Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 7/10/2017 at 0:05 AM, Mystix said:

Hvordan klarer de som har stemmene til figurer i animasjonsfilmer og tegnefilmer å prate akkurat på likt med tegneseriefigurene?  Dette gjelder de som  for eksempel har de norske dubbete stemmene også. 

On 7/10/2017 at 1:11 AM, sofie777 said:

De originale stemmene sier faktisk sine setninger lenge før tegningene/animasjonen blir laget, de lager gjerne mange versjoner av samme setning sånn at animatørene har noe å bruke. Stemmeskuespillerne blir kanskje også filmet for at tegningene skal være basert på dem, noen ganger går de så langt at de får prikker og nær-kamera for "motion capture". Da blir alle rykninger og bevegelser i fjeset tatt med.

Når en film blir oversatt til et annet språk, blir ting vanskeligere (ihvertfall i store Disney-filmer og lignende), for oversetteren kan ikke bare oversette rett frem, de må passe på at det de sier på f.eks. norsk må stemme med det de sier på engelsk. Det bør være en A i et ord om figuren åpner munnen helt og en M om munnen lukkes igjen og så godt som mulig for alle bokstavene innimellom.

Hilsen en som liker å se bakgrunnsmateriale på dvd-er, blurays og YouTube.

Norge er for øvrig det landet som er best på å oversette Disneyfilmer. Vi har visstnok fått flere priser for det. :klo:
Men det er fordi det norske språket er relativt likt det engelske, så vi "jukser" jo litt :P

Men jeg er mer imponert over at de klarte å animere snakkingen så bra som de gjorde pre-data-animasjon. For å tegne en hel tegnefilm for hånd uten å ha muligheten til å bruke motionsensors på stemmeskuespilleren, står det jammen respekt av.

8 minutes ago, StripetePysjamas said:

Hvordan tenker døve mennesker? Har de en egen stemme de "hører" sånn som vi med hørsel?

Jeg har blitt fortalt (av en født helt døv person) at helt døve mennesker tenker i bilder, siden de ikke har noe som helst referanse til lyd, annet enn vibrasjoner. De som har hørt før, eller har svært redusert hørsel, har nok en slags stemme i hodet de også.

23 minutes ago, Brimi said:

Da jeg tok matteeksamen for mange år siden var klokka skrudd av. Var det tilfeldig eller er det noe de pleier å gjøre? Hvorfor gjør de det eventuelt?

Du mener klokka som i ringeklokka på skolen som ringer inn og ut? De gjør det for at eksamenstakerne skal få fred. Det er faktisk drit-irriterende å prøve å tenke mens den dømrade klokka ringer to ganger med fem eller ti minutter mellom, hvert 45. minutt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, Minya skrev:

Du mener klokka som i ringeklokka på skolen som ringer inn og ut? De gjør det for at eksamenstakerne skal få fred. Det er faktisk drit-irriterende å prøve å tenke mens den dømrade klokka ringer to ganger med fem eller ti minutter mellom, hvert 45. minutt.

Nei, klokka som hang på veggen. Var på VGS, så ingen klokke som ringte inn og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Brimi skrev:

Nei, klokka som hang på veggen. Var på VGS, så ingen klokke som ringte inn og ut.

Sikkert tilfeldigvis tom for batteri eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, StripetePysjamas skrev:

Hvordan tenker døve mennesker? Har de en egen stemme de "hører" sånn som vi med hørsel?

Spørs om de er født døve eller ikke. De som har blitt døve etterhvert har en indre stemme.
De som er født døve har ingen indre stemme, men de tenker på tegnespråk :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, charactouy skrev:

Hva er opprinnelsen til ordet 'hysterektomi'?

De gjorde jo vaginale inngrep på kvinner som hadde angst/depresjon mm. før i tiden. Kommer sikkert av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva heter egentlig skrugreia på toppen av ei flaske? Topp? Tropp? Kork?

