Gå til innhold

Avskjedssak mot sogneprest Gelius


Jalp

Anbefalte innlegg

Men han er jo ikke kristen i følge han selv. Og han vil ikke gjøre oppgaver som er særdeles sensitive og såre fordi han ville heller se fotballkamp?

Ville vi akseptert en psykolog i beredskap som gjorde det samme? Politimann? Brannmann?

Reglene han skal forholde seg til hiver han med glede ut vinduet uten at en mener at det skal ha noen konsekvenser?

Skal en lensmann kunne gjennomføre bevæpning i sitt område og biljakter i stedet for laserkontroll stikk i strid med reglene fordi det passer han best i hvordan han ser lensmannsrollen?

Han misbruker jo sin stilling til å profilere seg selv. Denne boken han kan være så mangt den, men det er jo igjen tydelig at det er presten Gelius som selger bok om også sitt sexliv under dekke av at dette skal være noe nytolkning av bibelen.

Jeg er selv humanist og jeg mener at Gelius har like mye som prest å gjøre i kirken som en aktiv pinsevenn har som konfirmasjonsleder hos human-etisk forbund å gjøre.

Det spiller ingen rolle hvor populær, folkelig og koselig han måtte være. Han bør ikke lønnes for en jobb han ikke gjør ei kunne misbruke en relativt viktig stilling for å fremme sin egen personlige agenda.

Nå er det slik at jeg gidder ikke å tro på alt som skrives..

Jeg liker fyren. Han viser ett menneskelig syn på prester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men likevel kommer man ikke bort i fra at en sex-bok er årsaken nå, eller mener du at tidspunktet er tilfeldig?

Absolutt ikke, men han tatt til seg kritikken av det han var inne på teppet for, hadde han ikke havnet i denne situasjonen nå.

Det stilles krav til presteyrket, og disse har han ikke oppfylt. Case closed.

Endret av Airi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke, men han tatt til seg kritikken av det han var inne på teppet for, hadde han ikke havnet i denne situasjonen nå.

Det stilles krav til presteyrket, og disse har han ikke oppfylt. Case closed.

Ja, da så. Da er siste ord sagt altså? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, da så. Da er siste ord sagt altså? ;)

Tydeligvis ikke, når det at han ikke gjør det han er ansatt for ikke er gyldig grunn til å avskjedige ham.

Endret av Airi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du mener GEllius, og at han fjernes for å bli yppersteprest som hyller sodoma og gomora og overlverer vår kultur arv til islamister.

;)

Ja, var det jeg mente :gjeiper:

Folk er gale :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis ikke, når det at han ikke gjør det han er ansatt for ikke er gyldig grunn til å avskjedige ham.

Beklager, jeg liker relativt sympatiske, frittalende og selvstendig tenkende prester som ser mer mot essensen i den kristne troen (les kjærlighetsbudskapet) enn å vie sin tid til å følge opp det gamle ekskluderende kirkesamfunnet.

Det sagt så er det vel også bra at kirken kvitter seg med de gode prestene for da kan vi kvitte oss med alt det sermonielle tøvet kjappere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg liker relativt sympatiske, frittalende og selvstendig tenkende prester som ser mer mot essensen i den kristne troen (les kjærlighetsbudskapet) enn å vie sin tid til å følge opp det gamle ekskluderende kirkesamfunnet.

Det sagt så er det vel også bra at kirken kvitter seg med de gode prestene for da kan vi kvitte oss med alt det sermonielle tøvet kjappere.

Vel, i første punkt er vi enige, og jeg kjenner faktisk noen sånne. Men de tar stillingen sin alvorlig, og gjør det som forventes av dem. Har ei venninne som har en mor som er prest, og jeg skal love deg at hun er frittalende og har vært ute en vinternatt før. Jeg ante ikke at prester kunne være så liberale, og hadde gruet meg til å møte henne, da jeg så for meg en streng predikant. Men aldri om hun skulle avstå fra å gå dødsbud på beredskapsvakten eller gå til pressen med saker det er blitt eksplisitt bedt om å ikke uttale seg om. Tror heller ikke hun ville gitt ut en flau bok med tittelen "Sogneprest" i forfatternavnet. I den (beskjedne) kontakten jeg har hatt med prester i Den Norske Kirke, har jeg opplevd dem som inkluderende og med stor takhøyde.

Jeg synes rett og slett det er tull å si at Gelius må gå fordi han er for liberal og frittalende. Ikke synes jeg han er spesielt sympatisk heller.

Endret av Airi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i første punkt er vi enige, og jeg kjenner faktisk noen sånne. Men de tar stillingen sin alvorlig, og gjør det som forventes av dem. Har ei venninne som har en mor som er prest, og jeg skal love deg at hun er frittalende og har vært ute en vinternatt før. Jeg ante ikke at prester kunne være så liberale, og hadde gruet meg til å møte henne, da jeg så for meg en streng predikant. Men aldri om hun skulle avstå fra å gå dødsbud på beredskapsvakten eller gå til pressen med saker det er blitt eksplisitt bedt om å ikke uttale seg om. Tror heller ikke hun ville gitt ut en flau bok med tittelen "Sogneprest" i forfatternavnet. I den (beskjedne) kontakten jeg har hatt med prester i Den Norske Kirke, har jeg opplevd dem som inkluderende og med stor takhøyde.

Jeg synes rett og slett det er tull å si at Gelius må gå fordi han er for liberal og frittalende. Ikke synes jeg han er spesielt sympatisk heller.

Ja, mora til venninnen din, men ikke lenger!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...hæ?

Altså hva angår fri tale og tanker så går grensa ved mora til venninnen din... Jeg bare tydeliggjør innholdet i innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså hva angår fri tale og tanker så går grensa ved mora til venninnen din... Jeg bare tydeliggjør innholdet i innlegget ditt.

Jeg viste til et eksempel. Jeg er jo ikke religiøs en gang, men jeg poengterer at mitt møte med den norske kirke har vært positivt med tanke på toleranse. Jeg har opplevd aktørene der som åpne for alternativ forståelse og tolkninger.

Selv har jeg katolsk bakgrunn, og må ærlig si at jeg synes Den Norske Kirke viser mye mer toleranse i møte med omverdenen.

Akkurat Oslo-biskopen er vel konservativ etter min smak, men har inntrykk av at han også tolererer at det er ulike synspunkter. Han er bare klar på hvor han står selv.

Men som nevnt; jeg har ikke noen tilknytning til statskirken, men det jeg har opplevd og hørt gir meg ikke akkurat flashback til den mørke middelalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annerledestanke

Det er ikke en menneskerett å være prest, for menneskerettigheter er skapt av mennesker, og når samfunnet ikke etablerer en slik rettighet, så fins den heller ikke.

Men er det en menneskerett å få penger til å drive kirke? Kvarme sparker folk med skattebetalerenes velsignelse. Not cool.

Hadde kirken vært privat, og hadde noen villet betale for å ha en Gelius-medieklovn, så greit. Da hadde han hatt muligheten. Pga staten, har han fått mindre muligheter. Not cool.

Hele diskusjonen om menneskerett er derfor en gedigen avsporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Annerledestanke

Beklager, jeg liker relativt sympatiske, frittalende og selvstendig tenkende prester som ser mer mot essensen i den kristne troen (les kjærlighetsbudskapet) enn å vie sin tid til å følge opp det gamle ekskluderende kirkesamfunnet.

Javel, da liker du det. Det liker også statsfascistene i Arbeiderpartiet, det er derfor de ønsker å beholde statskirken, så de kan ha en mulighet til å kontrollere religionen. Ihugga kristne derimot, ønsker å ekskludere, det er en forutsetning for å føle seg spesiell, utvalgt, få et fellesskap. Oss og dem.

Så ved å annektere kristendommen, så reduserer du kristnes mulighet til å ha et trossamfunn, da potensielle medlemmer er vanskeligere å huke, når du har en sponsa statskirke.

Frekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, da liker du det. Det liker også statsfascistene i Arbeiderpartiet, det er derfor de ønsker å beholde statskirken, så de kan ha en mulighet til å kontrollere religionen. Ihugga kristne derimot, ønsker å ekskludere, det er en forutsetning for å føle seg spesiell, utvalgt, få et fellesskap. Oss og dem.

Så ved å annektere kristendommen, så reduserer du kristnes mulighet til å ha et trossamfunn, da potensielle medlemmer er vanskeligere å huke, når du har en sponsa statskirke.

Frekt?

Nå har man vel strengt tatt ikke annektert kristendommen per se, for det er ikke noe i veien for å etablere menigheter utenfor den norske statskirken. I tillegg til f.eks den katolske kirken, som heller ikke har noe med statskirken å gjøre. Statskirken er i særstilling, fordi staten betaler for kirkebygg, og det er lovfestet at alle byer og tettsteder over en viss størrelse, skal ha en kirke. De betaler også lønn for prestene, etc, etc. Så kan man jo kalle det hva man vil. Men ingen tvinges til å være medlemmer i statskirken, og ingen tvinges heller til å være prest der. Vil de, så kan de forkynne hvor som helst ellers. Det er ikke rare annekteringen, når det man gjør, i det alt vesentlige, er å pålegge kirken noen mindre likestillingspåbud og ellers nøyer seg med å kaste penger etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annerledestanke

Det er ikke rare annekteringen, når det man gjør, i det alt vesentlige, er å pålegge kirken noen mindre likestillingspåbud og ellers nøyer seg med å kaste penger etter dem.

Som er enormt markedsvridende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse sakene har vært oppe tidligere til diskusjon og han har fått stå i stillingen, men nå som han har publisert en bok om sex så er det altså det utløsende.

Det tredje er at det er spesielt at dette brevet er offentlig, jeg håper virkelig at det er Gelius selv som har valgt å gi det til pressen. Er det biskopen eller hans kontor bør han snarest vurdere sin egen stilling.

Enig! Hvis påstandene ovenfor hadde vært riktige og de hadde vært definert som grov uforstand i tjenesten, ville Gelius ikke stått i stillingen idag. Dermed må det jo logisk sett være slik at disse påstandene ikke er riktige.

Men avskjedssaken kommer nå, etter at presten har ytret seg som sex. Det er imidlertid et faktum. Da kan man neppe tolke dette som noe annet enn mørkemennenes jakt på fritenkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...