Gå til innhold

Avskjedssak mot sogneprest Gelius


Jalp

Anbefalte innlegg

Etter at sogneprest Gelius tillot seg å mene noe om hvordan sex skildres i bibelen, har de konservative kreftene i Oslo bispedømme begynt å mobilisere for å bli kvitt ham.

Hvor i all verden kom dette angstbiterske forholdet til sexualiteten fra og hvorfor har ikke kirken anerkjent at seksualitenen er noe å glede seg over og for den del Guds gave til menneskeheten?

Snakk om å være utgått på dato, Kvarme!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han skrev en bok og sa noe om tissesex, homosex, fin sex og en hel del om sin egen sex. Så biskopen ble rystet i skjørtene sine og vil ha ham vekk.

Fundamentalister tåler ikke å høre om sånt vettø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skrev en bok og sa noe om tissesex, homosex, fin sex og en hel del om sin egen sex. Så biskopen ble rystet i skjørtene sine og vil ha ham vekk.

Fundamentalister tåler ikke å høre om sånt vettø.

Det blir helt feil å omtale dette som "fundamentalister".

Med innførselen av islam til Norge er nå Kvarmes reaksjon ansett som svært moderat og liberalt, jf. påstanden om at de aller fleste muslimer er moderate. Dette må du bare venne deg til. Kvarme bør tvertimot hylles for sin veldig moderate og liberale reaksjon på Gelius' bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenom tema, men jeg har alltid hatt på følelsen at Gelius ikke er religiøs. Noen ganger virker det som om han bruker kirken som arena for å "vise fram" seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes Kirken har vært mer enn tålmodige nok med Gelius. Det stilles svært strenge krav til en prest når det gjelder moral, integritet og livsførsel. Gelius har ikke oppfylt disse kravene, mener jeg. Jeg tror ikke har er blottet for gode sider som prest, men nå har han gått for langt.

Det holder ikke å vie en gjeng med kjediser og være "fotballprest."

Jeg er ikke meldem av statskirken selv, så jeg har ingen interesse av dette sånn sett. Men skulle jeg brukt en prest til noe, hadde jeg tatt nesten hvem som helst foran Gelius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger vel en del mer bak denne saken enn sex-boka, så vidt jeg har forstått. Han har vel vært innkalt "på sjefens kontor" fem ganger de siste årene. Det er fullt mulig sex-boka var dråpen, men han har nå jevnt og trutt fyllt opp glasset sjæl. Bare fordi du er medie-klovn kan du faktisk ikke gjøre hva du vil på jobben uten at det får konsekvenser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Kirken har vært mer enn tålmodige nok med Gelius. Det stilles svært strenge krav til en prest når det gjelder moral, integritet og livsførsel. Gelius har ikke oppfylt disse kravene, mener jeg. Jeg tror ikke har er blottet for gode sider som prest, men nå har han gått for langt.

Det holder ikke å vie en gjeng med kjediser og være "fotballprest."

Jeg er ikke meldem av statskirken selv, så jeg har ingen interesse av dette sånn sett. Men skulle jeg brukt en prest til noe, hadde jeg tatt nesten hvem som helst foran Gelius.

Enig i dette. Synes Gelius har hatt mange uttalelser som vitner om dårlig teologisk grunnlag. Før eller siden måtte det bli reaksjoner. At det ble det av denne boka har ikke noe med at kirken i Norge har et middelaldersk syn på seksualitet, det er ikke tilfellet. Derimot vitner det om dårlig dømmekraft å gi ut en sånn bok og påstå at det man tar opp er nådagens kirke sitt forhold til seksualitet.

Jeg er ikke medlem i Den Norske Kirke selv, så dette er ikke noe renvaskelsesforsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenom tema, men jeg har alltid hatt på følelsen at Gelius ikke er religiøs. Noen ganger virker det som om han bruker kirken som arena for å "vise fram" seg selv.

Jeg mener til å med å ha lest at han sa han ikke tror på Gud. Det burde jo egentlig media bry seg mer med enn alle sex-overskriftene. Gelius har mer eller mindre skrevet sin egen avskjedssøknad med alle sine utspill i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gelius-saken handler ikke så veldig mye om en viss bok (mange andre prester har skrevet elendige bøker oppigjennom tidene uten å bli pælmet ut), den handler mer om mange ting som arbeidsgiver pga. taushetsplikt knyttet til personalsaker ikke kan gå ut og si offentlig.

Selvsagt bør det være plass til personer som Gelius i kirka. Men på generelt grunnlag vil jeg si at dersom man er ansatt på en hvilken som helst arbeidsplass, forventes det at man gjør det man er betalt for å gjøre, før man bruker tid på alskens andre sprell. Dette gjelder også i Den norske kirke, og det burde alle som hyler "stakkars Gelius" skjønne.

Endret av ashera
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at sogneprest Gelius tillot seg å mene noe om hvordan sex skildres i bibelen, har de konservative kreftene i Oslo bispedømme begynt å mobilisere for å bli kvitt ham.

Hvor i all verden kom dette angstbiterske forholdet til sexualiteten fra og hvorfor har ikke kirken anerkjent at seksualitenen er noe å glede seg over og for den del Guds gave til menneskeheten?

Snakk om å være utgått på dato, Kvarme!

Prester har tunge oppgaver som sjelesørgere for de som mister noen, være til stede i kriseberedskap for de som trenger noen å snakke med osv.

Jeg vet ikke helt om jeg ville ønsket klovnen Gelius til å være prest under begravelsen til et nært familiemedlem noe mer enn jeg hadde ønsket meg at en hvilket som helst annen tv- og mediepersonlighet til det.

Selv om jeg er human-etiker ville jeg ikke hatt en mer eller mindre reality-stjerne til å være den som utfører en avskjed med noen som står meg nært.

Gelius har helt klart misbrukt sin stilling for å skape oppmerksomhet rundt seg selv og sin person. Han kan ikke bli tatt alvorlig i en god del av de oppgavene han skal gjennomføre. Ei kan det jeg tro at han får tid til å faktisk gjennomføre jobben sin når han bruker så mye tid på løpe rundt og være moromann.

Endret av kallekrakil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En mann som ikke kaller seg kristen, kan heller ikke være prest. Selv om nok den berømte boka hans var dråpen som fikk begeret til å flyte over, er det nok ikke den som er hovedgrunnen til at han er innkalt på teppet igjen. Klovner hører hjemme en annen plass.

Så til dere som tror at vi kristne har noe i mot sex og åpenhet om sex: Dette er så usant som det kan bli! Vi elsker og nyter sex, det er noe av det flotteste Gud har skapt. At vi ønsker at det skal skje innenfor sømmelighetens grenser, er ikke fordi vi er redd for sex, men tvert imot fordi sex er for fint og godt til at det skal ødelegges av usømmelighet. Men det er en annen diskusjon som ikke hører hjemme i denne tråden....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at sogneprest Gelius tillot seg å mene noe om hvordan sex skildres i bibelen, har de konservative kreftene i Oslo bispedømme begynt å mobilisere for å bli kvitt ham.

Hvor i all verden kom dette angstbiterske forholdet til sexualiteten fra og hvorfor har ikke kirken anerkjent at seksualitenen er noe å glede seg over og for den del Guds gave til menneskeheten?

Snakk om å være utgått på dato, Kvarme!

Hvor det KOM fra? Det har alltid vært der. Spørsmålet er vel mer, hvorfor har vi ikke sett mer av det i de senere år? Dette ER den norske kirke, eller monoteister i det store og det hele, over alt. Gelius ville fått fyken på et eller annet tidspkt i sin karriere, uansett hva slags versjon av Abrahams Gud han hadde vært prest for, og uansett hvilken menighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener til å med å ha lest at han sa han ikke tror på Gud. Det burde jo egentlig media bry seg mer med enn alle sex-overskriftene. Gelius har mer eller mindre skrevet sin egen avskjedssøknad med alle sine utspill i media.

Det er vel ganske normalt for tenkende mennesker å ha vansker med å tro på Gud, og Gelius ville i såfall ikke være hverken den første eller den siste prest som hadde vansker med troen på et eller annet tidspkt. Det finnes mange prester som har slike kriser, og "går på jobben" og forteller om en Gud de ikke lenger tror på. Noen ganger løser krisen seg med at de finner troen sin igjen, andre ganger løser den seg med at de forkaster troen fullstendig. Noen av dem som gjør DET, fortsetter å være prester likevel, fordi de ikke kan få seg til å SI det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

O Kvalme er ute og rir igjen - en verdig representant for en åpen, folkelig og inkluderende kirke....

Men jeg tror nok at etterspillet her kan slå hardt tilbake på hr Kvalme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Kvalme er ute og rir igjen - en verdig representant for en åpen, folkelig og inkluderende kirke....

Men jeg tror nok at etterspillet her kan slå hardt tilbake på hr Kvalme selv.

Men det er da ingen som har påstått at Kvarme ikke er konservativ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, dette har veldig lite med åpen og inkluderende kirke å gjøre.

Generelt har de fleste saker av denne typen med at noen forsømmer jobben sin å gjøre. Da vil arbeidsgiver gjøre noe i forhold til dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...