Har alltid sagt tropp, uten å blitt rettet på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2017 den 10.11, Blair Waldorf skrev:

Noe som har forundret meg, er hvordan vet blinde mennesker når de skal trykke på stopp knappen, når de skal av bussen?

I mange busser blir holdeplassene muntlig annonsert (for alle passasjerene), enten av bussjåføren eller av en "talemaskin".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2017 den 10.11, Blair Waldorf skrev:

Noe som har forundret meg, er hvordan vet blinde mennesker når de skal trykke på stopp knappen, når de skal av bussen?

På mange busser er det en stemme som sier hvilket stopp som er neste. Men er jo ikke sånn på alle busser, så da aner jeg ikke hvordan de gjør det...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje førerhunder er trent opp til å fortelle når neste stopp er :fnise: 

Neida, men de spør sikkert bussjåføren om hen kan si ifra når de er på stoppet vedkommende skal av på

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blod skrev:

På mange busser er det en stemme som sier hvilket stopp som er neste. Men er jo ikke sånn på alle busser, så da aner jeg ikke hvordan de gjør det...

Da kan det hende at de på de første bussturene har spurt sidemannen om å si fra rett før rett holdeplass, og at de etterhvert kjenner igjen kjøreruten etter hvor bussen svinger av m.m., og at de derfor vet når det er rett tid for å trykke på stoppknappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har sett blinde gå på bussen, så har de satt seg ved bussjåføren. Da får de beskjed fra h*n uansett om det er annonsering eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var og stemte i går, og la merke til flere bøtter med roser - med arbeiderpartiet-merkelapper - dandert rett utenfor inngangen til valglokalet. Syntes det var temmelig upassende med disse politiske bøttene, spesielt med tanke på at det ikke var noe som helst annet fra andre partier der.

Offisiell valgdag er vel først i dag, men spørsmålet mitt er om dette er lovlig på noen av valgdagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2017 den 12.53, Monstrum skrev:

Kork. F.eks skrukork

6 timer siden, Antlers skrev:

Jeg var og stemte i går, og la merke til flere bøtter med roser - med arbeiderpartiet-merkelapper - dandert rett utenfor inngangen til valglokalet. Syntes det var temmelig upassende med disse politiske bøttene, spesielt med tanke på at det ikke var noe som helst annet fra andre partier der.

Offisiell valgdag er vel først i dag, men spørsmålet mitt er om dette er lovlig på noen av valgdagene.

Jeg tror ikke det. Men er ikke helt helt sikker. Mener at det er ulovlig å drive valgkamp på selv valgdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Antlers skrev:

Kan jo være for at de ikke skulle kastes da? 

Men jo roser overalt ellers også da.

Endret av Ak90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2017 den 12.53, Monstrum skrev:

Jeg sier kork eller skrukork. Tropp har jeg aldri hørt brukt i den sammenhengen. Er ikke tropp en gruppe av militære? Eventuelt også speidere eller korpsmusikkanter. :klo:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Perelandra skrev:

Jeg sier kork eller skrukork. Tropp har jeg aldri hørt brukt i den sammenhengen. Er ikke tropp en gruppe av militære? Eventuelt også speidere eller korpsmusikkanter. :klo:

Jeg tenker at kork er sånn på vinflasker, sånn som flyter? :klo: 

Har alltid sagt tropp hjemme, det er min samboer som nå ikke greide å holde seg lenger : "Det heter ikke tropp!!" :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Monstrum skrev:

Jeg tenker at kork er sånn på vinflasker, sånn som flyter? :klo: 

Har alltid sagt tropp hjemme, det er min samboer som nå ikke greide å holde seg lenger : "Det heter ikke tropp!!" :fnise: 

Er du fra litt nord i landet? Jeg kjenner en familie som sier 'tropp', de er fra Vesterålen et sted. Selv sier jeg 'topp'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...