Gå til innhold

Nå må dere SLUTTE med de faens ordelingsfeilene deres!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Liker ikke folk som slurver og hakker i vei på tastaturet uten avsnitt eller rett plassering av komma og punktum når de skriver eviglange innlegg, men det at folk sliter med skrivevansker bør man da respektere?

Men hvis de ikke sliter da?

Si at jeg hadde skrevet innlegg og skrevet jei istedet for jeg 5 ganger i løpet av innlegget, men alt annet var korrekt. Da sliter jeg ikke med å skrive, men jeg sliter med å skrive jeg riktig. Jeg tror at det ordet skrives jei, men har resten riktig skrevet.

Hvis jeg derimot har en hel horde med skrivefeil gjennom hele innlegget, da er det noe annet som ligger bak. Da sliter jeg med å skrive riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Orddelingsfeil er når du ikke deler ordet riktig fra en linje til en annen. F.eks. at du på linje én skriver "skriv" og på den neste "efeil".

Aha, takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg syns jeg måtte påpeke for TS at ordet var skrevet feil...;)

Jeg tror nok alle skjønte det. De som har nevnt at orddeling ikke er korrekt ord i denne sammenhengen, har nok egentlig henvendt seg til trådstarter.

Ananas ringer?

Ananas biter?

Dette er særskriving.

Orddelingsfeil er når du ikke deler ordet riktig fra en linje til en annen. F.eks. at du på linje én skriver "skriv" og på den neste "efeil".

Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok alle skjønte det. De som har nevnt at orddeling ikke er korrekt ord i denne sammenhengen, har nok egentlig henvendt seg til trådstarter.

:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ordet blir jo delt opp feil? Eller er det jeg som er helt :slår:

Ja, ordet er del helt feil, men dette heter ikke ordelingsfeil, men derimot særskriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Ja, ordet er del helt feil, men dette heter ikke ordelingsfeil, men derimot særskriving.

Da har jeg forstått det riktig i hvert fall :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipos innlegg var vel strengt tatt fult av feil:

"Enkelte mennesker har ikke tankerom for at det finnes folk som sliter med skrivevansker og alikevel lever normale liv, blandt annet deltar de på debatforum. Jeg skulle ønske folk tokk opp rettskriving på en høffelig og saklig måte uten å gjøre noen stor sak ut av det, det hadde ihvertfall jeg verdsatt om jeg konsekvent skriver noe feil.

Slik som for noen år tilbake hvor jeg plutselig innså at "vinduer" ikke skrives med stumm H, det er bare butikken som heter H-vinduer. Noen burde ha fortalt meg det litt før. "

Dette er ikke en pen måte å si ifra på. :tristbla:

Jeg har dysleksi så jeg vet jeg skriver feil, men dette er ikke hjelpsom kritikk slik som komentaren om at Blant skrives med 'nt' som i Sunt, som gjør det lettere for meg å huske det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym som korrigerte Tipo klarte seg ikke så godt heller. "Fullt", ikke "fult". Sånn går det hver gang noen skal rette på andre i nettfora, den som sitter med rødpennen skriver feil selv...

Jeg har ganske høy terskel for å irritere meg over galt stavede ord. SMS-språk og ruskete tegnsetting gjør meg mye mer hissig. Alt i alt koker det ned til at hvis jeg må bruke tid og krefter på å skjønne hva som står i en post gidder jeg ikke å bry meg med å lese den overhodet, men om det bare er litt skakke ord går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg sikkert litt refs fra enkelte brukere, men jeg er dessverre av den oppfatning at folk generelt er late når det kommer til rettskrivning. Jeg innbiller meg også at det er en gjeng av folk der ute som påberoper seg 'lese og skrivevansker' uten at disse egentlig har det!

(Jeg er forøvrig overbevist om at brukeren Green Tea virkelig hadde et problem med rettskrivning...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå får jeg sikkert litt refs fra enkelte brukere, men jeg er dessverre av den oppfatning at folk generelt er late når det kommer til rettskrivning. Jeg innbiller meg også at det er en gjeng av folk der ute som påberoper seg 'lese og skrivevansker' uten at disse egentlig har det!

(Jeg er forøvrig overbevist om at brukeren Green Tea virkelig hadde et problem med rettskrivning...)

"Lese- og skrivevansker", strengt talt.

Man skal kunne sin rettskriving for å kritisere andres.

Endret av Airi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to skrivefeiler i et tema om å klage på andre sine skrivefeiler det :ler: huffameg

Det heter skrivefeil. Ikke skrivefeiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg er en av de som irriterer meg grønn over særskriving, men som synder som bare det selv.

Forøvrig synes jeg faktisk at når noen velger å lage en egen tråd om gjentatte feil så er det noe helt annet enn å henge ut en som skriver feil.

Med det mener jeg:

Eksempel 1:

Skjerp skrivemåten folkens, her er mange som har mengder av særskriving og dårlig norsk, elendig tegnsetting.

Eksempel 2:

Blondie65 du skriver som en gris, det går ikke an å forstå et kvidder av hva du skriver - strøk du i norsk eller?

Den første må man kunne akseptere - det er en generell henvendelse om at det finnes mengder av skrivefeil.

Den andre er personlig, og hvis jeg led av dysleksi eller lignende ville jeg forsvart meg. Siden jeg ikke kan påberope meg det må jeg heller finne/oppdatere retteprogrammet.

Jeg synes det er en uting å påpeke skrivefeil i en tråd med et helt annet tema, med mindre det er totalt umulig å lese innlegget. Det siste - at innlegget er så dårlig skrevet at det blir vanskelig å forstå - hører til sjeldenhetene. Når brukeren da velger å være på et skriftlig forum og er for lat (etter eget utsagn) til å bruke retteprogram mister jeg interessen.

Særskriving humrer jeg av. Men manglende luft, tegnsetting på jordet og ingen stor bokstav etter punktum i lange innlegg blir i lengden ignorert da jeg ikke orker lese det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Lese- og skrivevansker", strengt talt.

Man skal kunne sin rettskriving for å kritisere andres.

Vel, da burde jeg kanskje fortelle deg at det heter "strengt tatt" :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg sikkert litt refs fra enkelte brukere, men jeg er dessverre av den oppfatning at folk generelt er late når det kommer til rettskrivning. Jeg innbiller meg også at det er en gjeng av folk der ute som påberoper seg 'lese og skrivevansker' uten at disse egentlig har det!

(Jeg er forøvrig overbevist om at brukeren Green Tea virkelig hadde et problem med rettskrivning...)

Jeg hold foredrag om min erfaring med dysleksi i skolen og om lese-skrivevansker generalt i arbeidslivet for en forsamling som heldigvis forsto alvoret i situasjonen. Ca 10% av befolkningen har påvist dysleksi, enda flere har påvist lese-skrivevansker, ingen har tall på hvor mange som har falt utenfor.

Jeg må nesten spørre, mener du jeg påroper meg en diagnose på et nevrologisk problem for å spare tid på rettskrivingen? Dysleksi er en feil i hjernen og henger ofte sammen med andre nevrologiske tilstander som dyskalkuli og opp til 24% av de med dysleksi har også diagnosen ADHD.

Det er viktig å forstå at dette handler om fysiske feil som ikke kan læres bort og det hjelper ikke å peke ut feilene eller si at de burde jobbe mer med å lage huskeregler.

Vi ser ikke feilene, de er uthevet i svart men jeg ser dem fortsatt ikke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere SLUTTE med de faens ordelingsfeilene deres! Jeg blir GAL!

Du bør selv lære deg å rettskriving før du hakker på andre! ;)

Ordet ordelingsfeilene skrives med dobbel d, altså orddelingsfeilene.

Orddelingsfeil er irriterende det, uten tvil. Men så er også stavefeil, kommafeil, ny setning med liten forbokstav, og mange andre skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da burde jeg kanskje fortelle deg at det heter "strengt tatt" :fnise:

Det visste jeg jo egentlig. Ærlig talt, strengt tatt. Jaja, ingen er perfekte :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...