Gå til innhold

Avskjedssak mot sogneprest Gelius


Jalp

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg bor i Vålerenga menighet og mistet et nært familiemedlem for noen år siden. Jeg var ikke imponert over måten vi ble møtt av Gelius på da vi kom til kirken for samtale i forbindelse med bisettelsen. Han kom ti minutter for sent så vi måtte stå ute i kulda og vente, og virket veldig stresset og uinteressert under hele samtalen. Han stilte veldig få spørsmål om avdøde og han satt ytterst på stolen og vi fikk bare følelsen av at vi oppholdt ham. Vi fikk fortalt litt, men ikke noe av det ble nevnt av ham under seremonien. Hadde det ikke vært for talene av oss pårørende hadde blitt en veldig upersonlig og uverdig seremoni og i tillegg "glemte" han å lese opp det som sto på kondolansebåndene og på kortene på bukettene. Og hadde vi måttet gått til den samtalen etter at boka hans kom ut hadde vi holdt seremonien et annet sted. Jeg visste jo om alle sprellene han hadde gjort da også, men jeg trodde at vi skulle bli møtt av en varm og medfølende prest. Det ble vi ikke, og det var en vond opplevelse.

Nok et bevis på at Gelius sannsynligvis hører hjemme på en annen arena....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler for meg om på hvilket nivå beslutninger skal tas.

Jeg har mer sansen for at hver og en av oss har muligheten til å få den presten vi ønsker, ved at markedet, og dermed hver enkelt, avgjør. Ikke en sentral myndighet, basert på løse forbindelser til folkevalgte og ikke-folkevalgte.

Dette er nok et eksempel på totalitære kommunist-norge.

Jeg er uenig i det meste du sier i denne tråden, Annerledestanke. Men her er jeg faktisk til en viss grad enig med deg. Jeg hadde ønsket at kirka løsrev seg fra staten. Dermed kunne kirkens folk selv ta avgjørelsen om hvem som skal bli ansatt i diverse stillinger. Slik det er nå, er det AP som tar disse avgjørelsene. Er det rart at klovner havner på prekestolen da? Jeg er også for en åpen og inkluderende kirke (som det er blitt så flott å si for tiden...), men dette skal ikke gå på bekostning av kirkas hovedfunksjon; forkynnelsen av Guds ord!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Annerledes_tenkende skriver mye bra. Jeg hadde vært helt enig med ham om jeg hadde syntes Gelius var en sympatisk person. (Gelius er nok illojal mot Kvarme, men neppe mot prestegjerningen.)

Grunnen til at jeg likevel ikke er enig med Annerledes_tenkende er at jeg ikke kan fordra den prestefyren og jeg ønsker statskirken alt vondt. Selv om det vil skade den statlige hyklerkirken at Gelius fortsetter, vil det skade den enda mer om han blir kastet ut.

Derfor står jeg på Kvarmes side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette handler for meg om på hvilket nivå beslutninger skal tas.

Jeg har mer sansen for at hver og en av oss har muligheten til å få den presten vi ønsker, ved at markedet, og dermed hver enkelt, avgjør. Ikke en sentral myndighet, basert på løse forbindelser til folkevalgte og ikke-folkevalgte.

Dette er nok et eksempel på totalitære kommunist-norge.

Så, Kvarme er kommunist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tok han sitt skjerf, og gikk.

Jeg er fryktelig glad for at jeg meldte meg ut av statskirka for lenge siden. Jeg er stolt av å ikke tilhøre det forstokka slaget der. Ønsker Gelius tillykke videre på veien. Han vil alltid ha tilhengere nok til å være en god prest et sted. Det ordner seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Vålerenga menighet og mistet et nært familiemedlem for noen år siden. Jeg var ikke imponert over måten vi ble møtt av Gelius på da vi kom til kirken for samtale i forbindelse med bisettelsen. Han kom ti minutter for sent så vi måtte stå ute i kulda og vente, og virket veldig stresset og uinteressert under hele samtalen. Han stilte veldig få spørsmål om avdøde og han satt ytterst på stolen og vi fikk bare følelsen av at vi oppholdt ham. Vi fikk fortalt litt, men ikke noe av det ble nevnt av ham under seremonien. Hadde det ikke vært for talene av oss pårørende hadde blitt en veldig upersonlig og uverdig seremoni og i tillegg "glemte" han å lese opp det som sto på kondolansebåndene og på kortene på bukettene. Og hadde vi måttet gått til den samtalen etter at boka hans kom ut hadde vi holdt seremonien et annet sted. Jeg visste jo om alle sprellene han hadde gjort da også, men jeg trodde at vi skulle bli møtt av en varm og medfølende prest. Det ble vi ikke, og det var en vond opplevelse.

Han hadde det nok travelt. Avtaleboka hans har jo i alle år vært spekket med oppdrag på si' - som foredrag, vannpistolkrig med Jakten på kjærligheten-deltager for Se og Hør, bokskriving osv. Synd det gikk ut over dere midt oppi sorgen over å ha mistet en nær og kjær.

Jeg synes Gelius skal tenke positivt på at han nå står uten jobb i kirken: nå får han jo kjempegod tid til bokturnéen han hadde planlagt, også slipper han å bekymre seg over at de blir for vanskelig å finne tid til å gjøre den jobben han faktisk var ansatt for å gjøre! :tommelsmil:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ikke bare danne sin egen menighet utenfor statskirken, så kan han sprelle så mye han vil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det som forundrer meg i denne saken, er alle de som overhodet ikke kjenner til Den Norske Kirken og som aldri er i kirken, og som faktisk tror at Gelius er den eneste i Den Norske Kirken som står for takhøyde og livsglede. :overrasket:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det som forundrer meg i denne saken, er alle de som overhodet ikke kjenner til Den Norske Kirken og som aldri er i kirken, og som faktisk tror at Gelius er den eneste i Den Norske Kirken som står for takhøyde og livsglede. :overrasket:

Underskriver denne, på tross av at jeg ikke har satt mine bein i en kirke på mange år. Alle prester er ikke puritanske og fordømmende mørkemenn lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...