Gjest Zeitgeist Skrevet 8. november 2014 #4841 Del Skrevet 8. november 2014 Jeg lurer på hvorfor stress virker så negativt på oss psykisk og fysisk? Da kan det jo ikke være meningen vi skal stresse. Fortidsmennesket hadde det jo ikke akkurat lettere enn oss. Mannen var ute i skauen og løp for livet for å redde seg fra rovdyr mens han prøvde å jakte. Og kvinnfolka hadde 11 unger å passe på mens de liksom skulle sanke bær og atpåtil bekymre seg konstant for om mannen kom hjem levende. Ja jeg vet levealderen til huleboerne bare var 32 år men likevel. Det er rart vi ikke er skapt for stress.. Det finnes både positivt og negativt stress, såkalt eustress og distress. Begge typene har like fysiologiske reaksjoner - elevert hjerterate, utsondring av kortison, samt forhøyet/nedsatt produksjon av hormoner/neurotransmittere i hjernen. Det er på det siste punktet at stresstypene skiller seg. Opplever du eustress - altså positivt stress - vil du utsondre lykkehormoner. Opplever du derimot distress, vil du produsere mindre lykkehormoner enn det som danner grunnlinja. Positivt stress er ting som du gleder deg til, følelesen av å lykkes med noe, noe som gjør deg glad, osv. Negativt stress er ting du gruer deg til/er redd for, følelse av mislykke, tap, sorg, vrede osv. Stress står også i sterk korrelasjon med overlevelse hvis du tenker på "fight or flight"-responsen. Sånn sett er stress et nødvendig element av evolusjonen. Og nå er det natta. Slik at jeg kan stresse meg selv med vekkerklokka om noen timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 8. november 2014 #4842 Del Skrevet 8. november 2014 Det finnes både positivt og negativt stress, såkalt eustress og distress. Begge typene har like fysiologiske reaksjoner - elevert hjerterate, utsondring av kortison, samt forhøyet/nedsatt produksjon av hormoner/neurotransmittere i hjernen. Det er på det siste punktet at stresstypene skiller seg. Opplever du eustress - altså positivt stress - vil du utsondre lykkehormoner. Opplever du derimot distress, vil du produsere mindre lykkehormoner enn det som danner grunnlinja. Positivt stress er ting som du gleder deg til, følelesen av å lykkes med noe, noe som gjør deg glad, osv. Negativt stress er ting du gruer deg til/er redd for, følelse av mislykke, tap, sorg, vrede osv. Stress står også i sterk korrelasjon med overlevelse hvis du tenker på "fight or flight"-responsen. Sånn sett er stress et nødvendig element av evolusjonen. Og nå er det natta. Slik at jeg kan stresse meg selv med vekkerklokka om noen timer. Men hvorfor er det da slik at hos noen så setter "positivt stress" seg i magen og fører til økt aktivitet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 8. november 2014 #4843 Del Skrevet 8. november 2014 Men hvorfor er det da slik at hos noen så setter "positivt stress" seg i magen og fører til økt aktivitet? Mener du økt aktivitet i magesekken? Stress - også det positive - fører til økt utsondrelse av enkelte stresshormoner som igjen øker bl.a. gjennomtrengeligheten til cellelagene i magesekken. En økt gjennomtrengelighet kan føre til at flere såkalte patogener/allergi-utløsende partikler kan komme igjennom (hvis vi sammenligner mageslimhinna med en sil, er det en finmasket sil når alt er i orden. Blir det ubalanse, som f.eks. ved stress, blir denne silen grovmasket, og mer slipper gjennom). Så selv om du er oppspilt av glede, så kan det hende at du må en rask tur på do. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Winza Skrevet 9. november 2014 #4844 Del Skrevet 9. november 2014 Kan man bli kilt til døde? Hva skjer om man kiler noen over hele kroppen i et strekk i flere timer eller dager? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Petter Skrevet 9. november 2014 #4845 Del Skrevet 9. november 2014 Hehe, håper jeg aldri får oppleve det i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Winza Skrevet 9. november 2014 #4846 Del Skrevet 9. november 2014 Hehe, håper jeg aldri får oppleve det i alle fall. Bare seg for deg at noen binder deg fast til senga slik både armer og ben er faste og kan ikke beveges og så kommer det noen og tar en hand på hver fot og begynner å kile deg under foten i la oss si 48 timer og i tillegg er det 10 andre mennesker som kiler deg overalt på kroppen samtidlig, mage, nakken, ansikt, handflate osv og dette holder på i et strekk i 48 timer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Petter Skrevet 9. november 2014 #4847 Del Skrevet 9. november 2014 Nei, jeg nekter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 9. november 2014 #4848 Del Skrevet 9. november 2014 Kan man bli kilt til døde? Hva skjer om man kiler noen over hele kroppen i et strekk i flere timer eller dager? En risikerer å utvikle resistens, og å få gnagsår... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Petter Skrevet 9. november 2014 #4849 Del Skrevet 9. november 2014 Ja, eller å i alle fall tisse på seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Winza Skrevet 9. november 2014 #4850 Del Skrevet 9. november 2014 En risikerer å utvikle resistens, og å få gnagsår... Haha resistens vet jeg ikke hva er, må være noe skikkelig ille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Petter Skrevet 9. november 2014 #4851 Del Skrevet 9. november 2014 Du kan sammenligne det med å bli immun. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 9. november 2014 #4852 Del Skrevet 9. november 2014 Haha resistens vet jeg ikke hva er, må være noe skikkelig ille Resistens = immunitet. I dette tilfellet kan det hende man bare plutselig ikke er kilen lenger fordi man har blitt kilt så lenge at man har blitt immun, da altså resistent mot kiling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Petter Skrevet 9. november 2014 #4853 Del Skrevet 9. november 2014 Lurer på om det faktisk går an å bli det? Mot kiling altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Winza Skrevet 9. november 2014 #4854 Del Skrevet 9. november 2014 Resistens = immunitet. I dette tilfellet kan det hende man bare plutselig ikke er kilen lenger fordi man har blitt kilt så lenge at man har blitt immun, da altså resistent mot kiling. Hm interessant men skal vell mange timer til for det, mange timer med intens urealistisk tortur Lurer på om det faktisk går an å bli det? Mot kiling altså. Jeg kan prøve det, jeg kan komme på besøk og kile deg under foten i 4 timer Jeg elsker å kile folk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 9. november 2014 #4855 Del Skrevet 9. november 2014 Men er det ikke bare å ikke "bli kilen"? Jeg kan velge i hvertfall, om jeg vil være mottagelig for kiling eller ikke. Koselig og moro med litt kiling, av kjæresten eller barna. IKKE moro med kiling av andre, så da velger jeg bare å ikke la meg kile. Hvis reaksjonen uteblir går kiling veldig fort over til å bli klein halvtafsing, og da slutter folk med et tamt, hehh.. ikke kilen du nei. (Ja, jeg kjenner litt barnslige folk) Jeg kan vel ikke være så alene om å kunne velge? Blir ikke det litt som at folk med langt hår ikke blir kilt av eget hår, selv om samme type berøring kiler veldig om det er noe annet enn håret? Men det binde fast i timesvis-opplegget hørtes ut som tortur uansett da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 9. november 2014 #4856 Del Skrevet 9. november 2014 Prøvde å kile meg selv her, men det gikk ikke. Hvis jeg setter meg på hånda først, så den blir "lam", vil det hjelpe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Winza Skrevet 9. november 2014 #4857 Del Skrevet 9. november 2014 Prøvde å kile meg selv her, men det gikk ikke. Hvis jeg setter meg på hånda først, så den blir "lam", vil det hjelpe? Vet du hva, handa mi er faktisk lam mange ganger når jeg står opp, merkelig og prøver jeg å kile den føler jeg ingenting. Funker ikke visst du gjør det på deg selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Petter Skrevet 9. november 2014 #4858 Del Skrevet 9. november 2014 Kiling = tortur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #4859 Del Skrevet 9. november 2014 Men er det ikke bare å ikke "bli kilen"? Jeg kan velge i hvertfall, om jeg vil være mottagelig for kiling eller ikke. Koselig og moro med litt kiling, av kjæresten eller barna. IKKE moro med kiling av andre, så da velger jeg bare å ikke la meg kile. Hvis reaksjonen uteblir går kiling veldig fort over til å bli klein halvtafsing, og da slutter folk med et tamt, hehh.. ikke kilen du nei. (Ja, jeg kjenner litt barnslige folk) Jeg kan vel ikke være så alene om å kunne velge? Blir ikke det litt som at folk med langt hår ikke blir kilt av eget hår, selv om samme type berøring kiler veldig om det er noe annet enn håret? Men det binde fast i timesvis-opplegget hørtes ut som tortur uansett da. Jeg kan ikke velge å ikke bli kilen. Jeg er så kilen at jeg kan kile meg selv - noe som påstås å være umulig. Det lange håret mitt kiler meg stadig når det treffer huden (sjeldent, fordi det når litt ned på ryggen og jeg vanligvis har klær på) og jeg får ikke sove om jeg puster på meg selv fordi det kiler. Jeg har opplevd at luftstrømmen som oppstår når jeg puster mot en hindring har kilt meg i ansiktet. Så nei, det er ikke bare å velge å ikke være kilen. Når det er sagt, man kan venne seg til berøring så det ikke lenger kiler. En eks ble kilt så lenge og ofte under beina av en tante, at han ikke lenger var kilen der. Anonymous poster hash: 67300...806 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Winza Skrevet 9. november 2014 #4860 Del Skrevet 9. november 2014 Gud som jeg får lyst til å kile noen nå, hadde vært så utrolig morro å binde fast noen og kile dem under begge føtene i 4 timer, ville betalt for å gjøre det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå