Gå til innhold

Kan man ikke lenger bo på østkanten i Oslo?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

hva er galt med å feire "bollywood-dager" da? Eller å feire andres dager i det hele tatt.

Tror du ikke det blir feiret 17-mai i norske gettoer i spania f.eks? eller at nordmenn i usa feirer så stort de kan?

Det er ikke noe galt i å ta med sine feiringer selv om man flytter til ett annet land, og at det landet man har flyttet til lar en feire sine dager, ser jeg heller ikke noe problem med.

:ler: jeg bor nok også på feil kant av østkanten, reiser med buss og bane på kvelden stort sett, både rett etter jobb og senere sånn i 20-23 tiden på ukedagene, helgene varierer litt.

Jeg er ikke fra oslo, og jeg har opplevd mye grovere vold, som "tilskuer", i småstedet jeg kommer fra, både utført av enkeltindivider og når det gjelder grupper av ungdom. Norske gjenger der jeg kommer fra, har skremt flere av mine venninder når vi var yngre, på akkurat samme måte som de utenlandske omtales som her.

Husker godt en gang jeg og venninda mi var på vei hjem fra byen i hjembyen, på veien vi pleide å gå, stod det en stor guttegjeng (etnisk norske gutter), de var yngre en oss, men likevel skremte gjeng-delen vennina mi så mye at hun ville vi skulle gå omvei rundt dem... Jeg nektet, ikke søren om noen gjeng tvinger meg til å gå en omvei bare fordi de er mange og synes det er gøy å tøffe seg!

Vi endte med å gå tvers gjennom gjengen, og det gikk bra, med noen kommentarer, men det var det.

Personlig tror jeg vi hadde trigget mer til bråk dersom vi tydelig hadde krysset veien og gått rundt dem, for min tanke om gjenger er at viser man svakhet, gjør man seg til ett lett offer. Hadde noen av dem vært ute etter noe da, så er det ihvertfall da de hadde sett en gylden grunn.

Jeg har ikke barn, men jeg har bodd på østkanten i såpass mange år, rett ved siden av en barneskole der det ikke er flertall av utlendinger, selv om det kanskje er en 30-40 % muligens.

Å si at jeg vil bli boende her også om jeg får barn, er ikke tro eller synsing, JEG bor jo her!! Gjør du?

Jeg ser alle barnefamiliene som bor og trives her, både de etnisk norske og andre.

JEG snakker med og overhører barnefamilier som bor her, som trives, så jeg ser rett og slett ingen grunn til at jeg ikke skulle velge å bli boende her om jeg fikk barn.

For meg er gjeng gjeng, helt uavhengig av hudfargen de har.

Vi tror jo på den samme guden, at muslimene varierer med å kalle ham Allah eller Gud, betyr ikke at det er "vår gud" og "deres gud!".

Koranen og Bibelen kommer fra samme grunnlaget også, begge kommer fra gamle testamentet, forskjellen er utviklingshastigheten på de to religionene. Kristendommen har utviklet seg mer og raskere en islam.

Å bo på bygda er ganske likt å være muslim, det er nesten samme kultur, der familien/slektene betyr mest, gammeldagse holdninger etc.

Men muslimene har tross alt likevel en litt annen kultur og agenda.

Synd at vi født i Oslo må bli belemret med så mye rart..men dere kan tross alt oppføre dere litt bedre, som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det sa hun ikke noe om med en gang. Hun sa bare at en sa noe til henne på et språk hun ikke kunne forstå. Det var først etterpå hun sa at han hadde en uvennlig/ truende fremtoning.

