AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #141 Skrevet 10. desember 2010 At de har leid hele slottet hele helgen betyr jo at det blir like dyrt for dem å ha dere der fra fredag til søndag som fra lørdag til søndag (Det er jo ingen gjester som kommer og er der fra fredag til lørdag). Det blir et gratispassasjerproblem, kinkig for begge parter. Like dyrt for dem? Problemet deres blir jo at siden de har lagt opp til et opplegg som sikkert ikke alle gjestene ønsker å være med på å sponse ved å komme tidlig og delta på flere dyre måltid. Da sitter jo plutselig brudeparet igjen med regningen ja, men det er vel ikke gjestenes problem. TS kan jo godt overnatte på et sted like i nærheten, sette opp telt for den saks skyld. Men ville vært tidlig ute, er sikkert mange som ønsker alternativ overnatting og er sikkert derfor bruden svarer så frekt og surt uten grunn. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #142 Skrevet 10. desember 2010 Dere sender altså dette hvor dere sier at dere skal i og arrangere svigermors 70 års dag på fredagen: Hei ... og ..., Tusen takk for bryllupsinvitasjonen:-) Vi vil veldig gjerne komme, men har dessverre ikke mulighet til å reise på fredag, svigermor fyller 70 den uken og vi skal feire dagen fredag kveld. Ettersom vi er med på å arrangere festen har er det lite å gjøre med det. Vi tenkte at vi kunne kjøre egen bil og reise hjemmefra grytidlig lørdag morgen, så vi rekker vielsen og blir med på opplegget derfra og ut. Er det mulig å ordne overnatting på slottet fra lørdag til søndag? Vi kan gjerne kontakte dem selv, men jeg ville høre med dere siden dere har bedre oversikt over betingelser og sånt der. Håper vi sees:-) Og får dette til svar? Hei ..., Trist å høre at dere ikke har mulighet til å bli med på det flotte opplegget vi har laget, siden det er såpass langt frem regnet vi med at folk faktisk rydder plass for det i timeplanen sin og satte av en feriedag om nødvendig. Vi har dessverre ikke mulighet til å lage "spesialløsninger" for alt og alle, vi har lagt opp et fellesløp og det følger vi. Vi har nok å tenke på om vi ikke skal operere som reisebyrå. Dersom dere kun ønsker å være med på lørdagen må dere ordne overnatting og transport tur/retur selv. Pris for felleslunsjen får du evt. vite senere. Mvh brudeparet Ikke vet jeg, men jeg antar at en god del av gjestene har også stilt spørsmål om pris og om det er nødvendig å komme på fredag så bruden er fly forbanna og stresset fordi da forsvinner hele inntektsgrunnlaget deres. I deres øyner ødelegger sikkert gjestene bryllupet deres siden de ikke vil betale den stive prisen eller ta seg fri. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #143 Skrevet 10. desember 2010 Dere sender altså dette hvor dere sier at dere skal i og arrangere svigermors 70 års dag på fredagen: Og får dette til svar? Ikke vet jeg, men jeg antar at en god del av gjestene har også stilt spørsmål om pris og om det er nødvendig å komme på fredag så bruden er fly forbanna og stresset fordi da forsvinner hele inntektsgrunnlaget deres. I deres øyner ødelegger sikkert gjestene bryllupet deres siden de ikke vil betale den stive prisen eller ta seg fri. Det du skriver er BARE spekulasjoner! Så lenge INGENTING er sikkert, ikke skriv at det er sikker... bla, bla, bla...
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #144 Skrevet 10. desember 2010 TS her! Som jeg skrev i et tidligere innlegg ligger slottet et godt stykke fra nærmeste by/tettsted, omtrent fem mil unna. For å komme oss dit når festen er slutt må vi ta taxi (vet ikke hvordan taxitilbudet og prisnivået der er) eller kjøre selv. Det hadde jo vært hyggelig å bo på slottet siden de (fleste?) andre gjestene bor der, det blir jo dessuten en liten festbrems at man må bekymre seg for å komme seg til overnattingsstedet når festen er omme. At en av oss evt. må holde seg edru for å kjøre er jo også kjedelig, ikke at vi har planer om å bli dritings, men vi er begge glade i vin. Jeg venter på svar på den siste mailen jeg sendte, så får vi se hva som skjer. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #145 Skrevet 10. desember 2010 Det du skriver er BARE spekulasjoner! Så lenge INGENTING er sikkert, ikke skriv at det er sikker... bla, bla, bla... Nei, det er en hypotese basert på den informasjonen som er tilgjengelig. Om du ønsker å komme med mer informasjon er du velkommen til det. Eller mener du at vi ikke skal diskutere annet på dette forumet enn det vi har all informasjon om? Hvor begge parter har uttalt seg? Kanskje i barn og familie forumet bør alle tråder stenges til alle parter er kontaktet og legger ut sin side? Det er ikke en rettssak dette her, det et diskusjonforum... 5
Gjest Badabing Skrevet 10. desember 2010 #146 Skrevet 10. desember 2010 Men så lenge brudeparet ikke gir gjestene et annet alternativ så MÅ de følge dette opplegget så fremt de ønsker å delta. Jeg tror neppe du hadde vært like begeistret for dette opplegget om du hadde vært i nær familie med brudeparet og blitt invitert sammen med make og tre barn? I TS tilfelle så er det "bare" henne og mannen med utgifter på i overkant 7000,-, men hva med dem i familien som er flere? Stod ikke noe om barn her, så jeg trodde det var et bryllup uten barn. Er helt enig i at det er drøyt at det ikke er noe alternativ. Greit nok at brudeparet ikke ordner alternativt opplegg, men dårlig at det ikke er åpent for å løse det på annet vis så lenge man fikser det selv.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #147 Skrevet 10. desember 2010 TS her! Som jeg skrev i et tidligere innlegg ligger slottet et godt stykke fra nærmeste by/tettsted, omtrent fem mil unna. For å komme oss dit når festen er slutt må vi ta taxi (vet ikke hvordan taxitilbudet og prisnivået der er) eller kjøre selv. Det hadde jo vært hyggelig å bo på slottet siden de (fleste?) andre gjestene bor der, det blir jo dessuten en liten festbrems at man må bekymre seg for å komme seg til overnattingsstedet når festen er omme. At en av oss evt. må holde seg edru for å kjøre er jo også kjedelig, ikke at vi har planer om å bli dritings, men vi er begge glade i vin. Jeg venter på svar på den siste mailen jeg sendte, så får vi se hva som skjer. Jeg nekter å tro at det finnes et sted i Sverige som ligger 5 mil unna neste mulige overnattingsfasilitet. Ikke engang i svarteste Norrland er det så øde.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #148 Skrevet 10. desember 2010 Jeg nekter å tro at det finnes et sted i Sverige som ligger 5 mil unna neste mulige overnattingsfasilitet. Ikke engang i svarteste Norrland er det så øde. Eh jo. Har du kjørt oppover fra Torsby og videre opp i Mora og til Ljusdal kommune? Der er det mye fint landskap og hytter, men det er ikke noe annet der, på miiiiilevis. Rett fram, gjennom skauen! 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #149 Skrevet 10. desember 2010 Stod ikke noe om barn her, så jeg trodde det var et bryllup uten barn. Er helt enig i at det er drøyt at det ikke er noe alternativ. Greit nok at brudeparet ikke ordner alternativt opplegg, men dårlig at det ikke er åpent for å løse det på annet vis så lenge man fikser det selv. Gjestene kan nok ikke velge noe annet siden brudeparet tydeligvis har booket hele slottet for helgen. Prisen er vel da slik at den blir 3500 pr gjest for booking av hotellet hele helgen så noe alternativ i dette tilfellet blir vel da at en ikke kan leie hele slottet hele helgen slik som de nå har gjort.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #150 Skrevet 10. desember 2010 Gjestene kan nok ikke velge noe annet siden brudeparet tydeligvis har booket hele slottet for helgen. Prisen er vel da slik at den blir 3500 pr gjest for booking av hotellet hele helgen så noe alternativ i dette tilfellet blir vel da at en ikke kan leie hele slottet hele helgen slik som de nå har gjort. Og hvis brudeparet da ikke tar høyde for at noen av gjestene ikke har tid eller råd til å ta seg den friheten denne helgen krever så er det kanskje nettopp det de burde gjort, altså droppet slottsbryllupet. Ellers vitner det jo bare om at det faktisk er gjestene som betaler for bryllupet deres.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #151 Skrevet 10. desember 2010 Og hvis brudeparet da ikke tar høyde for at noen av gjestene ikke har tid eller råd til å ta seg den friheten denne helgen krever så er det kanskje nettopp det de burde gjort, altså droppet slottsbryllupet. Ellers vitner det jo bare om at det faktisk er gjestene som betaler for bryllupet deres. Som sagt, jeg vil tro at grunnen til at bruden var så kvass i sitt svar er nok at flere har stilt spørsmål så det begynner å gå opp for dem at de sikkert ikke får inn pengene de hadde håpet på og må sikkert avlyse hele slottet. 1
Gjest Bond Skrevet 10. desember 2010 #152 Skrevet 10. desember 2010 Tråden ryddet for avsporinger Bond, mod
regine Skrevet 11. desember 2010 #153 Skrevet 11. desember 2010 her var det mye surmaget oppgulp..... 1) det ER utidig av ts å legge ut invitasjoner etc. som hun har mottatt. Det er ikke anonymisering å bare fjerne navn/datoer.... 2) det er IKKE dyrt med 3500 kr for 2 overnattinger, 2 frokoster 1 middag og 1 lunsj + transport. Det burde nok likevel vært noe avslag når man ligger i dobbeltrom, men i utgangspunktet er ikke prisen i seg selv ublu. De som spekulerer og maser om at brudeparet på denne måten nærmest "tjener" penger og "kan disponere som de vil" har ikke mye peiling på kostnader ved større arrangementer..... eller om hvordan det er praktisk å gjøre ting. 3) brudeparet kan gjøre akkurat som de vil - og det er fullt mulig for de inviterte å takke nei. Det er godt mulig jeg ville takket nei til et slikt opplegg - men ikke fordi jeg mener at det er et "dårlig" opplegg. Jeg tror at brudeparet her har funnet en god løsning, fordi det er langt fra allfarvei. De har laget en pakkeløsning som de selv mener er positiv. At de ikke er så intersserte i å arrangere en hel masse alternativer har jeg ingen problemer med å skjøenne. Jeg syns heller ikke det er frekt at brudeparet forventer at gjestene skal betale reise og opphold selv. De fleste må jo det hvis de skal i bryllup uansett, så reise/overnattingskostnader må jo være med i regnestykket. Vi giftet oss i utlandet og betalte 1 overnatting for våre gjester, men mat (minus det de fikk på bryllupsdagen)måtte de jo sørge for selv. Og ingen syns da at det var frekt, tilbakemeldingen vi fikk var vel heller at det var for mye (!) at vi spanderte en hotellovernatting. også er det noe som heter "til lags åt alle kan ingen gjera", og det er iallfall denne tråden et godt eksempel på. (bortsett fra at jeg syns det er utidig at ts har lagt ut mailene, så syns jeg svaret fra brudeparet var spydig. De burde skjønne at ikke alle syns det er like stas som de selv at de skal gifte seg på et slott.....)
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #154 Skrevet 11. desember 2010 her var det mye surmaget oppgulp..... 1) det ER utidig av ts å legge ut invitasjoner etc. som hun har mottatt. Det er ikke anonymisering å bare fjerne navn/datoer.... Godt mulig, men svaret fra bruden syntes jeg var greit med tanke på hvor frekt det var. Hun la jo også ut det hun selv sendte etterhvert. 2) det er IKKE dyrt med 3500 kr for 2 overnattinger, 2 frokoster 1 middag og 1 lunsj + transport. Det burde nok likevel vært noe avslag når man ligger i dobbeltrom, men i utgangspunktet er ikke prisen i seg selv ublu. Spørs helt hvor det er. Transporten er en busstur, å leie en buss er faktisk ikke så dyrt. Overnatting i dobbeltrom på steder som ikke er midt i smørøyet kommer selv i Norge på rundt 5-600 kr natten for et dobbeltrom, altså la oss si maks 400 pr pers, og 800 til sammen pr pers i overnatting hver natt (det kostet det på Grand Hotell i Oslo for noen få år siden når jeg var der). Ha i tankene at frokost er som oftest med i prisen på overnattinger. Om da bussen koster 200 kr pr stk så vil vi ha følgende utgifter for to personer: Busstur (Leiebuss): 800 kr Overnatting 1600 kr Mat/rest: 4600 (Om det er fire måltider: Hvert måltid: 1150, om frokost er inkludert i overnatting (2 måltider): 2300 pr måltid. De som spekulerer og maser om at brudeparet på denne måten nærmest "tjener" penger og "kan disponere som de vil" har ikke mye peiling på kostnader ved større arrangementer..... eller om hvordan det er praktisk å gjøre ting. Som vist over, det er veldig sannsynlig at a) Opphold og mat er grovt overpriset b) Brudeparet sørger for å få dekket leien av slottet, lokaler og kanskje mer gjennom gjestene. 3) brudeparet kan gjøre akkurat som de vil - og det er fullt mulig for de inviterte å takke nei. Helt enig, men jeg syntes at når en ber folk om penger så bør en si nøyaktig hva som koster hva og hvor pengene går. Det er godt mulig jeg ville takket nei til et slikt opplegg - men ikke fordi jeg mener at det er et "dårlig" opplegg. Jeg tror at brudeparet her har funnet en god løsning, fordi det er langt fra allfarvei. De har laget en pakkeløsning som de selv mener er positiv. At de ikke er så intersserte i å arrangere en hel masse alternativer har jeg ingen problemer med å skjøenne. Det er ingen alternativ. Brudeparet har lagt opp til at de skal ha hele slottet for seg selv så alt må gå gjennom dem siden det er fullbooket. Leiebuss er jo greit, det er ofte billig. Men for mange par og familier kunne det like gjerne ha lønnet seg å kjøre. Men det så ikke helt ut å falle i god jord hos bruden... Jeg syns heller ikke det er frekt at brudeparet forventer at gjestene skal betale reise og opphold selv. De fleste må jo det hvis de skal i bryllup uansett, så reise/overnattingskostnader må jo være med i regnestykket. Vi giftet oss i utlandet og betalte 1 overnatting for våre gjester, men mat (minus det de fikk på bryllupsdagen)måtte de jo sørge for selv. Og ingen syns da at det var frekt, tilbakemeldingen vi fikk var vel heller at det var for mye (!) at vi spanderte en hotellovernatting. også er det noe som heter "til lags åt alle kan ingen gjera", og det er iallfall denne tråden et godt eksempel på. (bortsett fra at jeg syns det er utidig at ts har lagt ut mailene, så syns jeg svaret fra brudeparet var spydig. De burde skjønne at ikke alle syns det er like stas som de selv at de skal gifte seg på et slott.....) Om en forventer at gjestene betaler reise og opphold er en ting, men da får en jaggu si hva en betaler for. Jeg gir ikke noen 7000 fra meg og min mann for en "pakkeløsning" jeg vanskelig kan se skal måtte koste det. En prisliste hadde vært veldig lurt fra brudeparets side her. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #155 Skrevet 11. desember 2010 Beklager: Mente 400 kr pr pers hver natt, altså 800 til sammen pr pers og 1600 for to netter for 2 personer. Sjekket på Grand: 1728 for to personer i dobbeltrom i to netter...
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #156 Skrevet 11. desember 2010 Forøvrig: TS kan jo sjekke selv på Slottet/hotellet hva et dobbeltrom koster for to personer i to netter på dette stedet og legge ut informasjon her om pris og om frokost er med i prisen (altså uten om dette bryllupet)?
Gjest BettyBoop28 Skrevet 11. desember 2010 #157 Skrevet 11. desember 2010 Jeg synes og det er frekt at de krever gaver i tillegg. Gaver de sikkert ikke trenger. Pluss at det at gjestene betaler for hele bryllupet deres omtrent bør være gave i seg selv.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #158 Skrevet 11. desember 2010 Det hadde vært veldig spennende om TS kunne finne ut hva dette slottet faktisk koster, så hadde vi sluppet å spekulere 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #159 Skrevet 11. desember 2010 Kunne også vært spennende om bruden hadde funnet denne tråden, for da hadde nok invitasjonen blitt trukket tilbake og problemet løst :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #160 Skrevet 11. desember 2010 Det hadde vært veldig spennende om TS kunne finne ut hva dette slottet faktisk koster, så hadde vi sluppet å spekulere Ja, eventuelt en link til selve slottet. Invitasjon er jo her alt så det kan vel ikke skade?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå