Gå til innhold

Nordmenn og allværsjakken


Gjest Koala Lompa

Anbefalte innlegg

En allværsjakke er jo et praktisk plagg til vanlige dager, vi bor jo tross alt ikke i Florida. Når jeg skal levere unger på fritidsaktiviteter så er ikke mote så viktig for meg. Kler meg heller finere til turer på byen osv.

Noe som jeg synes er værre å se til enn en alværsjakke på en vanlig handledag i byen, er disse moteriktige jentene som går i tynne klær i kulda, høye hæler på glatt føre nå i vinter, de sliter kan man se.

Prøv å legg merke til det nå i vinter, det er skikkelig komisk, disse jålejentene på høye hæler som karrer seg frem på isen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anjelika

Jeg eier ikke allværsjakke engang, så jålete er jeg!

Synes de er veldig stygge og ikke passer til noenting, og i tillegg veldig dyre. Har en svær parkas som er "stikke i butikken"-jakke da, den går iallefall litt inn i min stil og gjør samme jobben som glorete sportsklær.

Det går egentlig ganske fint å være både jålete og varm, jeg har et arsenal av kåper og ulljakker, til og med noen med hette på. Jeg ville ikke gått på polarekspedisjon med dem, men man kommer seg da til et julebord uten å omkomme på veien.

Vi bor i et fritt land ja, folk kan gå i uggs og allværsjakker og boblejakker eller surre seg inn i dyne og presenning teipet sammen med gaffatape om de vil. Men jeg har da også rett til å synes at de ser ut som dass. Protester og argumenter så mye dere vil, folk vil dømme dere uansett. Og dere ser ikke bra ut. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Protester og argumenter så mye dere vil, folk vil dømme dere uansett. Og dere ser ikke bra ut. Punktum.

Dette er ditt problem, du som er den dømmende. Ikke mitt, som trives i min allværsjakke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier ikke allværsjakke engang, så jålete er jeg!

Synes de er veldig stygge og ikke passer til noenting, og i tillegg veldig dyre. Har en svær parkas som er "stikke i butikken"-jakke da, den går iallefall litt inn i min stil og gjør samme jobben som glorete sportsklær.

Det går egentlig ganske fint å være både jålete og varm, jeg har et arsenal av kåper og ulljakker, til og med noen med hette på. Jeg ville ikke gått på polarekspedisjon med dem, men man kommer seg da til et julebord uten å omkomme på veien.

Vi bor i et fritt land ja, folk kan gå i uggs og allværsjakker og boblejakker eller surre seg inn i dyne og presenning teipet sammen med gaffatape om de vil. Men jeg har da også rett til å synes at de ser ut som dass. Protester og argumenter så mye dere vil, folk vil dømme dere uansett. Og dere ser ikke bra ut. Punktum.

Men det finnes ikke noe mer stikig, anvendelig, hardbarka, sexy, praktisk, kvalitetsbasert og kult enn en grå og svart Rab med diskret glidelås (taped seams, nam!) og en enkel logo. Ingenting lyser poengløs, og skjør, mote som uggs, hæler like tykke som strikkepinner og noe dill med paljetter på. Jeg har mye mer respekt for en statsleder som kler seg etter været, enn en som lar assistenten hangle etter en vrengt paraply. Og ingenting er verre enn å få øynene stukket ut 53 ganger per dag av paraplyer med uoppmerksomme jenter under, eller å se blåfrosne hunkjønn som ihvertfall skal vise at de har fulgt med på siste skrik på motemoloen. For meg så er det noe norsk og ekte viking over det å kle seg i Devold og Norrøna når det hagler ute. Nå er design på det meste av ekstremtøy og turklær så stilig og anvendelig at det passer til omtrent alt. Men, sikkert jeg som er sær, og som sagt, ingenting er mer sexy enn gutta i turklær på tur.

Det er jo ingen som snakker om å ha jakka på inne på festen, men som et plagg til-fra det meste, samt en topptur, så er det ingenting som slår ekte klær som tåler alt. Og ta for deg Lars Monsen vs Jan Thomas, eller Cecilie Skog vs Maria Bonnevie; hvem vil du ha med deg en vinternatt, til og med på fest, og være stolt av som hardbarka vikinger ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Dette er ditt problem, du som er den dømmende. Ikke mitt, som trives i min allværsjakke.

Har man et problem fordi man har personlig smak/preferanser?

At jeg ikke liker alle antrekk jeg ser er ikke akkurat noe jeg sliter med i hverdagen, det er bare observasjoner som er en naturlig følge av at jeg har to øyne i hodet.

Synes selvsagt det er helt greit å ta på seg lite stilige klær, men ikke bli fornærmet når noen synes de er stygge da!

Enig i mye av det du sier bergans, og jeg kan også synes det er fint med gutter i turklær på tur. Og er det noe som er enda mindre stilig enn allværsjakke så er det nakne ben og tynne klær midvinters!

Men jeg synes fremdeles ikke det er spesielt stilig med allværsjakke over dress da..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man et problem fordi man har personlig smak/preferanser?

Nei. Man har muligens et problem hvis man dømmer folk med som går kledd i allværsjakker. Preferanser og fordømming er to ulike ting.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det dummeste jeg ser (både i Norge og andre steder i verden) er når folk ikke kler seg etter været. Makan til idioti. Er det virkelig vits å fryse i hjel eller bli søkkvåt fordi man vil se fin ut?

Jeg synes det er topp å gå i svære boblejakker selv om man ser ut som man skal på polekspedisjon. Eller å kle seg i allværsjakker ellers på året for den saks skyld. Poenget er at man kler seg etter været for å utvise mest mulig fornuft.

Så går man heller med fine klær under jakken da, ikke sant. Det er viktig synes jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg har ingen allværsjakke, bare en billig svart softshelljakke som tar unna den verste vinden og regnet. Hvis jeg skal pynte meg ser jeg an været. Er det skikkelig regnskyll tar jeg softshelljakken og driter i om det ikke er pyntet nok. Den skal jo av når jeg ankommer utestedet eller festen uansett. Hvis været er kaldt eller ellers høvelig greit tar jeg ulljakke med hette eller kåpa mi i falskt "semsket skinn" og fuskepels (den er faktisk overraskende varm i kulda). Med lue, skjerf og vanter/hansker i tillegg fryser man ikke ihjel. Så jeg er jålete nok til å helst velge kåpa eller ulljakken, men synes ikke det er stygt å velge mer fornuftige klær om været tilsier det.

Hva andre har på seg bryr jeg meg lite om. Allværsjakker skal være temmelig grelle i fargene før jeg overhodet reagerer. Uansett går jeg ikke rundt og kvalmes av eller irriterer meg over andres valg av yttertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Nei. Man har muligens et problem hvis man dømmer folk med som går kledd i allværsjakker. Preferanser og fordømming er to ulike ting.

Dømming og fordømming er også to ulike ting, og jeg snakker om jakka ikke personen.

Jeg skrev at folk vil dømme (av betydningen gjøre seg opp en mening om, vurdere, bedømme) dem og mene at bekledningen ikke ser bra ut. Du får det til å høres ut som om jeg skulle hatt fordommer mot folk i allværsjakke som personer. Jeg synes bare ikke de er spesielt pene i tøyet, enkelt og greit.

Men man signaliserer ting med klær også da, så du skal ikke se bort fra at det knyttes noen assosiasjoner til deg som person også. Og spar meg for politisk korrekte utsagn om at man har et problem hvis det skjer, det er en normal kognitiv evne alle har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man signaliserer ting med klær også da, så du skal ikke se bort fra at det knyttes noen assosiasjoner til deg som person også. Og spar meg for politisk korrekte utsagn om at man har et problem hvis det skjer, det er en normal kognitiv evne alle har.

Det er dårlig debatteknikk å anse et mulig motargument, før det i det hele tatt har kommet, som "politisk korrekt". Spesielt om man gjør det for å forsvare egne fordommer, de kan du ikke fraskrive deg ansvaret for med å vise til "normal kognitiv evne". For en annen ting som også er en "normal kognitiv evne" er evnen til å reflektere over, og begrense, sine fordommer og generaliseringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha flyttet til danmark, til et sted med en del norske studenter, så lærer du deg noen kjennetegn på hvem som er norske.

Allværsjakken er såklart på denne listen, mye sykling i vind og rufsevær gjør dette plagget til et elesket element i min garderobe, selv om ingen av de "innfødte" bruker tilsvarende. En annen ting som kjenner igjen nordmennene er gummistøvlene! Jepp, vi bruker Ilse Jacobsen, Hunter osv, og det gjør forsovidt danskene også, men de bytter til andre sko når de kommer frem. Kun nordmennen trasker rundt i de elskede støvlene sine en hel skoledag :hjerte::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn og allværsjakken, ja, vi bor i Norge, her er det mye vær, er man litt smart så kler man seg etter forholdene. Er man et menneske som er ute (mer enn å gå fra/til bilen) så trenger vi klær etter forholdene. Allværsjakken er bra den! Eneste negative med gode klær etter forholdene er prisen. Sykt dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anjelika

Det er dårlig debatteknikk å anse et mulig motargument, før det i det hele tatt har kommet, som "politisk korrekt". Spesielt om man gjør det for å forsvare egne fordommer, de kan du ikke fraskrive deg ansvaret for med å vise til "normal kognitiv evne". For en annen ting som også er en "normal kognitiv evne" er evnen til å reflektere over, og begrense, sine fordommer og generaliseringer.

Hva er så fordomsfullt og generaliserende med å mene at allværsjakke og dress er stygg kombo? Jeg liker ikke hagemøbler i hvit plast heller, er det også en fordom?

Jeg fraskriver meg da ikke ansvar for noen fordommer, jeg vet at jeg har plenty av dem (nettopp fordi jeg reflekterer over det hele tiden) og jeg er ikke en dust som påstår noe annet.

Men det er fremdeles strengt tatt ikke en fordom å mene at allværsjakke er usexy. Bare en dom.

