Gjest gjestdeluxe Skrevet 26. november 2010 #41 Del Skrevet 26. november 2010 Hva er det med nordmenn og den der allværsjakken? Det har slått meg før og det slår meg igjen,vi er alt for knyttet til den. Allværsjakker er en skjønnhetsdreper. Greit å ha de oppe i værharde småsamfunn og langt ute på landet, men i byene i gatebildet er dette bare et estetisk uromoment. Allværsjakker blir sikkert likt av SV'ere som Audun Lysebakken, for denne jakken er kjønnsnøytral: man kan ikke se forskjell på menn og kvinner, og i så måte er det ikke rart mange nordmenn trykker den nært til seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
r3d3mption Skrevet 26. november 2010 #42 Del Skrevet 26. november 2010 Hvis den ikke er glorete er det nok bedre. Det verste med allværsjakker er jo ofte de lysende fargene. Uenig. Som mann vil jeg si at det verste med jakker, er mangelen på innsving i livet. Kåper og frakker for damer har ofte plenty med innsving. Deretter kommer fargene, som matcher dårlig penere tøy til, skjerf/sjal osv. Så har du stoffet i seg selv. Selve stoffet og hvor "pent" det er, har nok mye med assosiasjoner til hva som er dyrt og gammeldags å gjøre. Nye ting er ikke konservative nok, og dermed heller ikke pene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
r3d3mption Skrevet 26. november 2010 #43 Del Skrevet 26. november 2010 Allværsjakker blir sikkert likt av SV'ere som Audun Lysebakken, for denne jakken er kjønnsnøytral: man kan ikke se forskjell på menn og kvinner, og i så måte er det ikke rart mange nordmenn trykker den nært til seg. Det fins allværsjakker som kan snøres inn i midjen. Av treningstøy, så har det også blitt på moten etterhvert som også damer er sporty, at de har mer kvinnevennlig cut. Jeg er enig i at jakker som blåser seg opp og ser maskuline ut, ikke er noe pent på damer. Dersom du sammenlikner en lang kåpe + jeans, og en tettsittende allværsjakke og jeans, så kan ofte allværsjakken se bedre ut, fordi den da viser mer av rumpa og lår. Dersom man bruker kåpe med skjørt under, og har strømper og fine legger, så er hva som er pent mer et spm om personlig fetish, hvor pene ben du har, hvor fin rumpe du har, osv. Selvfølgelig, her snakker vi ikke om hva som er praktisk. Det som er praktisk, er nok å fjerne former så langt det lar seg gjøre, ha tykke lag med isolering, eller mange lag, og mye nye high-tech funksjonsstoffer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 26. november 2010 #44 Del Skrevet 26. november 2010 Uenig. Som mann vil jeg si at det verste med jakker, er mangelen på innsving i livet. Kåper og frakker for damer har ofte plenty med innsving. Deretter kommer fargene, som matcher dårlig penere tøy til, skjerf/sjal osv. Så har du stoffet i seg selv. Selve stoffet og hvor "pent" det er, har nok mye med assosiasjoner til hva som er dyrt og gammeldags å gjøre. Nye ting er ikke konservative nok, og dermed heller ikke pene. Stoffet til allværsjakker er bare trist, hardt og lite feminint. Hjelper lite at en allværsjakke er innsvinget i livet, det er og blir en usexy allværsjakke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anjelika Skrevet 26. november 2010 #45 Del Skrevet 26. november 2010 Det å tro at mine klær sa noe om meg som person, er ikke mindre enn fornærmende! De sa mye om min livssituasjon, men ingenting om meg! Jeg sa at man skal ikke se bort ifra at det kan skje. Skjønner ikke hvorfor folk klarer å bli personlig fornærmet av en veldig generell opplysning. Jeg har da for faen ikke sagt at jeg gjør det heller. Don't shoot the messenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
r3d3mption Skrevet 26. november 2010 #46 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Stoffet til allværsjakker er bare trist, hardt og lite feminint. Hjelper lite at en allværsjakke er innsvinget i livet, det er og blir en usexy allværsjakke. Ikke enig. Svært tykke kåper, tykt ullstoff, tykk minkpels, ser overdimensjonert ut, rent estetisk på tynne damer. Det hjelper lite at det da kanskje stikker ut en pensko med litt nyloninnpakket ankel under denne tjukke klokka. Det er mulig vi snakker forbi hverandre nå, men jeg mener at ikke alle allværsjakker er seilduker. Nå snakker jeg da om designerklær osv som bruker forskjellige typer membraner og søm, og ikke nødvendigvis hver bergans-jakke på intersport. Men det er jo mulig vi begge har rett, jeg snakker om mine heteroseksuelle preferanser som en stikkprøve hos menn. Rent subjektivt, kan jo du sikkert ha rett i at det er andre penhetsrammer som kan fungere for lesbiske. Endret 26. november 2010 av r3d3mption Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 26. november 2010 #47 Del Skrevet 26. november 2010 Ser man folk ut på byen i andre land går rundt i allværsjakker?? Hvor mange andre land har vårt vær? Det å sammenligne bekledningen i ett land som norge med land som ikke har verken temperaturene eller annet, blir veldig feil for min del. Nå skal det sies at jeg ikke eier noen allværsjakke, men grunnen til det er at jeg synes det er dyrt å bruke 3000,- på en jakke, uansett om den er fin eller ikke fin. Jeg synes heller ikke det er veldig "norsk" å bruke fargesprakende allværsjakker når man går på kransenedleggelse eller andre ute-seremonier, til tross for at man kan se noen politikere eller andre gjøre det til tider, gjør ikke det det "typisk norsk". Jeg er på ofte på kirkegården på julaften, og det er ikke mange fargesprakende allværsjakker på den (godt befolkede, på julaften) kirkegården. Jeg synes det ser mye mindre smart ut når man kler seg "motebevisst" og dette faktisk overhode ikke passer til været!! Senest idag på vei hjem fra jobb så jeg ei dame på lekre, superglatte, høyhelte (tynne) støvletter som måtte holde seg fast i ett gjerde for å komme seg av gårde... Det er vinter, det er kaldt, det er glatt!! Dette er norge! Det ser sikkert kult ut på byen, men jeg må innrømme at jeg synes det ser sabla teit ut på dagtid til vanlig! Sjokkerende FAKTISK, for utlendinger. Og for noen også respektløst. Men hvorfor skal nordmenn bry seg om det? Bare drit i "moten" og tur fram med den sure allværsjakka, kun resten av verden bryr seg om å se ordentlig ut i viktige møter ol. kan du forklare hvorfor det er respektløst av nordmenn i vinternorge å kle seg etter været også når man skal ut på byen, i norge? For det er vel det det egentlig snakkes om her.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2010 #48 Del Skrevet 26. november 2010 b] Jeg snakker om mine heteroseksuelle preferanser som en stikkprøve hos menn. Rent subjektivt, kan jo du sikkert ha rett i at det er andre penhetsrammer som kan fungere for lesbiske. Du hevder altså: 1. Menn som liker allværsjakker er heterofile? 2. Menn som ikke liker allværsjakker er homofile? 3. Kvinner som ikke liker allværsjakker er lesbiske? 4. Du liker allværsjakker, ergo er du heterofil? Alle må ha lik smak som deg, ellers er de lesbiske? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergans Skrevet 26. november 2010 #49 Del Skrevet 26. november 2010 Allværsjakker er en skjønnhetsdreper. Greit å ha de oppe i værharde småsamfunn og langt ute på landet, men i byene i gatebildet er dette bare et estetisk uromoment. Allværsjakker blir sikkert likt av SV'ere som Audun Lysebakken, for denne jakken er kjønnsnøytral: man kan ikke se forskjell på menn og kvinner, og i så måte er det ikke rart mange nordmenn trykker den nært til seg. Nå vet ikke jeg hvilket land du sikter til, men i Norge så skiller ikke været på by eller bygd. Det er ikke slik at haglskura eller kulingkastene midtvinters blir til lett bris når det passerer bygrensa til Bergen og Tromsø. Og hvis tror at det ikke finnes feminint turtøy, så sier det mer om hvor lite "oppdatert" du er på den delen av klesindustrien enn hvilke klr som finnes. Klart at fok har ulik smak og preferanse, men paljetter, lycra, bomull og innsving i midja har aldri holdt noen tørre, friske eller stilige i kulda. Og jeg ser ikke poenget med å vise fram midje når samtlige likevel hutrer, krøkker seg sammen og ser ned i asfalten en tredel av året. Mange allværsjakker slutter ved livet, så da kan du vise fram rumpe, lår, bukse og sko. Og likevel være varm, tørr og dønn rå i stil på overkroppen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anjelika Skrevet 27. november 2010 #50 Del Skrevet 27. november 2010 Men det er jo mulig vi begge har rett, jeg snakker om mine heteroseksuelle preferanser som en stikkprøve hos menn. Rent subjektivt, kan jo du sikkert ha rett i at det er andre penhetsrammer som kan fungere for lesbiske. Det er faktisk ikke alle heteroseksuelle menn heller som bedømmer den estetiske verdien til et antrekk etter hvor hard ereksjon de får av det. Forøvrig er det da plenty med innsvingte, kroppsnære ulljakker som viser de kvinnelige formene mye bedre enn en sportsjakke, og du får også se masse rumpe og lår og nylonstrømper. Siden det var ditt eneste kriterie for hva som er pene klær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
r3d3mption Skrevet 27. november 2010 #51 Del Skrevet 27. november 2010 Du hevder altså: 1. Menn som liker allværsjakker er heterofile? 2. Menn som ikke liker allværsjakker er homofile? 3. Kvinner som ikke liker allværsjakker er lesbiske? 4. Du liker allværsjakker, ergo er du heterofil? Alle må ha lik smak som deg, ellers er de lesbiske? Når generaliserte jeg for alle menn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
r3d3mption Skrevet 27. november 2010 #52 Del Skrevet 27. november 2010 Klart at fok har ulik smak og preferanse, men paljetter, lycra, bomull og innsving i midja har aldri holdt noen tørre, friske eller stilige i kulda. Eh, jo. Definitivt stilige. Og jeg ser ikke poenget med å vise fram midje når samtlige likevel hutrer, krøkker seg sammen og ser ned i asfalten en tredel av året. Det er da ikke alle plagg som har innsving, som ikke tilbyr muligheter for å unngå å hutre. Hvor er det du bor, svalbard? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
r3d3mption Skrevet 27. november 2010 #53 Del Skrevet 27. november 2010 Det er faktisk ikke alle heteroseksuelle menn heller som bedømmer den estetiske verdien til et antrekk etter hvor hard ereksjon de får av det. Nei? Forøvrig er det da plenty med innsvingte, kroppsnære ulljakker som viser de kvinnelige formene mye bedre enn en sportsjakke, og du får også se masse rumpe og lår og nylonstrømper. Ja, massevis av fine plagg. Siden det var ditt eneste kriterie for hva som er pene klær. Vennligst opplys om hvordan du kan si at dette er det eneste kriteriet mitt for hva som er pene klær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anjelika Skrevet 27. november 2010 #54 Del Skrevet 27. november 2010 Vennligst opplys om hvordan du kan si at dette er det eneste kriteriet mitt for hva som er pene klær. Vel, når du skriver ting som at om man sammenligner en lang kåpe med allværsjakke så kommer ofte sistnevnte best ut "fordi den da viser mer av rumpe og lår", så fremstår det jo litt som dette er viktig(st) for deg da! Spesielt når du i tillegg begynner å begrunne det med heteroseksualitet, men føyer til at andre ting kanskje kan fungere for lesbiske kvinner Men kanskje du er inne på noe. Kanskje dette kan forklare hvorfor de beste moteskaperne for kvinner er homofile? Litt som Kants rene/barbariske smak, de som ikke er for primitive og enkle i sin smak lager den beste kunsten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 27. november 2010 #55 Del Skrevet 27. november 2010 (Startet en lignende tråd på klær&mote..) Hva er det med oss nordmenn og den der allværsjakken? Det har slått meg før og det slår meg igjen,vi er alt for knyttet til den. Hendig plagg,ikke noe å si på det. Men å dresse seg opp for å dra på byen for så å trekke over seg en rød bergansjakke eller hva det måtte være til f.eks årets julebord- NEI! Ser man folk ut på byen i andre land går rundt i allværsjakker?? Tenker vi for mye på vær&vind eller liker vi å se ut som tur-folk når vi skal ut på byen også? Ute, det vil si utenfor lokalet en er på vei til, er poenget å se varm, ikke heit, ut. 15 blå og dressjakke eller kjole ser bare totalt hjernedødt ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 