Gå til innhold

Kan man ikke lenger bo på østkanten i Oslo?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Nok en gang demonstrerer staute nordmenn hvorfor begrepet FREMMEDFRYKT finnes. De av dere som innbiller dere at det er så jævlig fælt på østkanten vet nemlig forsvinnende lite om realitetene her, og er redde for det dere ikke vet noe om. Dere "har hørt om" og "lest om" og "kjenner noen som sa at".

Et eksempel: i 2005 hadde et herværende politisk parti en valgkampplakat med følgende tekst: "Gjerningsmannen er av utenlandsk opprinnelse! (Pressesitat vi ofte leser)". Sannheten er at i perioden 1975-2005, altså over 30 år, forekom akkurat den setningen 27 ganger i alle landets aviser til sammen. Aldri med utropstegn, sånn forresten. Konklusjonen er at nei, vi leser ikke ofte det sitatet, men sier man intenst nok at man har "hørt om" og "lest at" noe vil folk forveksle det med sannhet.

Akkja, det nytter vel ikke stort å påpeke det.

Apropos ungdomsgjenger, jeg er engstelig overfor dem per definisjon. Flokkdynamikk gjør folk uberegnelige. Flertall av anekdote er ikke data, men de verste ungdomsgjengene jeg har vært utsatt for er vestkantungdom på banen på lørdagskvelder.

Det var jeg som skrev innlegg nr. 54 om opptrinnet på Mortensrudbanen. Har jeg altså innbilt meg det hele, drømt det, så farget av fremmedfrykt at jeg har kokt hele episoden opp i mitt eget hode? Du er faen ikke lite frekk når du sår tvil om hva folk faktisk har opplevd. Har et forslag til deg: ta den politisk korrekte ryggesløse, slimete og feige SV-propagandaen din og stikk den et visst sted sola aldri skinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde du fått like mye frysninger om dettte var oppførsel på en guttegjeng med hvite gutter?

Flokkadferd uansett etnisitet er skremmende. Det spiller ingen rolle om gjengen er ny-nazister eller muslimer. Å gå i gjeng er selvsagt også feigt, stakkarslig og æreløst, fordi man da gjerne tøffer seg på en måte man ellers ikke ville gjort om man hadde vært alene. Individer er alt, gruppe er ingenting - alle oppegående mennesker vet dette. Folk som søker tilflukt i gjenger derimot er rene skadedyr, avskum eller feige rotter. Menneskelig søppel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅNEEI: SNAKKET han til deg? FY for en fæl, fæl utlending. Nei nå må det bli slutt på innvandringen, man kan ikke ha noe av at utlendinger sier noe til oss når de går forbi, og på et annet språk en norsk da gitt? Nei fy skam. :hakeslepp::ironi:

Du må jo se på konteksten for hendelsen. Snakket han til henne på en vennlig måte, eller var han aggressiv eller hånlig? Oppførselen har jo alt å si her, det må da være åpenbart for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikkje tilfelle. Gudstenester er frivillige for alle, uansett religion eller ikkje. Det er alternative opplegg på skulen. Ingen får fråver viss dei er på det alternative opplegget på skulen. Svømmeundervisning er i sjette klasse, og alle er med på våre to skular, iallfall. Eg syns det er uryddig å rote til diskusjonen med usanne påstandar.

Det er vel ikke sikkert at alternative opplegg er noe norske foreldre husker når de bare noen få timer i forveien får beskjed fra skolen at nå blir det opplesning fra Koranen. Basra bom! Når man i alle har regnet med at i norske kirker blir det lest fra bibelen og ikke fra koranen, da har man vel ikke akkurat tenkt så mye på alternative opplegg og at de finnes. Og hvem går på disse? Det er vel også muslimer. Så hvor man enn går da så møter man muslimer...Vil man høre juleevangeliet og kanskje få litt følelse av jul så må man jammen høre på Koranen også. Absurd!

Og i brevet fra skolen var det ikke engang opplyst at det fantes noe alternativt opplegg.

Det med svømmeundervisning var vel kanskje ikke i noen Osloskole, men det var da en skole i Norge.

Og så antar man liksom at det er helt ok bare fordi man bor i Groruddalen. Helt horribelt at den norske kirke kan godta noe slikt.

Og hva medfører det for barn som ikke får godkjent fravær? Kommer de kanskje ikke inn på videregående? Fordi de ikke ville høre på Koranen? Eller sender man barnevernet på en? Det forundrer meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Du må jo se på konteksten for hendelsen. Snakket han til henne på en vennlig måte, eller var han aggressiv eller hånlig? Oppførselen har jo alt å si her, det må da være åpenbart for alle.

Det sa hun ikke noe om med en gang. Hun sa bare at en sa noe til henne på et språk hun ikke kunne forstå. Det var først etterpå hun sa at han hadde en uvennlig/ truende fremtoning.

og hun KUNNE ha misforstått. Hun skjønte jo faktisk ikke hva han sa

Endret av BettyBoop28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sa hun ikke noe om med en gang. Hun sa bare at en sa noe til henne på et språk hun ikke kunne forstå. Det var først etterpå hun sa at han hadde en uvennlig/ truende fremtoning.

og hun KUNNE ha misforstått. Hun skjønte jo faktisk ikke hva han sa

Slik jeg leste innlegget fikk jeg inntrykk av at mannen i alle fall ikke var vennlig, noe som også var grunnen til at hun reagerte som hun gjorde. Prøv å les litt mellom linjene da. Du fremstiller jo situasjonen som et slags apartheid-opplegg der den fine hvite fruen føler anstøt ved at negeren våger å henvende seg til henne. Det var neppe slik hun mente det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig er alt bedre på vestkanen, det har det vel alltid vært ;) Oppvokst på Frogner og syns det har vært flott, lite kriminalitet, lite som er farlig, merkepress i skolen..tja, det er det vel egentlig ikke folk er mer opptatt av at du ser ordentlig ut enn de riktige merkene. Klær med god kvalitet ;) kokain er ikke akkurat utbredt på skolene på vestkanten, det er noe på fest og mer i forettningslivet :)

Når jeg nå skulle flytte ut for å studere var valget MEGET lett, jeg bor på solli og syns det er viktig at jeg kan gå alene kl 2 på natten og likevel føle meg trygg :) det syns mine foreldre også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Slik jeg leste innlegget fikk jeg inntrykk av at mannen i alle fall ikke var vennlig, noe som også var grunnen til at hun reagerte som hun gjorde. Prøv å les litt mellom linjene da. Du fremstiller jo situasjonen som et slags apartheid-opplegg der den fine hvite fruen føler anstøt ved at negeren våger å henvende seg til henne. Det var neppe slik hun mente det.

Nei jeg skjønner jo det nå at det ikke var det hun mente, men det var først slik jeg oppfattet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er alt bedre på vestkanen, det har det vel alltid vært ;) Oppvokst på Frogner og syns det har vært flott, lite kriminalitet, lite som er farlig, merkepress i skolen..tja, det er det vel egentlig ikke folk er mer opptatt av at du ser ordentlig ut enn de riktige merkene. Klær med god kvalitet ;) kokain er ikke akkurat utbredt på skolene på vestkanten, det er noe på fest og mer i forettningslivet :)

Når jeg nå skulle flytte ut for å studere var valget MEGET lett, jeg bor på solli og syns det er viktig at jeg kan gå alene kl 2 på natten og likevel føle meg trygg :) det syns mine foreldre også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er alt bedre på vestkanen, det har det vel alltid vært ;) Oppvokst på Frogner og syns det har vært flott, lite kriminalitet, lite som er farlig, merkepress i skolen..tja, det er det vel egentlig ikke folk er mer opptatt av at du ser ordentlig ut enn de riktige merkene. Klær med god kvalitet ;) kokain er ikke akkurat utbredt på skolene på vestkanten, det er noe på fest og mer i forettningslivet :)

