Gå til innhold

Nordmenn og allværsjakken


Gjest Koala Lompa

Anbefalte innlegg

oj oj oj, skal si allværsjakka fikk opp temperaturen på folket :jepp: og det er vel hele hensikten med en allværsjakke..

Jeg er glad i allværsjakka mi jeg, den brukes i all slags vær... nesten. Men jeg bruker den ikke når jeg skal ut på byen eller i andre selskap. Jeg er jakkefrik så jeg har jakker av alle slag, og det er utrolig mange fine jakker det er å få kjøpt idag til de fleste anledninger og værtyper.

Jeg er på god vei mot 40 og selv om rumpa og lårene fortsatt ser ok ut så foretrekker jeg jakker som går et stykke nedover for jeg orker ikke å fryse baken og låra av meg lenger for å vise at de ser ok ut. Men som sagt, det finnes lange feminine vinterjakker også. Men allværsjakka mi kvitter jeg meg ikke med, aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det regner, bruker jeg paraply eller mer sjeldent: regntøy.

Det er ikke alle plasser i landet det egner seg å gå med paraply. Det har en tendens til å blåsa ganske kraftig ved kysten, noe de færreste paraplyer er spesielt glad i. Jeg foretrekker sydvesten framfor paraply.

_____________________________________________

Selv har jeg ei allværsjakke. Jeg er ikke spesielt glad i å bruke den, men den er allikevel fryktelig grei å ha. Den var uansett ikke ghrisedyr, den kosta 200 kr på OBS!`en for et års tid siden. Har og ei tynn regnkåpe som faktisk ikke er spesielt tett, men den funker når det bare er lett regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alværsjakker er ok jeg. Som regel går jeg i dunjakke eller kåpe, men er det ruskevær må regnjakken på. Når det er så kaldt som det er i Norge på vinteren synes jeg det viktigste er å ha en god og varm dunjakke. Det er revnende likegyldig om man skal på fest eller på ekspedisjon på nordpolen så lenge det er 15 minusgrader og vind ute. Jeg er opptatt av klær selv, og pyner meg hver dag, men ikke på tross av komfort. Jeg skjønner godt at folk går med allværsjakker, det er jo ikke så lett å få tak i en frakk som er vindtett, vanntett, varm og har hette..obs...var visst en allværsjakke jeg beskrev nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man nå engang bor i Norge, er det vanskelig å kjøre en veldig lekker stil.

Comes with the territory...nord-vest stiv kuling, sludd etc.... :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alværsjakker er ok jeg. Som regel går jeg i dunjakke eller kåpe, men er det ruskevær må regnjakken på. Når det er så kaldt som det er i Norge på vinteren synes jeg det viktigste er å ha en god og varm dunjakke. Det er revnende likegyldig om man skal på fest eller på ekspedisjon på nordpolen så lenge det er 15 minusgrader og vind ute. Jeg er opptatt av klær selv, og pyner meg hver dag, men ikke på tross av komfort. Jeg skjønner godt at folk går med allværsjakker, det er jo ikke så lett å få tak i en frakk som er vindtett, vanntett, varm og har hette..obs...var visst en allværsjakke jeg beskrev nå ;)

Tror du misforstår hva en allværsjakke er....

Det er typisk en regntett jakke i glatt stoff - og den har ikke pels på. Det er typisk slike jakker som du ser på G-sport og andre sportsbutikker.

Tykke, varme jakker med pels på kragen/hetten er ikke er "allværsjakke", det er en vinterjakke.

Høst, vår og sommer har egne jakker for hver sin sesong.

Allværs er ikke en som er varm - allværsjakken er typisk foret regnjakkeaktig utseende, som i telttur/sportsbutikk-jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforstår hva en allværsjakke er....

Det er typisk en regntett jakke i glatt stoff - og den har ikke pels på. Det er typisk slike jakker som du ser på G-sport og andre sportsbutikker.

Tykke, varme jakker med pels på kragen/hetten er ikke er "allværsjakke", det er en vinterjakke.

Høst, vår og sommer har egne jakker for hver sin sesong.

Allværs er ikke en som er varm - allværsjakken er typisk foret regnjakkeaktig utseende, som i telttur/sportsbutikk-jakke.

Les innlegget mitt en gang til du tror de misforsto totalt hva jeg mente. Jeg har aldri sagt at allværsjakken min har pels på, jeg har sagt at jeg går i dunjakker med pels fordi jeg kler meg etter været. Skjønner ikke hvordan du tolket det som at jeg forvekslet allværsjakke med dunjakke.

En liten oppklaring: Når det er kaldt bruker jeg dunjakke med pels, (gjerne en stor og diger en)

Når det er ruskevær bruker jeg av og til allværsjakke dvs en jakke som er vanntett, vindtett, lett foret og har hette.

Moralen: Kle deg etter været selv om noen mener allværsjakker, dunjakker, og regnjakker ikke hører hjemme i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allværsjakker er usexy..glad min kone ikke eier en.

-Mann, 52-

Synes faktisk en jente med intelligens og evne til praktisk tenkning er mer sexy enn en som kun tenker på hvordan hun skal "ta seg ut" i en hver anledning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk en jente med intelligens og evne til praktisk tenkning er mer sexy enn en som kun tenker på hvordan hun skal "ta seg ut" i en hver anledning.

Cluet er jo at det er mulig å kle seg varmt - og sexy.

Allværsjakker er ikke sexy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er jo at det er mulig å kle seg varmt - og sexy.

Allværsjakker er ikke sexy.

Men hvorfor skal man alltid være kledd sexy?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sexy > usexy

Pinnekjøtt er også bedre enn pasta med tomatsaus, men jeg spiser ikke pinnekjøtt hver dag av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anjelika

Pinnekjøtt er også bedre enn pasta med tomatsaus, men jeg spiser ikke pinnekjøtt hver dag av den grunn.

Men du spiser vel aldri noe helt grusomt heller.

Man trenger ikke være dødssexy hver dag selvsagt, men man trenger ikke kle seg direkte stygt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Heller varm og usexy enn blåfrossen og sexy.

Heldigvis finnes det et tredje alternativ, nemlig varm og velkledd.

Jeg har aldri tvilt på at den trauste allværsjakka er digg å gå med, dere kan kombinere den med en onepiece og et par snowjogs så er dere sikkert helt i nirvana når det gjelder komfort og velbehag.

Men det er fremdeles fugly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte parkasen min når jeg skal ut på byen om vinteren, selv om resten av meg er stivpynta. Rett og slett fordi ullkåpen min ikke er like varm. Hater å fryse, og det at det er midt på natten og man kun har nylonstrømper og en tynn kjole gjør ikke saken bedre :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...