Gå til innhold

Avskjedssak mot sogneprest Gelius


Jalp

Anbefalte innlegg

Jeg synes Den Norske Kirke hadde hatt godt av å ha flere personer til å "fronte" seg som ikke er de mest konservative, og som i større grad kunne speilet befolkningen ellers enn hva den har i dag. Det er mye fordommer ute om hva kristendom dreier seg om, og det skal lite til før folk føler de får de fordommene bekreftet.

Når det er sagt har jeg full forståelse for at Kirken i tilfellet med Gelius må reagere. Ikke pga boken i seg selv, men pga lojalitet.

Det er ikke mange arbeidsplasser som hadde godtatt en slik oppførsel av sine ansatte som han her bedriver, og jeg mener vel flere av hans krumspring kan betraktes som illojalitet mot sin arbeidsgiver. Han "gjør narr av" og kritiserer sin arbeidsgiver, Den Norske Kirke, i full offentlighet igjen og igjen, og da vil jo arbeidsforholdet til slutt måtte vurderes - som i alle normale ansettelsesforhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Igjen, dette har veldig lite med åpen og inkluderende kirke å gjøre.

Generelt har de fleste saker av denne typen med at noen forsømmer jobben sin å gjøre. Da vil arbeidsgiver gjøre noe i forhold til dette.

Det blir søkt å sammenligne den norske kirke med en hvilken som helst arbeidsgiver når det gjelder påstått "illojalitet" i forholdet til og innholdet i troen for en prest. Det er da vitterlig ingen som leser denne boka som den offisielle holdningen til kirken disse spørsmålene...

Saken her er at biskopen ikke vil ha en fritenkende populær prest. Jeg synes selv at han var mer tvilsom da han "begravde lyn" og lignende stunts, det synes jeg er mer i konflikt hans virke som prest enn å gi ut en bok om sex... Men det er tydelig hva biskopen legger størst vekt på.

Endret av Inx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skrives det noe om illojalitet og at han ikke har gjort jobben sin som prest og at han forlengst burdte fått sparken. Men nå er det jo slik at menigheten han arbeider i har gått ut og sagt at de har tillit til Gelius og at de ønsker at han står i prestegjerningen.

Det betyr at noen må ta feil her. Er det menigheten eller er det de som påstår at han ikke gjør jobben sin?

Så langt jeg kan se, er det ikke kommet fram konkrete eksempler på tjenesteforsømmelse eller illojalitet overfor arbeidsgiveren. Og det må etter lovens forstand foreligge hvis man skal ha juridisk grunnlag for å gi han avskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt jeg kan se, er det ikke kommet fram konkrete eksempler på tjenesteforsømmelse eller illojalitet overfor arbeidsgiveren. Og det må etter lovens forstand foreligge hvis man skal ha juridisk grunnlag for å gi han avskjed.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7385635

"4. juli 2005 hadde Gelius beredskapsvakt, men prioriterte en fotballkamp, ifølge brevet. Da politiet ringte ham på grunn av «et dødsfall med spesielle omstendigheter», ba Gelius dem i stedet ringe den lokale presten, til tross for at det var Gelius som hadde beredskapsvakt.

Da politiet ikke fikk tak i den lokale presten og derfor ringte Gelius igjen, var han fortsatt på fotballkamp og ga beskjed om at han måtte ringe politiet tilbake om 45 minutter."

Gelius bør skamme seg, og gå frivillig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jalp skrev:

Så langt jeg kan se, er det ikke kommet fram konkrete eksempler på tjenesteforsømmelse eller illojalitet overfor arbeidsgiveren. Og det må etter lovens forstand foreligge hvis man skal ha juridisk grunnlag for å gi han avskjed.

Selvsagt skal arbeidsgiver ha juridisk grunnlag for slikt. Og får vi en evt. arbeidsrettssak blir det hovedtemaet, ikke en faglig dårlig bok om sex i Bibelen.

Inntil så eventuelt skjer er dette en personalsak mellom arbeidsgiver og ansatt. Slike saker skal ikke prosederes i media, og det gjør arbeidsgiver da heller ikke. Biskopen svarer kort på spørsmål fra pressen, bekrefter at det har foregått samtaler og så videre. Og lar det bli med det. Hadde han gått ut i media med konkrete eksempler på tjenesteforsømmelse som ikke er rettslig prøvd, hadde han vært en dårlig arbeidsgiver. Derfor får publikum ikke vite noe om Gelius sine eventuelle arbeidsforsømmelser (dersom slike finnes) nå, før det evt. blir en avskjedssak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem tror dere forresten har gått til media med at dette er en evt. avskjedssak? Brevet fra arbeidsgiver til Gelius florerer avbildet i avisene. Det er ikke arbeidsgiver som har delt det med alle og enhver, for å si det sånn.

Endret av ashera
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7385635

"4. juli 2005 hadde Gelius beredskapsvakt, men prioriterte en fotballkamp, ifølge brevet. Da politiet ringte ham på grunn av «et dødsfall med spesielle omstendigheter», ba Gelius dem i stedet ringe den lokale presten, til tross for at det var Gelius som hadde beredskapsvakt.

Da politiet ikke fikk tak i den lokale presten og derfor ringte Gelius igjen, var han fortsatt på fotballkamp og ga beskjed om at han måtte ringe politiet tilbake om 45 minutter."

Gelius bør skamme seg, og gå frivillig.

Dette er faktisk langt over streken for hva som er akseptabelt for en prest. Jeg hadde ikke hørt om denne saken selv, og er ganske overrasket. Som prest har man ansvar som går over ordinær arbeidstid, og har man beredskapsvakt skal man være tilgjengelig, og man skal stille opp når man skal ha dødsbud. Sånn er det med den saken. Vil tro at dette i seg selv er avskjedigelsesgrunnlag, uten at jeg skal påstå å være noen ekspert.

Endret av Airi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse sakene har vært oppe tidligere til diskusjon og han har fått stå i stillingen, men nå som han har publisert en bok om sex så er det altså det utløsende.

Det tredje er at det er spesielt at dette brevet er offentlig, jeg håper virkelig at det er Gelius selv som har valgt å gi det til pressen. Er det biskopen eller hans kontor bør han snarest vurdere sin egen stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gelius er utrolig konroversiell og illojal.Han er ytterst liberal.

Hadde ikke hørt om dette med beredskapsvakten og brudd på plikten til å bringe frem et dødsbudskap.Jeg synes denne mannen har sittet i sin stilling mange år på overtid!

Synes også Presteforeningen og biskop Kvarme har opptrått veldig ryddig og saklig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenom tema, men jeg har alltid hatt på følelsen at Gelius ikke er religiøs. Noen ganger virker det som om han bruker kirken som arena for å "vise fram" seg selv.

Samme her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse sakene har vært oppe tidligere til diskusjon og han har fått stå i stillingen, men nå som han har publisert en bok om sex så er det altså det utløsende.

Det tredje er at det er spesielt at dette brevet er offentlig, jeg håper virkelig at det er Gelius selv som har valgt å gi det til pressen. Er det biskopen eller hans kontor bør han snarest vurdere sin egen stilling.

Gelius har blitt bedt om å vurdere sin stilling to ganger før Kvarmes tid, da av den ganske liberale Gunnar Stålset. Han har til og med fått permisjonstid for å se etter annet arbeid enn prestekallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gelius har vært en av en liten håndfull prester som har gjort kirken så "vanlig" at også ikke-kristne igjen har begynt å få sympati for kirken. At Kvarme og hans likesinnede nå forsøker å gjøre kirken uinteresant igjen for folk flest er vel bare som forventet.

reaksjonene som nå synes å komme fra ledelsen i den norske kirke viser at kirken ikke er istand til å fornye seg og dermed heller ikke ønsker "folk flest" inn i de rtankebobler kirken omgir seg med. Kirken avviser med andre ord vanlige folk ved å avvise Gelius. Det er litt på samme måte som med Inger Lise Hansen. Også hennes forsøk på å fornye en politisk parti som ikke lenger har livets rett om det ikke fornyes har møtt kraftig motstand.

Kirken og kristendomen er på vei til å utrydde seg selv med den holdningen den nå viser ovenfor de som vil fornye "de gamle menns tanker".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gelius har blitt bedt om å vurdere sin stilling to ganger før Kvarmes tid, da av den ganske liberale Gunnar Stålset. Han har til og med fått permisjonstid for å se etter annet arbeid enn prestekallet.

Men likevel kommer man ikke bort i fra at en sex-bok er årsaken nå, eller mener du at tidspunktet er tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gelius har vært en av en liten håndfull prester som har gjort kirken så "vanlig" at også ikke-kristne igjen har begynt å få sympati for kirken. At Kvarme og hans likesinnede nå forsøker å gjøre kirken uinteresant igjen for folk flest er vel bare som forventet.

reaksjonene som nå synes å komme fra ledelsen i den norske kirke viser at kirken ikke er istand til å fornye seg og dermed heller ikke ønsker "folk flest" inn i de rtankebobler kirken omgir seg med. Kirken avviser med andre ord vanlige folk ved å avvise Gelius. Det er litt på samme måte som med Inger Lise Hansen. Også hennes forsøk på å fornye en politisk parti som ikke lenger har livets rett om det ikke fornyes har møtt kraftig motstand.

Kirken og kristendomen er på vei til å utrydde seg selv med den holdningen den nå viser ovenfor de som vil fornye "de gamle menns tanker".

Ja, ganske enig her. Gelius er absolutt ikke feilfri, men at sex-boka blir årsaken til at han får sparken er spesielt og sier mye om den senkede takhøyden i kirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sansen for fyren. Han er ikke like stiv og kjedelig som veeeldig mange andre.

Men han er jo ikke kristen i følge han selv. Og han vil ikke gjøre oppgaver som er særdeles sensitive og såre fordi han ville heller se fotballkamp?

Ville vi akseptert en psykolog i beredskap som gjorde det samme? Politimann? Brannmann?

Reglene han skal forholde seg til hiver han med glede ut vinduet uten at en mener at det skal ha noen konsekvenser?

Skal en lensmann kunne gjennomføre bevæpning i sitt område og biljakter i stedet for laserkontroll stikk i strid med reglene fordi det passer han best i hvordan han ser lensmannsrollen?

Han misbruker jo sin stilling til å profilere seg selv. Denne boken han kan være så mangt den, men det er jo igjen tydelig at det er presten Gelius som selger bok om også sitt sexliv under dekke av at dette skal være noe nytolkning av bibelen.

Jeg er selv humanist og jeg mener at Gelius har like mye som prest å gjøre i kirken som en aktiv pinsevenn har som konfirmasjonsleder hos human-etisk forbund å gjøre.

Det spiller ingen rolle hvor populær, folkelig og koselig han måtte være. Han bør ikke lønnes for en jobb han ikke gjør ei kunne misbruke en relativt viktig stilling for å fremme sin egen personlige agenda.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...