Når jeg nå skulle flytte ut for å studere var valget MEGET lett, jeg bor på solli og syns det er viktig at jeg kan gå alene kl 2 på natten og likevel føle meg trygg :) det syns mine foreldre også ;)

Fint for deg, men nå er det ikke alle som har den muligheten som du har fått, ikke sant? Ikke alle som er født med sølvskje i munnen og totalt ufortjent kan surfe på foreldrenes ressurser. Eller er dette din fortjeneste, mener du? Hahahaha! Ikke vær så hjernedød da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang demonstrerer staute nordmenn hvorfor begrepet FREMMEDFRYKT finnes. De av dere som innbiller dere at det er så jævlig fælt på østkanten vet nemlig forsvinnende lite om realitetene her, og er redde for det dere ikke vet noe om. Dere "har hørt om" og "lest om" og "kjenner noen som sa at".

Et eksempel: i 2005 hadde et herværende politisk parti en valgkampplakat med følgende tekst: "Gjerningsmannen er av utenlandsk opprinnelse! (Pressesitat vi ofte leser)". Sannheten er at i perioden 1975-2005, altså over 30 år, forekom akkurat den setningen 27 ganger i alle landets aviser til sammen. Aldri med utropstegn, sånn forresten. Konklusjonen er at nei, vi leser ikke ofte det sitatet, men sier man intenst nok at man har "hørt om" og "lest at" noe vil folk forveksle det med sannhet.

Akkja, det nytter vel ikke stort å påpeke det.

Apropos ungdomsgjenger, jeg er engstelig overfor dem per definisjon. Flokkdynamikk gjør folk uberegnelige. Flertall av anekdote er ikke data, men de verste ungdomsgjengene jeg har vært utsatt for er vestkantungdom på banen på lørdagskvelder.

Jeg synes det er langt verre med de som ikke har barn pr. dags dato, men som påstår at de sikkert skal la barna sine bo og gå på skole på østkanten. De tror og synser virkelig de! De aner overhodet ikke hva de snakker om.

Og det er for meg ihvertfall litt forskjell på om det er en utenlandsk gjeng med en helt annen agenda og (æres)kultur enn norske som opptrer på en aggresiv og truende måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint for deg, men nå er det ikke alle som har den muligheten som du har fått, ikke sant? Ikke alle som er født med sølvskje i munnen og totalt ufortjent kan surfe på foreldrenes ressurser. Eller er dette din fortjeneste, mener du? Hahahaha! Ikke vær så hjernedød da.

Men for den norske kirke er ditt valg av bosted et uttrykk for hva de kan tillate seg overfor deg og hvilke holdninger en selv har. Alle som bor i Groruddalen vil gjerne høre fra Koranen...Nei, det er bare å flytte så laaaangt unna som overhodet mulig. Så kan presten konvertere til Islam, hun syntes jo det var såååå fin fortelling i koranen. For mange nordmenn kommer vel neppe til å gå i hennes kirke...ihvertfall blir det nok ganskje tomt om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva blir det neste?

Tvungen bruk av hijab på alle jenter, både muslimer og norske? Det er sikkert noen som synes det er like vakkert som å spe å¨norske juleevangeliet med litt fra Koranen. Innføring av sharia lover i den norske skole Det er sikkert noen som synes det er for lite bruk av disiplin i den norske skole også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, klart man kan!

Men det kan være nødvendig å utelukke enkelte bydeler og/eller byområder. For østkanten er jo så mangt. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt off-topic, men jeg må bare kommentere det siden andre allerede har tatt det opp. Når det gjelder presten som ville lese fra koranen om jesus fødsel - noe så spennende! Tenk at koranen også har med dette, og "vet om" (religionsmessig) at Jesus ble født! Det er jo det som er spennende med de store religionene - å sammenligne de og finne ut at mye er felles, og at ting ofte blir både omtalt og tolket på forskjellige måter avhengig av religion.

