Cuckold Skrevet 5. desember 2010 #121 Skrevet 5. desember 2010 Prøv å stille deg følgende spørsmål: Hvor mange av debattene på KG ville eksistert dersom det ikke var mulig å debattere et tema uten å bygge sine innlegg på doktoravhandlinger. Du kan gå videre til debattene i avisspaltene og i debattprogram på TV. Det meste ville bli borte. Jeg nekter å tro at du som ellers fremstår som en relativt opplyst mann er så lite bevandret i hvordan vårt samfunn fungerer at du tror slike krav normalt vil oppfattes som betimelige før man i det hele tatt kan ta et problem opp til debatt. Og jeg finner det vanskelig å tro at du kjører en sånn debatt basert utelukkende på dine egne fordommer. Nå har jeg spurt deg gjentatte ganger, rett frem og direkte, om grunnene til at du mener at det er som du sier. Og det eneste du kommer med, er mer eller mindre velformulerte varianter av "Jo, for det bare er sånn." Sorry, mac, men det holder ikke. Og jo, jeg tror at dersom folk hadde forsøkt å diskutere ting basert mer på fakta og mindre på tro, så hadde det vært en utpreget bra ting. Det er jo ikke mer enn et par innlegg siden du selv skrev: Du vet, en hijab gjør intet kalifat, og fordi om det finnes noen norske kvinner som legger seg aldeles skinnflat og både adopterer mannens verdier og sågar konverterer til islam, så betyr ikke det at det er sånn det ER. Med mindre du kan komme med noe mer håndfast enn en ubegrunnet påstand, da. Jeg er svak for beviser. Jeg har ikke skrevet at jeg har oversikt over alle multietniske ekteskap i Norge, men det fenomen jeg peker på eksisterer, og jeg ser stadig eksempler på forhold der barna oppdras som muslimer selv om mor ikke er det. På samme måte som jeg ikke hadde noen doktorgrad å vise til når jeg startet tråden Er norske kvinners evinnelige nedrakking av norske menn berettiget? http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=445899 Men det trenger jeg da heller ikke. Dette er nemlig ikke siste nummer av Nature, dette er et debattforum der man kan ta opp det man føler for å ta opp, selv uten doktorgrader, fotnoter og lange litteraturlister. Stikk fingeren i jorda og kjenn hvor du er. Dette er et åpent debattforum, og her kan vi nettopp diskutere slike spørsmål. Og jeg er hverken født i går eller bor så isolert at jeg ikke har skaffet meg erfaringer om verden jeg lever i.
Cuckold Skrevet 5. desember 2010 #122 Skrevet 5. desember 2010 Du må skjelne mellom kritikk og personangrep. Du uttrykte deg som at det bare ville være naturlig at barna oppdras på balansert vis der hverken fars eller mors livssyn dominerer om begge foreldrene var religiøse. Jeg oppfatter det som en form for religionssjåvinisme, og det må du finne deg i at jeg gir uttrykk for. Vel, sånn jeg ser det, er det vanskelig å være troende og ikke-troende, samtidig. Derimot så velger foreldrene dette, om hva de ønsker for sitt barn! Dersom de ønsker å oppdra barnet sitt innenfor (f.eks) Islam, om de ønsker å oppdra barnet sitt innenfor (f.eks) Kristendommen, eller om de ønsker å oppdra innenfor begge religioner. Foreldrene velger det de ønsker som selvstendig personer for sitt barn! Jo, men det er altså ingen uenighet om at det er foreldrene som skal velge, uenigheten går på om det skal være lov å kritisere norske kvinner som lar en kulturell underdanighet prege forholdet til sin fremmekulturelle mann.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2010 #123 Skrevet 5. desember 2010 Det er jo ikke mer enn et par innlegg siden du selv skrev: Jeg har ikke skrevet at jeg har oversikt over alle multietniske ekteskap i Norge, men det fenomen jeg peker på eksisterer, og jeg ser stadig eksempler på forhold der barna oppdras som muslimer selv om mor ikke er det. Kjenner du så mange muslimer? Hvordan kan du slenge ut påstander om muslimer her på forumet hele tiden - og "skjevheter" - hva er greia??
