Gå til innhold

Maria Amelie kastes ut.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Her er forresten et eksempel på en annen ulovlig:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10013395

Og hun ville Jensemann ha. Dette må skjære i prosessorene til robotene i denne tråden som hele tiden messer om regler og regelbrudd. Hun er jo ulovliii.

Robotene ja. :fnise:

Ok, se her, det har vært en snakk om at Marie Amelie skulle få bli, Stortinget snakket om å innføre en lovendring, som lar BARNA som har vært lenge i Norge som ulovlige invandrere, å få lovlig oppholdstillatelse og forbli i Norge. Dessverre for Marie Amelie, fant de ut at denne lovendringen ikke vil hjelpe henne, hun var over 18 år når hun ble en ulovlig innvandrer. Lovendringen som skal til for at hun skulle få lov å bli, er at VOKSNE som bodde lenge ulovlig i Norge skal få oppholdstillatelser. Det er for høy pris, fordi det er kanskje så mange som 30 000 av disse i Norge.

Den saken du linker til, du vet at den førte til en lovendring? Og nå alle som jobber SVART i Norge, men får barn med en norsk statsborger i løpet av den tid, vil få gyldig oppholdstillatelse, og blir ikke sendt ut av landet. Hvordan liker du den loven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den saken du linker til, du vet at den førte til en lovendring? Og nå alle som jobber SVART i Norge, men får barn med en norsk statsborger i løpet av den tid, vil få gyldig oppholdstillatelse, og blir ikke sendt ut av landet. Hvordan liker du den loven?

For å være ærlig så misliker jeg de fleste lover og regler. De fører bare til at folk slutter å tenke selv. Denne lovens praktiske betydning har jeg ikke satt meg inn i, utover hva du gjengir her, så den kan jeg ikke uttale meg så mye om. Utover at jeg på prinsipielt grunnlag ikke liker lover. Men skjønner at vi trenger dem da alle ikke er som meg (snill, grei og selvtenkende). Men vi bør tilstrebe et absolutt minimum. Her i landet er vi laaaaaaaaangt over dette punktet. Noe som også viser seg i folks manglende evne til å tenke selv, annet enn å henvise til lover og regler. Slik som en liten peker i et dataprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten et eksempel på en annen ulovlig:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10013395

Og hun ville Jensemann ha. Dette må skjære i prosessorene til robotene i denne tråden som hele tiden messer om regler og regelbrudd. Hun er jo ulovliii.

Laila Navrud kom til Norge på lovlig vis og hadde oppholdtillatelse, så det blir for dumt å samenligne de to sakene. Navrud ble vedtatt utvist fordi hun og andre hadde feiltolket arbeidstillatelsen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Navrud kom til Norge på lovlig vis og hadde oppholdtillatelse, så det blir for dumt å samenligne de to sakene. Navrud ble vedtatt utvist fordi hun og andre hadde feiltolket arbeidstillatelsen hennes.

Hva folk henger seg opp i er jo lovlighet. Hun jobbet ulovlig. Feiltolkning eller ei. Ulovlig var hun. Hun viste manglende respekt for norsk innvandringspolitikk. Fy. Fy. Folk forventer jo at alle utlendinger skal kunne lovene våre bedre enn våre jurister. Hvorfor er denne saken noe annereldes for regelrytterne i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel på ay over 1000 barn blir sendt ut av landet med tvang. Tenk om noen kunne engasjert seg for de.

Ved å engasjere oss for Maria Amelie engasjerer vi oss også for alle de andre i samme situasjon. Hun har valgt å stå frem for det hun mener en viktig sak, fordi de fleste som er i hennes situasjon er for redde til å gjøre det. Hun vil sette fokus på disse menneskenes situasjon, og hvis hun lykkes får vi lovendringer som kan komme dem alle til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange som får medfølelse med Maria Amelie fordi vi har nå fått et navn, et ansikt og en skjebnehistorie til denne utkastelsen. Det er mange Maria Amelier som har blitt kastet ut tidligere, og deres skjebner trenger ikke være noe lettere. Men de vet vi ikke om. Forutsatt at hun har fått saken sin skikkelig behandlet, og at det faktisk ikke er noen fare for henne å bo i Russland, så mener jeg hun bør sendes tilbake.

Når det er sagt så har jeg en ekkel følelse av at tidspunktet ikke er tilfeldig, og jeg er redd regjeringen vil slå mynt på dette for å vise at "se, vi er strenge med innvandringspolitikken!". Og det å bruke individer i et politisk spill har jeg svært liten sans for. Men det er selvsagt bare en kynisk spekulasjon fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme følelse, jeg finner det svært overraskende, denne plutselige effektiviteten UDI nå viset, og for meg lukter det politiske spill her. Hun blir definitivt en eksempel, satt for alle andre i samme situasjonen. Men jeg tror nesten jeg er bare litt paranoid her, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er redd Maria Amelie og hennes hoff har satt i gang, er en prosess som gjør det tøffere for asylsøkere i Norge. At man ser seg nødt til å endre på ting i retning av dansk politikk, med "kjempe-Trandum" ved Gardermoen, større andel hastebehandlinger og direkte tvangsutsendelser, og transport direkte dit ved første avslag, og hvor de vil måtte sitte der frem til evt. anke er behandlet, og så bli satt på første fly hjem. Mao helt slutt på frivillig retur eller tid på å omstille seg og forberede seg til tilbakereisen.

Leste litt om asylpolitikken i de ulike nordiske landene, og den er forholdsvis lik, med unntak av Danmarks strenge behandling av de som har fått avslag, samt at Danmark har meget strenge regler for familiegjenforening. Det er bortimot umulig å få det der. Noe som antagelig er en medvirkende årsak til at Danmark har en god del færre asylsøkere enn Norge og Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er redd Maria Amelie og hennes hoff har satt i gang, er en prosess som gjør det tøffere for asylsøkere i Norge. At man ser seg nødt til å endre på ting i retning av dansk politikk, med "kjempe-Trandum" ved Gardermoen, større andel hastebehandlinger og direkte tvangsutsendelser, og transport direkte dit ved første avslag, og hvor de vil måtte sitte der frem til evt. anke er behandlet, og så bli satt på første fly hjem. Mao helt slutt på frivillig retur eller tid på å omstille seg og forberede seg til tilbakereisen.

Leste litt om asylpolitikken i de ulike nordiske landene, og den er forholdsvis lik, med unntak av Danmarks strenge behandling av de som har fått avslag, samt at Danmark har meget strenge regler for familiegjenforening. Det er bortimot umulig å få det der. Noe som antagelig er en medvirkende årsak til at Danmark har en god del færre asylsøkere enn Norge og Sverige.

Ja til regler på linje med Danmark! Ja til hurtig utsendelse av personer med endelig avslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Norge i over 10 år, jeg studerte og jobber og betaler skatt, alt er helt lovlig. Og jeg er fortsatt ikke en norsk statsborger, og mister jeg jobben - blir jeg sendt ut av landet, selv om jeg har en sivilingeniør utdannelse og er en nyttig resurs for Norge. Men jeg bør vel også skrive en bok, hvis ikke for annet enn for å se kjæresten min gråte på TV. Er noen interessert i å lese boka "Lovlig - ikke norsk", tro? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Norge i over 10 år, jeg studerte og jobber og betaler skatt, alt er helt lovlig. Og jeg er fortsatt ikke en norsk statsborger, og mister jeg jobben - blir jeg sendt ut av landet, selv om jeg har en sivilingeniør utdannelse og er en nyttig resurs for Norge. Men jeg bør vel også skrive en bok, hvis ikke for annet enn for å se kjæresten min gråte på TV. Er noen interessert i å lese boka "Lovlig - ikke norsk", tro? :sjenert:

Har du rett på Norsk statsborgerskap hvis du søker nå? Eller vil du ikke søke fordi du kan bli nødt til å gi opp stasborgerskapet i hjemlandet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig å kaste henne ut. Hun er her ulovlig, slik som mange andre. Selvsagt kan ikke politiet bare se på når de vet hvem hun er. Hun har selv valgt å stå frem. Hun er såpass voksen at hun vet hva konsekvensene av det vil bli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du rett på Norsk statsborgerskap hvis du søker nå? Eller vil du ikke søke fordi du kan bli nødt til å gi opp stasborgerskapet i hjemlandet ditt?

Det er ikke et poeng her, poenget er at ingen vil synes synd i meg, som ikke gjør noe ulovlig.. Og boken min kommer til å mangle dramatikken. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig å kaste henne ut. Hun er her ulovlig, slik som mange andre. Selvsagt kan ikke politiet bare se på når de vet hvem hun er. Hun har selv valgt å stå frem. Hun er såpass voksen at hun vet hva konsekvensene av det vil bli.

Hun hadde vel ikke så mye valg. For å kunne bruke utdannelsen sin, måtte hun få seg jobb. For å få jobb måtte hun ha skattekort. For å få skattekort måtte hun ha oppholdstillatelse.

Og siden hun helt sikkert vet like godt som noen at det hadde hun ikke krav på, så prøvde hun nå å få grått seg til oppholdstillatelse. Og media og PR-kåte kjendiser bet rett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde vel ikke så mye valg. For å kunne bruke utdannelsen sin, måtte hun få seg jobb. For å få jobb måtte hun ha skattekort. For å få skattekort måtte hun ha oppholdstillatelse.

Og siden hun helt sikkert vet like godt som noen at det hadde hun ikke krav på, så prøvde hun nå å få grått seg til oppholdstillatelse. Og media og PR-kåte kjendiser bet rett på.

Man har som regel alltid et valg. Hun kunne ha forlatt landet. Hun kunne stått fram tidligere. Men dette er en ressurssterk person. Så hun klarer seg nok. Forhåpentligvis vil saken roe seg ned snart, slik at man heller kan fokusere på viktige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har bodd i Norge i over 10 år, jeg studerte og jobber og betaler skatt, alt er helt lovlig. Og jeg er fortsatt ikke en norsk statsborger, og mister jeg jobben - blir jeg sendt ut av landet, selv om jeg har en sivilingeniør utdannelse og er en nyttig resurs for Norge. Men jeg bør vel også skrive en bok, hvis ikke for annet enn for å se kjæresten min gråte på TV. Er noen interessert i å lese boka "Lovlig - ikke norsk", tro? :sjenert:

Ingen blir automatisk statsborger. Du må søke om statsborgerskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen blir automatisk statsborger. Du må søke om statsborgerskap

uff, jeg har ikke lyst å gå mer i detaljer, men jeg hadde faktisk ikke rett til statsborgerskap, nei. Oppholdstillatelsen pga studier gir ikke rett verken til en permanent oppholdstilllese eller til en statsborgerskap, uansett hvor lenge man bor her, hvilken utdannelse man fullfører, eller hvor ung man var når man først kom til Norge. Jeg var 18. :)

Innlegget mitt var bare ironisk, ingen klaging her. :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke i Norge "ulovlig" så lenge det ikke foreligger en rettskraftig avgjørelse om å kaste henne ut. Inntil da har hun flyktningstatus. Dersom hun har et reellt beskyttelsesbehov har hun krav på å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke i Norge "ulovlig" så lenge det ikke foreligger en rettskraftig avgjørelse om å kaste henne ut. Inntil da har hun flyktningstatus. Dersom hun har et reellt beskyttelsesbehov har hun krav på å bli.

en rettskraftig avgjørelse om å kaste henne ut kom allerede i 2004. Men de rømte og gjemte seg, og politi visste ikke at hun var fortsatt i landet før boka kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...