Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min tur:

Når vi husker noe, hvorfor husker vi ikke også at vi blunket med øyelokkene (minnene våre burde vært perforert med mange korte mørke øyeblikk)? I det hele tatt, vi får sjelden med oss at vi blunker i det hele tatt (godt er det, egentlig, det hadde vært som et evig raveparty). But why.. ?

Dette vet jeg ikke, men føler meg ganske sikker på at det er flere grunner. Den ene er jo at du ikke legger merke til i øyeblikket at du blinker med øynene, du sitter jo å blinker jevnlig hele dagen uten å legge merke til det (akkurat som du puster). Hvorfor skal du da huske det?

Det andre tror jeg er at hjernen tilpasser informasjonen for å gjøre den lettest tilgjengelig og "huskbar".En uviktig ting som ikke har betydning for minnet ditt vil derfor bli filtrert bort. Feks fra en samtale vil du kun huske de viktige eller sjokkerende tingene, ikke hvert eneste ord.. Andre undersøkelser viser vel at hjernen faktisk kan vri på informasjonen i et minne for å få det til å bli fornuftig, så at slike småting blir utelatt fra minnet er rasjonelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er Audun et guttenavn når Aud er et damenavn, og andre navn som slutter på "un" er damenavn (Reidun, Jorun, Torunn, Solrun)?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er Audun et guttenavn når Aud er et damenavn, og andre navn som slutter på "un" er damenavn (Reidun, Jorun, Torunn, Solrun)?

Forskjell på opprinnseln på norrønt :) Audun stammer fra Auðin, ei nyere form av *Auðvin. Satt sammen av Auðr og vinr = "rikdom" + "venn".

Un-endingen i kvinnenavnene er nyere og kommer mest sannsynlig fra unnr som kan bety "elske" eller "bølge".

Endret av KristineS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor lager ikke diplomis og hennig olsen og de sjokoladesaus og annet iskremtilbehør selv, istedenfor at vi må gå omveien om freia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert av samme grunn som at du ikke kjøpe bensinen din fra Audi, BMW eller mercedes - det er ikke det de lager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert av samme grunn som at du ikke kjøpe bensinen din fra Audi, BMW eller mercedes - det er ikke det de lager.

Synes statoil kunne solgt mopeder, så en slapp å traske den lange veien tilbake med reservekanna. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest supernova_87

Sikkert fordi det var jeg som spurte..

Hm? Nei, jeg synes det var et interessant spørsmål jeg, hvorfor hunder har andre farger enn foreldrene liksom, jeg aner ikke!

Er sikkert fordi jeg er litt overtrøtt! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm? Nei, jeg synes det var et interessant spørsmål jeg, hvorfor hunder har andre farger enn foreldrene liksom, jeg aner ikke!

Er sikkert fordi jeg er litt overtrøtt! :danse:

Heldig som ler. Medisiner tar bort latter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, en rar ting er det jo ikke, men.. Jeg er fersk på Facebook, så.. Hvis jeg trykker liker på en kommentar XYZ skrev på feks bildet mitt, får XYZ en notification om det da? Eller må jeg tagge XYZ i bildet for at vedkommende skal se at jeg har gitt en respons?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...