og hun KUNNE ha misforstått. Hun skjønte jo faktisk ikke hva han sa

Ånei! Forklarte hun seg på en måte slik at du måtte tenke selv? Men det er vel ikke lov, her tror jeg det var kun du som har bestemt deg for å være vrang. Lykke til videre med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv vokst opp i ytre Oslo øst og synes det er ufattelig trist å se hvordan dette området utvikler seg... Enkelte områder har blitt rene gettoer, og de norske flytter derfra i hopetall.. Og det skjønner jeg godt, kunne ikke tenke meg å flytte tilbake dit slik som det har blitt. Jeg synes utviklingen er svært skremmende :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv vokst opp i ytre Oslo øst og synes det er ufattelig trist å se hvordan dette området utvikler seg... Enkelte områder har blitt rene gettoer, og de norske flytter derfra i hopetall.. Og det skjønner jeg godt, kunne ikke tenke meg å flytte tilbake dit slik som det har blitt. Jeg synes utviklingen er svært skremmende :(

Det er det liten tvil om. Det går virkelig nedover for en del av bydelene, og synd er det.

Men å strekke det fra at enkelte områder kan være uegnet som bosted med barn til at hele østkanten er uegnet er rimelig drøy. Fortsatt en god del området, særlig i indre by, som ikke er like hardt rammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selv vokst opp i ytre Oslo øst og synes det er ufattelig trist å se hvordan dette området utvikler seg... Enkelte områder har blitt rene gettoer, og de norske flytter derfra i hopetall.. Og det skjønner jeg godt, kunne ikke tenke meg å flytte tilbake dit slik som det har blitt. Jeg synes utviklingen er svært skremmende :(

Jeg har aldri r tenkt noe over hvordan man ble sett på når man bodde her på østkanten i Oslo. Jeg har da også nesten bodd her hele livet. Jeg kan selvsagt ikke presisere akkurat hvor det er. Selv om jeg ofte har hørt at her må man bare flytte ifra! Men det var en skikkelig vekker når man blir stemplet av den norske kirke(!) og norske skole(!) fordi man bor her som etnisk norsk, da er det liksom opp og vedtatt da at man er man muslinvennelig og godtar alt. Nei, jeg synes det er helt horribelt, og kommer til å se meg om etter et annet sted å bo, kanskje ikke engang i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så håper jeg man ser at det ikke er muslimene jeg kritiserer her, men den norske kirke og den norske skole som tror at dette er veien å gå. Jeg lurer på hva DE egentlig vil oppnå? Om de i det hele tatt har tenkt tanken da....

JEG har ihvertfall ikke endret synet på hverken muslimer eller verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi et kort resyme på hva den norske skole og kirke har sagt? Orker ikke lese ni sider med innlegg uten info.

Synes østkanten er helt ok, men tror jeg ville valgt en annen skole til barna hvis jeg var i den situasjonen og mine barn var de eneste norske. Kanskje fordi mange foreldre har gjort det, så må de andre følge etter?

Har hørt at de som bor på østkanten, prøver å imøtegå utviklingen og skylder på at når de norskættede flytter ut, flytter de fra x og x land inn. Men det må jo være politisk styrt, annet går ikke an å påstå. Og i Oslo har vi høyre og frp som sitter i bystyret. Oslo har vært høyrestyrt i mange mange år nå. Men det er kanskje ikke de som sitter på makta?

Det er de som har lagt ut kommunale boliger til salgs, som ikke har bygget nye eller kjøpt nye og som faktisk velger hvor de kan plassere ulike grupperinger av folket som har valgt å bosette seg i byen.

Det gjør de lett, men de bryr seg ikke særlig om det så lenge de får ha sitt i fred på vestkanten. Ikke kom og si til meg at dette ikke er politikk. Fortell meg hvorfor ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi et kort resyme på hva den norske skole og kirke har sagt? Orker ikke lese ni sider med innlegg uten info.

Den norske kirke og den norske skole har sagt at når man bor i Grorudalen så er det bare rett og rimelig at det leses fra Koranen om jesu fødsel under juleevangeliet i skolegudstjenesten. Og de elever som ikke møter opp der eller til alternativt opplegg får ugyldig fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske kirke og den norske skole har sagt at når man bor i Grorudalen så er det bare rett og rimelig at det leses fra Koranen om jesu fødsel under juleevangeliet i skolegudstjenesten. Og de elever som ikke møter opp der eller til alternativt opplegg får ugyldig fravær.

