Gå til innhold

Mens man venter


Nique

Anbefalte innlegg

Æsj, så kjedelig.. Kanskje det var mange som har tatt seg en ekstra lang høstferie? :gjeiper:

Har dere tatt undersøkelser og sånn eller bare hatt første samtale?

Vi har bare tatt prøver, ikke vært inne til samtale engang :sukk:

Jeg kom igjennom til slutt da, og det viser seg at de har gått og ventet på brev fra oss, som vi visstnok skulle sendt 14 dager etter prøvetagingen...

Madammen jeg snakket med virket nesten like fortvilet som meg, siden papirene har gått frem og tilbake siden mai. Så hun tok min telefonoppringning som "skriftlig kontakt", og sa max 3 uker, så hører vi fra dem.

2 nye måneder kastet bort :( Nå er det 5 måneder siden første henvisning. Good grief :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Da dumpet det et brev fra Riksen ned i postkassen gitt.

Mannen skal inn til sædprøve. Lettere forvirret over dette ringte jeg Riksen for å høre, siden han har levert prøve allerede.

Men det er da snakk om en ny kontroll av mannen. Jeg spurte litt forsiktig om ikke jeg skulle inn til utredning, men det er visst ikke noe de går ut ifra forløpig :klø:

Som sykepleiren jeg pratet med sa, så er det ikke nødvendig med utredning av meg hvis det er mannen det går på, nå vil de finne ut hvilken behandling de kan tilby oss først.

Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette jeg. Jeg får inntrykk av at det er mannen som muligens er problemet, og at de vil dobbelsjekke ting og tang. Det, eller så vil de utelukke mannen som problem først.

Er jeg veldig slem hvis jeg sier at jeg håper det er mannen og ikke meg? :sukk:

Ting lar seg lettere ordne da ihvertfall.

Ny prøvetagning, ny venting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Vi hadde det problemet, og det var ikke akkurat det at jeg var glad for at det var han, men jeg var veldig glad for at det ikke var meg. Om du skjønner.. :sjenert: Det er uansett verst om man ikke finner ut hvor feilen ligger.

Dersom han har nedsatt sædkvalitet så sjekker de sikkert deg raskt med innvendig UL og tar div blodprøver bare for å utelukke de vanligste feilene hos kvinner. Så vil jeg tro at de setter dere opp til prøverør med ICSI.

For vår del trengte vi ikke ICSI siden vi ble gravide på egenhånd mens vi holdt på med utredningen. Ble gravid i mars i PP17, men mista. Etter det slutta samboer å røyke og jeg tror det var derfor det klaffa så fort igjen etterpå. Brukte bare to PP på å bli gravide igjen.

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Sent svar her gitt :sjenert:

Alabama; er virkelig glad på deres vegne :)

På fredag skal mannen inn for ny test, så blir det 14 dager venting, og brevet som skal gå til riksen skal ligge klart :P

Nå føler jeg meg litt nærmere svar ihvertfall.

Svar, og en evt dato for start.

Det hadde gjort seg nå kjenner jeg.

Ikke røyker vi, ikke drikker vi, med unntak av ett og annet glass vin på meg. Trener, om ikke så ofte, så en til to ganger i uken, spiser variert, osv-osv-osv. Jaja.

1 1/2 år med prøving så langt, uten antydning til graviditet, med unntak av phantom-symptomer. Det er...frustrerende...

Snart svar *smøre seg med tålmodighet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Blir spennende med svar på prøvene! :popcorn:

Det er utrolig frustrerende å ikke lykkes. Jeg fryktet på forhånd at prosjektet vårt kom til å ta lang tid, vet ikke helt hvorfor, men at det skulle ta så lang tid hadde jeg ikke trodd. Det er så mange som tar det for gitt å få barn. Så mange som får det til uten anstrengelse. Det er så urettferdig. Disse menneskene har gjerne også gode tips til oss som ikke får det til, som å "stresse ned" o.l.. :roll:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt oppdatering. Torsdag forrige uke fikk vi brev fra Riksen.

Der var innkallelse til samtale, samt en haug med papirer. Infohefter, prøvepapirer, mer prøvepapirer, godkjennelser som må avgjøres m.m. Ble helt svett jeg :overrasket:

Jeg har, helt siden før vi fikk rekvisisjon fra fastlegen, tatt opp med ham flere ganger at dette kommer til å koste, det må vi være forberedt på osv-osv. Men det har tydeligvis gått inn det ene øret, og ut det andre, for han gikk helt i kjelleren når han _nå_ fikk med seg hvor mye man må ut med per barn, før man kan søke om å få dekket resten.

Så etter en lengre samtale har vi blitt enige om at ett evt ivf/icsi forsøk nok må vente til sommeren med oppstart. Ikke akkurat hovedvalget mitt, men jeg kan si meg enig i argumentasjonen hans. Skal vi gjennomføre det her, så vil jeg ha med mannen 100%.

Så i morgen braker det løs, ihvertfall litt. Får høre hva de har å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper timen i morra er oppløftende! Dersom prøvene til mannen din er helt fine, så kanskje du skal utredes litt mer? F.eks med laparoskopi? Og hvis prøvene hans er fine, så prøver de kanskje med inseminering først? Det er vel mye billigere enn IVF/ICSI.

Æsj, det er ganske mye penger det er snakk om. Men det lønner seg vel å få flest mulig forsøk på et år ifht folketrygden og refusjon? Har innbilt meg det, men kanskje jeg tar feil. Isåfall ville jeg startet opp så tidlig som mulig. Det tar jo vanligvis noen måneder mellom hvert forsøk, dersom det ikke klaffer på første. Kanskje noen i "vi som skal ta prøverør"-tråden vet det? :klo:

:popcorn: Spent på å høre hvordan det går i morra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter her og tenker på morgendagen, og kjenner at jeg egentlig er litt ganske så nervøs.

Har prøvd å se lese litt på forumet her, men folk har så forskjellige opplevelser, at jeg tror vi bare må ta det som det kommer i morgen.

Har skjønt at det uansett ikke blir oppstart type neste måned. Det var kanskje litt naivt fra min side :eeeh:

Jeg har ømme pupper. Igjen. Stikking i magen. Igjen. Småkvalm. Igjen. Alt er som det vanligvis er mellom EL og TR med andre ord.

Får holde fokus på samtalen som kommer i morgen.

Endelig :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, infoheftet opplyste om at man må selv dekke opptill 15.000,- pr barn, så kan man søke om å få dekket resten av Nav. Uavhengig av dette må man betale 1500 pr forsøk som ikke går på egenandelskortet. Så jeg håper da et det blir pr barn,selv om forsøkene skulle strekke seg over nyttår. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500,- er for medisiner er pr barn evt 3 forsøk fra det offentlige, og det spiller ingen rolle over hvor lang tidsperiode man bruker på det så lenge man kommer med refusjonskrav innen 6 mnd fra man har nådd den grensen. Noen kommer over den grensen allered ved første egguttak, mens andre bruke lenger tid som jeg som brukte over ett å, dette kommer helt an på hvilke doser man bruker og hvor lenge man må gå på medisinene.

Håper dere får en oppklarende samtale i morgen, det er lurt å skrive ned de spørsmålene man har på forhånd for i det hele tatt å huske på at man har spørsmål når all informasjonen begynner å hagle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for info pusilus :)

Det er nok lurt å skrive ned spørsmål, men akkurat nå fungerer ikke hodet mitt :fnise:

Sitter på jobb og prøve å konsentrere meg, men jeg er helt lost.

(Nå må jeg bare si at jeg har en resepsjonsjobb, så når det kommer mennesker eller telefonen ringer så er jeg ikke på KG/pc-en, men fullt konsentrert om vedkommende forran meg/på telefonen. Så jeg gjør jobben min altså. Har lært at på KG kan det være lurt å pressisere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kan det være lut å presisere enkelte ting her ja :)

Lister er lurt har jeg erfart, glemte det da jeg skulle til legen i dag og kom ut der fra med mye uforrettet :sjenert: Heldigvis skal jeg på tidlig ul i morgen og kan ta med meg listen dit :fnise: *flaks*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært på Riksen.

Etter div prøver kom vi da inn til samtale.

Etter en siste sjekk av mannens prøve som ble levert i dag fikk vi beskjed om at det blir prøverør, ICSI. Er noen litt sløve svømmere i gården. De lå på 4, og burde lagt på mellom 12-56. Hun tok en invendig UL av meg, og det så helt fint ut. Som hun sa; jeg hadde fine rosinboller :fnise: Det ble endel latter i løpet av samtalen for å si det slik.

Men, mye info og planlegging fremover. Skal ringe inn mens i mai, for så å ha planlagt oppstart i august.

Skal på nesespray, så Gonal-F i 8 dager, for så inn til sjekk for å se når det blir uthenting.

Som sagt, nøye planlagt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...