Diskuterte også dette med en kamerat, og han sa at han mente at det å lese litt fra koranen i kirken er en raus handling .JA , vår norske juleavslutning foregår i kirken - men man ser at det finnes andre religioner også! Presten det gjaldt ville være så tøff at hun lot elevene (det var vel snakk om en videregående skole.. ) få se at koranen og bibelen skriver om en del av de samme tingene. I tillegg at det å anerkjenne at selv om kristendommen er en del av vår norske tradisjon, så finnes det også andre religioner og at den norske kirke og vår norske kristendom er åpen for disse synes jeg høres flott ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt off-topic, men jeg må bare kommentere det siden andre allerede har tatt det opp. Når det gjelder presten som ville lese fra koranen om jesus fødsel - noe så spennende! Tenk at koranen også har med dette, og "vet om" (religionsmessig) at Jesus ble født! Det er jo det som er spennende med de store religionene - å sammenligne de og finne ut at mye er felles, og at ting ofte blir både omtalt og tolket på forskjellige måter avhengig av religion.

Diskuterte også dette med en kamerat, og han sa at han mente at det å lese litt fra koranen i kirken er en raus handling .JA , vår norske juleavslutning foregår i kirken - men man ser at det finnes andre religioner også! Presten det gjaldt ville være så tøff at hun lot elevene (det var vel snakk om en videregående skole.. ) få se at koranen og bibelen skriver om en del av de samme tingene. I tillegg at det å anerkjenne at selv om kristendommen er en del av vår norske tradisjon, så finnes det også andre religioner og at den norske kirke og vår norske kristendom er åpen for disse synes jeg høres flott ut.

Visste du ikke at Jesus er omtalt i Koranen før du leste det her? Det er vel ingen som benekter at Jesus har levd, men muslimer tror ikke han var Guds sønn, det er forskjellen, da... Forøvrig er jeg helt i mot at det skal leses fra Koranen i kirken. Kirken er vår Guds hus som er bygget for å tilbe Ham, og så tilber muslimene Allah i sine moskeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her feirer man da også "bollywood - dager"....Synes kanskje det er å gå litt vel langt.

hva er galt med å feire "bollywood-dager" da? Eller å feire andres dager i det hele tatt.

Tror du ikke det blir feiret 17-mai i norske gettoer i spania f.eks? eller at nordmenn i usa feirer så stort de kan?

Det er ikke noe galt i å ta med sine feiringer selv om man flytter til ett annet land, og at det landet man har flyttet til lar en feire sine dager, ser jeg heller ikke noe problem med.

Som sagt tideligere her, jeg er ofte ute på byen fredager og lørdager, og tar da banen sånn 11-12-tiden. Har aldri vært borti dette før, men kanskje jeg da bor på feil kant av Østkanten?

:ler: jeg bor nok også på feil kant av østkanten, reiser med buss og bane på kvelden stort sett, både rett etter jobb og senere sånn i 20-23 tiden på ukedagene, helgene varierer litt.

Jeg er ikke fra oslo, og jeg har opplevd mye grovere vold, som "tilskuer", i småstedet jeg kommer fra, både utført av enkeltindivider og når det gjelder grupper av ungdom. Norske gjenger der jeg kommer fra, har skremt flere av mine venninder når vi var yngre, på akkurat samme måte som de utenlandske omtales som her.

Husker godt en gang jeg og venninda mi var på vei hjem fra byen i hjembyen, på veien vi pleide å gå, stod det en stor guttegjeng (etnisk norske gutter), de var yngre en oss, men likevel skremte gjeng-delen vennina mi så mye at hun ville vi skulle gå omvei rundt dem... Jeg nektet, ikke søren om noen gjeng tvinger meg til å gå en omvei bare fordi de er mange og synes det er gøy å tøffe seg!

Vi endte med å gå tvers gjennom gjengen, og det gikk bra, med noen kommentarer, men det var det.

Personlig tror jeg vi hadde trigget mer til bråk dersom vi tydelig hadde krysset veien og gått rundt dem, for min tanke om gjenger er at viser man svakhet, gjør man seg til ett lett offer. Hadde noen av dem vært ute etter noe da, så er det ihvertfall da de hadde sett en gylden grunn.