Jeg har masse fordommer om folk når det gjelder bekledning også, men ikke så mye knyttet til allværsjakke. Tenker som sagt bare at det ikke er særlig pent. Og litt sånn typisk norsk, kanskje? Er det en student så tenker jeg at han sikkert går på mat.nat.

Uffda, det var vel en fordom det kanskje. Jeg er et forferdelig menneske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En allværsjakke/ekstremjakke behøver ikke være glorete. Jeg har et par helt mørke/sorte jakker som greit kan brukes om jeg har dress, selv om de ikke akkurat er førstevalget.

Hvis den ikke er glorete er det nok bedre. Det verste med allværsjakker er jo ofte de lysende fargene. Jeg ser at mange her går i rasende forsvarsposisjon når man kritiserer allværsjakka. Det plager meg virkelig ikke at noen går i det, men det ER stygt der det ikke passer, på kjøpesenteret f.eks. Litt som de som traver rundt i "sportstøy" når de ikke er på trening.

At man synes noe er stygt betyr jo ikke at man er imot at folk går med det. Det er veldig mye stygt som folk går med. Men akkurat nå var det allværsjakka vi diskuterte da ...

Jeg datet forresten er fyr som alltid gikk i den samme allværsjakka. Han var mye ute på tur i skogen og på fjellet. Men han gikk med den i byen og på pub og sånt også og jeg syntes det luktet veldig surt og stramt av den. Er det ikke ok å bytte jakke litt innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så fordomsfullt og generaliserende med å mene at allværsjakke og dress er stygg kombo? Jeg liker ikke hagemøbler i hvit plast heller, er det også en fordom?

Nei, nå misforstår du meg igjen. Det du skrev, og som jeg siterte deg på og kommenterte var dette:

"Men man signaliserer ting med klær også da, så du skal ikke se bort fra at det knyttes noen assosiasjoner til deg som person også."

Uffda, det var vel en fordom det kanskje. Jeg er et forferdelig menneske.

Jeg har aldri nevnt noe om å være et forferdelig menneske, men du vet jo selv best om skoen passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anjelika

Nei, nå misforstår du meg igjen. Det du skrev, og som jeg siterte deg på og kommenterte var dette:

"Men man signaliserer ting med klær også da, så du skal ikke se bort fra at det knyttes noen assosiasjoner til deg som person også."

Ja, det er jo bare en ren faktaopplysning det, enten du liker det eller ei.

Eller hvorvidt jeg gjør det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo bare en ren faktaopplysning det, enten du liker det eller ei.

Eller hvorvidt jeg gjør det eller ei.

Og mitt tilsvar var en annen faktaopplysning: Det du beskriver er fordommer og generaliseringer, og de må du selv ta ansvar for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ikke er glorete er det nok bedre. Det verste med allværsjakker er jo ofte de lysende fargene. Jeg ser at mange her går i rasende forsvarsposisjon når man kritiserer allværsjakka. Det plager meg virkelig ikke at noen går i det, men det ER stygt der det ikke passer, på kjøpesenteret f.eks. Litt som de som traver rundt i "sportstøy" når de ikke er på trening.

At man synes noe er stygt betyr jo ikke at man er imot at folk går med det. Det er veldig mye stygt som folk går med. Men akkurat nå var det allværsjakka vi diskuterte da ...

Jeg datet forresten er fyr som alltid gikk i den samme allværsjakka. Han var mye ute på tur i skogen og på fjellet. Men han gikk med den i byen og på pub og sånt også og jeg syntes det luktet veldig surt og stramt av den. Er det ikke ok å bytte jakke litt innimellom?

Jeg kommer fra et møblert hjem og vet hvor jeg kan finne vaskemaskinen, så sure ekstremjakker går jeg ikke med :)

Har ikke sansen for glorete klær, så jakkene jeg kjøper er som regel mørke, dermed kan de også lettere kombineres med det meste.

Er forresten helt enig med deg i at det går an å bytte litt, så jeg går selvfølgelig i andre ytterjakker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man signaliserer ting med klær også da, så du skal ikke se bort fra at det knyttes noen assosiasjoner til deg som person også. Og spar meg for politisk korrekte utsagn om at man har et problem hvis det skjer, det er en normal kognitiv evne alle har.

Ja, man signaliserer mye med klær, det har du helt rett i.

Man kan for eksempel signalisere at man har lite penger å rutte med, men at man tar godt vare på det man har. (klærne er rene, hele og ordentlige, selv om de har "feil" farge og snitt, og ikke alltid er passende for anledningen)

Det denne personen signaliserer, for meg, er at dette er en person som gjør det beste ut av lite.

Som mangeårig trygdet, hadde jeg to bukser, tre gensere, en jakke, og ett par sko jeg kunne bruke ute blant folk. Hjemme gikk jeg bare i utslitte joggebukser og t-skjorter.

Jakken og skoene måtte jeg bruke til enhver anledning, fordi jeg hadde ikke annet, og hadde heller ikke råd til å kjøpe noe annet. Jeg ønsket meg klær til alle bursdager og til jul, alltid.

Det å tro at mine klær sa noe om meg som person, er ikke mindre enn fornærmende!

De sa mye om min livssituasjon, men ingenting om meg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...