslag, hvis dere vil ha en større hund med lengre pels. Hva med "retriever-størrelse"?

Jeg ville holdt meg unna vokterraser og raser med mye jaktinstinkt. Det er ikke bare gøy med slike egenskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har god erfaring med dansk-svensk gårdshund. Fin størrelse, ca 7-10 kg. Legger igjen lite hår, spiser lite, lett å ha med seg i bil, på tur osv - og lettere å få folk til å passe en liten hund enn en stor hund. Jeg setter veldig pris på korthåret hund. På høsten, våren, når det er sølete, når det er slaps om vinteren osv osv så tar den ikke med seg masse møkk inn i leiligheten. Fort gjort å tørke av eller vaske. Min hund er veldig flink til å vaske seg selv, nesten som en katt .. :)

Dansk-svensk gårdshund er en fin familiehund med sitt gode gemytt. Min er med på skiturer og lange turer i fjellet og er overraskende robust i forhold til størrelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mynona83

Hva med en retriever av et slag? Golden retriever, labrador?

Det er jo litt str på de, men de er rolige, lette å trene, godt lynne, familiehunder, kjempegode turvenner, og de er f.eks sterke nok til å fungere som trekkhunder på skitur.

Røyting kan minimeres på de fleste raser, så lenge man har godt pelsstell, få fett på hendene og lukt kan man minimere ved å vaske de jevnlig (men ikke for ofte).

Små hunder er ofte mye mer støyende enn store hunder, så en liten hun kan fort bli en "gneldre-hund".

Jeg synes forsåvidt at katter lukter veldig, men det er sikkert fordi jeg aldri har eid katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det er lenge siden jeg hadde selskap av en hund (er nok et kattemenneske), men den lille fyren jeg vokste opp sammen med gir kun gleder å tenke tilbake på (vi delte 20 år av livet. Ja han ble så gammel. Dyrlegen som måtte gi ham den siste sprøyte ville se fødelsattesten hans for å tro det var sant).

Tillater meg derfor å forsiktig foreslå en pincher eller en dvergpincher.

Fantastiske turkamerater begge to (dvergpincheren er minst og kan få noen utfordringer i terreng med mye vegetasjon som når menneskene til knærne , typisk vierkratt, ellers få utfordringer. Kan gå i timesvis på turer. Ingen veskehund !).

Veldig familiekjære hunder, kort pels, lite lukt.

Lykke til, men gjør godt forarbeid før dere bestemmer dere endelig :)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne slå et slag for Buhunden. Det er en flott rase som passer utmerket til både tur og kos. Den har en stri, kort pels som etter min mening ikke lukter mye.

Selv har jeg Irsk Ulvehund og Langhåret Collie, som er utrolig flotte raser, men kanskje ikke helt det jeg ser for dere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...