27. november 2010 #56 Del Skrevet 27. november 2010 Eh, jo. Definitivt stilige. Det er da ikke alle plagg som har innsving, som ikke tilbyr muligheter for å unngå å hutre. Hvor er det du bor, svalbard? Ikke i kulden, som var det faktiske poenget her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #57 Del Skrevet 27. november 2010 Vel, det er jo forståelig at man må kle seg etter værforholdene da.Jeg skjønner godt at man heller vil bruke en allværsjakke istedenfor å kle seg fint og bli gjennomvåt og fryse.Selv synes ikke jeg dette er noe galt i det hele tatt.Jeg synes egentlig at mange allværsjakker er ganske fine og sexy.Ja,til og med på byen en lørdagskveld. Jeg personlig gidder ikke gå rundt og fryse eller bli gjennomvåt bare for å se sexy og lekker ut.Men jeg liker å kle meg finere om sommeren,når været tillater det Og til dere som sier at folk i andre land ikke bruker allværsjakke osv.. Vel,jeg har bodd i Hellas i 1 år i forbindelse med jobb og studier. Der kler folk seg veldig fint og er svært opptatt av utseendet sitt,damene bruker sminke og høyhælte sko hver dag,og allværsjakka er så og si et fremmed ord Men været dernede tillater det jo.Der er det jo aldri minusgrader,frost,regn,vind og vinter generelt.Enkelte steder (f.eks.Kreta) er det aldri under 20 grader,selv midt på vinteren.Så da er det jo forståelig at folk ikke trenger allværsjakka eller tykke(og usexy ifølge mange) klær? så..... dere som kritiserer nordmenns måte å kle seg på,kan gjerne flytte til et varmt land som Hellas og slippe å se folk i allværsjakke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 27. november 2010 #58 Del Skrevet 27. november 2010 (endret) Det er ikke slik at haglskura eller kulingkastene midtvinters blir til lett bris når det passerer bygrensa til Bergen og Tromsø. Og hvis tror at det ikke finnes feminint turtøy, så sier det mer om hvor lite "oppdatert" du er på den delen av klesindustrien enn hvilke klr som finnes. Klart at fok har ulik smak og preferanse, men paljetter, lycra, bomull og innsving i midja har aldri holdt noen tørre, friske eller stilige i kulda. Og jeg ser ikke poenget med å vise fram midje når samtlige likevel hutrer, krøkker seg sammen og ser ned i asfalten en tredel av året. Om det regner, bruker jeg paraply eller mer sjeldent: regntøy. Det er ikke slik at man har valget enten mellom ballkjole eller allværsjakke. Husk at det finnes værharde klær som lages i ull og andre materialer, som ikke går inn i kategorien "allværsjakke". North Face og Devold er eksempler på to gode produsenter av klær til å ferdes i naturen med. Her finnes det til og med feminint turtøy. Allværsjakker som man finner i sportsbutikkjedene er en fornærmelse mot i alle fall min smak. Og jeg er altså ikke engang lesbisk ("noen" over her klarte å trekke inn homofili til debatten). Endret 27. november 2010 av gjestdeluxe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 27. november 2010 #59 Del Skrevet 27. november 2010 Vel, det er jo forståelig at man må kle seg etter værforholdene da.Jeg skjønner godt at man heller vil bruke en allværsjakke istedenfor å kle seg fint og bli gjennomvåt og fryse. Du presenterer svært begrensede valgalternativer for folk her...har du ikke mer å velge i, mener du? Jeg blir ikke våt og kald når det regner eller sner, og jeg bruker ikke allværsjakker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #60 Del Skrevet 27. november 2010 Du presenterer svært begrensede valgalternativer for folk her...har du ikke mer å velge i, mener du? Noen har faktisk ikke mer å velge i enn én jakke. For mange er det slik at har de valget mellom å kjøpe en penkåpe og en allværsjakke, kjøper de allværsjakken, fordi de må velge det ene alternativet som passer til flest værtyper. Og allværsjakken er nettopp det ene plagget som passer til flest værtyper. Og det betyr at de må bruke allværsjakken også til pent. (PS, jeg har forresten ingen allværsjakke, men skulle ønsket jeg hadde en.) Hilsen Anonym bruker #40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå