Gå til innhold

Avskjedssak mot sogneprest Gelius


Jalp

Anbefalte innlegg

Enig! Hvis påstandene ovenfor hadde vært riktige og de hadde vært definert som grov uforstand i tjenesten, ville Gelius ikke stått i stillingen idag. Dermed må det jo logisk sett være slik at disse påstandene ikke er riktige.

Men avskjedssaken kommer nå, etter at presten har ytret seg som sex. Det er imidlertid et faktum. Da kan man neppe tolke dette som noe annet enn mørkemennenes jakt på fritenkeren.

Jeg synes det er ganske drøyt å gi ut en bok av det kaliberet hvor man på bokomslaget er omtalt som Sogneprest Gelius. Har blandt annet lest et utdrag hvor han forherliger overgrep. Man har en linje å holde seg til i en sånn stilling, og det er ganske drøyt å skrive en bok av det slaget, og atpåtil som en representant for et trossamfunn.

Hva de andre sakene angår, så er de alvorlige, og jeg synes også det er merkelig at denne saken ikke har kommet tidligere. Men Gelius har blitt bedt om å vurdere sin stilling flere ganger, selv om det ikke har blitt noen reel avsettingssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men likevel kommer man ikke bort i fra at en sex-bok er årsaken nå, eller mener du at tidspunktet er tilfeldig?

Som du har hengt deg opp i dette med sex-boka, Inx!! Dette var kanskje dråpen, men det hadde aldri blitt reist avskjedssak mot Gelius ene og alene pga denne boka. Hadde dette vært en "vanlig" arbeidsplass, hadde det nok ikke blitt så mye oppstyr av at en ansatt som er så illojal mot arbeidsplassen sin, til slutte måtte gå. Jeg tror i grunnen at de fleste, kristne eller ikke, forstår at biskopen må gripe inn og gjøre noe nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du har hengt deg opp i dette med sex-boka, Inx!! Dette var kanskje dråpen, men det hadde aldri blitt reist avskjedssak mot Gelius ene og alene pga denne boka. Hadde dette vært en "vanlig" arbeidsplass, hadde det nok ikke blitt så mye oppstyr av at en ansatt som er så illojal mot arbeidsplassen sin, til slutte måtte gå. Jeg tror i grunnen at de fleste, kristne eller ikke, forstår at biskopen må gripe inn og gjøre noe nå.

Er det illojalt av en prest å snakke åpent om sex?

I forlengelsen dreier dette seg om mye mer enn Gelius, det dreier seg om man vil ha en kirke hvor prestene kan tenke selv, bruke hjertet og ikke blindt følge boka - jeg registrerer at noen tror at det er illjoalt, men jeg tror det er skivebom så det holder og vil straffe seg.

Endret av Inx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Jeg er av den oppfatning at dette først og fremst er en arbeidsrettslig konflikt. At media blåser denne til nærmest uante dimensjoner handler vel primært om at det er en profilert fyr som Gelius som er hovedpersonen. Jeg ser heller ikke bort fra at han har hatt en nøkkelrolle i den konteksten.

Det har fremkommet relatvit mange eksempler på hans atferd som kan relateres til spørsmålet om Gelius utviser grov uforstand i tjenesten og dermed må tolkes/avgjøres i henhold til bestemmelsene i Tjenestemannsloven, som er gjeldende for prester nå.

Hva menigheten hans mener om dette er sekundært, kirka som arbeidsgiver må forholde seg til de arbeidsrettslige spilleregler som gjelder for dem. Det må faktisk Gelius gjøre også.

Han har vært kalt inn på teppet flere ganger de siste ti årene og selv i kirka er det vel begrenset hvor mange gule kort man kan dele ut før man drar opp det røde av baklomma. Hvordan prosessene i forkant av den siste episoden (med den mye omtalte boka) har vært har jeg ikke peiling på. Det er allikevel et tankekors at til og med rådgiveren i organisasjonen "Teologene", som altså skal ivareta Gelius' interesser, hevder at arbeidsgiver virker å ha sitt på det tørre.

Når det er sagt har jeg personlig sans for fyren, sett i sammenheng med i hvilken setting han er. Prester representerer for meg noe jeg ikke kjenner meg igjen i, og ikke vil applaudere. Objektivt sett mener jeg altså at jeg ikke blir hverken sint, deppa eller frustrert om Gelius nå får marsjordre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Hvis påstandene ovenfor hadde vært riktige og de hadde vært definert som grov uforstand i tjenesten, ville Gelius ikke stått i stillingen idag. Dermed må det jo logisk sett være slik at disse påstandene ikke er riktige.

Men avskjedssaken kommer nå, etter at presten har ytret seg som sex. Det er imidlertid et faktum. Da kan man neppe tolke dette som noe annet enn mørkemennenes jakt på fritenkeren.

Du har visst bestemt deg for hva du mener uansett, du. Dette er som Gorgonzola sier først og fremst en arbeidsrettslig konflikt. Påstandene i brevet knyttet til taushetsplikt og unnasluntring av bereskapsvakt er nok riktige, biskoper går ikke i gang med slike saker uten å ha kvalitetssikret slikt juridisk. Kirken er bundet av samme lovverk som andre statlige arbeidsgivere, men er kanskje litt for slapp med å gi folk nye sjanser hele tiden, som i dette tilfellet.

Ellers er det ikke bare "mørkemannen" Kvarme som har hatt Gelius inne på teppet, hans forgjenger Gunnar Stålsett, som i stor grad har samme fanklubb som Gelius, kalte også inn Gelius ved flere anledninger.

Endret av ashera
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det illojalt av en prest å snakke åpent om sex?

I forlengelsen dreier dette seg om mye mer enn Gelius, det dreier seg om man vil ha en kirke hvor prestene kan tenke selv, bruke hjertet og ikke blindt følge boka - jeg registrerer at noen tror at det er illjoalt, men jeg tror det er skivebom så det holder og vil straffe seg.

Det er IKKE illojalt av en prest å snakke åpent om sex!! Det virker som du tror at kristne er anti-sex.... Poenget er at det har vært ANDRE ting som han har blitt innkalt på teppet for, bl.a at han ikke møtte opp ved et dødsfall pga at han var på fotballkamp, enda han hadde vakt den dagen! Er ikke det illojalt? Hadde en lege fått fortsette dersom han hadde gjort dette?

Og hvorfor i all verden skal ikke kirka følge det som står i bibelen? Kirka er jo der for å hjelpe folk og til å lede de til Gud. Muslimer, hinduister og what ever skal få følge religionen sin og leve etter den, men når kristne vil leve etter deres regler, er det ramaskrik!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annerledestanke

Det er IKKE illojalt av en prest å snakke åpent om sex!! Det virker som du tror at kristne er anti-sex....

Ja, mange er det. Til og med vårt land har referert studier som viser at kristne trøbler med sex.

Poenget er at det har vært ANDRE ting som han har blitt innkalt på teppet for, bl.a at han ikke møtte opp ved et dødsfall pga at han var på fotballkamp, enda han hadde vakt den dagen! Er ikke det illojalt?

Høres bare ut som en unnskyldning. Er du likt av sjefen, hadde han ikke laget en stor sak ut av dette. Om de pårørende må vente noen timer, ja big fucking deal.

Hadde en lege fått fortsette dersom han hadde gjort dette?

Ja. Det er andre ting på vakt som er langt viktigere for en lege enn å springe til en pasient for å fylle ut en melding om dødsfall og dødsattest.

Og hvorfor i all verden skal ikke kirka følge det som står i bibelen? Kirka er jo der for å hjelpe folk og til å lede de til Gud. Muslimer, hinduister og what ever skal få følge religionen sin og leve etter den, men når kristne vil leve etter deres regler, er det ramaskrik!

Dette er ikke "de kristne" vs Gelius. Det er "noen mektige og konservative kristne med sårbar autoritet" vs Gelius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annerledestanke

Er det illojalt av en prest å snakke åpent om sex?

Det er ikke grenser for hva autoritetspersoner kan se på som et angrep på seg selv, og illojal adferd. Jo mer kravstore, jo mer petty shit som blir sett på som illojalt.

I forlengelsen dreier dette seg om mye mer enn Gelius, det dreier seg om man vil ha en kirke hvor prestene kan tenke selv, bruke hjertet og ikke blindt følge boka - jeg registrerer at noen tror at det er illjoalt, men jeg tror det er skivebom så det holder og vil straffe seg.

Det er nok også grunnen til at Kvarme ikke har kunnet pælme Gelius tidligere; han har jobbet seg opp mediestatus, og det vil slå tilbake på ham. Det er derfor Kvarme prøver alle mulige sleipe metoder for å bli kvitt Gelius nå, uten at det formelt skal være han som initierer det alene, osv.

Jeg tror ikke Gelius tror på Gud lenger. Jeg tror han føler avsky mot den konservative delen av kirken, og spesielt mot biskopen, og at han skrev en bok han vet var dårlig, men poenget var å være så uspiselig som overhodet mulig, og lage så mange vanskeligheter for toppsjiktet som overhodet mulig, og jeg tror han gir faen i konsekvensene, fordi han rett og slett er drittlei å være prest. Hadde han likt det, ville han bare vært feig og underdanig som de fleste andre pragmatiske prestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bare ut som en unnskyldning. Er du likt av sjefen, hadde han ikke laget en stor sak ut av dette. Om de pårørende må vente noen timer, ja big fucking deal.

Ja. Det er andre ting på vakt som er langt viktigere for en lege enn å springe til en pasient for å fylle ut en melding om dødsfall og dødsattest.

AT pårørende må vente noen timer er en big deal.

At en lege på vakt noenganger må prioritere akutte ting fremfor å skrive en dødsattest, er selvsagt. Men en lege som ikke ville skrive en dødsattest fordi han var på fotballkamp - på tross av at han hadde vakt - han hadde definitivt fått en advarsel fra arbeidsgiver, ja.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE illojalt av en prest å snakke åpent om sex!! Det virker som du tror at kristne er anti-sex.... Poenget er at det har vært ANDRE ting som han har blitt innkalt på teppet for, bl.a at han ikke møtte opp ved et dødsfall pga at han var på fotballkamp, enda han hadde vakt den dagen! Er ikke det illojalt? Hadde en lege fått fortsette dersom han hadde gjort dette?

Og hvorfor i all verden skal ikke kirka følge det som står i bibelen? Kirka er jo der for å hjelpe folk og til å lede de til Gud. Muslimer, hinduister og what ever skal få følge religionen sin og leve etter den, men når kristne vil leve etter deres regler, er det ramaskrik!

At Gelius har gjort dårlige vurderinger i sitt virke tidligere er det ingen tvil om. Men du har et forklaringsproblem når du hevder at det er årsaken til at han skal sparkes nå. Disse sakene tilhører fortiden og jeg tror nok at Gelius både har bedt om unnskyldning og tatt selvkritikk for det. Prester kan gjøre feil og foreta dårlige valg også .. og biskoper, hrr. Kvalme er vel således et lysende eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep.

Phaedra,mod

Hvis det var personangrep mot meg? så foretrekker jeg at de blir stående, sånne angrep er underholdende og sier alt om ens "mot-debattanter"

Endret av Inx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At Gelius har gjort dårlige vurderinger i sitt virke tidligere er det ingen tvil om. Men du har et forklaringsproblem når du hevder at det er årsaken til at han skal sparkes nå. Disse sakene tilhører fortiden og jeg tror nok at Gelius både har bedt om unnskyldning og tatt selvkritikk for det. Prester kan gjøre feil og foreta dårlige valg også .. og biskoper, hrr. Kvalme er vel således et lysende eksempel.

Utdrag fra brevet Gelius har fått om avskjedigelse:

- Utgivelsen av boken "Sex i Bibelen". Bken er utgitt av sokneprest Einar Gelius og det fremgår både av angivelsen av bokens forfatter, bokens innhold og annet at den er utgitt av deg som sokneprest. Det understrekes at når du som prest i Den norske kirke utgir en bok om Bibelens syn på sentrale etiske spørsmål, så vil du være bundet av de bestemmelser som er fastsatt for prestetjenesten og din lojalitetsplikt overfor kirken. (...) Til tross for gjentatte samtaler tidligere bl a om din opptreden som prest herunder i media, samt om din livsførsel, fant du ikke grunn til å informere dine overordnede om boken i forkant av utgivelsen og lanseringen. Biskopen og domprosten fikk først kjennskap til boken da Dagblandet tok kontakt og ønsket biskopens kommentar til utgivelsen. Disse forhold er egnet til å bryte den aktelse og tillit som er nødvendig for en prest i Den norske kirke og de er egnet til å skade Den norske kirkes virksomhet, herunder den virksomhet som drives i Vålerengen meninghet.

- Din medieopptreden og deltagelse i et reklameinnslag for Vålerenga (…) hvor du holdt en begravelsestale for fotballklubben Lyn. Forholdet er tidligere påtalt av biskopen hvor du i tillegg ble pålagt veiledningstimer om temaet "presterollen i mediene". Det synes ikke som om du har tatt til deg den veiledningen som ble gitt.

- Din opptreden i forbindelse med bisettelsen av Arne Næss (…) Bisettelsen er ikke gjennomført i samsvar med gudstjenesteboksens bestemmelser(…). Etter tjenesteordningen for meninghetsprester har du plikt til å utføre tjenesten i samsvar med Den norske kirkes ordninger (…). Denne opptredenen medførte at du ble innkalt til en samtale med biskopen og domprosten, hvor det igjen ble understreket at kirkens ordninger skal følges når du forreter kirkelige handlinger.

- Din opptreden i forbindelse med Sven Olaf Bjarte Høibys begravelse. (…) (pårørende hadde) i forkant av begravelsen gjort det kjent at de bl a ikke ønsket kommentarer til offenteligheten (…). Du uttalte deg likevel til flere medier rett etter bisettelsen. I tillegg var uttalelsene av en slik karakter at det røpet innholdet i relasjonen mellom deg som prest og en konfident. Dette ble påtalt av biskopen (…)

- Gjennomgangen viser at du ikke har vilje og/eller evne til å innrette deg etter de ordninger som er vedtatt for utførelse av prestetjeneste i Den norske kirke, da du på tross av gjentatte samtaler og pålegg fra biskopens side bryter ordningene.

- Både nåværende biskop og tidligere biskoper har gjennomført flere samtaler med deg hvor det har vært nødvendig å påtale din måte å utprøve prestetjenesten på og din opptreden i media, da den ikke ahr vært forenlig med tjenesten som prest i Den norske kirke. Etter biskopens vurdering ser det ikke ut til at du har evne og/eller vilje til å innrette deg etter biskopens instrukser og veiledning.

Etter biskopens oppfatning innebærer overfornevnte forhold at tiliten til deg som prest og at du har evner og/eller vilje til å opptre i samsvar med de krav som stilles til en prest i den norske kirke, er betydelig svekket og brutt ned.

Her er det snakk om en mann som gjentatte ganger har brutt forskriftene, og som har fått tilsnakk for dette flere ganger. At grep ikke har blitt tatt før stemmer ikke, det har blitt gitt klare instrukser og stilt krav. Disse kravene er ikke blitt fulgt, og det er derfor dette har blitt en sak nå. Gelius oppfyllter ikke kravene til presterollen. Ut i fra dokumentene ser det ikke ut til at Gelius har tatt tidligere advarsler til etteretning, da han gang på gang har begått samme typen brudd på reglementene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra brevet Gelius har fått om avskjedigelse:

Her er det snakk om en mann som gjentatte ganger har brutt forskriftene, og som har fått tilsnakk for dette flere ganger. At grep ikke har blitt tatt før stemmer ikke, det har blitt gitt klare instrukser og stilt krav. Disse kravene er ikke blitt fulgt, og det er derfor dette har blitt en sak nå. Gelius oppfyllter ikke kravene til presterollen. Ut i fra dokumentene ser det ikke ut til at Gelius har tatt tidligere advarsler til etteretning, da han gang på gang har begått samme typen brudd på reglementene.

Slik jeg leser det du siterer så er grunnen denne bok-lanseringen. Altså er dette et forsøk fra statskirkens mørkemenn å kneble en populær og fritenkende prest.

Men det er viktig å gjenta at dersom dette brevet er lekket til pressen av biskopens kontor eller andre i kirke administrasjonen så er det all grunn til at biskopen selv må vurdere sin stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser det du siterer så er grunnen denne bok-lanseringen. Altså er dette et forsøk fra statskirkens mørkemenn å kneble en populær og fritenkende prest.

Men det er viktig å gjenta at dersom dette brevet er lekket til pressen av biskopens kontor eller andre i kirke administrasjonen så er det all grunn til at biskopen selv må vurdere sin stilling.

Saken dreier seg først og fremst om hva slags rolle en prest ansatt ved Den norske kirke kan spille i media. Gelius tar med seg rollen som sogneprest over på arenaer som ikke er forenelig med hans kirkelige virke. Ja, boka er en stor del av grunnen til at denne saken kommer opp, men ikke først og fremst at boka er utgitt, men at den er utgitt av Gelius som sokneprest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Saken dreier seg først og fremst om hva slags rolle en prest ansatt ved Den norske kirke kan spille i media. Gelius tar med seg rollen som sogneprest over på arenaer som ikke er forenelig med hans kirkelige virke. Ja, boka er en stor del av grunnen til at denne saken kommer opp, men ikke først og fremst at boka er utgitt, men at den er utgitt av Gelius som sokneprest.

Jeg tror ikke vi kommer noe videre, det blir bare gjentagelser av hva vi allerede har sagt om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi kommer noe videre, det blir bare gjentagelser av hva vi allerede har sagt om saken.

Nei, jeg tror ikke vi kommer noe videre. Men vi kommer ikke utenom at det er visse krav som kan stilles til den slags stillinger, og brytes de har man sitt på det rene når man tar grep.

Gelius kunne fint ha fungert som en liberal og frittenkende prest uten å stille seg i det urådet han er i nå. Han kan takke sin egen manglene lyst og/eller evne til å ta innover seg hvilke plikter han har som ansatt ved kirka for at denne saken kommer opp. Det handler om at han har brutt konkrete punkter i kirkens lovverk angående presterollen, og ikke om mørkemannen Kvarme som er redd for fritenking.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Airi. En prestejobb i full stilling krever nærvær og engasjement. Det er ikke tvil om at Gelius har gjort mye bra i jobben sin også, ikke minst mht. utradisjonelle kontaktflater. Men at man er god på noe gjør rettferdiggjør ikke brudd på bestemmelser og illojalitet. Det Gelius har vært god på, har nok ført til at arbeidsgiver har vært særdeles romslig i forhold til det andre. Helt til nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det bare blir gjentakelser i denne tråden nå.... Det er Inx mot resten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...