Xaphan Skrevet 17. desember 2010 #61 Del Skrevet 17. desember 2010 Når vi først er inne på skrivefeil: skrives det værre eller verre? Har prøvd å google det, men det virker som det er ganske mye uenighet om hvordan det skrives. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Skrevet 17. desember 2010 #62 Del Skrevet 17. desember 2010 Når vi først er inne på skrivefeil: skrives det værre eller verre? Har prøvd å google det, men det virker som det er ganske mye uenighet om hvordan det skrives. Det skrives verre. Sånt googler man ikke, man sjekker ordboka: UiOs elektroniske ordbøker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaphan Skrevet 17. desember 2010 #63 Del Skrevet 17. desember 2010 Det skrives verre. Sånt googler man ikke, man sjekker ordboka: UiOs elektroniske ordbøker Ja, men jeg pleier bare å google ting fort når jeg lurer på en ting, og da fant jeg en del debatter hvor det stod at de nettordbøkene ikke har blitt oppdatert på mange år, så derfor ble jeg usikkker Men takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 17. desember 2010 #64 Del Skrevet 17. desember 2010 Jeg bruker Firefox med innebygget retteprogram. Fantastisk oppfinnelse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 17. desember 2010 #65 Del Skrevet 17. desember 2010 Jeg hold foredrag om min erfaring med dysleksi i skolen og om lese-skrivevansker generalt i arbeidslivet for en forsamling som heldigvis forsto alvoret i situasjonen. Ca 10% av befolkningen har påvist dysleksi, enda flere har påvist lese-skrivevansker, ingen har tall på hvor mange som har falt utenfor. Jeg må nesten spørre, mener du jeg påroper meg en diagnose på et nevrologisk problem for å spare tid på rettskrivingen? Dysleksi er en feil i hjernen og henger ofte sammen med andre nevrologiske tilstander som dyskalkuli og opp til 24% av de med dysleksi har også diagnosen ADHD. Det er viktig å forstå at dette handler om fysiske feil som ikke kan læres bort og det hjelper ikke å peke ut feilene eller si at de burde jobbe mer med å lage huskeregler. Vi ser ikke feilene, de er uthevet i svart men jeg ser dem fortsatt ikke! Det er en viss fare for at du ikke er den eneste personen i hele verden, og at innlegget du siterer kanskje ikke var rettet spesifikt mot deg... Anjah skrev at det er "en gjeng av folk der ute som påberoper seg 'lese og skrivevansker' uten at disse egentlig har det". Jeg synes i grunnen dette ganske klart utelukker folk med diagnostisert dysleksi... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tipo Skrevet 17. desember 2010 #66 Del Skrevet 17. desember 2010 (endret) Det er en viss fare for at du ikke er den eneste personen i hele verden, og at innlegget du siterer kanskje ikke var rettet spesifikt mot deg... Anjah skrev at det er "en gjeng av folk der ute som påberoper seg 'lese og skrivevansker' uten at disse egentlig har det". Jeg synes i grunnen dette ganske klart utelukker folk med diagnostisert dysleksi... Jeg ser helt klart at den komentaren kan ha vært rettet mot en anonym gruppe som mener det er kult å ha lærevansker, men siden Anjah sier dette etter at jeg har fått refs for rettskrivingen min og forsvart meg med at jeg har dysleksi så tenkte jeg det var best å spørre for å få klarhet i hvem hun siktet til. Folk som staver som Green Tea på en dårlig dag får tydligvis sympati for sine vansker, men om man skriver på mitt nivå så kalles man lat om man ikke kan stave. Til tross for at vi begge lider av det samme, bare i ulik alvorlighetsgrad. Personer med diagnosert dysleksi bærer ikke disse papirene på seg, så i praksis er det ingen forskjell på de som har diagnosen og de som hevder de har diagnosen i hverdagen. Så når noen mener de kan skille mellom disse to gruppene så tar de på seg en jobb vanligvis utført av pedagoger over flere måneder og en spesialtest utført av en psykolog fra PPtjenesten. Hvilken kvalifikasjoner har noen av oss til å hevde at folk bare påroper seg lærevansker uten egentlig å ha det? Er det egentlig så viktig at alle skriver perfekt? Kan vi ikke bare godta at ikke alle kommer til å nå opp til samme nivå, uansett hvor mye vi anstrenger oss. Endret 17. desember 2010 av Tipo 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cho Skrevet 17. desember 2010 #67 Del Skrevet 17. desember 2010 Veldig godt innlegg Tipo, du fikk en pluss av meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 17. desember 2010 #68 Del Skrevet 17. desember 2010 Jeg ser helt klart at den komentaren kan ha vært rettet mot en anonym gruppe som mener det er kult å ha lærevansker, men siden Anjah sier dette etter at jeg har fått refs for rettskrivingen min og forsvart meg med at jeg har dysleksi så tenkte jeg det var best å spørre for å få klarhet i hvem hun siktet til. Folk som staver som Green Tea på en dårlig dag får tydligvis sympati for sine vansker, men om man skriver på mitt nivå så kalles man lat om man ikke kan stave. Til tross for at vi begge lider av det samme, bare i ulik alvorlighetsgrad. Personer med diagnosert dysleksi bærer ikke disse papirene på seg, så i praksis er det ingen forskjell på de som har diagnosen og de som hevder de har diagnosen i hverdagen. Så når noen mener de kan skille mellom disse to gruppene så tar de på seg en jobb vanligvis utført av pedagoger over flere måneder og en spesialtest utført av en psykolog fra PPtjenesten. Hvilken kvalifikasjoner har noen av oss til å hevde at folk bare påroper seg lærevansker uten egentlig å ha det? Er det egentlig så viktig at alle skriver perfekt? Kan vi ikke bare godta at ikke alle kommer til å nå opp til samme nivå, uansett hvor mye vi anstrenger oss. Jeg velger å droppe å kommentere store deler av innlegget ditt, men for å svare på det uthevede: NEI, vi kan ikke bare godta at det norske språk blir hakket i stykker av folk som ikke gidder å ta seg sammen når de skriver. Dette er vårt språk, vår arv og vi bør være stolte av den. Vi KAN derimot godta at noen mennesker har en sykdom (les: dysleksi) og derfor ikke klarer å skrive riktig. Det er den forskjellen som, i alle fall for meg, er så viktig. Jeg har full forståelse for at dyslektikere ikke kan stave like godt som folk uten dysleksi. Jeg har derimot ikke noe til overs for at folk ikke gidder å skrive korrekt. I tillegg til at det er et hån mot det norske språk, er det vanvittig irriterende å lese innlegg med mye feil. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #69 Del Skrevet 17. desember 2010 Ironien ligger i at 90 prosent av de som korrigerer andre i denne tråden har én eller flere feil selv. I mange innlegg skrives rettskriving når man klart mener rettskrivning. Særskrivning refererer for øvrig til ordsammensetninger som i hvert fall, for så vidt osv. Deling av ord som ikke skal deles er orddelingsfeil på lik linje med ord som deles uten bindestrek. Jeg er enig med vedkommende som sier at rettskrivning bør praktiseres for å bevare det norske språk. Latskap er et mye større problem enn dysleksi - det at folk drar med seg engelske skrivemåter i norsk er et godt eksempel på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tipo Skrevet 17. desember 2010 #70 Del Skrevet 17. desember 2010 Veldig godt innlegg Tipo, du fikk en pluss av meg Tusen takk, det er alltid deilig å føle at budskapet når gjennom og jeg håper det blir mer åpenhet og forståelse rundt dette temaet. Jeg runder av her, jeg har gjort mitt syn klart og denne saken ligger meg for nærme hjertet til å gå inn i en opphetet diskusjon i kveld. Takk til alle som har lest det jeg skriver om dysleksi og jeg håper dere velger å se menneskene bak stavefeilene, legg merke til de som til tross for enorm motgang tør å skrive. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #71 Del Skrevet 17. desember 2010 Det er to skrivefeiler i et tema om å klage på andre sine skrivefeiler det huffameg Det heter ikke "to skrivefeiler", det heter "to skrivefeil". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #72 Del Skrevet 17. desember 2010 Særskrivning refererer for øvrig til ordsammensetninger som i hvert fall, for så vidt osv. Deling av ord som ikke skal deles er orddelingsfeil på lik linje med ord som deles uten bindestrek. Men... er da både "ananas ringer" og anan- asringer orddelingsfeil? Dette er jo to helt forskjellige feil, bør de ikke har hvert sitt ord? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Skrevet 17. desember 2010 #73 Del Skrevet 17. desember 2010 Men... er da både "ananas ringer" og anan- asringer orddelingsfeil? Dette er jo to helt forskjellige feil, bør de ikke har hvert sitt ord? Det er derfor de har hvert sitt ord. Orddelingsfeil og særskriving. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #74 Del Skrevet 17. desember 2010 Det heter ikke kjempe spennende eller kjempe fin. Det heter kjempespennede og kjempefin! Ta en titt innom tråden her hvis dere lurer på et ord, så skal jeg fortelle dere hvordan det skrives! Tror kanskje ikke du er den rette til å lære andre å skrive riktig, siden du selv skriver feil ord. Det blir rett og slett tåpelig å hisse seg over andres skrivefeil, når du selv skriver feil. Kjempespennende og orddelingsfeil, er de riktige ordene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #75 Del Skrevet 17. desember 2010 Det er derfor de har hvert sitt ord. Orddelingsfeil og særskriving. Det var jo det jeg trodde, det var derfor jeg reagerte. Se samtalen: Særskrivning refererer for øvrig til ordsammensetninger som i hvert fall, for så vidt osv. Deling av ord som ikke skal deles er orddelingsfeil på lik linje med ord som deles uten bindestrek. Men... er da både "ananas ringer" og anan- asringer orddelingsfeil? Dette er jo to helt forskjellige feil, bør de ikke har hvert sitt ord? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #76 Del Skrevet 17. desember 2010 Anan- asringer er ingen orddelingsfeil selv om det virker noe unaturlig. Hadde du droppet bindestreken ville det vært feil. Bindestrek ved linjeskift bør fortrinnsvis anvendes mellom to stavelser; anana-sringer er mindre bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Skrevet 17. desember 2010 #77 Del Skrevet 17. desember 2010 Anan- asringer er ingen orddelingsfeil selv om det virker noe unaturlig. Hadde du droppet bindestreken ville det vært feil. Bindestrek ved linjeskift bør fortrinnsvis anvendes mellom to stavelser; anana-sringer er mindre bra. Men det er vel sånn at et sammensatt ord (et ord som har flere leksikalske morfem) bør deles mellom de to morfemene? ananas- ringer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #78 Del Skrevet 17. desember 2010 Anan- asringer er ingen orddelingsfeil selv om det virker noe unaturlig. Hadde du droppet bindestreken ville det vært feil. Bindestrek ved linjeskift bør fortrinnsvis anvendes mellom to stavelser; anana-sringer er mindre bra. Jo, orddelingsfeil er da å dele ord feil, er det ikke? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #79 Del Skrevet 17. desember 2010 Men det er vel sånn at et sammensatt ord (et ord som har flere leksikalske morfem) bør deles mellom de to morfemene? ananas- ringer Absolutt, men det er ikke dermed sagt at bindestrek plassert et annet sted er galt. Her ligger forskjellen mellom bør og skal. Det største problemet med skriftlige innlegg på nettfora er uansett ikke plasseringen av den kjære bindestreken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #80 Del Skrevet 17. desember 2010 Absolutt, men det er ikke dermed sagt at bindestrek plassert et annet sted er galt. Her ligger forskjellen mellom bør og skal. Det største problemet med skriftlige innlegg på nettfora er uansett ikke plasseringen av den kjære bindestreken. Det er jeg klar over, men jeg trodde det var slik at gal deling av ord med binnestrek = orddelingsfeil, gal deling av ord som skal være sammensatte (f.eks. ananas ringer) = særskrivingsfeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå