Gå til innhold

Kan man ikke lenger bo på østkanten i Oslo?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Sjølvsagt er det ikkje muslimane som styrer. Tvert imot er det dei kristne som styrer. Sjølvsagt får ein beskjed på førehand om at det skal vere alternativt opplegg. Vi får brev med heim om at det vert gudsteneste, og at det blir eit alternativt opplegg. Så er det eit utfyllingsvedlegg der vi skal skrive på om barnet skal på gudsteneste eller om det skal ha alternativ undervisning. Dette skal returnerast til skulen. Eg syns ikkje ein skal uttale seg om ting ein ikkje kjenner til.

At det finst ein forbindelse mellom juleevangeliet og koranen syns eg er spennande. Eg syns det er høgst relevant å formidle dette til skulebarna.

Men du vet hvordan dette praktiseres på alle skoler i Norge? Eller er du kanskje slik som får spesialbehandling og som krever all informasjon på nynorsk? Deg tøre de neppe utelate å gi informasjon...man vet jo hvordan sære grupper reagerer.

Det er også helt greit for meg at barn får høre om andre religioner PÅ SKOLEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Men du vet hvordan dette praktiseres på alle skoler i Norge? Eller er du kanskje slik som får spesialbehandling og som krever all informasjon på nynorsk? Deg tøre de neppe utelate å gi informasjon...man vet jo hvordan sære grupper reagerer.

Det er også helt greit for meg at barn får høre om andre religioner PÅ SKOLEN!

Eg svarer på korleis det vert praktisert i Oslo-skulen, der eg har barn. Diskuterer vi nynorsk også no? Det er lett å vere tøff i pysjamas når ein er anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke sikkert foreldre som aldri har brukt altrtnative opplegg tenker på det. Skolen burde da også ha opplyst om tilbudet i forkant. Og hvorfor skal man gå glipp av å høre på juleevangeliet også der..bare fordi man ikke liker innblandingen fra Islam. Og man treffer helt sikkert muslimer også i det alternative opplegget. Så uansett så er det muslimene som "styrer".....

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med at man skal gå glipp av å høre på juleevangeliet... hvor? På det alternative opplegget? Da jeg gikk på ungdomsskolen var det alternative opplegget en nøytral fest, hvor vi så på dans og sang fra forskjellige kulturer, men helt uten noen religiøs innblanding. Muslimer treffer man i det alternative opplegget ja, samt buddhister, hinduister, jøder, ateister, sikher osv...

Har heller aldri hørt om at foreldre ikke får informasjon om dette i forkant, her har det alltid blitt sendt ut skriv hvor man krysser av for om man vil delta i kirken eller det alternative opplegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke sikkert foreldre som aldri har brukt altrtnative opplegg tenker på det. Skolen burde da også ha opplyst om tilbudet i forkant. Og hvorfor skal man gå glipp av å høre på juleevangeliet også der..bare fordi man ikke liker innblandingen fra Islam. Og man treffer helt sikkert muslimer også i det alternative opplegget. Så uansett så er det muslimene som "styrer".....

Når jeg vokste opp på 80-tallet hadde vi også alternativ avslutning for de som ikke var med på gudstjenesten. Og på min skole var det ingen muslimer. Men det var mange barn av ateister og enkelte andre kristne retninger.

Dette er et opplegg som er livssynsnøytralt og har ingenting med verken islam eller andre religioner å gjøre.

Slik har det også vært i de tre kommunene jeg har hatt unger i skolen og/eller barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg svarer på korleis det vert praktisert i Oslo-skulen, der eg har barn. Diskuterer vi nynorsk også no? Det er lett å vere tøff i pysjamas når ein er anonym.

Og jeg sier at du skal ikke si at andre lyver bare fordi du har gjort din erfaring. Det KAN likevel ha skjedd en glipp ved en annen skole enn din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Viss det har skjedd ein glipp, så var det vel berre det då - ein glipp. Det ligg føre instruksar i læreplanane frå Utdanningsdirektoratet om korleis dette skal handterast i skulane over heile landet.

Det er uinteressant å diskutere side opp og side ned noko som viser seg å vere ein glipp på ein skule som har handla i strid med statlege instruksar med ein gjeng anonyme folk som "har høyrt om".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Selvsagt er vestkanten best. Er født og oppvokst her, og har aldri verken tatt eller hørt om folk på kokain. Merkepress er det, men tror ikke det gjelder kun vestkanten.

Nei, man kan ikke lengre bo på østkanten om man ikke vil la ungene og seg selv risikere å bli ranet, sjikanert og voldtatt av utlendinger, samt bli holdt igjen på skolen pga. deres sene intellektuelle utvikling.

Sorry to say..

haha, du er så ignorant som man kan bli! er 16, født og oppvokst på østkanten og trives. Har veldig mange etnisk-norske venner som bor rett ved meg altså samme del av oslo. De trives alle sammen og flere av dem har uttalt seg og sagt : østkanten er bedre enn noen sted, har ikke tenkt å flytte herfra, skal bo her til jeg blir gammel og grå ... osv. Brorskapet her, vennligheten, morro'a og alt er 10 hakk bedre enn vestkanten. "sene intellektuelle utvikling" haha, alle i min klasse på ungdomskolen gikk ut med snitt rundt eller høyere enn 4,2 - noe som er bra. fikk selv 5,0. så ikke kommenter noe du ikke vet.

ta noen steg ut av din ignorant boble, takk? og se verden for sånn den er og ikke sånn media eller moren din fremstiller den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget du en bruker kun for å kommentere et nesten tre år gammel innlegg?



Anonymous poster hash: beea2...c7c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Har bodd i Vestli og Stovner hele livet mitt. Når jeg går forbi guttegjenger føler jeg meg aldri ukomfortabel selvom jeg er jente, bruker ikke hijab, og jeg går i klær som jeg selv vil. Jeg har aldri hørt at muslimer bestemmer i østkanten, ingen har blitt slått ned for å ha på seg shorts liksom. Folk her driver med snusing og røyking selv så hvorfor skal de se på hva andre gjør og ikke gjør? Østkanten er mye bedre med tanke på at 16 åringer får blackouts hver eneste helg i vestkanten. Der man våkner opp ved siden av en fremmed etter fylla. Jeg vet at denne tråden er gammel, men jeg ble veldig sint da jeg leste så mye tull og påfunn om østkanten. I ungdomsskolen hadde jeg bare 3 etniske norske i klassen min, mens jeg og resten var av utenlandsk opphav. Om man lar miljøet påvirke deg så selvfølgelig gjør man det dårlig på skolen for eksempel. Jeg har bare hatt utenlandske venner men får fortsatt 5'ere i både bokmål og sidemål! Sjansen for å bli ranet er like stor på vestkanten som på østkanten. Det nærmeste jeg kommer kriminalitet på østkanten er unge gutter som slåss, eller en familie som krangler. Kutt ut alt det tullet dere kommer med, dere skriver ut i fra hva dere har hørt, jeg skriver ut i fra det jeg har opplevd og erfart i løpet av mine 16 år på østkanten. 

Anonymkode: 5740d...51d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20. desember 2010 at 12.18, Gjest Gjest skrev:

Med barn altså. Synes det er skremmende å se store gjenger med mørkhudete gutter som ypper til bråk og opptrår svært aggressivt. Jeg har hørt at de plager 1. klassinger, andre elever og jeg har også hørt at de truer lærere.

 

Jeg må si jeg vurderer å flytte til vestkanten når jeg ser slikt! Kan ikke utsette egne barn for slikt, hvem vet hva som kan skje?

 

I tillegg florerer det av unge jenter med hijab.

 

Hva tenker andre foreldre om dette?

Tenker at øst må være slitsomt grunnet alle innvandrerne!

Anonymkode: 76e05...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at øst må være slitsomt grunnet alle innvandrerne!

Anonymkode: 76e05...58f

Er akkurat som å si at "jeg tror vestkanten er slitsom på grunn av alle norske". 

Anonymkode: 130e5...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er akkurat som å si at "jeg tror vestkanten er slitsom på grunn av alle norske". 

Anonymkode: 130e5...3c2

I Øst er det så mange burkaer og hijaber, man kan bli sliten av det.

I Øst er det mer kriminalitet og få med utdanning.

Anonymkode: 76e05...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. august 2016 at 1.05, AnonymBruker skrev:

Har bodd i Vestli og Stovner hele livet mitt. Når jeg går forbi guttegjenger føler jeg meg aldri ukomfortabel selvom jeg er jente, bruker ikke hijab, og jeg går i klær som jeg selv vil. Jeg har aldri hørt at muslimer bestemmer i østkanten, ingen har blitt slått ned for å ha på seg shorts liksom. Folk her driver med snusing og røyking selv så hvorfor skal de se på hva andre gjør og ikke gjør? Østkanten er mye bedre med tanke på at 16 åringer får blackouts hver eneste helg i vestkanten. Der man våkner opp ved siden av en fremmed etter fylla. Jeg vet at denne tråden er gammel, men jeg ble veldig sint da jeg leste så mye tull og påfunn om østkanten. I ungdomsskolen hadde jeg bare 3 etniske norske i klassen min, mens jeg og resten var av utenlandsk opphav. Om man lar miljøet påvirke deg så selvfølgelig gjør man det dårlig på skolen for eksempel. Jeg har bare hatt utenlandske venner men får fortsatt 5'ere i både bokmål og sidemål! Sjansen for å bli ranet er like stor på vestkanten som på østkanten. Det nærmeste jeg kommer kriminalitet på østkanten er unge gutter som slåss, eller en familie som krangler. Kutt ut alt det tullet dere kommer med, dere skriver ut i fra hva dere har hørt, jeg skriver ut i fra det jeg har opplevd og erfart i løpet av mine 16 år på østkanten. 

Anonymkode: 5740d...51d

Vestkantungdommer raner ikke hverandre, men østkantungdommer (ikke etnisk-norske) reiser til vestkanten for å rane ungdommene der.  Så bra at du har ert godt inntrykk av nabolaget ditt, men når andre har en annen mening enn deg, så er deg tull? 

Anonymkode: ca841...756

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vestkantungdommer raner ikke hverandre, men østkantungdommer (ikke etnisk-norske) reiser til vestkanten for å rane ungdommene der.  Så bra at du har ert godt inntrykk av nabolaget ditt, men når andre har en annen mening enn deg, så er deg tull? 

Anonymkode: ca841...756

Hun er nok ikke en etnisk norsk med lys hud, da blir ikke hun et mål til disse guttegjengene. 

Anonymkode: f0066...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste etnisk norske ønsker ikke å la barna gå i klasse med 98 % innvandrere med ikke-vestlig bakgrunn, der mange ikke snakker særlig norsk når de begynner på skolen. Både faglig og sosialt er det hemmende for de som kan språket. 

Anonymkode: fbed7...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo øst. Synes egentlig jeg har det ganske greit her. De som bor her er veldig hyggelige, nabolaget er trivelig osv. Østkanten er omtrent halve Oslo, vil tro det kommer veldig ann på hvor i Oslo øst man bosetter seg. De som bor her og er hyggelige har alt slags hudfarger. Vær også oppmerksom på at kriminalitet er noe man kan møte på over alt, men ville nok unngått å bosette meg på Tøyen eller Grønland. Jeg regner med at Oslo Politidistrikt også har oversikt over de mest utsatte stedene i Oslo og omegn. 

Anonymkode: 8e102...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Øst er det så mange burkaer og hijaber, man kan bli sliten av det.

I Øst er det mer kriminalitet og få med utdanning.

Anonymkode: 76e05...58f

Hijab ikke burka😉 

Nja. Øst er jo halve Oslo. Finnes mange middeklasse-strøk, i øst, som på Tveita eller Mortensrud. Få med utdanning er det nok ikke,men går ut ifra at man sikkert finner flere som lever under fattigdomsgrensen. Denne stereotypen om at 'alle' i øst er skattesnyltere som lever på trygd, eller at 'alle' i øst er sosser og pappagutter/jenter, er jo for enkelt, etter min mening. Det er selvfølgelig enkelte steder man bør unnvære, men hele østkanten er ikke nødvendigvis dårlig, av den grunn. Unngå enkelte områder i f eks Gamle Oslo, sent på kvelden(som Tøyen og deler av Grønland og Oslo sentrum). Skulle i tillegg tro at Oslo Politidistrikt har en oversikt over de farligste stedene i Oslo. 

Anonymkode: 8e102...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.8.2016 at 12.08, AnonymBruker skrev:

Er akkurat som å si at "jeg tror vestkanten er slitsom på grunn av alle norske". 

Anonymkode: 130e5...3c2

Og ironien er at: Det finnes nok av ikke-hvite, også vest i Oslo😉. Har tatt meg nok av turer til Frogner og Majorstuen til å observere det. 

Anonymkode: 8e102...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er nok ikke en etnisk norsk med lys hud, da blir ikke hun et mål til disse guttegjengene. 

Anonymkode: f0066...0b1

Jeg har faktisk lys hud, men jeg er ikke norsk. Hvorfor har jeg aldri blitt et mål for disse guttegjengene?

Anonymkode: 5740d...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...