Gå til innhold

Myzia - gravid for første gang


Myzia

Anbefalte innlegg

Det går framover! Lagde limekarameller - som nok burde ha kokt litt lenger (litt myke), og sjokoladekarameller, som ble veldig bra! De ble litt sånn "crunchy" men smelter likevel på tungen - namnam! Heldigvis blir jeg fort kvalm av sjokolade, så unngår å spise opp alle :)

De må stivne litt, så skal jeg pakke dem i cellofan i morgen! Fine førjulsgaver, og veldig enkelt!

Merker at jeg har lite lyst på sånn godteri-saker nå, og mer lyst på "fett-mat" (bernaisesaus - pommes osv, helt motsatt av hva jeg liker til vanlig!!) Eneste unntak er julebrus, har drukket en liter i helgen!!! :fnise: drikker jo ikke brus en gang til vanlig :) Får passe på å ikke ta heeelt av her!

Nå blir det fisk her, lukter himmelsk!!

Endret av Myzia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare innom og legger deg til i mine innlegg, snikleser litt, men har ikke tid å skrive mer akkurat nå :)

Gratulerer forresten!

Det er deilig å vere nygravid :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaa!!! :strix: :strix:

Hvordan er formen? :sjenert:

Min, eller Myzia sin...? :fnise:

Jeg har det ihvertfall fint, litt trettere enn vanlig, og litt småbyer med lett kvalme/uvel.

Og så må vi ikke glemme de ømme brystvortene da!!! Må faktisk sove med et sjal over puppene, for ellers er det så vondt når jeg kommer borti sambo, eller når han drar i dynen (Vi har dobbeldyne)

Men ellers har jeg det helt topp! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min, eller Myzia sin...? :fnise:

Jeg har det ihvertfall fint, litt trettere enn vanlig, og litt småbyer med lett kvalme/uvel.

Og så må vi ikke glemme de ømme brystvortene da!!! Må faktisk sove med et sjal over puppene, for ellers er det så vondt når jeg kommer borti sambo, eller når han drar i dynen (Vi har dobbeldyne)

Men ellers har jeg det helt topp! :nigo:

Hei Ruccola, koselig med hilsen! (må sniktitte litt innom hos deg også!) Oj, jeg skjønner jeg ikke kan klage over puppene mine, de tåler jo ganske mye! :fnise:

Gravid er fortsatt fint! :strix: Jeg svever rundt i min egen lille boble, og kan ikke vente til jeg møter mamma og pappa neste gang, så vi endelig får fortalt det!! Og gleder meg til magen vokser litt! :rødme: Var en tur innom en klesbutikk i dag, men innså at det bare er dumt å kjøpe nye bukser akkurat nå :ler:

Har så langt hatt en fin uke med lite symptomer, annen enn at jeg har stort behov for søvn og mat :)

Jeg har jo skrevet litt nye matvaner, føler generelt at jeg spiser mer enn før.. Er litt bekymret for å legge på meg for mye (siden jeg har litt ekstra kilo fra før), men dette er vel heller ikke tiden for å slanke seg... Jeg har vært flink og jogge regelmessig det siste året, men vinteren og graviditeten satte en brå stopper for det.. Tenker at jeg nok ikke bør gå opp så mye mer enn 10kg i svangerskapet, men det er vel ikke akkurat noe man kan velge?! Hmh, vanskelig dette her! Lurer på om jeg burde ha satt opp en matplan.. :sjenert:

Noen andre som har noen tanker om endring i kosthold/trening? (Burde kanskje ha postet denne i skravletråden, men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som har noen tanker om endring i kosthold/trening? (Burde kanskje ha postet denne i skravletråden, men...)

Jeg kjøpte faktisk gravidebukser på hennes online i helga jeg.. :sjenert: De så så bra ut, også var det tilbud, også var jeg liksom i gang på en liten shopping bølge der :ler:

Du svever i din egen boble ja :strix: Det gjør jeg også. Men på jobb har jeg fått konsentrasjonen tilbake, har bare så utrolig godt humør i tillegg. Merker litt kort lunte i blandt, men generelt så er det helt topp :nigo:

Jeg har også noen kg for mye og tenker at jeg burde holde meg på 10-12 kg vektoppgang jeg også. Føler ikke at jeg spiser noe mer enda... jeg håper da ikke det...? :fnise: Jo, spiser mer frukt og grønnsaker - men det er jo bra :) Mindre sjokolade enn normalt :jepp:

Jeg skal bare prøve å fortsette å trene jevnlig jeg, så håper jeg at apetitten regulerer seg selv sånn noenlunde. Men hvis det kommer noen cravings så vet jeg ikke om jeg klarer å motstå... :dåne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Ruccola, koselig med hilsen! (må sniktitte litt innom hos deg også!) Oj, jeg skjønner jeg ikke kan klage over puppene mine, de tåler jo ganske mye! :fnise:

Gravid er fortsatt fint! :strix: Jeg svever rundt i min egen lille boble, og kan ikke vente til jeg møter mamma og pappa neste gang, så vi endelig får fortalt det!! Og gleder meg til magen vokser litt! :rødme: Var en tur innom en klesbutikk i dag, men innså at det bare er dumt å kjøpe nye bukser akkurat nå :ler:

Har så langt hatt en fin uke med lite symptomer, annen enn at jeg har stort behov for søvn og mat :)

Jeg har jo skrevet litt nye matvaner, føler generelt at jeg spiser mer enn før.. Er litt bekymret for å legge på meg for mye (siden jeg har litt ekstra kilo fra før), men dette er vel heller ikke tiden for å slanke seg... Jeg har vært flink og jogge regelmessig det siste året, men vinteren og graviditeten satte en brå stopper for det.. Tenker at jeg nok ikke bør gå opp så mye mer enn 10kg i svangerskapet, men det er vel ikke akkurat noe man kan velge?! Hmh, vanskelig dette her! Lurer på om jeg burde ha satt opp en matplan.. :sjenert:

Noen andre som har noen tanker om endring i kosthold/trening? (Burde kanskje ha postet denne i skravletråden, men...)

Nei, ikke riktig tidspunkt å shoppe klær på! :fnise:

Jeg kjøpte en tunika og en strikkatkåpe i helgen, men begge de kan brukes langt utover graviditeten også :)

Her er "normalen" for vektoppgang i greviditeten (Dvs. gjennomsnittet, ikke nødvendigvis for deg eller meg :) )Undervektige personer 14 – 15 kg; Personer med normal vekt 10 – 15 kg; Overvektige personer 8 – 10 kg

Bare ungen, morkaka, fostervannet, ekstra blod i kroppen kan jo vege bortimot 7-8 kg bare i seg selv, så tror ikke en skal ta så tungt på det om man nærmer seg 15 kg heller :)

Jeg selv er nesten 80 kg nå på grensen til overvektig ifølge BMI kalkulatorer (Men har tung beinbygning, så tar ikke det så tungt)

Men håper jo på å ikke legge på meg stort mer enn 12-13 kg.

Men dette er ingenting vi kan styre selv, for min kusine fikk så mye vann i kroppen de siste mnd at hun fikk ikke på seg skoene sine engang! Hadde pølsefingrer fordi de var fulle i vann, og sokker lagde STORE "hakk" i leggen hennes! La på seg 34 kg totalt. Men 17 av dem var allerede borte når hun kom hjem fra sykehuset :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Myzia :vinke:

Jeg har ikke så mye erfaring med kosthold og matplaner foreløpig, sliter mest med matlysten :gjeiper: Har vel gått ned 2 kg så langt, tenker at jeg skal forsøke å spise sunt og variert selv om det ikke er så enkelt når jeg omtrent ikke har lyst på noe :sjenert:

Håper på å ikke gå opp mer enn gjs (har en grense på 12 kg innbiller jeg meg...) men vi får nå se :rødme: Er vel rimelig normalvektig fra før (165 høy og ca 60 kg) Du er flink som jogger regelmessig, jeg har trent 2-3 ganger pr uke fast i et par år, men det ble brått slutt med positiv test. Har ikke hatt på meg treningsklærne etterpå engang. :ler: Prøver å være flink til å gå turer iom vi har to hunder, men blir litt kvialt det og når formen er shæbby og gradestokken befinner seg på feil side av -5 :fnise:

Vi får utveksle erfaringer ang kosthold og lure tips underveis, ingen oppskrift på hva som funker for det spesifike tilfellet heller. Det viktigste er at den lille har det bra :rødme:

Ha en fin kveld jenter :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forresten en liste over hva som veier hva rett før fødsel :)

En normal fødselsvekt på barnet er ca. 3.5 kg

Men hva er egentlig resten?

- 2 – 4 kg blir muskler og fett

- Brystene øker med 0.5 kg

- Fostervannet veier 1 –1,5 kg

- Blodet øker med 2 – 3 kg

- Magen øker med 1 kg

- Morkaken veier ca. 750 gram

3,5

4,0

0,5

1,5

3,0

1,0

0,7

=14,2

:nigo:

Da er det liksom ikke så galt om vi skulle legge på oss 15 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Myzia :)

Som nyankommet i gravi-bøkene tenkte jeg å titte litt rundt og hilse på. Hyggelig med andre som er mer eller mindre i samme fase.

Jeg synes også dette er superspennende!

Ha en fin dag :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojoj, her er det jo skikkelig action! Jeg rekker ikke mer enn å lese raskt gjennom nå (skulle liksom ikke gå på KG, men klarer jo ikke å holde meg helt unna... :fnise: )

Morsomt med engasjerte gravide!

Det har vært en overhektisk dag, og brukte i tillegg 2,5 timer hjem fra jobb på grunn av t-banestopp :kjefte:

Ikke spesielt gøy å jogge rundt for å rekke alternative buss/tog/trikk - spesielt ikke fordi jeg bar ganske tungt.. Krysser fingrene for at alt står bra til med den lille spiren min!

Nå pakker jeg for harde livet - skal på jobb-seminar i Stockholm den neste dagene, med diverse festligheter alle kveldene.. Håper å kunne holde meg vekk fra alkohol uten for mange spørsmål.. Men jeg skal være kreativ! :fnise:

Ha en fin kveld - jeg kommer sterkere tilbake! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble utsatt for t-bane stoppen selv i går. :angry: :dåne:

Masse lykke til på seminar, håper du har litt bedre trening enn meg på å komme med unnskyldninger for å kjøre alkoholfritt. Jeg avlyste likegodt lutefisk-laget i dag for å være på den sikre siden :gjeiper:

:goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tur innom på morgenkvisten...

Hei Myzia :)

Som nyankommet i gravi-bøkene tenkte jeg å titte litt rundt og hilse på. Hyggelig med andre som er mer eller mindre i samme fase.

Jeg synes også dette er superspennende!

Ha en fin dag :sol:

Hei Mary, gratulerer med full klaff så tidlig!! Er det ikke spennende??!

Ble utsatt for t-bane stoppen selv i går. :angry: :dåne:

Masse lykke til på seminar, håper du har litt bedre trening enn meg på å komme med unnskyldninger for å kjøre alkoholfritt. Jeg avlyste likegodt lutefisk-laget i dag for å være på den sikre siden :gjeiper:

:goodbye:

Duuuumme t-bane!! Er så håpløst når det står, blir fullstendig kaos.. Jaja, kom meg jo hjem til slutt..

Gøy med tips om vektoppgang, jeg ble litt bekymret, for føler jeg har gått opp en kilo eller to allerede, men tror nesten også at puppene må ta noe av skylda! Tror generelt jeg bare må spise jevnlig og sunt - er det ikke det alle sier da ? :fnise:

Haha, galamiddagen i går beviste virkelig at jeg enten er veldig flink til å skjule, eller at jeg har fryktelig sløve kolleger..

Da vi kom inn tok jeg et glass alkoholfri velkomstdrikk, og skålet som alle andre. Under middagen ba jeg bare en kelner om å få farris, og antar de rundt meg tenkte at jeg ikke liker vin.. Var en liten utfordring med maten - forrett var gravlaks, tok en liten bit og skar resten i små biter som jeg la oppå hverandre - så det så ut som jeg hadde spiste ganske mye! :) Ble plutselig usikker da desserten kom med ostekake - (måtte inn og google da jeg kom tilbake :fnise: ), men entde med å spise noen små biter og skylde på at jeg var mett..

Det var superkaldt i salen vi satt, så endte med å bli ganske kvalm og trøtt etter en lang middag, og dro hjem etter litt mingling. Enda mine to (kvinnelige!) kollegaer var i nærheten hele kvelden tror jeg ikke de tenkte over det en gang - hun ene ønsket meg god bedring med en bekymret mine.. Har funnet ut at så lenge man ikke gjør så stort nummer ut av ting, så går det stort sett greit!

Nå er det ned til frokost, og klar for en ny seminardag! Det er heldigvis et "kose-seminar" med nordiske kolleger, så tror det skal bli en ganske ok dag!

Ha en fin dag alle sammen, får snike litt innom de andre bøkene senere! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var nok en hektisk uke over, sitter her mett og fornøyd, etter en nydelig orientalsk kylling-middag (noen ganger er det helt ok med kokke-kjæreste!). Kom hjem fra Stockholm i går, har vært veldig hyggelig - men kjenner at kroppen blir veldig sliten av lite søvn nå..

I dag har jeg vært en tur i stallen, er veldig deilig å komme seg ut i frisk luft, selv om både jeg og hesten holdt på å blåse bort! Er litt spent på hvor lenge jeg klarer å ri - synes det er en veldig grei måte å holde seg litt i aktivitet på, men må nok gi meg når magen begynner å komme... Får heller finne alternativ trening! Noen andre som har erfaring med ridning og graviditet? Har lest at det er ok så lenge man ikke føler ubehag, og at det faktisk kan styrke bekkenbunnen..

Lurer på om jeg skal få meg en ticker.. Tenkte jeg skulle vente til etter legetimen (føler meg liksom ikke heeeelt sikker enda - selv om kroppen viser alle symptomer på å være gravid :fnise:), men det er jo koselig å se tickeren telle ned!? Må titte litt om jeg finner en fin...

Ønsker alle en god uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja må få deg en ticker, det er så koselig å se hvor en er :rødme:

Bare klikk deg inn en bruker sin, om du liker den, så får du opp siden den er laget på, og kan lage deg en lignende selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Myzia!

Takk for hilsen, koselig at noen stikker innom i ny og ne :)

Slitsomt med hektiske uker, og helt klart kjett med lite søvn... Eneste fordel er at uken(e) går litt fortere :gjeiper:

Har dessverre ingen erfaring med ridning under graviditeten, men så lenge hesten er "trygg" så kan det da ikke være noen umiddelbar fare. Fint å holde seg litt i aktivitet hvertfall :)

Ja, jeg synes du skal få deg en ticker.. da er det enklere for oss å holde oversikten :) Skjønner om du vil vente til etter legetimen da, er det snart tid for den slags for deg? Jeg var der for 2 uker siden. Fint å ha unnagjort den, da er man liksom ordentlig i gang :rødme:

Ha en fin mandagskveld og uke!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra du hadde det ålreit i Stockholm :)

Vet du, ridning er en av de få "idrettene" jeg har hørt ikke er så bra under graviditeten. Og jeg tror ikke det er fordi man kan falle av hesten. Tror det er noe med bekkenet antagelig... nei, det er kun spekulasjoner :ler: Googlet litt raskt og ser det er delte meninger om det :)

Gøy med hest da - har du egen?

Jeg var skikkelig heste-gal i 12-årsalderen. Penny :hjerte: Og hest er best :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, ridning er en av de få "idrettene" jeg har hørt ikke er så bra under graviditeten. Og jeg tror ikke det er fordi man kan falle av hesten. Tror det er noe med bekkenet antagelig... nei, det er kun spekulasjoner :ler: Googlet litt raskt og ser det er delte meninger om det :)

Jeg har hørt det er de konstante vibrasjonene som gjør at en skal vere forsiktig.

Men såsant du føler alt er greit, er forsiktig og ikke overdriver Myzia, så går det sikkert fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det blitt kjedelig, gitt! I'm back!

Vi har byttet nettleverandør, og det fungerte dårlig... Men nå har vi endelig fått det til å virke igjen! Er fullt kjør på jobben også, så rekker ikke noe privat nettsurfing (som man strengt vel heller ikke skal :) )

Den siste uken har jeg følt meg lite gravid, ikke kvalm, normal matlyst og ja.. Synes det var blitt merkelig stille.. Gårsdagen hadde jeg fri, men måtte ha bilen på verksted, og siden det tok lenger tid enn meningne tråkket jeg rundt på et kjøpesenter her for å få litt julegaveinspirasjon. Pleier vanligvis å elske jul og julegaver, men i går hadde jeg akutt beslutningsvegring og shoppingstopp. Fikk ikke handlet en eneste ting to tre timer, og endte opp med en varm kopp kakao på en kafé :)

Hadde skikkelig mandagsfølelse på jobben i dag, og fikk virkelig føle kvalmen igjen! Men nå nærmer jeg meg jo 8 uker, så da burde vel kvalmen komme :fnise:

På mandag er det legetime, og DA blir det ticker! Ellers står julepynt og kanskje litt bakst på planen i helgen, og en tur til Bærums verk med hele familien på søndag. Da kommer nok julefølelsen for fullt! Anbefaler virkelig et besøk nå i førjulstiden, det er fantastisk koslig!

Blir nok en tur i stallen også, har snakket med diverse folk og googlet litt, og det ser ut som at dersom kroppen er godt vant til det fra før, skal det går greit. Jeg har ridd i alle år, og stoler både på mine egne ferdigheter og hesten :) Men det går rolig for seg, mye skritt og på inngjerdet område.. Blir nok mindre og mindre, men kjenner at det er veldig godt å få den lille aktiviteten i stallen noen dager i uka!

Håper alle får en flott helg, får ta meg en tur rundt i bøkene her og se hvordan det står til! :skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...