Hehe, ditt troooll. Det har de ikke sagt.

:)

Morsomt at du har ironi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de elever som ikke møter opp der eller til alternativt opplegg får ugyldig fravær.

Det er jo ganske åpenbart da. Elevene kan ikke bare ta fri som de vil heller, det er jo nettopp derrfor det finnes et alternativt opplegg, slik at de som ikke ønsker å delta i gudstjenesten kan ha et nøytralt opplegg på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm ...hvis de stopper innvandringen nå da, så kanskje vi hvite(som ikke engang er såkalt 100 prosent norske, men ser norske ut) slipper mer hate crimes og rasisme- av den typen det var svære holdningskampanjer mot før, men som ingen legger merke til skjer nå, sånn tilfeldigvis. Sykt mye dobbeltmoralisme blandt folk som er hjernevasket av antirasismen. People are people.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Hmmm ...hvis de stopper innvandringen nå da, så kanskje vi hvite(som ikke engang er såkalt 100 prosent norske, men ser norske ut) slipper mer hate crimes og rasisme- av den typen det var svære holdningskampanjer mot før, men som ingen legger merke til skjer nå, sånn tilfeldigvis. Sykt mye dobbeltmoralisme blandt folk som er hjernevasket av antirasismen. People are people.

Jeg syns ikke innvandringen skal stoppes, men at de bør bli mer kritiske til hvem som får bli og hvem som ikke får bli. Slik det er nå, er det jo de som trenger det og fortjener det mest som blir kastet ut, mens drittsekker som Mullah Krekar får bli. Og det er heeelt feil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo ganske åpenbart da. Elevene kan ikke bare ta fri som de vil heller, det er jo nettopp derrfor det finnes et alternativt opplegg, slik at de som ikke ønsker å delta i gudstjenesten kan ha et nøytralt opplegg på skolen.

Det er vel ikke sikkert foreldre som aldri har brukt altrtnative opplegg tenker på det. Skolen burde da også ha opplyst om tilbudet i forkant. Og hvorfor skal man gå glipp av å høre på juleevangeliet også der..bare fordi man ikke liker innblandingen fra Islam. Og man treffer helt sikkert muslimer også i det alternative opplegget. Så uansett så er det muslimene som "styrer".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Det er vel ikke sikkert foreldre som aldri har brukt altrtnative opplegg tenker på det. Skolen burde da også ha opplyst om tilbudet i forkant. Og hvorfor skal man gå glipp av å høre på juleevangeliet også der..bare fordi man ikke liker innblandingen fra Islam. Og man treffer helt sikkert muslimer også i det alternative opplegget. Så uansett så er det muslimene som "styrer".....

Sjølvsagt er det ikkje muslimane som styrer. Tvert imot er det dei kristne som styrer. Sjølvsagt får ein beskjed på førehand om at det skal vere alternativt opplegg. Vi får brev med heim om at det vert gudsteneste, og at det blir eit alternativt opplegg. Så er det eit utfyllingsvedlegg der vi skal skrive på om barnet skal på gudsteneste eller om det skal ha alternativ undervisning. Dette skal returnerast til skulen. Eg syns ikkje ein skal uttale seg om ting ein ikkje kjenner til.

At det finst ein forbindelse mellom juleevangeliet og koranen syns eg er spennande. Eg syns det er høgst relevant å formidle dette til skulebarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

At det finst ein forbindelse mellom juleevangeliet og koranen syns eg er spennande. Eg syns det er høgst relevant å formidle dette til skulebarna.

Sant nok. Barna bør få vite at kristendom, jødedom og islam er samme smørja og bør tas avstand fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...