Gå til innhold

Svigerinnen min "forlanger" personlige gaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får du personlig gave fra svigerinnen din, forresten? Hvis ikke, send henne en fiiiiiiiiiiiiiin ønskeliste :)

Som jeg vel skrev i åpningsinnlegget er gavene fra broren min og samboeren hverken spesielt generøse eller personlige, noe jeg forsåvidt ikke bryr meg så veldig om. Vi har (som jeg har skrevet før) ikke så mye kontakt, vi bor i hver vår by, har hver vår vennekrets og svært forskjellige jobber og interesser, derfor forventer jeg heller ikke de flotteste, mest personlige gavene fra den kanten. For min del dreier det seg egentlig mer om å huske på dem, derfor har det gått mest i fellesgaver til jul - det har gått begge veier. Jeg ble separert i sommer, men i fjor fikk mannen min og jeg sengetøy fra Kid av dem til jul, det er det nivået gavene våre har ligget på.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som jeg vel skrev i åpningsinnlegget er gavene fra broren min og samboeren hverken spesielt generøse eller personlige, noe jeg forsåvidt ikke bryr meg så veldig om. Vi har (som jeg har skrevet før) ikke så mye kontakt, vi bor i hver vår by, har hver vår vennekrets og svært forskjellige jobber og interesser, derfor forventer jeg heller ikke de flotteste, mest personlige gavene fra den kanten. For min del dreier det seg egentlig mer om å huske på dem, derfor har det gått mest i fellesgaver til jul - det har gått begge veier. Jeg ble separert i sommer, men i fjor fikk mannen min og jeg sengetøy fra Kid av dem til jul, det er det nivået gavene våre har ligget på.

Ts

Det blir jo så feil. Du og exen fikk fellesgaver av de. I år får du vel en fellesgave fra dem begge. Hvordan blir det da riktig at du skal gi gave til hver av de. Da må jo du også få en gave fra din bror og en gave fra svigerinnen. 2 gaver til de, 2 gaver til deg.

Det er hovedsak din bror du skal gi gave til. At han har giftet seg betyr fellesgave, ikke en ekstra person å gi gave til. Du kan gi personlig gave til henne når hun begynner å gi en personlig gave til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun ikke gir dyr personlig gave til deg, så kan hun ikke forvente det tilbake. Gi noe i samme gaten som Kid-sengetøy. Kanskje de har noe pledd til rundt 200,-? Hvis hun klager, så kan du bare si at du begynner å gi fancy personlige gaver når hun begynner å gi det. I tillegg til gaven du får fra broren din, selvsagt.

(Jeg så ikke at du hadde svart på det jeg spurte om i forrige post)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg kjenner meg nesten igjen TS! Fikk helt sjokk når jeg så ønskelisten fra broren min og samboeren hans. Broren min ønsket seg noen få personlige ting, men også ting de begge kan få bruk for! Som gavekort på TV(joda dyrt eksempel, men første jeg kom på nå). Mens samboeren hans ønsket seg BARE personlige ting og mye dyrt!! I tilleg var det en egen ønskeliste fra bikkja dems.. Det er sånn merkelig fenomen som plutselig ble startet av tante som bare har hunder og ikke barn at hundene også får gaver.. Men bikkja til broren min "ønsket" seg bare dyre ting! Bikkjene får et bein hver max og jeg har gitt klar beskjed om at hunden vår skal ikke ha noe, hun tåler ikke hundegodteri og liker ikke leker xD og jeg syns hele opplegget med å gi bikkjer gave er tull!

Over til poenget. Jeg har heller nesten ikke kontakt med broren min og samboeren hans, noe jeg syns er utrolig trist! Før de møttes hadde jeg og broren min verdens beste søsken forhold, men etter at de ble sammen har jeg bare mistet han mer og mer. De har faktisk nesten ikke kontakt med vår familie og alle på vår side føler seg sidesatt selvom vi har hjulpet dem masse hele veien. Alle har stilt opp når det har vært noe, mens moren hennes nesten ikke har vist ansiktet sitt. Dette gjelder også når HUN skulle starte egen bedrift, vi stilte opp og kjørte og bygde, mens moren hennes var ikke å se. Likevel er de bare hos moren hennes! Og hun krever personlige, dyre gaver fra oss, mens broren min får felles gavene. Jeg syns det er motbydlig! Og siden vi ikke skal bruke noe særlig på gaver i år, så får de fleste en "gratis" ting, mens de andre får gaver til rundt 100lappen hver. For så ille er økonomien vår nå. Det frister å legge mer i gaven til broren min og gi en bagatell til dama hans.

Pga dette forholdet dems har "ødelagt" forholdet med vår familie så tvinger mamma meg til å være "bestis" med min svigermor. For hun vet selv hvor ille det er:P Så det holder ikke at jeg alltid er hyggelig og svarer, kommer på besøk osv. Jeg skal være 200% hyggelig mot min svigermor hele tiden.

Dama til broren min har virkelig ødelagt forholdet vårt. Og det er så trist når det blir sånn!

Så jeg skjønner deg TS! Jeg skjønner deg virkelig godt! Vi er heller ikke god nok og bra nok for svigerinnen! Men vet du hva? Hun er vel egentlig ikke bra nok for oss?:P Håper du får en god jul og gi hun bare et gavekort som mange andre sier. Blir hun ikke glad for det så drit i det! Da får du si til broren din at du kunne ikke gi mer og prøvde å komme med noe på ønskelisten og det var det nærmeste du kom! Jeg skjønner at det ikke er lett å prate med hun personlig, så snakk med broren din, eventuelt begge sammen. Økonomi er ikke gøy å prate om og hvertfall ikke med folk man ikke snakker med til vanlig.

Lykke til i julen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fr21_5ffdsa

Jeg er i gang med julegaveinnkjøp - mye fordi jeg har dårlig råd i år (har akkurat blitt alenemor) og er nødt til å spre innkjøpene litt for å ha råd. Jeg har heldigvis ikke så mange å kjøpe til og de fleste er det enkelt å finne på noe til. De eneste jeg sliter veldig med er broren min og samboeren hans. Jeg aner ikke hva jeg skal finne på til dem, de bor i nabobyen og vi har svært lite kontakt. Det eneste jeg har tenkt på er espressokopper, siden jeg vet at de nylig har kjøpt seg espressomaskin. Da jeg nevnte dette for mamma ble hun helt hysterisk - det måtte jeg absolutt ikke finne på for broren min hadde vært innom dem og sagt fra at samboeren hans måtte få personlige gaver til jul, ikke noe felles til huset. Det fikk de i fjor og hun hadde visst blitt veldig lei seg.

Jeg må innrømme at jeg blir veldig oppgitt og synes nærmest det er litt frekt. De har generelt lite kontakt med oss, de er mest hos hennes familie, og de gir ikke de mest generøse og personlige gavene selv, hverken til barn eller voksne. De har en sønn på seks år, og jeg legger heller penger i en skikkelig gave til ham enn til de voksne. Jeg trodde egentlig det var ganske normalt at man skrur ned forventnigene til egne gaver når man får barn? Jeg setter i alle fall mer pris på om folk legger litt ekstra i gavene til datteren min, enn gavene til meg.

Hva mener dere andre?

Jeg mener det er idiotisk av svigerinna di å forvente noe slikt av alle som ønsker å gi henne / dem en gave. For min del er det også slik at jeg blir glad dersom ungen min får en (fin) gave til jul o.l. Så er det ikke så nøye med hva jeg får. Vi har også noen slike. Dvs de er ikke kravstore i forhold til presanger, men de er svogeren og svigerinna mi. Til dem har vi kun gitt upersonlige presanger som ikke er av det aller dyreste slaget siden vi kun ser dem maks to ganger i året liksom. Neste år funderer jeg nesten på om vi skal kutte ut å gi presanger til dem i det hele tatt med mindre vi får sett dem mer da. De kommer jo aldri i familieselskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å gjøre alle til lags :klemmer: Jeg har selv ikke barn og er litt i samme dilemma med min bror, hans kone + deres 2 barn. Skal jeg gi 4 gaver og bli fornøyd med en tilbake? Jeg har valgt å prioritere "potten" på gaver til barna og å gi noe felles til de voksne. De har ikke klaget på det. Men jeg ser ikke helt poenget med å gi gaver til voksne etter at de har fått barn, iallefall ikke i de tilfeller hvor man har lite kontakt. Man kan selvsagt spørre de hva de ønsker seg, men det blir ikke enklere å få en liste over ting som koster det 3-dobbelte av det man hadde tenkt å bruke...Gjør dine egne prioriteringer :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes ikke det er frekt jeg. Verre med mange av dere her inne som kaster gavene og klager på at ting bare er kjøpt på cubus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde helt garantert kjøpt fellesgave!!! Jeg bruker ikke mer enn et par hundre kroner på gaver til søsken, uansett om de har partner eller ikke. Alle har unger og da blir det nok pr. familie. Jeg mener nå at broren din er en dust jeg da, hvem vil godta en sånn dame??? Jeg hadde fortalt min familie hva VI ønsket oss innenfor en rimelig prisklasse, så fikk hun ønske seg hva hun ville hos sine. Og iallefall med tanke på at du får fellesgave fra de, hvorfor ialledager skal du kjøpe noe personlig til henne da? Bortskjemt drittunge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud bedre altså.... :roll: For en egoisme.

Ok, personlig gave til svigerinne? Hva med et krus der det står "Get Well" på...?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg kjenner jeg blir kvalm.

Jeg synes det er rart å forvente en personlig gave av noen man nesten ikke kjenner. De her inne som ønsker seg personlig gave, ser ut til å være mer opptatt av at de skal få en EGEN gave, enn at den skal være personlig.

En pose twist? En mer upersonlig gave skal du lete lenge etter. At noen har observert at man for eksempel trenger salt- og pepperkvern er langt mer personlig, selv om man må dele gaven med kjæresten (Gud forby).

Stemmer for øvrig på gavekortideen. Kjøp et gavekort på et par hundre et sted der de selger noe på ønskelisten. Eventuelt skriv et julekort. Det er personlig, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Huff. Jul skal være kos og tid for familie, men så er det en haug med folk som ødelegger med dette sinssyke gavehysteriet som setter press på så mange :sukk:

Trodde det bare var bortskjemte småbarn som var storkrevende når det kom til gaver, men den gang ei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grinchen

Kjenner det koker i meg når jeg leser denne tråden. Argh! For Guds skyld TS, la nå ikke denne bortskjemte egodama få viljen sin. Gjør som andre har sagt her; kjøp noe dritt til henne for 200,- og gi broren din noe fint for 300,- Om familien hennes er så gavmilde får hun vel uansett nok personlige gaver av dem.

Likte forresten veldig godt forslaget om å gi henne truse og T-skjorte med påtrykt navn, gjerne i en grell farve. Det må da vel være personlig nok :lur:

Mulig jeg blir så irritert på dine vegne fordi jeg selv har en en bror med kone som alltid sender laange ønskelister med kun dyre designerting/tøy til jul og bursdag. Jeg er fattig alenemor i et underbetalt yrke for svingende. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herre min skaper! Høres ut som en bortskjemt tenåring i verste pubertetstrass... Gi felles gave eller kjøp et gavekort på 250 kr på et parfymeri eller noe, og kjøp for samme sum til broren din. Trodde faktisk det var vanlig å kjøpe felles gaver til voksne folk i jula? Det er jo mer økonomisk og voksne folk skal jo ikke kreve gaver i det hele tatt spør du meg! Og dessuten har vel de fleste mer enn nok å bruke penger på i desember. Kjenner jeg ble mektig irritert på svigerinnen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...