Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det virker litt underlig at ordet underdanighet skulle være så "overdramatisk" i denne sammenheng. Hvor forsiktig skal man uttrykke seg for ikke å støte noen? Det virker for øvrig som at de 4-5 kvinnene jeg har debattert med i denne tråden er reelt uenig med meg og nettopp står for det jeg vil kalle kulturell underdanighet. Derfor ville det bare tildekke den reelle uenigheten om jeg pakket budskapet inn i vatt ved å bruke enda mer forsiktige ord.

Jeg oppfatter dette som et problem, men jeg forventer selvsagt ikke at de kvinner dette gjelder her og nå skal si seg enige i at de er kulturelt underdanige overfor sine fremmedkulturelle menn, det ville jo vært ganske spesielt, det er jo ikke SM-ere dette her. Tror du skal lete lenge utenfor SM-miljøet for å finne kvinner som vil innrømme at de er underdanige, selv blant burkakledde kvinner i Afghanistan eller Saudi-Arabia. Når man er underdanig utenfor en SM-setting føler man bare at forskjellene er helt naturlige og rettferdige.

Er det ikke noe drøyt å se verden gjennom et SM-filter?

Det gjør jeg da ikke. Les igjen. Det jeg skriver er at vi mennesker sjelden eller aldri innrømmer at vi er underdanige i en relasjon, unntaket er i SM-relasjoner, der kan man snakke åpent om det. Men det trenger vel ikke bety at underdanighet ikke forekommer utenfor SM-relasjoner, gjør det vel? Det er bare at den som er underdanig overfor kongen, konsernsjefen eller professoren føler at ulikheten er så reell at det er helt naturlig å være annerledes overfor dette mennesket enn overfor sine likemenn. Underdanigheten føles nettopp som noe naturlig, noe man ikke trenger å spille eller anstrenge seg for å fremkalle. Og man føler det ikke urettferdig fordi man anser ulikheten for å være fundamental. Men underdanighet er det like fullt. Ja, det er nettopp dette som er underdanighet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror dette dreier seg om den samme patriarkalske grunntanken som TS har her. Det er ikke så mange år siden det var forbudt for kvinner å beholde sitt eget etternavn her i Norge heller, og de måtte søke om eventuelt unntak. Og dette henger fortsatt igjen, også når etnisk norske kvinner gifter seg med etnisk norske menn, så er det overraskende mange som tar det som en selvfølge at de bytter til hans navn. Og da burde det ikke komme som noen bombe at de også lar hans navneskikker være rådende når de gifter seg med utlendinger. I de tilfellene norske menn gifter seg med østeuropeiske eller asiatiske damer får jo barna stort sett norske navn, så alt dette bunner egentlig ut i at vi følger en patriarkalsk navnekultur, i stor grad.

Du er muligens inne på noe. Men det er vitterlig merkelig hvor lett mange norske kvinner FREMDELES godtar denne patriarkalske samfunnsordenen - som navneskikken symboliserer - tross flere tiår med likestilling og feminisme. Dette kommer kanskje av at kvinner er underdanige av natur, ikke ulikt bikkjer. Kanskje det ikke er allverdens forskjell mellom en kvinne og en bikkje, tross alt. Men er du en bikkje så fortjener du å bli behandlet som en også.

Skrevet

Det gjør jeg da ikke. Les igjen. Det jeg skriver er at vi mennesker sjelden eller aldri innrømmer at vi er underdanige i en relasjon, unntaket er i SM-relasjoner, der kan man snakke åpent om det. Men det trenger vel ikke bety at underdanighet ikke forekommer utenfor SM-relasjoner, gjør det vel? Det er bare at den som er underdanig overfor kongen, konsernsjefen eller professoren føler at ulikheten er så reell at det er helt naturlig å være annerledes overfor dette mennesket enn overfor sine likemenn. Underdanigheten føles nettopp som noe naturlig, noe man ikke trenger å spille eller anstrenge seg for å fremkalle. Og man føler det ikke urettferdig fordi man anser ulikheten for å være fundamental. Men underdanighet er det like fullt. Ja, det er nettopp dette som er underdanighet.

Ville ikke ha brukt det ordet...det passer bedre med "ulike roller".

Skrevet

Det er ikke slik at alle halvt muslimske barn ha et muslimsk navn. Det finnes jo også et mulighet for at at kvinnen er stolt av barnefarens kultur, indentitet og religion, og derfor selv ønsker å gi barna et eksotisk navn.

Det er da vel like naturlig at han er stolt over hennes kultur etc. som vice versa? Om det ikke finnes en regel i islam som forbyr dette, hvorfor kunne ikke fornavnet vært norsk og ikke muslimsk dersom barnet skal vokse opp i Norge? Det er bemerkelsesverdig hvor lett dere kvinner underkaster dere fremmede kulturer, og minst like oppsiktsvekkende at dere ikke vil innse dette selv men leter med lys og lykte etter vikarierende argumenter og rene bortforklaringer. Dere liker dere best under mannens hæl, og det er nettopp derfor dere velger dere muslimske ektefeller i utgangspunktet. De kan nemlig gjøre noe norske menn ikke kan: å by dere denne skosålen. Tisper.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Far er muslim, mor er ikke-muslim, f.eks kristen. ∧ Mor godtar at begges livssyn ikke skal veie likt tungt i barneoppdragelsen, men at barna oppdras som muslimer. → Far dominerer i forhold til livssyn.

Livssynet trenger faen ikke ha noe med navnet på ungen å gjøre

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Det er da vel like naturlig at han er stolt over hennes kultur etc. som vice versa? Om det ikke finnes en regel i islam som forbyr dette, hvorfor kunne ikke fornavnet vært norsk og ikke muslimsk dersom barnet skal vokse opp i Norge? Det er bemerkelsesverdig hvor lett dere kvinner underkaster dere fremmede kulturer, og minst like oppsiktsvekkende at dere ikke vil innse dette selv men leter med lys og lykte etter vikarierende argumenter og rene bortforklaringer. Dere liker dere best under mannens hæl, og det er nettopp derfor dere velger dere muslimske ektefeller i utgangspunktet. De kan nemlig gjøre noe norske menn ikke kan: å by dere denne skosålen. Tisper.

Hallooo. Det er da mange nordmenn som ikke gir ungene sine typisk norske navn selv om de ikke har barn sammen med en utlending. Det har mange sagt her mange ganger. Hvorfor går ikke dette inn?

Skrevet

"Er man en bikkje fortjener man å bli behandlet som en også"?

Håper du ikke har dyr, de skal også behandles med respekt.

• Liker 1
Skrevet

Hallooo. Det er da mange nordmenn som ikke gir ungene sine typisk norske navn selv om de ikke har barn sammen med en utlending. Det har mange sagt her mange ganger. Hvorfor går ikke dette inn?

Bortforklaringer igjen. Hvem faen døper poden sin Mohammed dersom ikke religionen el. kulturen dikterer dette? At norske foreldre velger internasjonale navn som Elizabeth, Ruth, eller Peter er en helt annen sak. Ingen nasjon eller kulturkrets har noe eierskap over disse navnene mer enn noen andre. Hvorfor ikke innrømme at dere liker å tekkes menn, spesielt utenlandske menn.

Skrevet

Bortforklaringer igjen. Hvem faen døper poden sin Mohammed dersom ikke religionen el. kulturen dikterer dette? At norske foreldre velger internasjonale navn som Elizabeth, Ruth, eller Peter er en helt annen sak. Ingen nasjon eller kulturkrets har noe eierskap over disse navnene mer enn noen andre. Hvorfor ikke innrømme at dere liker å tekkes menn, spesielt utenlandske menn.

Det kan ha med at man annerkjenner hverandres kultur å gjøre. Hva med mannen i det hele, om gutten hadde blitt hetende Trym - hadde han plutselig vært underdanig av den grunn, og alt for opptatt av å tekkes sin norske kone?

Skrevet

Livssynet trenger faen ikke ha noe med navnet på ungen å gjøre

"Faen" - faktisk. :filer:

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Joo jeg skal kalle min unge mohammed ali for jeg syns det er så fint :gjeiper:

Skrevet

Tips: kryp tilbake til hulen din. Det oser utemmet hat av innleggene dine.

Hat er altfor sterkt. Ikke er jeg misogynist heller. Men at jeg føler forakt overfor underdanige kvinner er helt riktig. Skulle bare mangle.

Skrevet (endret)

Det kan ha med at man annerkjenner hverandres kultur å gjøre. Hva med mannen i det hele, om gutten hadde blitt hetende Trym - hadde han plutselig vært underdanig av den grunn, og alt for opptatt av å tekkes sin norske kone?