Jeg synes det er langt verre med de som ikke har barn pr. dags dato, men som påstår at de sikkert skal la barna sine bo og gå på skole på østkanten. De tror og synser virkelig de! De aner overhodet ikke hva de snakker om.

Og det er for meg ihvertfall litt forskjell på om det er en utenlandsk gjeng med en helt annen agenda og (æres)kultur enn norske som opptrer på en aggresiv og truende måte.

Jeg har ikke barn, men jeg har bodd på østkanten i såpass mange år, rett ved siden av en barneskole der det ikke er flertall av utlendinger, selv om det kanskje er en 30-40 % muligens.

Å si at jeg vil bli boende her også om jeg får barn, er ikke tro eller synsing, JEG bor jo her!! Gjør du?

Jeg ser alle barnefamiliene som bor og trives her, både de etnisk norske og andre.

JEG snakker med og overhører barnefamilier som bor her, som trives, så jeg ser rett og slett ingen grunn til at jeg ikke skulle velge å bli boende her om jeg fikk barn.

For meg er gjeng gjeng, helt uavhengig av hudfargen de har.

Kirken er vår Guds hus som er bygget for å tilbe Ham, og så tilber muslimene Allah i sine moskeer.

Vi tror jo på den samme guden, at muslimene varierer med å kalle ham Allah eller Gud, betyr ikke at det er "vår gud" og "deres gud!".

Koranen og Bibelen kommer fra samme grunnlaget også, begge kommer fra gamle testamentet, forskjellen er utviklingshastigheten på de to religionene. Kristendommen har utviklet seg mer og raskere en islam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Med barn altså. Synes det er skremmende å se store gjenger med mørkhudete gutter som ypper til bråk og opptrår svært aggressivt. Jeg har hørt at de plager 1. klassinger, andre elever og jeg har også hørt at de truer lærere.

Jeg må si jeg vurderer å flytte til vestkanten når jeg ser slikt! Kan ikke utsette egne barn for slikt, hvem vet hva som kan skje?

I tillegg florerer det av unge jenter med hijab.

Hva tenker andre foreldre om dette?

Fatter ikke at folk bor med unger i Oslo uansett jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt off-topic, men jeg må bare kommentere det siden andre allerede har tatt det opp. Når det gjelder presten som ville lese fra koranen om jesus fødsel - noe så spennende! Tenk at koranen også har med dette, og "vet om" (religionsmessig) at Jesus ble født! Det er jo det som er spennende med de store religionene - å sammenligne de og finne ut at mye er felles, og at ting ofte blir både omtalt og tolket på forskjellige måter avhengig av religion.

Diskuterte også dette med en kamerat, og han sa at han mente at det å lese litt fra koranen i kirken er en raus handling .JA , vår norske juleavslutning foregår i kirken - men man ser at det finnes andre religioner også! Presten det gjaldt ville være så tøff at hun lot elevene (det var vel snakk om en videregående skole.. ) få se at koranen og bibelen skriver om en del av de samme tingene. I tillegg at det å anerkjenne at selv om kristendommen er en del av vår norske tradisjon, så finnes det også andre religioner og at den norske kirke og vår norske kristendom er åpen for disse synes jeg høres flott ut.

Det kan de lære om andre andre dager i året på skolen! De får da høre om andre religioner på skolen. Og hvorfor skal muslimer settes i en særstilling? Dette var snakk om barneskole. Det er vel viktig med indoktrienring så tidlig så mulig. Så fiiiinn Koranen er liksom...så mange bra historier. Er det ikke der det står at de skal drepe alle kristne også..eller noe i den dur?!

Presten var ikke tøff, men naiv og dum. Hun er langt verre enn Gelius, og burde fått sparken etter min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at folk bor med unger i Oslo uansett jeg...

Vel, skolen skrev at de bare fulgte retningslinjene fra Utdanningsdirektoratet, så dette kommer nok til å spre seg...

Vil ikke dine barn høre på Koranen så får de ugyldig fravær, eller så må de menge seg med muslimene i det alternative opplegget. Muslimene får jo snart ikke plass i Oslo så de kommer nok utover landet snart ogsså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...