Gå til innhold

Nordmenn og allværsjakken


Gjest Koala Lompa

Anbefalte innlegg

Fordi man er kvinne.

Som Kvinne forbeholder jeg meg retten til å se ut akkurat som jeg føler for. Jeg kler meg for meg selv, og ingen andre. Om det den ene dagen betyr kjole og høye hæler, eller romslig bukse og bestefartrøye den andre dagen er opp til meg. Hva andre synes om min klesstil gir jeg faktisk ganske beng i. :opplyser:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men du spiser vel aldri noe helt grusomt heller.

Man trenger ikke være dødssexy hver dag selvsagt, men man trenger ikke kle seg direkte stygt likevel.

Det er jo smak og behag. Jeg synes ikke allværsjakke er stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis finnes det et tredje alternativ, nemlig varm og velkledd.

Jeg har aldri tvilt på at den trauste allværsjakka er digg å gå med, dere kan kombinere den med en onepiece og et par snowjogs så er dere sikkert helt i nirvana når det gjelder komfort og velbehag.

Men det er fremdeles fugly.

Så hvis man bruker allværsjakke så er man også automisk en elsker av onepeice og snowjogs? Ja, det er jo skråblikk og generaliseringer vi er på men dog.. Nå bruker jeg allværsjakka når jeg er ute på tur, til og fra jobb bruker jeg andre mer feminine jakker som har de samme kvalitetene men jeg reagerer ikke på at andre bruker allværsjakke utenom turbruk.

Endret av Prøvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du spiser vel aldri noe helt grusomt heller.

Man trenger ikke være dødssexy hver dag selvsagt, men man trenger ikke kle seg direkte stygt likevel.

Hvem er det som bestemmer hva som er stygt? Du syns allværsjakke er stygt og det er jo greit, men må andre da slutte å gå med den fordi du syns den er grusom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan noen komme med bildeeksempler på typiske allværsjakker?

Bare google "allværsjakke" på google bilder, så får du opp masse eksempler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare google "allværsjakke" på google bilder, så får du opp masse eksempler. :)

Det var det jeg gjorde, og jeg fant typiske jakker som det her:

http://www.jobbogfritid.no/file/131794.png

http://www.sportstema.no/images/uploads/shop/sea_all_barn_red(1).jpg

http://www.sportsdeal.no/images/thumbnails/import/Seattle%20Kids-350x350.jpg

http://www.sportsdeal.no/images/thumbnails/import/7335_stort-350x350.jpg

Og det var ikke sånne jakker jeg tenkte på. Tenkte på parkaser og dunjakker jeg. Allværsjakker synes jeg ikke at så mange går med nå om vinteren egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg gjorde, og jeg fant typiske jakker som det her:

http://www.jobbogfritid.no/file/131794.png

http://www.sportstema.no/images/uploads/shop/sea_all_barn_red(1).jpg

http://www.sportsdeal.no/images/thumbnails/import/Seattle%20Kids-350x350.jpg

http://www.sportsdeal.no/images/thumbnails/import/7335_stort-350x350.jpg

Og det var ikke sånne jakker jeg tenkte på. Tenkte på parkaser og dunjakker jeg. Allværsjakker synes jeg ikke at så mange går med nå om vinteren egentlig?

nr. to og fire var fine syns jeg, ligner på de jeg har. Nei, allværsjakke er nok ikke det som faller meg først inn nå på vinteren egentlig, på milde vintere kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker allværsjakken min når jeg går lang tur i fjellet, og noen ganger på sjøen. I slike tilfeller hører allværsjakken hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillness

Jeg har også lurt litt på denne "allværsjakkefetisjen" :gjeiper: som endel nordmenn har.Her jeg bor går folk med den året rundt uansett.

Syns ikke det ser spesielt bra ut så jeg bruker det sjeldent.Hvis jeg skal ut og gå tur,i fjellet,hvis det regner noe forjævlig og skal gå langt ja da bruker jeg den.

Hvis jeg skal ut på byen derimot og det regner eller er kaldt så har jeg på meg en varm ullkåpe.Tar heller med meg paraply hvis det regner.Dessuten er det vel bedre med en lang ullkåpe enn en kort allværsjakke over en kjole.

For meg handler det lite om mote,men om hva jeg syns er pent.Syns ikke en glorete allværsjakke er noe fint og det ser ikke spesielt feminint ut heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Allværsjakken når jeg skal ut på tur i terenget, eller det er ruskete vær, på samme måte som jeg bruker fjellsko når jeg skal på fjellet.

Bruker ikke allværsjakken når jeg skal på byen, med mindre det er skikkelig grisevær og jeg ellers ville bli våt og kald.

Kler meg til anledningen. :)

... Dersom jeg skulle på party hvor det er damer som sverger til menn som ferdes i fjellet så hadde jeg nok kledd meg for anledningen da også :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis finnes det et tredje alternativ, nemlig varm og velkledd.

Jeg har aldri tvilt på at den trauste allværsjakka er digg å gå med, dere kan kombinere den med en onepiece og et par snowjogs så er dere sikkert helt i nirvana når det gjelder komfort og velbehag.

Men det er fremdeles fugly.

Duh, det er mulig at du er varmblodig, men det er ikke jeg! Ingen av mine to ullkåper i 80% ull holder meg varm i -15 grader eller mindre. På en hverdag er det ikke verdt å fryse seg halv ihjel fra parkeringa og inn på kontoret, og da gir jeg virkelig blanke i at jeg trasker rundt med ei Bergans dunjakke på meg.

Og det finnes da virkelig en mellomting mellom ballkjole og one-piece... Det burde du også vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anjelika

Så hvis man bruker allværsjakke så er man også automisk en elsker av onepeice og snowjogs?

Hehe nei, det var ikke sånn ment! Selv om jeg mener det stiller på samme nivå sånn estetisk sett.

Poenget var bare at det at noe er varmt og godt og komfortabelt (som folk argumenterer med her) betyr ikke at det er pent, og at egentlig ingen av oss vel går rundt helt ukritisk i hva som helst så lenge det holder varmen (?).

Kan noen komme med bildeeksempler på typiske allværsjakker?

Atle Antonsen har en fin en i Uti Vår Hage

:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Duh, det er mulig at du er varmblodig, men det er ikke jeg! Ingen av mine to ullkåper i 80% ull holder meg varm i -15 grader eller mindre. På en hverdag er det ikke verdt å fryse seg halv ihjel fra parkeringa og inn på kontoret, og da gir jeg virkelig blanke i at jeg trasker rundt med ei Bergans dunjakke på meg.

Og det finnes da virkelig en mellomting mellom ballkjole og one-piece... Det burde du også vite.

Jeg er nok litt varmblodig ja, og bor heller ikke i de aller kaldeste hjørnene av landet (bor i Oslo). Ullkåpe funker helt fint, eneste stedet jeg fryser på vinteren er i ansiktet men dessverre er det ikke helt kosher å gå med finlandshette.

Men er virkelig allværsjakka det ultimate av varme uansett? Jeg har en god og tjukk og relativt fin parkas til de verste dagene, og det er vel også det de få jeg kjenner oppi kaldeste kautokeino-området går rundt i (evt dunjakke, men det ville jeg heller ikke blitt sett død i :gjeiper: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kaldeste Kautokeino så trekker man nok inn i heldekkende varmedress når det er sprengkulde. Vanlig parkas funker bare ikke i temperaturer ned mot 30 kalde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anjelika

I kaldeste Kautokeino så trekker man nok inn i heldekkende varmedress når det er sprengkulde. Vanlig parkas funker bare ikke i temperaturer ned mot 30 kalde.

Funker ikke allværsjakke engang? :hakeslepp:

Men hva de går med i Kautokeino eller hva du går med fra parkeringsplassen til jobben på en hverdag er uansett litt på siden av diskusjonen.

Når jeg leste tråden tenkte jeg automatisk på 50 år gamle gubber som står på nyttårsaften i dress med en rød og gul allværsjakke med whitbread-logo over som de fikk som firmagave i 1992. Det ser bare ikke stilig ut.

Det var jo snakk om allværsjakke over penklær, og selv kunne det ikke ramle meg inn i måneskinn å ha en allværsjakke over en herve leger. Som andre påpekte så er det vel ikke supervarmt eller ser spesielt lurt ut med nakne bein stikkende ut fra kort jakke heller, da er vel en lang kåpe bedre på alle måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name='Anjelika' date='30 november 2010 - 20:54' Som andre påpekte så er det vel ikke supervarmt eller ser spesielt lurt ut med nakne bein stikkende ut fra kort jakke heller, da er vel en lang kåpe bedre på alle måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Så lenge kåpa er i dun så. En ullkåpe kan aldri bli varm nok i 20 minus. En skikkelig fyldig dunjakke/kåpe er det som må til. Allværsjakken derimot er ypperlig til ruskevær, f.eks når det sludder sidelengst.

DUNkåpe?

Jeg skal på fest, ikke sitte på Karl Johan og tigge.

Det er snakk om å gå fra en taxi til en inngangsdør, jeg dør nok ikke på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DUNkåpe?

Jeg skal på fest, ikke sitte på Karl Johan og tigge.

Det er snakk om å gå fra en taxi til en inngangsdør, jeg dør nok ikke på veien.

Ok, ikke alle som tar taxi hver gang man skal gå 400 meter da, da foretrekker jeg heller å kle meg varmt og godt så jeg både tåler å gå litt når det blir nødvendig OG stå i taxikø uten å fryse i hjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...