Jeg tror nok du vil finne at norske kvinner er vesentlig mer opptatt av å anerkjenne deres muslimske menns kultur enn vice versa. Det er som tidligere nevnt i tråden her en skjevhet. Den er ikke naturlig eller selvfølgelig, men flere kvinner her forsøker etter fattig evne å fremstille den som om den er det. Ett er i fall sikkert: dette skyldes en kombinasjon av nordmenns mindreverdighetskompleks på egen kulturs vegne i møte med aggressiv muslimsk kulturimperialisme, og kvinners naturlige egenskaper som den dominante mannens skjødehund. Begge deler er like ekkelt, ja direkte kvalmt er det.

Innlegget er ryddet for krenkende utsagn.

Phaedra,mod

Endret av Phaedra
Skrevet

Enkelte muslimske navn er helt vanlige her i Norge, og har vert det lenge, eks Laila,Elias,Mina,Nadia,Omar, Luisa.(ok Omar og Luisa er kansje ikke så vanlig,men vi har en kjent kunstner som heter Omar Andreen som er født i 1922) At barnet får et navn som fungerer både her på berget og ute er jo hovedsaken. Har selv en far som er halvt østeuropeisk og halvt norsk. Han har navn fra begge landene, og det har ikke plaget ham. Skjønner ikke at dette er noe å bråke for.

Skrevet (endret)

Enkelte muslimske navn er helt vanlige her i Norge, og har vert det lenge, eks Laila,Elias,Mina,Nadia,Omar, Luisa.(ok Omar og Luisa er kansje ikke så vanlig,men vi har en kjent kunstner som heter Omar Andreen som er født i 1922) At barnet får et navn som fungerer både her på berget og ute er jo hovedsaken. Har selv en far som er halvt østeuropeisk og halvt norsk. Han har navn fra begge landene, og det har ikke plaget ham. Skjønner ikke at dette er noe å bråke for.

Det var vel ikke helt korrekt. Elias er nok ikke noe muslimsk navn, enhver som kjenner litt til kristendommen eller jødedommen vil kjenne dette som navn på en av de gammeltestamentlige profetene, altså fra lang tid før islam var påtenkt. Ifølge navneleksikon betyr det "Jahve er min gud" (hebraisk).

Ifølge det samme navneleksikon er Mina av nordisk opprinnelse og egentlig kortform for Vilhelmina, feminin variant av tyske Vilhelm. Tilsvarende for Luisa, det er ifølge navneleksikon en variant av Louisa eller Louise (fransk), en feminin variant av Louis (tilsvarende det tyske Ludvig). Nadja er av russisk opprinnelse og betyr håp.

Endret av Cuckold
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Det var vel ikke helt korrekt. Elias er nok ikke noe muslimsk navn, enhver som kjenner litt til kristendommen eller jødedommen vil kjenne dette som navn på en av de gammeltestamentlige profetene, altså fra lang tid før islam var påtenkt. Ifølge navnleksikon betyr det "Jahve er min gud" (hebraisk).

Ifølge det samme navnnleksikon er Mina av nordisk opprinnelse og egentlig kortform for Vilhelmina, feminin variant av tyske Vilhelm. Tilsvarende for Luisa, det er ifølge navnleksikon en variant av Louisa eller Louise (fransk), en feminin variant av Louis (tilsvarende det tyske Ludvig).

Muslimene har også det gamle testamentet

• Liker 1
Skrevet

Det blir jo ganske meningsløst å snakke om det som et muslimsk navn, som om dette kommer den veien, fra islam.

Skrevet

Poenget er at det ikke bare er et navn, men at norske jenter med muslimske barnefedre gjør det norske samfunnet mer muslimsk når de velger muslimske barnenavn. Jeg vet om flere norske jenter som er gift med muslimske menn som ikke spiser svinekjøtt. Når de i tillegg gir barna muslimske navn, vil barna vokse opp med en avstand til den typisk norske kulturen.

Å sammenligne med utenlandske navn som helnorske barn vokst opp i helnorsk miljø har fått, blir derfor tullete.

Gjest Eventyr3
Skrevet

korrekt .

og på arabisk så er Elias kjent som Ilyas.

Skrevet

Herregud folkens... Den islamske tro er jo utdatert for lenge siden. Det er forferdelig kvelende for et barn å bli tvunget til å lære seg islamske skikker. Hvis dere visste litt om de ulike sharia lovene og hva familie ære betyr for muslimer, så hadde dere aldri syntes det var greit å oppdra et barn som muslim. Faen altså, jeg kjenner jeg blir forbanna av naive norske borgere som ikke ser dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...