Gå til innhold

Myzia - gravid for første gang


Myzia

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :goodbye:

Jeg er ei jente i slutten av 20-årene, som har vært litt på Kvinneguiden de siste årene, uten å ha hatt egen dagbok. Planen var at nå som vi skulle begynne som prøvere - kunne jeg lage "prøver-dagbok", for å ha et sted å samle tankene og utveksle erfaringer. Men så langt kom jeg ikke!

Samboer og jeg har vært sammen i overkant av 5 år, og har tenkt at nå er snart tiden inne for å prøve..

Etter å ha gått på p-piller mer eller mindre konstant siden jeg var 16, regnet jeg med at det skulle bli greit å la kroppen komme i normal gjenge igjen.. Jeg sluttet med pillen i begynnelsen av oktober, og fikk en blødning med én gang. Jeg har ikke hatt menstruasjon de siste årene (pga pillene - Cerazette), men har blødd litt dersom jeg har glemt å ta en pille e.l. Regnet derfor med at dette var en "tulleblødning" og at jeg måtte vente litt på normal mens.

Noen uker etter at jeg sluttet tok jeg en test som viste negativ. Imidlertid har jeg hovnet veldig opp i flere lymfekjertler (også brystene), og regnet med at det var fordi det "skjedde noe" i kroppen da jeg sluttet med pillene. Og det som "skjedde" var at jeg ble gravid, gitt! Etter EN MÅNED nesten uten prøving en gang! Tok en test på fredag, fordi jeg skulle drikke om kvelden, og der var det en BLÅ PLUSS +++! Tok noen flere tester utover dagen for sikkerhets skyld, og alle viste positivt. Hadde aldri trodd at det skulle gå så raskt. :skratte:

Jeg måtte ringe samboeren, og han ble like sjokkert som meg - men veldig glad også :) Så nå har vi kjøpt inn "På Vei"-boka, og leser og planlegger. Ingen av oss "kan" så mye om dette fra før, og skulle jo bruke noen måneder på å finne ut av ting mens vi prøvde.. Jaja, nå har vi 9 måneder på oss, det får gå! :fnise:

Jeg håper uansett at dagboka kan være til god hjelp, og en måte å treffe mange andre i samme situasjon! Dette blir så spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God morgen Myzia! Og gratulerer som nygravid! :nigo: :rødme:

Jeg fikk positiv test (svak strek på billig-test) både i går og i dag og har sikkert minst like mange spørsmål som deg :ler:

Grattis med dagbok også :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Myzia! Og gratulerer som nygravid! :nigo: :rødme:

Jeg fikk positiv test (svak strek på billig-test) både i går og i dag og har sikkert minst like mange spørsmål som deg :ler:

Grattis med dagbok også :blomst:

God morgen til deg også! :goodbye: Og velkommen som første "kommentator" i min dagbok! Så gøy at du også er helt i startfasen - GRATULERER! *sniktitte på boka di*. Ser at du er litt mer erfaren som prøver enn meg, men likevel er det vel ganske spennende når det først klaffer! :ler:

Jeg har brukt morgenen til å finne ut av alt jeg må "finne ut", tror det blir mange timer på nett! Blir spennende å følge utviklingen framover... Nå skal vi ut og gå tur, og deretter handle koffeinfri kaffe - like greit å begynne med de gode vanene med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha brukt morgenen på å surfe på nettet, oppdager jeg at det er en del ting som må ordnes opp i. For det første må jeg bytte fastlege, da den jeg har er for langt unna (har ikke fått surret meg til å bytte etter vi flyttet). Dersom jeg bytter nå, gjelder det vel fra 1.desember?

Merker at det er litt skummelt å få ny lege nå som jeg er gravid - vil gjerne ha noen jeg føler meg vel med.. Men samtidig var jeg ikke superfornøyd med den gamle legen, så det skal vel gå greit.. Er det slik at man gjør alle svangerskapskontroller hos legen, eller "bytter" man til jordmor/helsesøster etter hvert? Hmh..

Vi har også begynt å planlegge diverse endringer i leiligheten, må gjøre om litt på et rom eller to for å få plass til alt.. Vanligvis synes min kjære at det er litt slitsomt å planlegge sånne ting, men nå er han MINST like ivrig som meg, og legger planer til den store gullmedalje!

Ellers ser puppene mine ut som to ballonger, veldig hovne og ømme. Fikk samboeren min til å massere dem litt i går kveld, noe han synes var heeelt greit :D

Jeg limer inn en terminkalkulator her - tror kanskje at den kan være en uke for tidlig, men det er vanskelig å si - da jeg ikke hadde helt kontroll på EL og TR (har iallefall lært meg utrykkene!) før jeg plutselig var GRAVID!

Unnfangelsen finner sted omkring: 24. oktober 2010

Hjertet begynner å slå: 18. november 2010

Embryoet beveger seg: 12. desember 2010

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster: 19. desember 2010

Alle indre organer er ferdig formet: 19. desember 2010

Risikoen for spontanabort avtar: 2. januar 2011

Kvalmen avtar for de fleste: 9. januar 2011

Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 16. januar 2011

Fosteret svelger og tisser: 30. januar 2011

Tid for ultralyd: 6. februar 2011

Du kan kjenne fosterets bevegelser: 13. februar 2011

Fosteret begynner å få et søvnmønster: 27. februar 2011

Fosteret begynner å høre: 20. mars 2011

Ni av ti barn overlever om de blir født nå: 17. april 2011

Mange fostre legger seg med hodet ned: 22. mai 2011

Svangerskapspermisjonen begynner: 28. juni 2011

Antatt termindato: 19. juli 2011

Dette er så spennende!! :rødme:

Endret av Myzia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og jobbedag igjen.. Har ikke vært spesielt lett å konsentrere seg i dag, plutselig var konsentrasjonen et annet sted! Hjelper heller ikke med akkutt koffein-underskudd, men er fast bestemt på å klare meg på én kopp kaffe om dagen! :natti:

Teller på knappene om jeg skal si noe til en kollega, hadde vært greit å ha en "alliert" på jobb. Det kommer nok til å ta noen uker før vi lar familien få vite noe, og fordi fordi forholdene på jobb er litt "så der", har jeg ikke lyst til å si noe til mine sjefer helt enda..

Mye å gruble på, har iallefall fått bestilt første legetime om noen uker, så har noen datoer å forholde meg til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og jobbedag igjen.. Har ikke vært spesielt lett å konsentrere seg i dag, plutselig var konsentrasjonen et annet sted! Hjelper heller ikke med akkutt koffein-underskudd, men er fast bestemt på å klare meg på én kopp kaffe om dagen! :natti:

Teller på knappene om jeg skal si noe til en kollega, hadde vært greit å ha en "alliert" på jobb. Det kommer nok til å ta noen uker før vi lar familien få vite noe, og fordi fordi forholdene på jobb er litt "så der", har jeg ikke lyst til å si noe til mine sjefer helt enda..

Mye å gruble på, har iallefall fått bestilt første legetime om noen uker, så har noen datoer å forholde meg til! :)

Signerer ukonsentrasjonen på jobb første dagen som gravid ja! :5: Forhåpentligvis går det seg litt til etterhvert. Jeg har valgt det mest ugustige tidspunktet å bli gravid på også. Vi har høysesong nå, og det er skikkelig skikkelig hektisk :eeeh:

Har du noen symtomer ennå?

Jeg er i hvert fall ikke kvalm ennå *bank i bordet* og håper den drøyer leeeeenge :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med graviditeten! Fantastisk at det klaffet sånn med en gang! :)

Kjenner absolutt til det å være ukonsentrert på jobb, ja! :)

Jeg begynnte i ny jobb mandagen, og fant ut at jeg var gravid tirsdags kvelden!! Min kjære var ikke hjemme, så jeg hadde ikke fått snakke med noen om det (han visste det, men var på jobb på kvelden) Så den onsdagen var jeg ikke særlig fokusert på jobben, kan man si! ;)

Nå har jeg visst om vår lille hemmlighet i en mdn, og jeg er forsatt ikke helt kommet over sjokket! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :hoppe:

Måtte en liten tur innom her også før jeg tar kvelden :)

Så moro at det klaffet for dere så fort :strix:

Jeg kjenner meg godt igjen i følelsen av at du må undersøke og sjekke ting fordi du vet så lite.. Jeg trøster meg med at vi har noen mnd og forberede oss på :rødme:

Jeg har vært sykmeldt i litt over 2 uker nå og skal prøve meg på jobb igjen i morra, er kun sjefen min som vet det så jeg gruer meg litt. Føler det synes på meg alt :sjenert:

Gleder meg til å følge deg videre, spennende!!!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei, så hyggelig med noen hilsner i boka!

Nå begynner symptomene å ta meg også (og kanskje jeg har fått noen ekstra av å lese rundt i dagbøkene :fnise:)

Har uansett hatt veldig ømme og hovne pupper i mange uker, håper det gir seg litt etterhvert, for det ser litt rart ut at jeg går og gnir meg på puppene hele tiden :)

Har også hatt en del murringer i magen, vekselvis på hver side.. Matlysten går sånn opp og ned, jeg blir plutselig sulten, og veldig fort mett - føles liksom ut som om magesekken er mindre?? Er også veldig oppblåst, kommer noen skikkelig mandige "rap" i går kveld.. Sambo bare ler og synes jeg er veldig appetittelig :)

Jeg har aldri pleid å være veldig kvalm, så håper jeg kan slippe litt unna den delen. Det eneste jeg har blitt kvalm av til nå er sjokolade, og det er egentlig like greit!

Jeg føler meg litt som en hypokonder her, jeg - er plutselig veeeldig opptatt av hvordan kroppen reagerer på alt mulig :) Får passe på så man ikke blir helt "gravidzilla"! :fnise:

Hadde en lang snakk med min beste venninne i går, som også prøver å bli gravid - veldig koselig å kunne dele det med noen!!

I dag har jeg fri - så jeg får være pliktoppfyllende husmor og støvsuge litt (og snike litt på KG i pausene)

Skal prøve meg på en joggetur i ettermiddag, har ikke jogget siden jeg fant det ut - men tror det skal gå greit..Det er vel slik at man kan gjøre alt som vanlig - så lenge man lytter til kroppen? :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med fri! :nigo:

Hvor mange uker er du? 6 ca?

Du må lage deg ticker! :Nikke:

Det skal jeg når jeg kommer meg hjem fra jobb, feire at mensen faktisk ikke kom i dag :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger fortsatt som et slakt på sofaen med pelspus på fanget.. kooos!

Det blir vel 5-6 uker nå, har ikke hatt mensen på mange år (før jeg fikk den rett etter jeg sluttet på pillen), så har ikke helt styr på sykluser og sånt.. Jeg vurderte å lage en ticker i går, men lurer på om jeg skal vente til etter legebesøket for å være litt sikrere på hvor langt jeg faktisk er på vei.. hmh.

NÅ MÅ jeg komme meg opp av sofaen, blir jo bare supersløv av å ikke gjøre noen ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Myzia!

Æsj, skulle ønske du kunne slippe unna kvalmen.. Det er litt slitsomt i lengden. Seabands og hyppige og små måltider er det eneste som fungerer her i gården.. Kjenner til det med å bli liggende i sofaen, da blir man doven.. Har stort sett "bodd" der i 2 uker nå, men jeg har følt jeg trengte det og... Blir kjei på en helt annen måte enn tidligere :sjenert:

Hehe, man blir litt hypokonder.. hvertfall i starten. Må jo venne seg til symptomene man går og kjenner på :)

Vi har en spennende tid foran oss nå, koselig å dele den med flere.

:klemmer:

Endret av sommerfuglen1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kort post fra jobb:

Hjertet begynner å slå: 18. november 2010 (I dag!) :rødme:

:hjerte: :hjerte: :hjerte:

Endret av Myzia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med en liten spire i magen! :)

Utrolig moro at det klaffet på første forsøk, man ser jo for seg ei stund med ergelser og prøving :fnise:

Tenk, nå har et lite hjerte begynt å slå :rødme:

Utrolig spennende dette!!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var en hektisk uke over, har stort sett hatt aktiviteter etter jobb, og sovnet med én gang jeg har kommet hjem (stort sett halv ni!!!), så har ikke fått vært så mye her inne..

Merker mer og mer til gravidstegn, har blant annet plutselig endret hva jeg har lyst på og ikke. Før drakk jeg mengder Farris, og sjokolade var det beste jeg kunne kose meg med.. Nå gjør tanken på begge ting meg kvalm, kjenner behov for sterk mat og drikke! Har foreløpig ikke hatt lange kvalmeperioder, men kjenner at det er lett å bli kvalm dersom jeg er sulten, særlig mot slutten av dagen.. Ser at trikset (som mange andre også sier) er å spise lite og ofte!

Ellers går alt veldig bra, har vært ute og gått/jogget alle de siste kveldene - kjenner det er deilig med frisk luft (selv om det er BEINKALDT!)

I helgen skal vi prøve oss på å lage litt julegodteri, gav bort en del i fjor med stort hell! Håper ikke kvalmen slår til når sjokoladelukten legger seg.. :fnise:

Koselig å gjøre noe sammen, vi ser hverandre ikke så mye i hverdagen. Kjærestetid :yvonne:

Dersom noen har gode oppskrifter på julekonfekt (som har litt holdbarhet), så tas det imot med takk!

GOD HELG ALLE SAMMEN!! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi bort hjemmelaget julekonfekt ja - det er stas :ler:

Jeg gjorde det ett år, men klarer ikke komme på hva jeg lagde... :gjeiper: Alzeimer.. :roll:

Men jeg pakket det fint inn i cellofon og pyntebånd :nigo: Morsomt å gi bort.

Se på denne linken http://www.aperitif.no/index.db2?id=121844

Men jeg tror ikke det holder seg så innmari lenge.. Det blir konfekthelg 18-19 des liksom.. :ler:

Tror jeg skal prøve å gjøre det i år, nå blir det jo bare oppegående helger fremover.. ingen bortkasta lørdager/søndager (les: fyllesyk) :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gi bort hjemmelaget julekonfekt ja - det er stas :ler:

Jeg gjorde det ett år, men klarer ikke komme på hva jeg lagde... :gjeiper: Alzeimer.. :roll:

Men jeg pakket det fint inn i cellofon og pyntebånd :nigo: Morsomt å gi bort.

Se på denne linken http://www.aperitif.no/index.db2?id=121844

Men jeg tror ikke det holder seg så innmari lenge.. Det blir konfekthelg 18-19 des liksom.. :ler:

Tror jeg skal prøve å gjøre det i år, nå blir det jo bare oppegående helger fremover.. ingen bortkasta lørdager/søndager (les: fyllesyk) :sjenert:

God morgen!

Det er jo litt tidlig å starte allerede nå, men det får bli litt førjulsgodis. Og klok av erfaring fra i fjor så blir ikke alt like vellykket (til tross for at jeg er sammen med en kokk!), så vi trenger nok å prøve oss fram litt! VG hadde bilag forrige helg med mange fine oppskrifter, men jeg klarte å legge det fra meg et eller annet sted..

De sjokoladekaramellene på Apéritif er kjempegode, de hadde vi stor suksess med i fjor! Kjøpte også inn cellofan og bånd i fjor, ble veldig fint!

Skal si ifra dersom jeg kommer over flere bra oppskrifter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...