Gå til innhold

Nå må dere SLUTTE med de faens ordelingsfeilene deres!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For en ting å si? En artig tvist istedet for "Bare så du vet det så skrives det sånn og sånn". Jeg tenker som så at hvis jeg sier "Jeg må arrestere deg litt nå" påfulgt med en smiley, så får det heller en mer morsom vri og høres ikke så seriøst ut. Det er jo ikke som om jeg arresterer deg på ordentlig. :)

Da har vi helt forskjellig utgangspunkt. Jeg får nemlig frysninger når noen retter på meg med et "glimt i øyet".

(Men jeg forstår at du vil hjelpe, ikke være belærende).

Utifra det du forteller meg så høres det ut som man ikke kan få sagt det på en godkjent måte uansett. Hvis jeg tar feil i noe, så vil jeg gjerne lære! Vil ikke du? Vil du heller vel vitende om at du skriver feil fortsette å gjøre det fordi du ikke takler kritikken? Selv om en liten skrivefeil her og der (som jeg sikkert selv også har dann og vann) ikke gjør så mye, så vil jeg gjerne bli bedre! Det betyr ikke at man tar på seg rollen som belærer fordi man ønsker å opplyse.

F.eks ord som blant; utrolig mange skriver blandt, og det tror jeg hele verden kunne tjent med å vite. Samme gjelder sunt, som ikke skrives sundt.

Jeg vil også gjerne lære hvis jeg konsekvent skriver/bruker ord feil. Men det er altså noe med at hvermannsen liksom skal lære meg det når han føler det for godt som byr meg midt imot.

Får litt holier-than-thou-følelse, selv om jeg vet at det ikke er meningen å belære.

Jeg tror faktisk jeg er litt overfølsom på dette området (no shit, Sherlock), for jeg har sett så mange ganger at mennesker med tydelige skrivevansker får overhalinger av en annen verden. Litt som (hovedinnlegget) i denne tråden. Jeg blir ufattelig provosert når folk spyr ut usaklig irritasjon over andres skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er fullstendig enig med deg Cho at det kan komme ut på en ganske ekkel måte, og i noen situasjoner så passer ikke den meldingen om at "det skrives ikke sånn" så bra, rett etter at man har lagt ut et alvorlig spørsmål f.eks.

Dog vil jeg også si at de fleste har ikke skrivevansker. Da mener jeg direkte vansker med å skrive, eller å lære. jeg sier altså de fleste, ikke alle. Vi lærer så lenge vi lever, og når det gjelder feil som jeg nevnte tidligere, med blandt og sundt så er dette noe de fleste skriver fordi det virker logisk å skrive det slik, i tillegg til at det er en vanesak fordi man har gjort det i flere år. Hvis man legger litt sjel i det og tar det til seg, så tror jeg nok at de fleste har lært det til "neste gang".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Förlåt mig, men vem fan bryr sig egentligen? Jag ser inte på personen utifrån sättet de skriver på, men hur de uttrycker sig och vad de pratar/berättar om. Jag ger blanka fan i särskrivning och stavfel.

Jag har 2 vänner med svår dyslexi och de har ofta blivit retade och fått skit för att de inte kan skriva riktigt, men så fort de berättar att de har dyslexi blir folk helt paffa och plötsligt förvandlas mina vänner från korkade dumskallar till stackars sjuklingar. Varför kan de inte bara få vara människor?

Blir ni arga på folk som stammar också? Somliga rår faktiskt inte för det och det borde verkligen finnas viktigare saker att lägga ner energi på än andra människors skrivfel. Läs inte tråden om du blir så ilsken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ni arga på folk som stammar också? Somliga rår faktiskt inte för det och det borde verkligen finnas viktigare saker att lägga ner energi på än andra människors skrivfel. Läs inte tråden om du blir så ilsken!

Jeg håper du forstår forskjellen? Det handler ikke om folk med dysleksi eller lærevansker. Jeg kan da fremdeles lære hvordan jeg skal skrive et ord riktig selv om jeg nærmer meg 30-tallet. Jeg fraskriver meg ikke ansvaret om å skrive riktig fordi "jeg har gjort det siden barneskolen". De fleste kan fremdeles lære det.

Hvorfor man bør bry seg? Et ganske godt argument er at hvis man skal skrive jobbsøknader så er det ganske viktig å skrive riktig for å i det hele tatt bli invitert på intervju.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du forstår forskjellen? Det handler ikke om folk med dysleksi eller lærevansker. Jeg kan da fremdeles lære hvordan jeg skal skrive et ord riktig selv om jeg nærmer meg 30-tallet. Jeg fraskriver meg ikke ansvaret om å skrive riktig fordi "jeg har gjort det siden barneskolen". De fleste kan fremdeles lære det.

Hvorfor man bør bry seg? Et ganske godt argument er at hvis man skal skrive jobbsøknader så er det ganske viktig å skrive riktig for å i det hele tatt bli invitert på intervju.

Förstår du vad jag menar? Det jag menar är att du aldrig kan veta om skrivfelen är slarv eller dyslexi och att det bara är dumt att fokusera på andras problem. Fokusera på dina egna problem istället, så lovar jag att din tillvaro blir bättre. ;)

Edit: Jag måste bara lägga till att jag antog att det gällde trådarna här på KG och inte jobbsökningar. Är du arbetsgivare som får många ansökningar med skrivfel?

Endret av LetThemEatCake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte ikke om du forstod forskjellen bare for å være idiot. Og ja, jeg forstår hva du mener. Hvorfor må du begynne å gå personlig på meg, at jeg skal fokusere på mine egne problemer? Jeg kan ikke se at jeg har gått på person her.

Man ser som regel forskjell på om det er en person med dysleksi og skrivevansker eller en person som ikke har fått det med seg at det skrives blant, og ikke blandt. Hvis innlegget er skrevet riktig stort sett, men det er en skrivefeil som går igjen ofte på samme ordet, så vet man jo at det er ordet personen ikke har lært seg å skrive riktig. F.eks brukeren Tipo, som jeg "arresterte" tidligere, skrev helt fint, men blandt ble skrevet, og da er det individuelle ord som gjelder og ikke et underliggende problem.

Er innlegget fullt av feil, så ligger det ofte noe mer bak. I slike situasjoner holder jeg meg for god til å skrive en kommentar.

Det er greit. Jeg forstår at de fleste ikke vil vite om de skriver feil, og at man da ikke kan klage da man gang på gang ikke blir invitert til intervju på grunn av små skrivefeil, fordi man i bunn og grunn ikke taklet å få høre det, eller på trass nekter å prøve å lære seg det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man ser som regel forskjell på om det er en person med dysleksi og skrivevansker eller en person som ikke har fått det med seg at det skrives blant, og ikke blandt. Hvis innlegget er skrevet riktig stort sett, men det er en skrivefeil som går igjen ofte på samme ordet, så vet man jo at det er ordet personen ikke har lært seg å skrive riktig. F.eks brukeren Tipo, som jeg "arresterte" tidligere, skrev helt fint, men blandt ble skrevet, og da er det individuelle ord som gjelder og ikke et underliggende problem.

Er innlegget fullt av feil, så ligger det ofte noe mer bak. I slike situasjoner holder jeg meg for god til å skrive en kommentar.

Det er greit. Jeg forstår at de fleste ikke vil vite om de skriver feil, og at man da ikke kan klage da man gang på gang ikke blir invitert til intervju på grunn av små skrivefeil, fordi man i bunn og grunn ikke taklet å få høre det, eller på trass nekter å prøve å lære seg det.

Tipos innlegg var vel strengt tatt fult av feil:

"Enkelte mennesker har ikke tankerom for at det finnes folk som sliter med skrivevansker og alikevel lever normale liv, blandt annet deltar de på debatforum. Jeg skulle ønske folk tokk opp rettskriving på en høffelig og saklig måte uten å gjøre noen stor sak ut av det, det hadde ihvertfall jeg verdsatt om jeg konsekvent skriver noe feil.

Slik som for noen år tilbake hvor jeg plutselig innså at "vinduer" ikke skrives med stumm H, det er bare butikken som heter H-vinduer. Noen burde ha fortalt meg det litt før. "

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi! Og jeg merket meg bare blandt! Sikkert fordi jeg har hengt meg så opp i det :D

Kudos til deg! Da har jeg jammen lært å lese bedre fra nå av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB: Om man skriver i hvertfall på PC så vil rettskrivingen rette det opp til ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB: Om man skriver i hvertfall på PC så vil rettskrivingen rette det opp til ihvertfall.

Man kan ikke alltid stole på rettskriving på PCen! Den tar veldig ofte feil.

Jeg har lært at "i hvert fall" skal deles opp slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipos innlegg var vel strengt tatt fult av feil:

"Enkelte mennesker har ikke tankerom for at det finnes folk som sliter med skrivevansker og alikevel lever normale liv, blandt annet deltar de på debatforum. Jeg skulle ønske folk tokk opp rettskriving på en høffelig og saklig måte uten å gjøre noen stor sak ut av det, det hadde ihvertfall jeg verdsatt om jeg konsekvent skriver noe feil.

Slik som for noen år tilbake hvor jeg plutselig innså at "vinduer" ikke skrives med stumm H, det er bare butikken som heter H-vinduer. Noen burde ha fortalt meg det litt før. "

Måtte bare. :sjenert:

Jeg la også merke til at Tipos innlegg var fullt av feil og hadde lyst til å kommentere det. Spesielt "høffelig" synes jeg er irriterende, folk uttaler det vel ikke høffElig, så jeg synes det er merkelig at denne feilen brer om seg.

Bortsett fra i tråder om rettskrivning er jeg høflig til å kommentere andres skrivefeil. Men jeg setter pris på om andre sier fra til meg om noe jeg skriver konsekvent feil. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte mennesker har ikke tankerom for at det finnes folk som sliter med skrivevansker og alikevel lever normale liv, blandt annet deltar de på debatforum. Jeg skulle ønske folk tokk opp rettskriving på en høffelig og saklig måte uten å gjøre noen stor sak ut av det, det hadde ihvertfall jeg verdsatt om jeg konsekvent skriver noe feil.

Slik som for noen år tilbake hvor jeg plutselig innså at "vinduer" ikke skrives med stumm H, det er bare butikken som heter H-vinduer. Noen burde ha fortalt meg det litt før.

Fint at nicket ditt er Tipo og ikke "typo" som er slang for skrivefeil/trykkfeil på engelsk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BabyBlue

Liker ikke folk som slurver og hakker i vei på tastaturet uten avsnitt eller rett plassering av komma og punktum når de skriver eviglange innlegg, men det at folk sliter med skrivevansker bør man da respektere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig orddelingsfeil da?

Orddelingsfeil er når du ikke deler ordet riktig fra en linje til en annen. F.eks. at du på linje én skriver "skriv" og på den neste "efeil".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...