Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest lurven

Jeg grubler mye, og har noen spørsmål:

1. Er alt vannet bare resirkulert vann? Vannet vi drikker, er ikke det fordampet et annet sted, regnet ned og renset før det kommer i springen? Betyr det i så fall at vi drikker gammelt, brukt vann? Og det produseres vel ikke vann?

2. Kan linser dugge? Noen ganger blir linsene mine "tåkete" så jeg må blunke, er det dugg?

3. Når begynte mennesker å varme/steke mat?

1. ja Vannet er resirkulert, alle atomer som fins har "alltid" eksistert, det dannes ikke nye atomer eller molekyler, litt usikker på det med molekyler, kan det tenkes at 2 oksygenatomer finner et hydrogenatom og slår seg sammen med det..?

3. det var vel for ca 1 mill år siden. litt vanskelig å si eksakt da det ikke ble skrevet kokebøker på den tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lurven

Hvorfor en våkner midt på natten og er lys våken?

Enten fordi man er uthvilt, eller fordi hjernen har for mye å tenke på og ikke greier å slappe av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Matsmaken er jo så utrolig bred her i verden, alt fra rå mat til svidd mat- er det noen som faktisk liker smaken av muggen mat mon tro?

Endret av Noz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matsmaken er jo så utrolig bred her i verden- er det noen som faktisk liker smaken av muggen mat mon tro?

Ja, jeg liker blåmuggost veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matsmaken er jo så utrolig bred her i verden, alt fra rå mat til svidd mat- er det noen som faktisk liker smaken av muggen mat mon tro?

Faren min gjorde det :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Inggolf

Ja, jeg liker blåmuggost veldig godt!

Jammen jeg tror du skjønte hva jeg mente :Hehe:

Både blå og hvitmuggost er godt ja- det er jeg enig i!

Faren min gjorde det :sjokkert:

Du mener gammel, ødelagt mat med mugg som ikke skal være der, sant? :overrasket:

Spiste han det (ble han ikke dårlig?) eller motstod han fristelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener gammel, ødelagt mat med mugg som ikke skal være der, sant? :overrasket:

Spiste han det (ble han ikke dårlig?) eller motstod han fristelsen?

Ja, han kunne finne på å spise gammelt brød med mugg på og var lite nøye med å skjære mugg av gulosten. Dette drakk han gjerne kald kaffe til! Han ble ikke dårlig der og da, men han fikk kreft og døde før han ble 70, og jeg ser det ikke som usannsynlig at kostholdet, samt lite mosjon, mye røyking, mye stress, og stadig eksponering for avgasser ifbm bilmekking og annet verkstedarbeid bidro til det. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig teit å lure på dette... Men jeg tenker av og til når jeg ser på våre nye landsmenn, disse damene i niqab...De går såvidt jeg har forstått det, med niqab stort sett hele tiden? Og vi er helt avhengig av å få litt sollys på kroppen pga dvitamin? Gir de kroppen litt sollys av og til, eller tar de heller kosttilskudd?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva annet enn løvetann/ gress kan lukte kraftig løvetann/gress? Noe giftig gass eller noe? Råte?

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lurer jeg på om kakedeigen fra Ben&Jerrys faktisk er kakedeig? Om du kjevler den ut og har den i ovnen, blir det en kake da?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Også lurer jeg på om kakedeigen fra Ben&Jerrys faktisk er kakedeig? Om du kjevler den ut og har den i ovnen, blir det en kake da?

Ja, det er det... Jeg kom over en blogg for en god stund siden hvor fyren bak bloggen

la ut bilder og tekst, trinn for trinn, hvordan han smeltet isen, tok ut deigen, stekte den og fikk kaker ut av det :ler:

Edit; Jeg fant den igjen

http://matentusiasten.blogspot.no/2011/01/eksperimentet-innholder-ben-jerrys.html

Endret av Noz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lurven

DA lurer jeg på hvorfor kakedeig så ofte smaker bedre enn ferdig kake??

pga at noe av smaken fordamper i oppvarmingsprosessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det riktig å si kakedeig på norsk? Cookies er jo kjeks, ikke kake, men "kjeksdeig" høres feil ut det også. Kjeksmix?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det riktig å si kakedeig på norsk? Cookies er jo kjeks, ikke kake, men "kjeksdeig" høres feil ut det også. Kjeksmix?

Kakerøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kakerøre = sjokoladekake, sukkerbunn osv. rennende

Kakedeig = kjeks, cookies osv. fast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakerøre = sjokoladekake, sukkerbunn osv. rennende

Kakedeig = kjeks, cookies osv. fast

Sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, vokabularet mitt er ganske begrenset når det kommer til baking og mat.

Jeg kan ikke bake, men er innmari flink til å spise :opplyser:

Endret av Mynona
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...