Mann 42 Skrevet 5. desember 2010 #124 Skrevet 5. desember 2010 Det er jo ikke mer enn et par innlegg siden du selv skrev: Jeg har ikke skrevet at jeg har oversikt over alle multietniske ekteskap i Norge, men det fenomen jeg peker på eksisterer, og jeg ser stadig eksempler på forhold der barna oppdras som muslimer selv om mor ikke er det. På samme måte som jeg ikke hadde noen doktorgrad å vise til når jeg startet tråden Er norske kvinners evinnelige nedrakking av norske menn berettiget? http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=445899 Men det trenger jeg da heller ikke. Dette er nemlig ikke siste nummer av Nature, dette er et debattforum der man kan ta opp det man føler for å ta opp, selv uten doktorgrader, fotnoter og lange litteraturlister. Stikk fingeren i jorda og kjenn hvor du er. Dette er et åpent debattforum, og her kan vi nettopp diskutere slike spørsmål. Og jeg er hverken født i går eller bor så isolert at jeg ikke har skaffet meg erfaringer om verden jeg lever i. Greit nok, det, så lenge du er ærlig om det faktum at alle utspillene dine er basert først og fremst på hva du tror og føler, og ikke på hva du vet. Da kan man kanskje tillate seg å spørre om det ikke er en viss mulighet for at dette "problemet" som du har uttalt deg så lidenskaplig om over flere sider, nå, faktisk er et IKKE-problem? Ja, jeg vet ikke, jeg. Men jeg syns det er betimelig å spørre, særlig ettersom det ikke ser ut til at noen av dem som vedkjenner seg enten et blandet opphav, eller ekteskap med utlendinger, er enige med deg. 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2010 #125 Skrevet 5. desember 2010 Jo, men det er altså ingen uenighet om at det er foreldrene som skal velge, uenigheten går på om det skal være lov å kritisere norske kvinner som lar en kulturell underdanighet prege forholdet til sin fremmekulturelle mann. Denne fremmedkulturelle er i ditt tilfelle alltid en muslim?
Christina_ Skrevet 5. desember 2010 #126 Skrevet 5. desember 2010 (endret) Jo, men det er altså ingen uenighet om at det er foreldrene som skal velge, uenigheten går på om det skal være lov å kritisere norske kvinner som lar en kulturell underdanighet prege forholdet til sin fremmekulturelle mann. Det behøver ikke å være en kulturell underdanighet i et forhold fordi en norsk kvinne er sammen med en fremmedkulturell mann. Edit: La meg redigere det litt selv! Det er ikke en kulturell underdanighet i et forhold fordi en norsk kvinne er sammen med en fremmedkulturell mann. Det handler om at folk er fra to kultur, og sånn som hvis det hadde vært en norsk mann, og en norsk kvinne, så er man nødt til å inngå kompromisser. Endret 5. desember 2010 av Christina_
Cuckold Skrevet 5. desember 2010 #127 Skrevet 5. desember 2010 Det er jo ikke mer enn et par innlegg siden du selv skrev: Jeg har ikke skrevet at jeg har oversikt over alle multietniske ekteskap i Norge, men det fenomen jeg peker på eksisterer, og jeg ser stadig eksempler på forhold der barna oppdras som muslimer selv om mor ikke er det. På samme måte som jeg ikke hadde noen doktorgrad å vise til når jeg startet tråden Er norske kvinners evinnelige nedrakking av norske menn berettiget? http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=445899 Men det trenger jeg da heller ikke. Dette er nemlig ikke siste nummer av Nature, dette er et debattforum der man kan ta opp det man føler for å ta opp, selv uten doktorgrader, fotnoter og lange litteraturlister. Stikk fingeren i jorda og kjenn hvor du er. Dette er et åpent debattforum, og her kan vi nettopp diskutere slike spørsmål. Og jeg er hverken født i går eller bor så isolert at jeg ikke har skaffet meg erfaringer om verden jeg lever i. Greit nok, det, så lenge du er ærlig om det faktum at alle utspillene dine er basert først og fremst på hva du tror og føler, og ikke på hva du vet. Da kan man kanskje tillate seg å spørre om det ikke er en viss mulighet for at dette "problemet" som du har uttalt deg så lidenskaplig om over flere sider, nå, faktisk er et IKKE-problem? Ja, jeg vet ikke, jeg. Men jeg syns det er betimelig å spørre, særlig ettersom det ikke ser ut til at noen av dem som vedkjenner seg enten et blandet opphav, eller ekteskap med utlendinger, er enige med deg. Det er kanskje ikke så rart at man ikke ser problemet når man i fullt alvor mener at det naturlige vil være at barn i ekteskap mellom muslimsk mann og ikke-muslimsk kvinne skal oppdras som muslimer dersom de bor i Norge - for å veie opp for all den norske kulturen barna får inn fra samfunnet de bor i.
Mann 42 Skrevet 5. desember 2010 #128 Skrevet 5. desember 2010 Det er kanskje ikke så rart at man ikke ser problemet når man i fullt alvor mener at det naturlige vil være at barn i ekteskap mellom muslimsk mann og ikke-muslimsk kvinne skal oppdras som muslimer dersom de bor i Norge - for å veie opp for all den norske kulturen barna får inn fra samfunnet de bor i. Er det et enkelt menneskes holdning, eller er det noe norske kvinner som sliter med egen omsorg utenfor egen bolig i andres fravær, mener unisont? 1
Cuckold Skrevet 5. desember 2010 #129 Skrevet 5. desember 2010 (endret) Jo, men det er altså ingen uenighet om at det er foreldrene som skal velge, uenigheten går på om det skal være lov å kritisere norske kvinner som lar en kulturell underdanighet prege forholdet til sin fremmekulturelle mann. Det behøver ikke å være en kulturell underdanighet i et forhold fordi en norsk kvinne er sammen med en fremmedkulturell mann. Edit: La meg redigere det litt selv! Det er ikke en kulturell underdanighet i et forhold fordi en norsk kvinne er sammen med en fremmedkulturell mann. Det handler om at folk er fra to kultur, og sånn som hvis det hadde vært en norsk mann, og en norsk kvinne, så er man nødt til å inngå kompromisser. Ja, det er vi helt enige om. Og hvis det var slik at norske kvinner ikke hadde noe valg, at det var logisk nødvendig at de måtte være kulturelt underdanige i den grad de inngikk forhold til fremmedkulturelle menn hadde jo ikke debatten hatt noe for seg. Det er jo nettopp fordi dette ikke trenger å være sånn det har noe for seg å debattere. Og det er derfor jeg tillater meg å peke på problemet og kritisere de norske kvinnene som ligger under for denne kulturelle mindreverdighetsfølelsen. Men det er altså ikke slik det må være, det er vi helt enige om. Endret 5. desember 2010 av Cuckold
Cuckold Skrevet 5. desember 2010 #130 Skrevet 5. desember 2010 Er det et enkelt menneskes holdning, eller er det noe norske kvinner som sliter med egen omsorg utenfor egen bolig i andres fravær, mener unisont? Det var en av de samme kvinner du nettopp opphøyde til dommere i spørsmålet (mine motdebattanter i denne tråden) som hevdet dette.
Christina_ Skrevet 5. desember 2010 #131 Skrevet 5. desember 2010 Ja, det er vi helt enige om. Og hvis det var slik at norske kvinner ikke hadde noe valgt, at det var logisk nødvendig at de måtte være kulturelt underdanige i den grad de inngikk forhold til fremmedkulturelle menn hadde jo ikke debatten hatt noe for seg. Det er jo nettopp fordi dette ikke trenger å være sånn det har noe for seg å debattere. Og det er derfor jeg tillater meg å peke på problemet og kritisere de norske kvinnene som ligger under for denne kulturelle mindreverdighetsfølelsen. Men det er altså ikke slik det må være, det er vi helt enige om. Men det betyr ikke at de er kulturelle underdanige fordi de velger å gi barna et muslimsk navn, oppdra barna til å bli muslimer. Det handler som sagt om kompromisser, og valg man gjør som foreldre til sine barn. Noen ganger er man enige, andre ganger ikke. Samtidig er det sånn at man må ha samtykke til foreldrene som tar del i foreldreansvaret for å melde barn i et trosamfunn. Jf. barnelova. I tilegg når man bor i Norge så vil den norske kulturen dominere.
Christina_ Skrevet 5. desember 2010 #132 Skrevet 5. desember 2010 Det var en av de samme kvinner du nettopp opphøyde til dommere i spørsmålet (mine motdebattanter i denne tråden) som hevdet dette. Hvem? :klø:
Gjest Airi Skrevet 5. desember 2010 #133 Skrevet 5. desember 2010 Hvem? :klø: Lurer jeg også på, det gikk meg visst hus forbi
Cuckold Skrevet 5. desember 2010 #134 Skrevet 5. desember 2010 Ja, det er vi helt enige om. Og hvis det var slik at norske kvinner ikke hadde noe valg, at det var logisk nødvendig at de måtte være kulturelt underdanige i den grad de inngikk forhold til fremmedkulturelle menn hadde jo ikke debatten hatt noe for seg. Det er jo nettopp fordi dette ikke trenger å være sånn det har noe for seg å debattere. Og det er derfor jeg tillater meg å peke på problemet og kritisere de norske kvinnene som ligger under for denne kulturelle mindreverdighetsfølelsen. Men det er altså ikke slik det må være, det er vi helt enige om. Men det betyr ikke at de er kulturelle underdanige fordi de velger å gi barna et muslimsk navn, oppdra barna til å bli muslimer. Det handler som sagt om kompromisser, og valg man gjør som foreldre til sine barn. Noen ganger er man enige, andre ganger ikke. Samtidig er det sånn at man må ha samtykke til foreldrene som tar del i foreldreansvaret for å melde barn i et trosamfunn. Jf. barnelova. I tilegg når man bor i Norge så vil den norske kulturen dominere. Hvis en ikke-muslimsk mor går med på at barna skal oppdras til å bli muslimer er det klart hun er kulturelt underdanig, i hvert fall slik jeg bedømmer det. Hvis vi er uenige om det er det jo nok et eksempel på at vi er mer uenige om definisjonen av kulturelt underdanig enn i vår forståelse av virkeligheten, av hvilke skjevheter som råder i mange slike forhold.
Christina_ Skrevet 5. desember 2010 #135 Skrevet 5. desember 2010 (endret) Hvis en ikke-muslimsk mor går med på at barna skal oppdras til å bli muslimer er det klart hun er kulturelt underdanig, i hvert fall slik jeg bedømmer det. Hvis vi er uenige om det er det jo nok et eksempel på at vi er mer uenige om definisjonen av kulturelt underdanig enn i vår forståelse av virkeligheten, av hvilke skjevheter som råder i mange slike forhold. Vi får være enige om at vi er uenige! Endret 5. desember 2010 av Christina_
Christina_ Skrevet 5. desember 2010 #136 Skrevet 5. desember 2010 Lurer jeg også på, det gikk meg visst hus forbi *venter spent*
Cuckold Skrevet 5. desember 2010 #137 Skrevet 5. desember 2010 Det var en av de samme kvinner du nettopp opphøyde til dommere i spørsmålet (mine motdebattanter i denne tråden) som hevdet dette. Hvem? :klø: Det var Tabris, i innlegg 70: I forhold der han er muslim og hun norsk, enten kristen eller med et annet ikke-muslimsk livssyn virker det som barna nesten alltid får muslimske navn og oppdras som muslimer. Det finnes forhåpentligvis unntak, men jeg synes det er viktig å være oppmerksom på denne skjevheten som kan oppstå når norske kvinner i toleransens navn godtar at fars kultur skal dominere i hjemmet. Selv om de har valgt å bosette seg i Norge. Ja, det vil ofte være en skjevhet. I hjemlandets favør. Det vil her si Norge. Uansett om gutten har et muslimsk navn og blir oppdratt som en muslim så vil han like fullt være en norsk muslim. Han vil omgås og oppdras i norsk kultur, følge norske lover, lære norske normer og regler, snakke norsk som hovedmål og høyst sannsynlig føle seg norsk. Å bli oppdratt i muslimsk tro med et muslimsk navn kan dempe denne skjevheten. Men nå er jeg nødt til å ta kvelden, vi får fortsette debatten til uken. Takker for hyggelig selskap.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2010 #138 Skrevet 5. desember 2010 så lenge begge er enige kan de vel kalle ungen hva fanden de vil, så lenge de ikke gir ungen navn som Klamydia eller Hitler vel å merke >_< Har også sett en del utenlandske navn av folk som bor i Norge som ville blitt fryktelig rart. Å hete Kuk til fornavn/etternavn er faktisk ikke så uvanlig har jeg merka. Og pene fornavn kan fort bli rart om man har et rart etternavn, som noen som kalte ungen sin for Rosa, og het Bleie til etternavn....
Christina_ Skrevet 5. desember 2010 #139 Skrevet 5. desember 2010 (endret) Det var Tabris, i innlegg 70: Det jeg leser her er at en muslimsk navn kan dempe skjevheten når man blir oppdratt til å bli muslium. Jeg ser ingenting i det innlegget at det står noe om at man skal bli oppdratt muslium fordi man bor i Norge. Endret 5. desember 2010 av Christina_
Sequax Skrevet 5. desember 2010 #140 Skrevet 5. desember 2010 Jeg syns det virker helt naturlig å gi barnet et navn fra mors kultur/land og fars kultur/land om foreldrene har ulik etnisk eller kulturell bakgrunn. Dette vitner om respekt, aksept og verdisetting av begges opphav. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå