Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvilken side av aluminiumsfolien er riktig vei?

Begge

Som oftest er det likegyldig, men hvis du skal reflektere lys med den er den blanke siden best, mens den matte siden sprer lyset mer og gir et bløtere lys.

Noen påstår at den matte siden sprer og absorberer varme bedre, mens den blanke bedre reflekterer de infrarøde strålene, og at en derfor griller med blank side inn, men dette er isåfall veldig marginalt. Og produsentene sier det ikke betyr noe, fordi den eneste grunnen til forskjellen er at produksjonsprossessen er slik at det blir en blank og en matt side. Enkelte produsenter leverer riktignok et produkt der den matte siden er nonstick, og da er det den siden som er rett inn mot maten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge

Som oftest er det likegyldig, men hvis du skal reflektere lys med den er den blanke siden best, mens den matte siden sprer lyset mer og gir et bløtere lys.

Noen påstår at den matte siden sprer og absorberer varme bedre, mens den blanke bedre reflekterer de infrarøde strålene, og at en derfor griller med blank side inn, men dette er isåfall veldig marginalt. Og produsentene sier det ikke betyr noe, fordi den eneste grunnen til forskjellen er at produksjonsprossessen er slik at det blir en blank og en matt side. Enkelte produsenter leverer riktignok et produkt der den matte siden er nonstick, og da er det den siden som er rett inn mot maten

Tldr. Jeg holder en knapp på utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isåfall bør det være en metallknapp, så den ikke smelter av varmen... :danse:

Jada, lagd i akkurat samme supermetallet som folien. :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ingen stavekontroller som kan ordet internett? Er det en stum k inni der som jeg aldri har fått med meg? Eller er de fortsatt basert på norsk rettskrivningsordbok for 1986?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje internett egentlig er et produkt på samme måte som Apple Macintosh og Microsoft Windows og således skal skrives som et egenavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de trodde internett var et egenavn i 1990… eller når det nå var… også har det bare blitt sånn…?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv med kun én t på slutten.

Internet er et verdensomspennende nettverk bygget på tidlige arpanet, som vi alle bruker daglig.

Internnett er et (bedrifts)internt nettverk, som særskilt interesserte kan legge inn i stavekontrollen selv, om de oppriktig ønsker det.

Hva med å høyreklikke på ordet, når det markeres som feil, og se hvilket staveforslag stavekontrollen kommer opp med?

Edit: Lagt til dramatisk effekt med fetblå t-er.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hm... kilde på det der med Internett?

Trodde det der kaltes intranett eller noe i den duren jeg.

Det ble vel hetende det etterhvert. Kilde? Nja, har nok ikke gamle lærebøker i IT fra nittitallet liggende og samle støv. I mellomtiden må nok sedvane endret på ting, for min gugel finner ikke noe fornuftig om dette, og jeg ser at utgaven med en og to t-er (og enkelt-n) brukes om hverandre i dag.

Til og med i den offisielle ordboka ser jeg at dobbelt-t-en har kommet inn i varmen. Men da jeg først tok datakortet, ble det presisert at en måtte holde styr på antallet t-er, så det ikke skulle refereres til feil nettverk. :jepp:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på kurs på 90-tallet jeg også, der fikk jeg lære å formatere en floppydisk, og å starte noen antikk utgave av programmet word, og så lagre det på den berømte floppydisken. BZZZZ-BZZZZ-BZZZZ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på kurs på 90-tallet jeg også, der fikk jeg lære å formatere en floppydisk, og å starte noen antikk utgave av programmet word, og så lagre det på den berømte floppydisken. BZZZZ-BZZZZ-BZZZZ...

Håper dere holdt dere unna DOS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...